Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 11:28

Ewout schreef:Knap knutselwerk.
Volgens mij is de enige oplossing dat DS volgend jaar ook meedoet.


De file is human-readable; hadden ze de data op een propriëtaire wijze gesaved dan "was het moeilijk" geweest. Doen ze echter niet, omdat ze willen dat je het mooi kan integreren naar oa google earth of zo. En die kan dan niet met hun "encryptie" overweg...

Hadden ze een eigen formaat ("taaltje") gehad, dan moet je veelvuldige testen doen. Een metertje rijden, stilstaan en hem laten registreren, optrekken tot 10km/u en registreren, data analyseren.
Van zodra je in de vergelijking een gekende krijgt, kan je (stilletjesaan) de vergelijking oplossen :)

Ik zou het wel willen zien; lijkt een mooi sprintje te zijn! 8)

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 11:45

Zet er een goede witte Bourgogne uit de Chassagne Montrachet streek neer, en ik doe mee.

Voor die bubbels kom ik mijn bed niet uit.

Ik dacht al dat Devils son niet wist dat torig een meester hacker is.... :mrgreen:

Tja, dat krijg je als je geen tijd hebt om af en toe eens aan een PF uitje mee te doen. :wink:

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 11:53

Zeg jongens, we doen het toch niet voor die flessen, maar voor de gezelligheid? :D (en uw virtuele penis te verlengen door de beste tijd neer te zetten :mrgreen: )

Ik zou liever die fles die devil's son me beloofde (als hij de file als afdoende accepteert, aangezien ik mijn stuk "op de noordpool" niet waargemaakt heb, maar dat lukt ook wel nog...) inruilen voor jullie aanwezigheid. Eventueel met fles, but up to you :)
Hoe meer zielen ....

En alle lof ten spijt (thanks!) maar daarvoor moet je geen hacker zijn hoor. Dat bestand kan je zo lezen (openen in wordpad!); 't is overduidelijk wat waar staat. Elke meting vindt om de X miliseconden tijd plaats blijkbaar, want als je wat lijnen wegsmijt krijg je minder totaaltijd. Het kleinste kind kan dit ;)

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 12:14

torig schreef:De fake file wordt door 2shared altijd als de vorige aanzien; dus heb ik hem hier geplaatst: http://www.megaupload.com/?d=Q9WMHJ7R


Ik ben nog niet zo onder de indruk, althans, ik vind het knap dat je de boel hebt weten aan te passen, maar ik ben niet overtuigd als ik zo'n run zie, daar deze run overduidelijk fake is... aangezien de lijn wel erg met horten en stoten gaat (wat waarschijnlijk het resultaat is van het verwijderen van gegevens).

De run netjes maken en ook nog plaats laten vinden op de Avenue des Champs-Élysées lijkt mij toch vrij lastig.

Dat is niet de Noordpool (daarmee zou je de fles al verdienen, want dat heb ik gezegd), maar ik verwacht nu eenmaal dat het lastiger is om een weg netjes te volgen.

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 12:16

torig schreef:
Waarschijnlijk daardoor dat de meesten nu ...nattigheid...voelen.


Dat is dan wel vreemd, want volgens mij verzin je zoiets niet... Maar goed.

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 12:34

Devils son schreef:De run netjes maken en ook nog plaats laten vinden op de Avenue des Champs-Élysées lijkt mij toch vrij lastig.

Dat is niet de Noordpool (daarmee zou je de fles al verdienen, want dat heb ik gezegd), maar ik verwacht nu eenmaal dat het lastiger is om een weg netjes te volgen.


Deal. Eind deze week heb je de file.
Je begrijpt dat ik, tijdens mijn klant's tijd, niet even lekker er voor kan gaan zitten en de boel netjes maken. Dit was snel-snel een proof of concept op enkele minuten tijd. Maar ik begrijp je punt hoor :) In jouw plaats zou ik ook redeneren: "die fles ben ik toch al kwijt zo te zien, dus kan ik hem er even goed voor laten werken"

8)

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

27 mei 2009 12:42

torig schreef:
Deal. Eind deze week heb je de file.
Je begrijpt dat ik, tijdens mijn klant's tijd, niet even lekker er voor kan gaan zitten en de boel netjes maken. Dit was snel-snel een proof of concept op enkele minuten tijd. Maar ik begrijp je punt hoor :) In jouw plaats zou ik ook redeneren: "die fles ben ik toch al kwijt zo te zien, dus kan ik hem er even goed voor laten werken"

8)


Houd er ook rekening mee dat alle andere gegevens moeten kloppen. Dus het rijtje lateral acceleration, longitudinal acceleration, heading, enz. Dat lijkt mij nl. toch bijzonder lastig, sterker nog: ik denk dat het zo goed als onmogelijk is.

