Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 15:50

+1 = 4

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 16:18

Ik wilde alleen maar aangeven dat het met hem persoonlijk (ondanks alles) nog wel goed zal zitten wat je na de afgelopen jaren ook wel mag verwachten. Er is hier niemand die daar over 'zeurt'...
Vind het zeker van respect tonen dat hij nog een zeer substantieel bedrag gefund heeft, heeft helaas niet mogen baten. Heeft dus niks met typisch nederlands te maken, stond gewoon vandaag in de krant.

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 16:22

Jij zeurt er naar mijn mening ook niet over, dat is al eerder gedaan, in de media.

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 19:49

Erg vervelend. Man is topondernemer (met weinig begonnen volgens mij) die zich inderdaad vertilt heeft aan f..king Cadillac. Hoop dat alles toch nog min of meer goed komt maar vrees het ergste...

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 20:19

Maarten schreef:Erg vervelend. Man is topondernemer ......


Voor een topondernemer heeft ie zich wel erg vertild aan een serie automerken die stuk voor stuk teren op hun "historie" en dat stuk voor stuk niet waar kunnen maken. :shock:
Jaguar, Alfa, Saab, Cadillac; stuk voor stuk vergane glorie. Alleen KIA kent, geloof ik, wel aardige verkoopcijfers; maar hoeveel ze daar per verkocht exemplaar op verdienen? :?
Dan nog een woud aan BV's en ik heb het vermoeden dat er sprake is van een over-gefinancierde, over-geadviseerde, over-"gemanagede" toko die te snel wilde groeien/overnemen.
Kijk bv. eens op http://www.kroymans.de wat ze daar ook allemaal in een paar jaar hebben neergezet/overgenomen.

http://www.fd.nl/artikel/11332875/onzek ... t-kroymans

NB.

Ook met goed management zullen er nog heel wat auto-gerelateerde bedrijven over de kop gaan.
Iemand nog zin in compagnonschap horeca/discotheek-bedrijf in autoshowrooms; staan straks genoeg van die glazen paleizen te koop voor weinig!

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 20:31

Rad911 schreef:Kroymans is al een paar jaar geen importeur meer van Ferrari. Dat wordt sinds een paar jaar door de fabriek geregeld, vandaar dat dit importeurschap niet genoemd wordt.


Dit wist ik niet :!: Goede info . :shock:
Dit betekent dus dat je een nieuwe Ferrari ook bij B.V. Hessing kunt kopen . :?:

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 20:38

jeroenoop schreef:Dit betekent dus dat je een nieuwe Ferrari ook bij B.V. Hessing kunt kopen . :?:

Ja, Hessing importeert ook Ferrari's.

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 22:41

Jeroen C3.0 schreef:Beetje flauw om nu over die jet te gaan zitten zeuren. Lekker hollands ook. Stond zaterdag een paginagroot interview met hem in de Telegraaf. Hij nam heel groots de gehele schuld op zich. Verweet het management niets, want hij is en was zelf eindverandwoordelijk. Kijk, daar hou ik van. Geen gehannes, recht ervoor uitkomen, Daar kunnen die bankiers nog wat van leren. Tevens heeft hij recentelijk nog 25 Mio van zijn eigen geld in de zaak gepomp om de boel vlot te trekken, maar dat was niet genoeg. ook dat zie ik geen bankier doen. Dat zijn dus wel bijna 4 van die jetjes waar hier nu over gezeurd wordt. Banken willen niet meer meedoen, wat in deze tijd niet alleen bij Frits K. het geval is. Hij heeft zich hoofdzakelijk vertilt aan het europees importeurschap en promoten van Cadillac. De algehele malaise in de autohandel heeft niemand aan zien komen. Geloof me, als iemand hier heel ziek van is, dan is het wel Frits zelf. Natuurlijk heeft hij na jarenlang hard werken, ondernemen en risico's lopen prive nog genoeg op de bank, zou wel heel stom geregeld zijn als dat niet zo was, maar geld heelt zeker niet alle wonden. Ik wens niet alleen het personeel van Kroymans, maar zeker ook Frits zelf heel veel sterkte.

Just my opinion...


Geschat vermogen van deheer F. Kroymans: 400 Miljoen Euro. Schuld Kroymans loopt richting de Miljard.
Allemaal de schuld van de kredietcrisis. Zagen het niet aankomen. Kom op. werk al jaren in de autobranche en met name de financiele kant. Heb veel te maken gehad met de financieringen voor wat betreft voorraden enz. Neem maar van mij aan dat de crisis hooguit de beroemde druppel is geweest.

Kijk maar eens op automotive-online.nl
Vandaag ook mercedesdealer Liam uitsstel van betaling aangevraagd. "We hebben de laatste maanden hard gewerkt aan een herstructureringsplan, maar de steeds slechter wordende markt heeft ons uiteindelijk de das om gedaan", zegt directeur Piet Meeder.

