Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

28 nov 2008 8:41

Jeroen914 schreef:@ Nikasiltje...
het enige wat nog leuker is aan de foto's van mr.Raby is z'n commentaar :mrgreen:

Beetje slordig is het wel, een krukas die breekt...
Als ik me goed herinner had 'ie iets van 20K miles gelopen :roll:

Eens 8)
Deze had maar 12K miles gelopen, maar wel allemaal op het circuit :lol:
De schade werd toegedacht aan balanceringsproblemen als ik me goed herinner. De manier en het materiaal waarvan deze krukassen zijn gemaakt is tegenwoordig nogal 'anders' en de 996 was dacht ik één van de eerste blokken waar dit werd toegepast dacht ik.
Reden? tsja, je raadt het goed: kostenbesparingen :(
Porsche heeft dat goed doorgezet, want er is de afgelopen jaren nog nooit zoveel winst gemaakt...

28 nov 2008 10:55

hier verder lezen:
http://www.boxsterspec.com/index.php?sh ... #entry5518

28 nov 2008 11:55

soepkip 964 schreef:Van wanneer zijn de zgn. Y motoren. 2002?. Ik vind het zo jammer dat de 996 zo negatief wordt bekeken dat je de goed versies ook niet meer weet. gr. Ernest


Ik las net in een ander topic vanaf de 7e maand 2001.

29 nov 2008 0:25

Dat zijn de 3.6 motoren. De Y motoren (3.4) zijn er bij mijn weten gebruikt sinds februari 2000



Jeroen914 schreef:hier verder lezen:
http://www.boxsterspec.com/index.php?sh ... #entry5518
Is wel een heel ander soort plof incident. Maar wel heftig als je dat gebeurd. Overigens wel een 3.6 motor.

30 nov 2008 10:11

RogerM schreef:Ik had een 996 carrera 4 van 12/99. Tot de 199000 kilometer geen centje pijn, keurig zijn beurten gehad nooit (buiten regulier onderhoud) iets bijzonders mee geweest. Echter bij 199600 (je verzint het niet) linker cilinder kop gescheurd. Auto is inmiddels bij Porsche Service Haaglanden compleet gereviseerd en spint weer als een jonge tijger. Heeft inmiddels 205 k gereden en gaat weer als een speer.


Interessant...tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de enige oplossing een compleet nieuwe motor was. Het niet leveren van bepaalde motoronderdelen was daar debet aan. Zo zei 'men'.

30 nov 2008 11:33

Ferdinand P schreef:
Interessant...tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de enige oplossing een compleet nieuwe motor was. Het niet leveren van bepaalde motoronderdelen was daar debet aan. Zo zei 'men'.


Dat is als de cilinderwanden het probleem zijn. Nieuwe kop is een ander verhaal natuurlijk...

Ik hoorde overigens van de week dat ook de motoren in de gewone 997 nog steeds vergelijkbare problemen vertonen. Het zal best minder vaak voorkomen dan bij de 3.4, maar erg geruststellend is het niet.

30 nov 2008 12:20

Devils son schreef:
Ferdinand P schreef:
Interessant...tot nu toe was ik in de veronderstelling dat de enige oplossing een compleet nieuwe motor was. Het niet leveren van bepaalde motoronderdelen was daar debet aan. Zo zei 'men'.


Dat is als de cilinderwanden het probleem zijn.

Ook daar wordt aan gewerkt en heeft men schijnbaar de oplossing gevonden met betere materialen dan porsche gebruikt.
Hoef je dus geen nieuw blok voor te kopen en het is er daarna zelfs beter op geworden: lees daartoe in het decembernummer van Excellence het 6-pagina's (!!) lange artikel (in 'tech-forum') over de problemen van de M96 motoren maar eens. Wie nu nog steeds beweert (zoals porsche officieel nog steeds schijnt te doen) dat er met deze motoren 'niks abnormaals' aan de hand is, heeft wel een heel grote plaat voor z'n hoofd.

30 nov 2008 12:33

En wat kost die reparatie ongeveer ? Wordt dat vermeld ?

