Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 17:19

dat was een 996 motor.......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 17:43

gast schreef:zie links van het forumgeheugen die nu ongetwijfeld gaan komen :mrgreen:

Afbeelding

..... maar er is inderdaad een PF'er die afgelopen januari de 5e of 6e krukaskeerring in zijn 996 4S heeft laten plaatsen :shock:. Sindsdien :uh:

;) :lol:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 19:10

GerbenJ schreef:
bully schreef:Afbeelding.....plof.......
Wat een ellende. Wás dat een 996 3.4 liter motor?

Nee Gerben, dat was een motor van een Boxster :twisted:

.
.
.
.
.
.



:wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 20:42

Is dit dan ook niet toevallig een exemplaar geweest
wat van km-stand 0-tot-laatst bar slecht is behandeld?

De grootste factor die de levensduur van je P bepaald
is nog altijd je rechtervoet... En fatsoenlijk onderhoud uiteraard..

Je hebt altijd van die flitsende lui dr tussen zitten die zich een P
kunnen veroorloven, maar totaal niet met de techniek om kunnen
gaan, dwz met koude motor op het gas als ze ff worden uitgedaagd...etc etc.
Of bij iedere gelegenheid plankgas gaan ongeacht welke versnelling, onder het mom van daar issie toch voor gebouwd...

:salut:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 20:55

Lees gerust het topic eens door, uiteraard dient je motor netjes warm te zijn gereden voordat je hem zwaar belast.
Maar dit is niet de oorzaak van het gevoelige IMS Lager.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 21:11

Paul II schreef:Nee Gerben, dat was een motor van een Boxster

als ik me niet vergis was dat 3.8 X51 ;)
in de M96 motoren (dus niet alleen de 3.4) zitten gewoon veel onderdelen van totaal inferieure kwaliteit (lekker goedkoop)

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 21:27

Ik denk eerlijk gezegd dat dat een conclusie is die niet te ontkennen is. Waar Porsche ooit motoren maakte die (mits netjes gebruikt etc.) 300k km zonder problemen aankonden zijn ze nu door het gebruik van onderdelen van een lagere kwaliteit gewoon minder goed. Net als bij (bijvoorbeeld) Mercedes.....

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 22:31

maar mercedes heeft geleerd van zijn fouten.....alhoewel......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 22:51

@ Maarten: welke motoren waren dat dan?

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 22:53

vooral de 2.7 en3 liters.....als de tapeindjes waren vernieuwt.....

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 23:05

Mercedes zit nog in een lerende fase.
BMW heeft hetzelfde meegemaakt en is weer 'back on track'
Porsche staat nog aan het begin van dat traject.

In de tijd dat toleranties steeds kleiner mogen zijn en steeds hogere prestaties van motoren worden verwacht kun je wachten op het moment dat er motoren worden gebouwd met allerlei kwalen.

Overigens heeft Jeroen het goed, die foto was een X51 3.8
Ik zal binnenkort eens een collage van geplofte Porsche motoren maken. Van 964 tot 997. Sommige vraag je jezelf echt af wat er mis is gegaan.
En dat alleen de cylinderwanden en zuigers van de 996 het af laten weten....

Afbeelding

8)

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 jun 2009 23:13

vind ik ook wel leuk om te zien zo'n collage.....

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

27 jun 2009 23:31

Anders ik wel. Sinds november 2007 is een volledig vernieuwde kering beschikbaar inclusief een totaal nieuw montage voorschrift. Daarmee is vooralsnog het probleem volledig uit de wereld. Ik begreep dat incorrecte montage van deze kering volgens bv de oude methode onherroepelijk een wederom lekkende kering op levert.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

28 jun 2009 0:34

gast schreef:Leuk een opsomming van wat er kapot kan gaan aan motoren.Ik heb eens een krukas doormidden gebroken ook diverse andere gaten in het carter gezien waar wat onderdelen door ontsnapt waren.
Ieder heeft dat soort problemen. En dan een foto van een gebroken krukas zodat iedereen denkt dat dit een zg plof motor is :bang: daar scheurt een stuk uit de cilinderwand aan de bovenkant van de cilinderbus)
ben toch benieuwt naar de collage......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

28 jun 2009 3:18

gast schreef:...En dan plompverloren een foto van een gebroken krukas op het forum zetten zodat iedereen denkt dat ie van een 3.4 is :bang: ...