De afgelopen maanden???? Tja.

het grootste probleem is de financiering van de meeste bedrijven. Werkelijk alles incl. panden en voorraden zijn gefinancierd.

bedenk daarbij dat de marges minimaal zijn. Je doet het goed als je 1% onder aan de streep winst maakt voor belasting Maar je mag op dit moment blij zijn als je niet in de rode cijfers terecht komt. Dit staat niet in verhouding voor wat betreft de uitstaande schulden op de panden en de voorraden.

Kijk maar eens: de gebruikte voorraad word door de meeste banken ( captives) gefinancierd tot maximaal 80% van de taxwaarde. bedenk dan dat vorig jaar de gemiddelde waarde van de gebruikte auto's met gemiddeld 18% meer zijn gedaald dan normale afschrijving. Dus deze banken willen geld zien daar hun onderpanden minder waard zijn geworden. rekensom: stel de gemiddeld taxwaarde is 10.000€ per auto, de bank wil dan 1800€ per auto terug zien in contanten. stel een dealer verkoopt 2000 auto's per jaar dan zal hij ongeveer 500 auto's op voorraad hebben, dus 500 x 1800€= 900.000€. en hop. einde verhaal voor de dealer die vol in de financiering zit.

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 22:49

Da's nou eens nuttige info. Weer wat geleerd!

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 23:00

Zo steekt het inderdaad in elkaar. Complimenten voor de duidelijke uitleg Jos!

Nog een kleine nuance/toevoeging: Er is nog een extra "hindernis". Naar mate de voorraad ouder wordt, gaat de rente bij de captive-maatschappijen langzaam steeds ietsje verder omhoog en vaak het te financieren deel steeds ietsje verder omlaag. Resultaat een auto met veel "stadagen" is op het laatst helemaal niet meer te financieren via de voorraadfinanciering en zal dus beslag gaan leggen op de rekening-courant (met bijbehorende vaak hogere rente). Langzaam sluit de strop zich want gezien het negatieve rekensommetje dat Jos al liet zien, zijn de banken (zeker momenteel) ook niet echt bereidwillig om de rekening-courant lekker ruim te houden of zelfs uit te breiden...


Gelukkig zijn er nog autobedrijven die het wel goed doen en door extra inspanning en inventieviteit, het hoofd wel boven water weten te houden! :wink:

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 23:19

Inderdaad Henk, klopt helemaal. Gelukkig werk ik op dit moment voor een bedrijf die 6000 auto's per jaar verkoopt en de zaken gelukkig wel goed voor elkaar heeft. :D

Neemt niet weg dat het voor de mensen die hun baan kwijt raken een enorme trieste zaak is.

Re: Kroymans failliet!!..

01 apr 2009 23:29

Absoluut mee eens!

Re: Kroymans failliet!!..

02 apr 2009 10:12

Tja, zoals Maxi het zou zeggen, "hij was een beetje dom" ... 1,2 miljard vreemd vermogen en EG importeur van US bezinsloepen ... je mag het ook overmoedig, opportunistisch of lef noemen, hoe dan ook is het bedrijf nu pleite. En vanwege de privé investering van - naar ik meen 25 miljoen - zal meneer geen nacht wakker hoeven liggen, er is voor hem genoeg over. Dit in tegenstelling tot zijn werknemers, dan wel diverse leverancier van dergelijke afnemers die nog een en ander tegoed hebben. Ben benieuwd hoe de curatoren die 20.000 "auto's" (sorry hoor, maar Hummer en cadillac ...) uit de havens krijgen. Die krijg je gratis nog niet uitgedeeld.

Re: Kroymans failliet!!..

02 apr 2009 19:56

Tja, da's ondernemerschap. Risico's nemen en soms gaat het mis. Het feit dat hij in de jaren daarvoor goed gedraaid heeft en daarvan opzij heeft kunnen zetten om nu rustig te kunnen doorleven vind ik ook alleen maar verstandig. Tja, en als je als werknemer je baan kwijtraakt is heel vervelend (geloof me, ik ken het gevoel), maar daar moet je dan wat mij betreft niet de schuld van bij de ondernemer leggen. Dat is nl. het risico van de werknemer die bij een werkgever gaat werken. Als je niet in de drivers seat zit, moet je meerijden met hij die stuurt... Dus ofwel ga zelf in de drivers seat zitten, ofwel accepteer het risico...

Re: Kroymans failliet!!..

02 apr 2009 20:07

+1. Kroymans is geen legendarisch import bedrijf begonnen om het zo te laten eindigen.

Re: Kroymans failliet!!..

02 apr 2009 21:48

Ik ben het (warempel :mrgreen: ) volledig met Horn eens!

Re: Kroymans failliet!!..

03 apr 2009 0:31

Jos Targa schreef:
. stel een dealer verkoopt 2000 auto's per jaar dan zal hij ongeveer 500 auto's op voorraad hebben, .


Jos,
hoe kom je aan die voorraad van 3 maanden. Ik zou denken dat het normaal zo'n 1-2 maanden waren.

Re: Kroymans failliet!!..

03 apr 2009 1:59

dit zegt iets over de ondernemez zelf.................

