Vering aanpassingen
Deze week hebben we een heel grote stap gemaakt richting de daadwerkelijke uitvoering van ons plan! We hebben de vering en de wielen aangepast.
We vervingen de aluminium Fuchs velgen met laagprofielbanden door originele stalen porsche-velgen, met daarop een setje camionette-winterbanden getrokken. Deze zijn
sterker, hebben een groter draagvermogen, zijn goed in sneeuw en modder, en last but not least: ze bieden nog steeds genoeg comfort!
De wagen kwam hierdoor al metteen 2 cm hoger te liggen.
Het volgende puntje op de lijst was de aanpassing van de vrije hoogte van de wagen: we dienden de wagen zo hoog mogelijk op zijn poten te zetten, zonder daarbij de
instelmogelijkheden van camber en toe te verliezen. Vooraan was dit een fluitje van een cent, omdat je daar gewoon de torsiebaren met één bout kan aanspannen.
Achteraan is het een ander verhalen, waarbij het hele boeltje moet gedemonteerd worden, om de torsiebaren te kunnen reindexeren.
Eerst vooraan edoch: ik schroefde beide poten tot de maximale hoogte, en controleerde dan met de 3-puntsmethode of beide poten wel gelijk stonden: je krikt de wagen
achteraan omhoog, perfect in het midden, zodat de wagen kan kantelen, en aldus de achterkant geen invloed heeft op de voorkant. Je meet beide voorpoten op, en je
zorgt dat de wagen mooi horizontaal komt te liggen. Bij ons betekende dit een kleine draai aan de rechtervoorpoot, en alles stond pas.
Achteraan dan: het is een hele karwei om de torsiebaren te reindexeren, doch eigenlijk niet zo moeilijk. Het komt erop neer om de torsiebaren wat meer
'voorspanning' te geven door ze wat extra aan te draaien.
- je krikt de boel op
- verwijder het wiel
- je verwijdert het afdekkapje vanop de torsiebaar
- je krikt de arm een ietsiepietsie naar boven, zodat je de bout van de schokdemper kunt verwijderen. De draagarm moet loshangen van de schokdemper.
- de arm valt nu volledig naar beneden, en de meeste spanning is eraf. nu kan je de bouten verwijderen die de springplaat met de arm verbinden.
- de springplaat hangt nu volledig los, nu kun je proberen de plaat los te krijgen van de torsiebaar met behulp van 2 grote schroevendraaiers.
- ik was 50% lucky: één kant lukte direct, de andere kant was moeilijker. Daar kwam de torsiebaar mee met de springplaat, en het is zo goed als onmogelijk om de
twee te splitsen (vettige baar, geen plaats, geen manier om trekkracht uit te oefenen...) Dus boorde ik een gat in de rubberen sprinplaat-dop, en met een pons heb
ik de torsiebaar uit het gewricht geklopt. De torsiebaarkoppen waren flink verroest, en die heb ik dan ook mooi opgekuist mbv een staalborstel, en grote
hoeveelheden lythium vet.
- OK, de torsiebaren zijn eruit. Nu moeten we ze reindexeren (ze verdraaien zodat er meer spanning op komt) , en liefst aan beide kanten perfect gelijk. De
torsiebaren hebben aan elke kant een kop met tandjes, en aan één kant bevat die 40 tandjes, aan de andere kant 44 tandjes. Je kan dus één kant één tandje verdraaien
in de ééne richting (is ongeveer gelijk aan een verandering in hoogte van 2,5cm), en de andere kant een tandje terugdraaien ( ca.2cm hoogteverandering )...en zo kun
je dus in heel kleine stapjes (0,5cm) de vering omhoogkrijgen.
- Normaal gezien meet je de verdaaiing van de springplaat tov. de horizontale as, maar ik deed het anders. Ik had ervoor gezorgd dat de wagen perfect horizontaal op
de brug hing, en dus kon ik gewoon het laagste punt van de springplaat tav. de grond opmeten, en dus gelijkstellen.
- Zo gezegd zo gedaan, allebei de kanten perfect afgesteld, alles gemonteerd, en dan eventjes gaan testrijden. Dit moet om de vering terug wat te laten zakken tot
haar natuurlijke evenwichtspunt.
- Toen ik terugkwam deed ik de 3-puntsmethode opnieuw, maar dan op de achterkant en er bleek toch nog 1,5cm verschil te zitten tussen links en rechts. Blijkbaar is
de wagen niet perfect symmetrisch, en zijn misschien ook de torsiebaren niet perfect even sterk meer na al die jaren. Ik heb dus één kant opnieuw mogen reindexeren,
maar gelukkig was ik al redelijk getraind, en waren alle bouten al perfect los en ingevet, dat het karwei op 45min geklaard was.
- Na nog een testrit stonden de achterpoten op 2mm na perfect gelijk. Vooraan heb ik een verschil van 4mm waar ik ook perfect mee kan leven.
Ik had nog enkele uurtjes over die dag, dus dacht ik van mettéén ook de uitlijning aan te pakken, maar na enkele pogingen wist ik al snel dat ik hiervoor best naar
een professional zou gaan, met lasermeting. De achterwielen stonden zeer schuin (positief camber) door de enorme verhoging, en vooraan was het niet beter, dus die
uitlijning was zéér nodig. De wagen reed nochtans zeer goed met de nieuwe banden en wielen...
Deze ochtend ben ik dan maar naar een bandencenter geweest, en heb samen met de mechanieker van dienst de hele wagen uitgelijnd. De achterwielen stonden inderdaad
op 2° positieve camber, en de voorwielen een dikke 1°. Achteraan konden we met behulp van de 2 excentrische instelbouten de regeling vrij goed krijgen: 0° camber en
zo goed als geen Toe (toespoor).
Vooraan konden we met behulp van onze cambermeister de camber zo goed als neutraal krijgen. Het toespoor werd geregeld door middel van de instelstangen van de
stuuroverbrenging. Al bij al was het een kleine 2 uur werk.
De wagen ziet er nu heel erg anders uit, zo hoog op de poten (6cm hoger!), en met de klassieke porsche-velgjes, maar wij vinden het toch heel knap. Hij rijdt ook
echt fantastisch: je voelt duidelijk meer grip dan met de oude verslten banden, en de wagen stuurt vliegensvlug en superlicht. Op de autostrade is de nervositeit
ook zo goed als verdwenen, en kunnen we rustig cruisen.
We zijn klaar voor onze sponsor-uitstap naar Engeland!