't plaatje laat alleen maar zien dat het juist NIET ALLEEN om de 3.4 gaat :idea:
hier de achtergrond van de schade: http://forums.aircooledtechnology.com/s ... php?t=2844

The factory KNEW these engines had issues, this isn't the same company that created the 356 and 911

:mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

28 jun 2009 9:58

Jeroen914 schreef:unsubscribed...


:?:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 jun 2009 0:23

ben benieuwd naar de collage maurice... :popcorn:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 jun 2009 10:50

Ik ga wel even in mijn archieven spitten. Kan heel even duren want ben t/m het weekend enorm druk.
En als ik die collage maak is het niet om de 996 mythe te ontkrachten of andere modellen naar beneden te halen. Is gewoon wel aardig om te zien dat motoren van Porsche allemaal zeer fikse schade kunnen hebben die meestal desastreus is gezien de enorme krachten die zich in een boxermotor ontwikkelen.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 jun 2009 23:40

:popcorn: :popcorn:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 0:05

Other failures are more down to use and time (cracked liners - as the bores will always drift oval but how quick depends on the quality of that casting and the useage) and cracked heads probably down to rapid heating cycles through driving too fast too soon on a cold engine.


Wel grappig dat dit niet als voornaamste probleem wordt vermeld en ook tussen de regels door lees ik wat al eerder geconcludeerd is.
Zal het hele artikel van Hartech eens rustig doorlezen.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 1:51

gast schreef:...Hieruit blijkt o.a. maar weer dat de 996 motor wel degelijk te reviseren valt...

Uiteindelijk is alles te reviseren...
Maar vraag eens na div. specialisten (die wel andere P motoren reviseren) of ze ook de M96 kunnen/willen reviseren (bij de off.dealer hoef je het überhaupt niet te vragen) :idea:
En de onderdelen om 'zelf' de motor te reviseren zijn nog niet zo lang beschikbaar bij Porsche (en dan heb je weer de zelfde slechte kwaliteit)

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 9:59

gast schreef:laatste bijdrage van Hartech op Pistonheads over de 996 problematiek:
...

Some form of reliable protection resonably priced is the answer allowing owners to benefit from these great reasonably priced cars and cover the cost of a failure (or most of it) in case they are unlucky.

Hier kijkt Hartech met jaloerse blik naar de Porsche Garantie regeling, een héle slimme zet van commerciële jongens in Zuffenhausen :!:
Iedereen blij, vooral de AG :P
En Hartech lijkt dat ook wel wat :wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 11:24

:shock: "De watergekoelde motor: beter dan de luchtgekoelde!"
"..... Gevolg is dat de luchtgekoelde motoren wel eens 'ploften' ..... Er is bij elke watergekoelde motorschade een oorzaak en die ligt altijd bij de rijder! ....."

gast, jij heb Porsche Scene Live 07/09 zeker nog niet gezien? :wink: :lol:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 11:41

gast schreef: In mijn jaren als monteur ook diverse andere merken met gaten in het carter gezien waar wat onderdelen door ontsnapt waren.
Ieder merk heeft dat soort problemen.


Ik in mijn jonge jaren een Zundapp met een gescheurde zuiger....aai. toen ook al...oja in mijn tijd was een Zundapp luchtgekoeld :D




jeetje wat een lang topic zeg......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 12:31

Hartech schreef:As an indication - we are now about twice as busy as a year ago and in fact have recruited two more technicians and built a second dedicated engine rebuild room for them and can only just cope - so I think the numbers are increasing but the drama is dying down.

de aantallen vielen toch wel mee, was toch allemaal stemmingmakerij :?: :scratch:

Initially failures were in my opinion mainly down to increased tolerances and poor design in some areas. Increasing tolerances results in cheaper components and most are made mid tolerance so fit just as nicely as the older models. However in every batch there is one where the mix of sizes is poor and that one fails prematurely.

beschaafd engelse versie van wat ik al eerder zei: goedkope massaproductie meuk van chineese kwaliteit

gast schreef:Het gaat er om dat specialisten als bijv. Hartech en Autofarm een M96 motor moeiteloos kunnen reviseren...

volgens mij is het aantal specialisten die dat kunnen wereldwijd op 1 hand te tellen
dus zo 'moeiteloos' is het niet :roll:
Plaats een reactie