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

03 jun 2009 14:22

torig schreef:Eind deze week heb je de file.


Lastiger dan verwacht? :twisted:

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

03 jun 2009 18:23

Devils son schreef:Lastiger dan verwacht? :twisted:


Heb een nieuwe relatie. Tussen de stadsbezoeken -afgesloten met een heuse koetsrit-, de wandelingen langs dijk en strand, het uit eten gaan, en gezellig in de zetel liggen door heb ik van jouw file niet meer wakker gelegen :lol:
Het is niet omdat het jou zo moeilijk lijkt, dat ik die mening deel. Ik wil 't je dan ook gerust bewijzen, maar je gaat even moeten wachten , want het meisje komt weliswaar na het werk, maar gaat voor op "mijn virtuele kennissenkring verbazen" :P

Geen nood, ik hou me er echter aan :)

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

03 jun 2009 18:56

off topic:
Heb een nieuwe relatie
:ba: :mrgreen:

on topic : Ds, die fles Pommery Cuvée Louise ben je kwijt :pale:.

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

04 jun 2009 8:44

Rodger that! schreef:Ds, die fles Pommery Cuvée Louise ben je kwijt


Ik dacht nog altijd dat ik zelf mocht kiezen wat ik er op zet... En wie weet... wie weet ook niet.

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

24 jun 2009 17:57

Het is kennelijk heel lastig om van een flesje wijn af te komen... :twisted:

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

24 jun 2009 19:58

Nee hoor, ik weet niet of je zaterdag ook naar VCM te Lelystad gaat. Neem hem maar mee en ik help je er wel vanaf te komen :mrgreen:

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

07 sep 2009 16:04

AANVULLING OP MEETRESULTATEN "PORSCHE MEET CORVETTE 2" (voor de liefhebber)

Het is alweer enkele maanden geleden. Natuurlijk wil ik iedereen (nogmaals) bedanken voor de medewerking aan dit evenement. Het was weer een eer en een genoegen om met zulke bolides mee te mogen rijden!

Tijdens de metingen is natuurlijk veel meer gemeten dan alleen de acceleratie van 0-100. De G-Tech logt ca. 4000x per seconde alle versnellingskrachten en in veel gevallen ook nog eens de toerentallen van de motor (via de ruis op de 12V-aansluiting!). Het heeft even geduurd, maar voor de liefhebber heb ik nog een paar “top 10 - lijstjes” gemaakt op basis van deze (gedetailleerde) metingen.

Het blijft belangrijk om te benadrukken dat onderstaande overzichten moment-opnamen zijn. Het weer, ruwheid van het asfalt, temperatuur van motor en banden, bereidheid van de chauffeur om de auto tot het uiterste te pushen, tank vol of leeg etc hebben natuurlijk hun invloed. Ik heb natuurlijk soms wat aannames moeten doen (bijv. leeggewicht van ieder voertuig), maar dan komen er toch leuke resultaten uit. Chauffeurs die er meer van willen weten, moeten maar even contact met me opnemen.

1. Acceleratietijd in vergelijking met de “fabrieks waarde”
Wagen spec gemeten verschil
Corvette C3 L82 1973 (PvdB) 7.3 6.0 -18%
Corvette C4 L98 1991 (JdJ) 7.2 6.3 -13%
Ferrari Testarossa 1991 (W) 5.8 5.7 -1%
Porsche 964 C2 tiptronic 1991 (RS) 6.6 6.8 4%
Porsche 911 996 C4 2002 (RS) 5.1 5.3 4%
Porsche 911 Turbo 1991 (PB) 5.0 5.3 6%
996 TT 9ff Cabrio 2004 (MS) 4.3 4.7 10%
Corvette C5 Z06 2003 (RdG) 4.7 5.2 11%
Corvette C5 2000 Conv (JPT) 5.2 6.0 15%
Corvette C6 Z06 2007 (MM) 3.9 4.7 20%
Porsche Boxster S 3.2 2000 (EV) 5.4 6.7 24%
Ferrari 355F1 Berlinetta 1998 (AT) 4.7 6.0 27%
Noot: ik heb hiervoor de gemeten cijfers gecorrigeerd naar wat ze zouden zijn geweest zonder extra passagier.