30 nov 2008 13:07

zelfde als nwe motor van P

http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=439308

30 nov 2008 15:25

Van mijn eerste 2.7 heb ik nog het middenas tandwiel (die de kettingen aandrijven) liggen op zolder.
Daar wordt je niet vrolijk elke keer als ik hem weer zie liggen, hele blok moest uit elkaar.
Dus die gingen ook wel eens stuk mannen.
Als bij Alpo komt heeft hij een vitrine staan met alle onderdelen die stuk zijn gegaan :evil: :twisted: :cry:
Maar niet naar kijken hoor :idea:

30 nov 2008 15:40

Er zijn nogal wat misverstanden over het begrip nieuwe motor. Een hagelnieuwe motor voor de 996 kost 32500 euri. De motoren waarvan ieder in de veronderstelling is dat die nieuw is (kosten 13500) zijn bestaande motoren echter compleet met nieuwe onderdelen gereviseerd af fabriek. Mijn revisie viel wat voordeliger uit :D Ook ik heb begrepen dat de 996 3.6 en de 997 een zelfde probleem hebben. Echter in iets mindere mate. Wil je voor (bijna) safe gaan dat zal het een turbo of GT moeten zijn. Heb ik van horen zeggen. Even doorsparen dus :(

30 nov 2008 15:54

maar dan heb je ook iets wat WEL heel blijft (en dat moet je bij een nieuwe P motor maar weer afwachten :roll: )

06 jan 2009 13:41

Interessant stuk van Hartech geschreven eind december 2008 op Pisotnheads.

Citaat:
Perhaps the biggest problem has been the reluctance to simply rebuild the engines. This has IMHO delayed the desire to learn about the shortcomings and redesign solutions. I am not suggesting this is wrong as it seems to be the modern way to address all product problems – but it has left owners with a harsh choice and a huge cost that has implied that the engines are poorly made (if they cannot be rebuilt) whereas in practice they are perfectly Ok to rebuild with very high reliability – if the desire is there to do it.

En:
The engines are also more difficult to rebuild than traditional engines and less places seem to have undertaken it – so again – that option seems less well publicised and has created an impression that the engines need to be replaced (and therefore are really bad) – which is nonsense.

En:
Consequently we defend the general quality of the engines and are relaxed about the repair situation – in the relatively few cases we come across. We are bound in these circumstances to argue with those who criticise them unfairly – but only because – for us – they do not present a problem and are easy and relatively inexpensive to fix.

Because we were probably first into rebuilding them commercially (and probably due to my background designing and manufacturing racing engines) we have managed to fix/re-use all the engines that come our way (in increasing numbers) for modest costs with good outcomes (despite most initially being condemned elsewhere and the only alternative then offered being a new replacement).

However – for others unable to access our services – or fearful of the problem that has been relatively exaggerated by the recent and prolific use of internet forums – they may form the opposite conclusions. I guess it is all relative and depends where you are coming from – but there are a few facts that are indisputable.

En:
If Porsche had simply tried to rebuild all engines first and been more generous with compensation/rebuild prices – the engines would not have got such a poor reputation (and they possibly might have introduced permanent remedies more quickly).

Zie: http://www.pistonheads.co.uk/gassing/to ... %20Engines

Halverwege de thread...

Bron: Pistonheads.co.uk en Hartech

06 jan 2009 14:30

Interessant stuk met gezonde relativering. Natuurlijk ook met een commerciële achtergrond!

Jeroen914 schreef:maar dan heb je ook iets wat WEL heel blijft (en dat moet je bij een nieuwe P motor maar weer afwachten :roll: )

Bedoel je dan een revisieblok Jeroen?
Vraag in dat geval 58GT , heeft helaas ervaring met 3e motor!

06 jan 2009 17:29

Paul van Engelen schreef:Bedoel je dan een revisieblok Jeroen?

nee, ik bedoelde
RogerM schreef:Wil je voor (bijna) safe gaan dat zal het een turbo of GT moeten zijn. Heb ik van horen zeggen. Even doorsparen dus :(

maar die passen alleen weer niet op de versnellingsbak (bedacht ik later)

Of een motor van Raby...

Voor zover ik begrepen heb, blijft Porsche ook weigeren om div. motor onderdelen (los) te leveren. Dus ik vraag me af hoe sommige specialisten het dan kunnen beweren dat ze een watergekoelde 6 kunnen reviseren...

07 jan 2009 16:44

Wat betreft die onderdelen, van de motor weet ik het niet, wel van de versnellingsbak waarvoor ze ook niet leverbaar waren - de bak die hoort bij de 'nieuwe' 3.4/3.6 zoals je schrijft - en Motron bijvoorbeeld een nieuwe synchrom. uit de USA liet komen. Maar die delen zijn nu toch wel beschikbaar gekomen van Porsche :idea:

04 feb 2009 1:25

Beste mede porscheliefhebbers,
Ik heb een paar maanden geleden ook een 996 3.4 uit 1999 gekocht met 83000 km op de teller en handgeschakeld....Toen had ik me nog niet verdiept in gevoelige IMS Lager 996 3.4 motoren... misschien stom, maar ik verwacht van een duits automerk dat ze fatsoenlijk spul leveren dat toch bij normaal gebruik minimaal 2 ton mee moet kunnen...Nu rijd ik iedere keer met schrik (niet met schik) in mn 996.....waar ik nu heel erg nieuwsgierig naar ben is: Onder welke specifieke omstandigheden gaat ie stuk? Te late oliewissel? verkeerde olie? koude motor te veel belasten? te hoog toerental rijden? enz enz..... wie heeft het allemaal al meegemaakt hier op dit forum? zijn het er 3, 30, of 300? Moet ik hem houden of moet ik weer terug naar een mercedes die met gemak 5 ton haalt? allemaal vragen die door mn hoofd gaan....wat is wijsheid? de 996 bevalt me verder prima, maar met een kl*te gevoel in een auto rijden is echt niet de bedoeling van porsche lijkt mij....wie kan me wijze raad geven, of mss wel geruststellen....want om een groot bedrag aan een nieuwe motor te spenderen daar zit ik niet op te wachten....
Met vriendelijke porsche groeten,Hartwiek limburg.

04 feb 2009 1:51

Ik denk,dat er genoeg 996 3.4 zijn,waarschijnlijk het merendeel,die geen problemen hebben! Alleen wordt dat nooit vermeld,alleen de negatieve zijde! Waarom zou je met een schrikgevoel in een auto rijden ,als hij goed loopt 8) Het is geen tijdbom :bom:

04 feb 2009 2:00

Hij is echt perfect in orde, echt helemaal als nieuw, rijd ook als een nieuwe....maar je word gewoonweg bang gemaakt door die negatieve verhalen, word je echt een beetje bang van....maar goed, ik zal proberen de negatieve gevoelens te onderdrukken en wie weet is het nergen voor nodig. mss rijd ik er wel 5 ton mee...we zullen zien...en anders komt er toch weer een snelle taxi :wink:
Mss moet er een topic worden geopend met blije 996 rijders om van het negatieve imago af te komen....wie eerst??!!
Grtz, Hartwiek

04 feb 2009 10:36

Zoals ik al bijna 2 jaar geleden in dit topic schreef ;)

Geniet van iedere km ermee. Je kunt er zelf toch niets tegen doen, dus het is zinloos om je plezier er door te laten verpesten.

04 feb 2009 11:18

EriC4C schreef:Geniet van iedere km ermee. Je kunt er zelf toch niets tegen doen, dus het is zinloos om je plezier er door te laten verpesten.



Hier voeg ik helemaal niks aan toe niks nadda noppes, genieten 100%

04 feb 2009 17:46

Ik ga niet somber doen, maar wel realistisch op basis van informatie uit diverse bronnen en mijn inzicht in motortechniek waardoor ik me een gefundeerd oordeel kan vormen.
Wil hier geen discussie voeren of ik het wel of niet bij het rechte eind heb overigens! Doe met deze info wat je wilt.
Ander type vragen zal ik uiteraard wel beantwoorden.

Relevante punten n.a.v. je vragen:
- de combinatie 3.4 motor en handbak loopt het grootste risico op ernstige problemen met de motor
- hoe groot??? denk voor de beeldvorming aan enkele procenten
- het kan bij elke kilometerstand optreden
- is het relevant dat de motor nu gezond klinkt? helaas, nee, dit soort problemen komt onaangekondigd
- onderhoud speelt geen rol voor het optreden van problemen, uitgaande van normaal gepleegd onderhoud
- rijgedrag heeft wel invloed, d.w.z. pittige belasting, sterk accelereren i.c.m. heftig schakelen, etc.; maar wie wil dit niet - zeker af en toe - met een Porsche?

Mocht je niet met een lekker gevoel in de Porsche kunnen rijden, met de permagrin op je gezicht of in elk geval in je gevoel, dan zou ik de P. verkopen.

15 feb 2009 19:31

Die lui van Hartech zijn goed bezig:

http://www.pistonheads.co.uk/gassing/to ... 0solutions

Grtz. Boxi

16 feb 2009 0:07

Is al eerder voorbij gekomen hier.
Vooral dit stukje spreekt me aan :mrgreen:

Hartech schreef:As you may have seen on other postings, not only do we feel that the early Boxster's and 996's are undervalued at the moment - but also that overall they will not be excessively expensive to own and maintain (and are the least expensive model under our Lifetime Maintenance Plan)

16 feb 2009 18:06

Even voor mijn beeldvorming: Hoeveel mensen op dit forum hebben nu écht dit probleem zélf meegemaakt? Dus even los van alle via via verhalen waardoor volgens mij nogal wat dubbeltelling ontstaat...
Plaats een reactie