Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
25 nov 2009 15:31
JeroenSC schreef:Jeroen914 schreef:Air/oil seperator
Geen idee hoe je dat noemt in het NL... Oliescheider?
Dacht aan hetzelfde maar had een andere
link
ai ik denk dat dit het verhaal was van die mede forummer, rook en geen olie in het koelwater systeem,
ik wist het niet meer
dan ben ik bang dat dit niet de oplossing is voor deze.
robert
25 nov 2009 15:53
uh... zag het al...
kan ik me aansluiten bij gast
veroorzaakt een ander probleem...
25 nov 2009 18:06
Air/oil seperator
Geen idee hoe je dat noemt in het NL... Oliescheider?
In mijn vakgebied heet dit een Olie
afscheider

en bij de rest van google ook
25 nov 2009 18:15
Mijn vader heeft dit ook voor gehad, (
viewtopic.php?f=3&t=20213&p=493520&hilit=mayonaise#p493520) veel sterkte/succes.
25 nov 2009 18:21
En in dat topic stond dit ook...
Overigens, mayo in het koelwater zou ook kunnen duiden op een kapotte warmte wisselaar.
......succes.....
25 nov 2009 18:41
Balen zeg... hoop voor je dat het niet al te serieus in de papieren gaat lopen! Suc6 en ik/wij zijn in iedergeval wel benieuwd wat nu het probleem 'zou' kunnen zijn.
25 nov 2009 18:45
Een 996 motor heeft een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en motorolie. Kan stuk zijn, dan krijg je ook een mooi olie/koelvloeistof mengsel.
O, ik zie dat iemand dat al gemeld heeft.......
26 nov 2009 9:21
Km stand is 130.000. Bouwjaar inderdaad 1999. Is een 3.4.
Deze morgen is de endoscoop aan de beurt. Wordt vervolgd...
Warmte wisselaar ga ik even tegen de specialist aanhouden.
26 nov 2009 14:45
In eerste instantie zou ik ook denken de olieafscheider. Die zijn wel vaker bron van ellende bij de 996 en 997. In dat geval kan je inderdaad ook mayo in het koelwater hebben. Als je daar maar kort mee gereden hebt zal de schade minimaal zijn maar als je er al enkele honderden of duizenden mee hebt rondgereden kan de schade wel aanzienlijk zijn.
Slechtste scenario is inderdaad een gescheurde cylinderwand.
Ik hoop dat het mee valt voor je.
26 nov 2009 22:04
De voorlopige diagnose is een scheurtje in cilinder 3. Middels de endoscoop was dat niet 100% vast te stellen. Er is dus nog een sprankje hoop.
Maandag wordt de motor uitgebouwd en gaan de koppen eraf. Dan pas is er zekerheid.
26 nov 2009 22:07
Huisvlijt van ICT collega's na uitleg van term 'mayo'.
26 nov 2009 22:09
Ferdinand P schreef:Middels de endoscoop was dat niet 100% vast te stellen...
Maandag wordt de motor uitgebouwd en gaan de koppen eraf. Dan pas is er zekerheid.
Een soort trial-and-error dus
26 nov 2009 22:27
Niet geheel trial & error. Factor tijd speelde ook een belangrijke rol. Voor een gering bedrag heb ik nu relatief snel een deel van het antwoord. En linksom of rechtsom..die motor moet er toch uit. Of het nou een revisie of een nieuwe unit wordt.
27 nov 2009 7:58
dat bedoelde ik idd met trial and error...
27 nov 2009 10:11
Ferdinand P schreef:Warmtewisselaar ga ik even tegen de specialist aanhouden.
En, welke reactie kreeg je?
27 nov 2009 13:43
Nog even zitten nadenken over het hele fenomeen.
Als er een scheur in de cylinderwand zit krijg je geen ernstige mayo vorming in het koelwater. Je koelwater zal aan de kook raken op de plaats van de scheur en snel verminderen aangezien het door de cylinder heen wordt verdampt. Maar er is geen directe verbinding tussen olie en koelwater.
Als je ernstige mayo in het koelwater hebt is het meest aannemelijk dat de warmtewisselaar/olieafscheider defect is, hetgeen een bekend fenomeen is bij de 996 en 997. Olie en water kunnen dan makkelijk met elkaar in contact komen. Dat daardoor de koeling van de cylinders ernstig beinvloed wordt lijkt me zeer aannemenlijk. Gevolg zal zijn dat de cylinderwanden enorme thermische spanningen opbouwen en daardoor kunnen scheuren.
Of is dit een erg vreemde theorie?
27 nov 2009 14:41
aai....................... jij hebt het raadsel van de gevoelige IMS Lager de plof opgelost...
Ga direct door naar start, maar haal in Stuttgart ff je gage op inzake deze
Oja ik als leek denk bij een olie/water combi altijd aan een lekke koppakking...
27 nov 2009 16:14
maurice schreef:Nog even zitten nadenken over het hele fenomeen.
Als er een scheur in de cylinderwand zit krijg je geen ernstige mayo vorming in het koelwater. Je koelwater zal aan de kook raken op de plaats van de scheur en snel verminderen aangezien het door de cylinder heen wordt verdampt. Maar er is geen directe verbinding tussen olie en koelwater.
Via een scheur is geen directe verbinding
Er bestaat overdruk in het koelsysteem maar nog veel hogere druk in de cilinder door de compressie. Wanneer een olieschraapveer de scheur bereikt dan zullen er toch vast wel oliedeeltjes in de scheur komen en bij de volgende compressieslag de koelvloeistof ingeperst worden. Steeds een heel klein beetje, maar heel vaak...
Moet de motor ook worden uitgebouwd om de warmtewisselaar te vervangen?
27 nov 2009 16:29
Is ook de beste manier om mayo te maken, steeds een heel klein beetje olie toevoegen.
27 nov 2009 16:39
Is Joop Braakhekke 'n patient van je ... of is koken een van je ander hobbies
27 nov 2009 17:38
moeder b. heb ik wel eens behandeld. koken is wel fijn.
27 nov 2009 18:12
Bij een lekke koppakking is het inderdaad zeker dat de olie ('achter' de o.schraapveer) niet bij de pakking komt.
Ik schreef expliciet wat er gebeurt als de veer ter hoogte van de scheur zou komen (doordat de scheur, vanaf bovenkant cilinder, zo lang is geworden).
28 nov 2009 10:26
gast schreef:Dat begrijp ik niet helemaal. Er is nog geen uitsluitsel dat de cilinderwand stuk is en de motor wordt al uitgebouwd terwijl die nog goed loopt?
Dus de kans bestaat dat de motor straks open ligt en er niets aan de hand is. Of?
Die kans lijkt me vrij klein. Het mayo probleem moet ergens vandaan komen. Problemen met de cilinderloppen en / of de warmtewisselaar liggen dan het meest voor de hand. Wat ik begrijp is dat ook voor de laatste de motor uitgebouwd dient te worden (de warmtewisselaar demonteren is dan blijkbaar maar 30 min werk).
28 nov 2009 11:22
Krijg foutmelding bij link. Ik heb je een PB gestuurd
28 nov 2009 11:58
link werkt bij mij wel... als het dat is ben ik blij voor je...
duim duim duim.... succes
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.