2. Schakeltijd van 1 naar 2
Wagen Bak Schakeltijd (s) Opmerking
Corvette C4 L98 1991 (JdJ) AT 0.14
Corvette C5 2000 Conv (JPT) AT 0.16
Porsche 964 C2 tiptronic 1991 (RS) AT 0.18
Corvette C3 L82 1973 (PvdB) AT 0.22
Corvette C5 Z06 2003 (RdG) MT 0.25 van 2-3
996 TT 9ff Cabrio 2004 (MS) MT 0.30
Ferrari 355F1 Berlinetta 1998 (AT) F1 0.30
Porsche 911 Turbo 1991 (PB) MT 0.33
Porsche 911 996 C4 2002 (RS) MT 0.34
Porsche Boxster S 3.2 2000 (EV) MT 0.50
Corvette C6 Z06 2007 (MM) MT 0.54 was al boven 100km/u
Ferrari Testarossa 1991 (W) MT 0.70 schakelrooster
Merk op dat de snelste handbak in 0.25 sec geschakeld werd! De F355F1 lijkt een gerobotiseerde bak te hebben.
Noot: Uit de grafieken heb ik zo nauwkeurig mogelijk de effectieve schakeltijd afgelezen, de tijd dat de acceleratie onderbroken wordt voor het schakelen. De automaten met vloeistofkoppeling blijven ook tijdens het schakelen accelereren. Hier heb ik eerst de bruto schakeltijd afgelezen op basis van de toerentallen, en vervolgens deze tijd gecorrigeerd voor de versnelling gedurende de bruto schakeltijd.

3. Langste 1e versnelling (voor snelste run)
Wagen km/u Noot
Corvette C6 Z06 2007 (MM) 101.0
Corvette C5 Z06 2003 (RdG) 100.5 vertrok in 2e versnelling!
Ferrari Testarossa 1991 (W) 88.0
Ferrari 355F1 Berlinetta 1998 (AT) 85.8
Porsche 911 Turbo 1991 (PB) 78.7
Corvette C4 L98 1991 (JdJ) 78.3
Corvette C5 2000 Conv (JPT) 77.3
Porsche 964 C2 tiptronic 1991 (RS) 73.2
Corvette C3 L82 1973 (PvdB) 67.6
Porsche 911 996 C4 2002 (RS) 67.6
Porsche Boxster S 3.2 2000 (EV) 64.6
996 TT 9ff Cabrio 2004 (MS) 56.6
Merk op het enorme verschil tussen de C6 Z06 en de 9ff!

4. Vermogen ten opzichte van de specificatie
Met enkele aannames kunnen ook de maximale vermogens (bhp's) herleid worden (gewicht auto, belading). De metingen zijn allemaal in de 1e versnelling en omdat ze aan de wielen gemeten werden, heb ik ze zo geschaald dat het gemiddelde motorvermogen klopt met de specificatie.
Wagen Leeg gewicht Spec (pk) Gemeten (pk) Verschil Bak
Porsche 911 Turbo 1991 (PB)1470 320 363 13% MT
Corvette C5 Z06 2003 (RdG) 1414 405 447 10% MT
Ferrari Testarossa 1991 (W) 1506 389 429 10% MT
Corvette C4 L98 1991 (JdJ) 1500 245 265 8% AT
Corvette C3 L82 1973 (PvdB) 1514 250 259 4% AT
Porsche Boxster S 3.2 2000 (EV) 1370 252 249 -1% MT
Porsche 911 996 C4 2002 (RS) 1405 320 311 -3% MT
996 TT 9ff Cabrio 2004 (MS) 1635 505 486 -4% MT
Porsche 964 C2 tiptronic 1991 (RS) 1350 250 233 -7% AT
Corvette C5 2000 Conv (JPT) 1473 344 319 -7% AT
Ferrari 355F1 Berlinetta 1998 (AT) 1425 380 347 -9% F1
Corvette C6 Z06 2007 (MM) 1400 505 424 -16% MT
Noot: sommige wagens hebben nog enige tuning achter de rug. De 911 Turbo uit 1991 zal hier zijn extra vermogen aan te danken hebben. De Corvette C5 Z06 lijkt ook bij andere metingen sneller te zijn dan z’n nameplate vermogen suggereert.


Opmerking: leeggewichten, vermogens en 0-100 opgegeven tijden heb ik uit diverse bronnen proberen te achterhalen (RDW, Auto Motor und Sport, Autoweek.nl, Road & Track etc.), die elkaar soms ook nog tegenspraken.

Met 'vette groet,
Edwin

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

07 sep 2009 20:28

Hej Edwin,

Wat een "vette"gegevens man.Geweldig

Groet tot een volgende keer

Rob Swärtz
(rswartz)

Re: Porscheforum meets Corvette in Zeeland op 17 mei

08 sep 2009 19:42

Edwin, schitterend om alle gegevens zo te zien. Was trouwens een topdag!
Plaats een reactie