05 apr 2010 22:20
05 apr 2010 22:37
05 apr 2010 22:51
05 apr 2010 23:03
05 apr 2010 23:12
05 apr 2010 23:18
mckok schreef: is een stuk lastiger te monteren.
05 apr 2010 23:20
mckok schreef:nee nee er moet een ij tussen
06 apr 2010 12:24
Hansv schreef:Ha, die Gummers;
Maarreh; Porsche is pas ergens in de tachtiger jaren met de N-codering begonnen. Dat zou impliceren dat voor een auto van vóór die tijd het in principe niets uitgemaakt zou hebben. Voorbeeld; als je een '79 SC met 16" rijdt, dan is die van oorsprong niet op N-banden geleverd. Ik kan me ook niet voorstellen dat 2010-banden in de juiste maat zonder N-codering slechter zouden zijn dan 1979'ers zonder de befaamde letter. Wat is wijsheid....
06 apr 2010 13:09
07 apr 2010 11:03
07 apr 2010 11:51
07 apr 2010 11:55
Karrera schreef:Hansv schreef:Ha, die Gummers;
Maarreh; Porsche is pas ergens in de tachtiger jaren met de N-codering begonnen. Dat zou impliceren dat voor een auto van vóór die tijd het in principe niets uitgemaakt zou hebben. Voorbeeld; als je een '79 SC met 16" rijdt, dan is die van oorsprong niet op N-banden geleverd. Ik kan me ook niet voorstellen dat 2010-banden in de juiste maat zonder N-codering slechter zouden zijn dan 1979'ers zonder de befaamde letter. Wat is wijsheid....
Dat klopt helemaal Hans, de N-coderingen zijn ook pas later gekomen, en de discussie is inderdaad wat meer van toepassing op 964 en nieuwere modellen.
Voordat de N-codering in gebruik kwam was Porsche's "bandentest-programma" echter niet veel anders als nu, en verscheen er om de zoveel maanden een bulletin met een up-to-date lijst van voorgeschreven banden voor de diverse modellen. Vanaf het moment dat de bandenfabrikanten de mogelijkheid boden om banden met aangepaste specificaties te leveren stond Porsche natuurlijk vooraan. Het zal er misschien ook wel mee te maken hebben dat de wensen van verschillende autofabrikanten niet of niet meer in 1 band te integreren waren.
07 apr 2010 15:39
07 apr 2010 16:01
07 apr 2010 16:22
07 apr 2010 17:56
Amigo, vooralsnog zijn er een hoop mensen die denken, voelen, wensen dat een N band anders is. Enig bewijs heb ik nooit gezien.
Vorig jaar een simpel boerenverstandtestje gedaan. Mijn 3.2 met P6000 zónder N codering stond naast een 3.2 met P6000 mét N codering. Beide 16", zelfde bandenmaat. Door simpelweg een paar keer tegen de zijkanten van beide auto's te duwen en te kijken welke auto het snelste tot rust kwam werd mij al snel duidelijk dat een band met N codering een véél stabielere wang heeft. Dit geldt overigens met name voor de achterzijde. Aan de voorzijde zag ik minder verschil.
Je moet maar eens een zelfde band 1 met N en die andere zonder N eens naast elkaar zetten en je zal merken dat er wel degelijk een verschil is, Je zal duidelijk voelen dat de N band veel stugger is, en is een stuk lastiger te monteren. Uiterlijk zegt niets het is puur rubbersamenstelling en de carcasstructuur
07 apr 2010 18:16
07 apr 2010 20:28
Wat mij betreft interessant genoeg om hierover een deskundige (bandenboer die doorgeleerd heeft?) uit te nodigen. Heeft ook vast vergelijkingsmateriaal beschikbaar. Tijd voor een leerzaam avondje??
07 apr 2010 20:36
07 apr 2010 20:57
07 apr 2010 21:45
wolf schreef:amigo2, beetje duwen en wensvoelen is niet voldoende. nu ik er eens over nadenk, die banden zijn al zolang op de markt, raar dat niemand objectief bewijs van verschil heeft. tenzij dat verschil er niet is natuurlijk.
07 apr 2010 21:53
07 apr 2010 22:19
07 apr 2010 22:28
08 apr 2010 21:40