Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

04 jan 2008 10:36

Hmm, vraag me af waarom het een RS vliegwiel heet. Zal toch zeker in een RS zitten om 'm sneller te maken.
Het zal geen wereld van verschil zijn maar alle beetjes helpen de performance.
Heb zelf ook de Steve Wong chip; merk zeker verschil maar denk niet dat je ineens in een turbo rijdt. Na vervangen van de katalysator hetzelfde; hij reed beter maar nog steeds geen turbo.
De verschillen zijn steeds heel klein maar wel merkbaar.

04 jan 2008 10:46

en als je alle verbeteringens bij elkaar op telt kom je toch op een niet te verwaarlozen winst...

Mijn pa ook:
- andere uitlaatsysteem
- andere chip
- RS vliegwiel
- goed onderhoud

bij elkaar goed voor net even een paar pk erbij. Je merkt dat de motor gewoon net even wat meer vermogen levert. Alleen het vliegwiel merk je misschien niet, maar wel bij elkaar.

Maar goed, volgens mij is nu duidelijk wat een RS vliewiel inhoud... als je toch moet gaan vervangen kan je net zo makkelijk een RS vliegwiel nemen, is niet echt duurder.
Speciaal gaan vervangen zou ik niet doen...

04 jan 2008 12:02

rafv schreef:Ik heb het dan maar even opgezocht...

Standaard vliegwiel weegt 13.5kg
RS vliegwiel weegt 5.5kg

Geeft een gewichtsbesparing van 8kg.


Zow! dat zijn wel serieuze verschillen zeg!!
(als ik mijne 8 kilo lichter heb raakt me startmotor niks meer, en zit de koppeling tegen het carter aan, haha :wink: )

04 jan 2008 12:20

Wat mij bijstaat is dat een origineel 964 RS-vliegwiel zwaarder is dan de genoemde 5,5 kg...eerder iets van 8 kg.

04 jan 2008 12:26

http://www.cartronic-motorsport.de/moto ... ngrad.html

Citaat:

"Das Cartronic-Alu-Schwungrad bringt mit 3,82 Kg rund 9,5 Kg weniger auf die Waage als das 13,3 Kg schwere Serien-ZMS eines 993. Für die rotierenden Massen bedeutet das: 33,25 Kg Ersparnis!
Gegenüber dem Stahl-EMS der RS-Version sind immerhin noch 1,2 Kg weniger Gewicht zu verbuchen, was rund 4,2 Kg weniger rotierende Masse bedeutet.

Das Ergebnis: erheblich bessere Gasannahme, mehr Drehfreudigkeit, bessere Beschleunigung und spürbar besseres Durchzugsvermögen über den gesamten Drehzahlbereich."

04 jan 2008 12:28

Net dezelfde site gechecked.... dus zeg maar 5 kg...

04 jan 2008 15:39

Oh ja, als je afremt (met airco aan?? weet ik eigenlijk niet) slaat de motor heel soms af...


ahh, daarom heb ik geen airo :)

04 jan 2008 17:47

rafv schreef:Ik heb bij Steve Wong (www.911chips.com) een chip besteld en geinstalleerd, en sindsdien is het stilvallen ook opgelost, en daarenboven trekt de P net iets vlotter door. Maximum toerental van de motor is bewust niet verhoogd met deze chip (kan je wel verkrijgen, als je dat wenst, trouwens).

Tevreden gebruiker dus? Ben al een tijdje benieuwd wat dat nou doet. Hoor er - ook hier - wisselende berichten over... Leuk te lezen dat jij tevreden bent.

04 jan 2008 17:55

Kan even iemand wat interessante adresjes doorgeven waar ik dergelijk RS vliegwiel met alle bijhorigheden kan bestellen voor een deftige prijs ?

Ik zoek eigenlijk een volledige set: koppeling, drukgroep, RS vliegwiel en alle bijhorende stukjes/bouten/assen/bussen voor een 964 Carrera 2 van 1991.

Mijn koppeling zit er bijna door en wens dus alles te vervangen daar ik regelmatig op circuit vertoef. Wens enkel de stukken aan te kopen, installatie doen we zelf, dank.

04 jan 2008 17:58

Yep, de Steve Wong chip tesamen met het lichtere vliegwiel hebben mijn 964 een meer sportief karakter gegeven, ik vind het een stuk fijner rijden nu. Dit is natuurlijk inferieur aan hittedraad, of meer nog Motec of iets dergelijks, maar in termen van 'value for money' ben ik absoluut tevreden!

Steven, je kan eens een kijkje nemen bij Carnewal (www.carnewal.be, en kijk dan onder 'motor kits'), of FVD (klik HIER).

04 jan 2008 21:28

Bedankt Raf... die 2 sites kende ik wel al, maar hier haal je dus best deze items ? Allemaal goed materiaal op de site van FVD ? De meeste porsche specialisten halen hun gerief ook van daar zeker ?

Dus best rechstreeks aan de bron bestellen dan :P

Damn, ik geraak maar niet uitgekeken op die sites hé, al dat moois :shock: Had ik hier maar nen zak $$$ op overschot :D

05 jan 2008 1:52

Paul Broere schreef:Snel schakelen gaat door de verminderde af te remmen masse (voor de synchromeshes e.d.) veel makkelijker, je haalt de pook in een snelle soepele beweging in korte tijd naar de volgende versnelling...


Dit lijkt mij niet door het vliegwiel te komen, deze zit aan de motor zijde. Dit kan hooguit door een lichtere koppelingsplaat komen. Dan hebben de synchromeshes minder massa van toeren te veranderen.