Eind januari zijn er enkele gezonde bedrijfsonderdelen uit de boedel gehaald. Op dat moment was al bekend dat het bedrijf in financiële problemen verkeerde.

Slim als je het mij vraagt, ander onderwerp graag :idea: :!:

Re: Kroymans failliet!!..

03 apr 2009 6:28

ps schreef:
Jos Targa schreef:
. stel een dealer verkoopt 2000 auto's per jaar dan zal hij ongeveer 500 auto's op voorraad hebben, .


Jos,
hoe kom je aan die voorraad van 3 maanden. Ik zou denken dat het normaal zo'n 1-2 maanden waren.


Is een gemiddelde. De voorraad gebruikt wisselt ongeveer elke 3 maanden. ( bij een bedrijf die goed bezig is met zijn occasionbeleid)

Een gemiddelde statijd van 30 tot 60 dagen zou iedereen wel willen maar is absoluut niet de praktijk. Let wel, ik praat nu over een merkendealer die zowel nieuw als gebruikt verkoopt. statijden van 200 dagen en meer zijn echt geen uitzonderingen bij sommige bedrijven.

Re: Kroymans failliet!!..

04 apr 2009 1:06

Vervelend gebeurtenis, maar wel een informatief topic. Heldere uitleg Jos, thx

Re: Kroymans failliet!!..

04 apr 2009 9:01

Top uitleg! Begrijp het helemaal alleen kan het niet rijmen met de perceptie (in ieder geval de mijne) dat je elke keer een poot wordt uitgedraaid indien je een auto koopt en later weer verkoopt. Ik heb recentelijk geprobeerd een auto in te ruilen (gezinsuitbreiding) die ik twee jaar geleden gekocht heb voor zo'n 6K, AKK goed, twee jaar zo'n 4000 km gereden en alleen in de garage gestaan. Kortom, auto ziet er nog uit zoals die gekocht is. Was toen een gemiddeld bedrag.

Nu, 2 jaar later is het allerbeste bod zo'n 3,5K. De kwaliteit van deze auto is de afgelopen 2 jaar echt niet zo hard achteruit gegaan hoor. Heb wel massa aan argumenten gehoord, auto is al 13 jaar oud etc. Volgens mij bewijzen er zat mensen hier dat een auto 30 jaar oud kan zijn en nog steeds een prima wagen is.

Kortom, is het niet zo dat er misschien met de nieuw verkopen maar weinig verdiend wordt maar dat het ruimschoots goedgemaakt wordt door de occaisson deals die erop volgen?

Ergens blijft het geld toch hangen.

Re: Kroymans failliet!!..

04 apr 2009 9:19

vraag en aanbod? :?:

Re: Kroymans failliet!!..

04 apr 2009 10:31

13 jaar oud en 3,5K is volgens mij een beregoede prijs :wink: :mrgreen:

Re: Kroymans failliet!!..

04 apr 2009 10:40

Erik 912T schreef:Begrijp het helemaal alleen kan het niet rijmen met de perceptie (in ieder geval de mijne) dat je elke keer een poot wordt uitgedraaid indien je een auto koopt en later weer verkoopt. Ik heb recentelijk geprobeerd een auto in te ruilen (gezinsuitbreiding) die ik twee jaar geleden gekocht heb voor zo'n 6K, AKK goed, twee jaar zo'n 4000 km gereden en alleen in de garage gestaan. Kortom, auto ziet er nog uit zoals die gekocht is. Was toen een gemiddeld bedrag.

Nu, 2 jaar later is het allerbeste bod zo'n 3,5K


Met een occassion kan veel verdiend worden, veel meer dan op een nieuwe auto. Een Porsche die voor 38K wordt ingeruild kan zomaar voor 50K+ worden verkocht. Maar op een occassion loopt de dealer een risico. Dus daarom zijn de inruilprijzen drie keer niks. Uiteindelijk wil de dealer bij inruil altijd wat aan je verdienen.

Re: Kroymans failliet!!..

04 apr 2009 11:28

Erik 912T schreef:Top uitleg! Begrijp het helemaal alleen kan het niet rijmen met de perceptie (in ieder geval de mijne) dat je elke keer een poot wordt uitgedraaid indien je een auto koopt en later weer verkoopt.

Autoverkopers: allemaal boeven zijn het :twisted: , daar hebben we het eerder ook al over gehad.
Niet dus! :bang:

Ingaand op het voorbeeld: Jij hebt 2 jaar in de auto gereden met een afschrijving van €1250 / jaar, incl. garantie zelfs waarschijnlijk. De garage die 'm inruilt moet het aankoopbedrag financieren (zie boven), loopt daarbij het risico dat de auto niet snel wordt verkocht (vermogensbeslag, financieringskosten) en moet er garantie op geven of tegen een bodemprijs verkopen. Zo gek is die €3500 t.o.v. de €6000 twee jaar eerder dan toch niet?
Als de verkoper een klant heeft en dus weet dat hij deze auto direct weer voor een marktconforme prijs kan verkopen, dan zal hij je ongetwijfeld meer bieden ;).
Plaats een reactie