07 jan 2009 23:10
08 jan 2009 0:19
Marco schreef:maar ik ben er van overtuigd dat als je niet Schumacher als achternaam hebt een C2 makkelijker te controleren is dan een C4 als het mis gaat
08 jan 2009 0:20
Marco schreef:bij een C4 gaat er geen lampje branden en is het ineens zo ver
08 jan 2009 0:21
08 jan 2009 0:23
Marco schreef:een C2 geeft je meer gevoel en vind ik daardoor veiliger
08 jan 2009 0:26
Paul van Engelen schreef:Speelt GEEN rol, als we even uitgaan van - verplichting of eigen keus - het rijden met winterbanden. DIE maken dan het verschil, niet de 4-wielaandrijving![]()
08 jan 2009 0:29
Marco schreef:PDAS?
08 jan 2009 0:29
Marco schreef:PDAS?
08 jan 2009 1:19
Devils son schreef:Het probleem kan zijn dat iemand in de C4 zich beschermd waant en daardoor gekker gaat doen. Maar met dezelfde rijstijl en rijsnelheid zal je met een C4 veel minder in de problemen komen.
paSCal schreef:Overigens, maar weet ik niet zeker, verdeelt een C4 zijn krachten over 4 wielen, waardoor hij minder snel met de kont zal gaan wiebelen als een C2.
08 jan 2009 1:35
09 jan 2009 21:56
09 jan 2009 21:57
09 jan 2009 23:19
09 jan 2009 23:41
maurice schreef:Devils son schreef:Het probleem kan zijn dat iemand in de C4 zich beschermd waant en daardoor gekker gaat doen. Maar met dezelfde rijstijl en rijsnelheid zal je met een C4 veel minder in de problemen komen.
Dat is een waar woord Devils son. En zo is het met al die veiligheids voorzieningen inclusief winterbanden. En inderdaad zijn de SUV bestuurders veelal de ergste. "Ik heb alles aan boord inc 4x4 en winterbanden dus kan ik gewoon met 150 door de sneeuw raggen'
Overigens gaat er bij mij in de C4 wel degelijk een lampje branden als de PSM ingrijpt maar dan voel je ook wel dat de auto in het grijze gebied is aangekomen.paSCal schreef:Overigens, maar weet ik niet zeker, verdeelt een C4 zijn krachten over 4 wielen, waardoor hij minder snel met de kont zal gaan wiebelen als een C2.
Standaard is de krachtverdeling meen ik 30/70 op voor/achterwielen. Als je goed je best doet kun je een C4 ook gewoon met de kont uit laten breken voordat de techniek ingrijpt. Gaat overigens alleen in korte bochtjes en met wat oefening.
Maar vooropgesteld dat je gewoon enigzins netjes rijdt zal de slip van een van de wielen keurig worden opgevangen door de overige.
10 jan 2009 0:02
Paul van Engelen schreef::x
12 jan 2009 0:32
Stefan 964C4 schreef:Wil je (technisch) het fijne weten van de vierwiel aandrijving van de C4 dan is dit een geweldige (en zeeeer uitgebreide) uitleg van Adrian Streather (PF leden wel bekend neem ik aan): http://www.adrianstreather.com/docs/PDA ... viewR2.pdf
Veel leerzaam leesplezier.
Stefan
12 jan 2009 16:51
maurice schreef:Bij de aanschaf van de 996 kreeg ik de winterbandenset erbij dus tuurlijk zitten die er nu onder op de originele C4 17" velg. Dan kunnen in de lente de 18" velgen met zomerbanden er onder.
Winterbanden maken echt wel een enorm verschil. Heeft niks met sneeuw en regen alleen te maken maar zoals RS-R al schrijft nog veel meer met de temperatuur. De compound is zachter bij lage temperaturen en geeft daardoor duidelijk meer grip.
Laatst een training gehad om zomer en winterbanden met elkaar te vergelijken op Zandvoort en ik was verrast door het resultaat. Twee gelijke autos waarvan één op zomer en de ander op winterbanden gelijk op laten rijden tot zo 80 km/u en dan vol in de ankers. Dat scheelt gewoon drie wagenlengtes op een nat en koud wegdek. Ook andere proeven lieten duidelijk het positieve voordeel van winterbanden zien bij lage temperaturen. Ik kende de verhalen natuurlijk allemaal erg goed maar om er zo mee geconfronteerd te worden heeft mij wel doen besluiten voortaan alles op winterbandjes te zetten. (in de winter dan)
12 jan 2009 19:52
ArminG schreef:In realiteit is het uiteraard een glijdende schaal.
12 jan 2009 20:28
12 jan 2009 20:44
12 jan 2009 21:28
sayn schreef:Nog ff over dat zachte rubber, kan echt geen kwaad, vooral als je als eens rechtdoor ging op een verkeerstafel, terwijl je linksaf wilde. Dusss...
Een KLAP, Een PAALTJE, Een REKENING van 11.000,-- guldentjes.
Dan ben je goed ziek als het zo afloopt.
Was ook nog met mijn 'eerste' jongensdroom, een 964 Targa.
Is toen wel weer netjes geworden, had hem nooit weg moeten doen !
12 jan 2009 21:49
12 jan 2009 21:53
12 jan 2009 22:58
ArminG schreef:Toch niet dat befaamde natgespoten beton?![]()
13 jan 2009 10:27
maurice schreef:ArminG schreef:Toch niet dat befaamde natgespoten beton?![]()
Nope in eerste instantie gewoon op het harde maar wel nat gemaakte asfalt van het circuit.