05 jan 2008 2:18

Hoi allemaal,

In alle reacties heb ik niets zien staan over wegrijden vanuit stilstand. Ik heb welliswaar geen ervaring met een ander vliegwiel, maar ik verwacht dat een geringere hoeveelheid energie in het vliegwiel ervoor zorgt dat de auto makkelijker afslaat bij het wegrijden. Dat zou inhouden dat er met een hoger toerental moet worden weggereden en wat meer slip met de koppeling moet hebben.

Kan iemand met ervaring hier wat over laten weten?

05 jan 2008 12:37

Met een P moet je niet teveel stilstaan man :P

Je moet inderdaad wat voorzichtiger zijn bij het vertrekken heb ik al gehoord, de andere zegt dan weer van niet. Denk dat het aan uw manier van rijden ligt, als je gewend bent van geen gas te geven bij het wegrijden, dan zal je wel sneller stilvallen of moet je de koppeling heel zacht laten opkomen.

Enfin, een P is gemaakt om mee te gassen, so no problem for me 8)

Wie de P als dagelijks vervoermiddel gebruikt => laat de koppeling standaard !!

Wie de P op circuit gebruikt, kan het overwegen om een lichter vliegwiel te steken en moet er dan maar de "nadelen" bijpakken hé.

05 jan 2008 13:12

Ik heb toevallig even een heeeele globale berekening gedaan mbt optrekken: al maak je 6000 toeren in de 1 dan heb je een bepaalde snelheid en daarmee een bepaalde hoeveelheid bewegingsenergie. ~10-15% daarvan zit in het vliegwiel (met een normaal vliegwiel). Als je een RS vliegwiel hebt dan daalt dat tot 5% of zo.
Misschien dat je in de 1e versnelling er vwb acceleratie iets van merkt, maar daarna houdt het ook weer heel snel op omdat de hoeveelheid bewegingsenergie in het geheel dat vd vliegwiel ruim overstijgt.

05 jan 2008 20:46

Roi schreef:Wat mij bijstaat is dat een origineel 964 RS-vliegwiel zwaarder is dan de genoemde 5,5 kg...eerder iets van 8 kg.

Ik heb nog het originele vliegwiel van 8,6 kg (single mass) wat standaard alleen op de '89 C4 versie voorkomt. (RS is 5,5kg en double mass is 13,6 kg volgens het 964 boek van Adrian Streather)
Ook heb ik een Steve Wong chip (voor Catvervanger, cuprohr, originele einddemper, K&N filter en 98 Ron geprogrammeerd)
Verschil is te merken in rustiger, beter stationair lopen, beter oppakken (koppel) en vooral het progressief accelereren boven de 4500 toeren.
Dit (die extra kick) miste ik een beetje in de 964, want de 3.2 had dat ook.

Nu voor de enkele winter kilometertjes heb ik de einddemper ook vervangen door een G-pipe :twisted: , en nu maakt hij dus echt een heel vet geluid, maar ben bang dat het aantal db's niet meer aan de wettelijke normen voldoet :wink:

grtz
Rob

05 jan 2008 22:13

rs vliegwiel: achteruit helling op zonder handrem das pas k.t met zo,n rs vliegwiel :shock:

06 jan 2008 0:11

uberhaupt achteruit rijden behoort niet tot de favoriete bezigheden van dat ding van mijn :roll: laat staan een helling op !

06 jan 2008 15:58

bestaat er ook zo'n rs vliegwiel voor een 944????

06 jan 2008 20:17

Ome Sander schreef:
rafv schreef:Ik heb het dan maar even opgezocht...

Standaard vliegwiel weegt 13.5kg
RS vliegwiel weegt 5.5kg

Geeft een gewichtsbesparing van 8kg.


Zow! dat zijn wel serieuze verschillen zeg!!
(als ik mijne 8 kilo lichter heb raakt me startmotor niks meer, en zit de koppeling tegen het carter aan, haha :wink: )


Daarom draai je 'm aan de achterkant en binnenkant af....

06 jan 2008 20:19

Steven schreef:Kan even iemand wat interessante adresjes doorgeven waar ik dergelijk RS vliegwiel met alle bijhorigheden kan bestellen voor een deftige prijs ?

Ik zoek eigenlijk een volledige set: koppeling, drukgroep, RS vliegwiel en alle bijhorende stukjes/bouten/assen/bussen voor een 964 Carrera 2 van 1991.

Mijn koppeling zit er bijna door en wens dus alles te vervangen daar ik regelmatig op circuit vertoef. Wens enkel de stukken aan te kopen, installatie doen we zelf, dank.


Aangezien wij zelf dealer van SPEC zijn laat ik een Stage II koppeling/drukgroep van hun (www.specclutch.com) komen alsmede hun aluminium vliegwiel (of toch het Rs-vliegwiel....).

07 jan 2008 0:04

M a r c schreef:
Ome Sander schreef:
rafv schreef:Ik heb het dan maar even opgezocht...

Standaard vliegwiel weegt 13.5kg
RS vliegwiel weegt 5.5kg

Geeft een gewichtsbesparing van 8kg.


Zow! dat zijn wel serieuze verschillen zeg!!
(als ik mijne 8 kilo lichter heb raakt me startmotor niks meer, en zit de koppeling tegen het carter aan, haha :wink: )


Daarom draai je 'm aan de achterkant en binnenkant af....


Kevervliegwiel -8 kilo= geen vliegwiel meer :wink:
Maar ik zal jullie hier niet stalken met type 1 praat :D
Plaats een reactie