08 jun 2010 21:59
wolf schreef:nederland heeft veel te veel op rehabilitatie ingezet en veel te weinig op afschrikking en vergelding. erfenisje van de 60-70's.
ik denk dat als je de pakkans en de straffen fors verhoogt je een fikse daling van de criminaliteit krijgt. net als in de us overigens is gebleken.
08 jun 2010 22:01
JMS schreef:
Als je sommige dingen gedaan hebt, ben je dan nog een mens, of een beest![]()
En met opruimen bedoel ik precies met wat ik zeg
08 jun 2010 22:03
08 jun 2010 22:06
08 jun 2010 22:08
Devils son schreef:Maarten schreef:wanneer spreekt Amnesty Int zich uit tegen de vervolging van Geert W vraag ik me dan ook meteen af
Ik denk iig niet eerder dan na veroordeling.
08 jun 2010 22:10
08 jun 2010 22:11
Maarten schreef:
Nee en dat is meteen het bezwaar wat ik tegen hen heb: nogal selectief...
08 jun 2010 22:15
wolf schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States#Crime_over_time
homicide 42% down....
alle andere ook fors naar beneden sinds 1990.
3 strike out effekt?
08 jun 2010 22:29
08 jun 2010 22:32
08 jun 2010 22:44
08 jun 2010 22:47
Maarten schreef:3 strikes and you're out geldt niet alleen voor moord. Volgens mij al vanaf wat wij 'misdrijven' zouden noemen (bijvoorbeeld VEEL te hard rijden....).
08 jun 2010 23:43
Devils son schreef:Persoonlijk vind ik het wel een fijne gedachte als ik staatsburger ben van een land die mij niet in de steek laat als ik in zo'n situatie terecht kom.
09 jun 2010 0:07
Maarten schreef:Pardon? Sinds wanneer wacht Amnesty op de uitspraak in een volgens hun puur politiek proces?
3 strikes and you're out geldt niet alleen voor moord. Volgens mij al vanaf wat wij 'misdrijven' zouden noemen (bijvoorbeeld VEEL te hard rijden....).
09 jun 2010 0:07
Nicolò schreef:We weten nog niet de helft van wat er allemaal loos is.
09 jun 2010 0:08
gast schreef:Maar iemand die mogelijk 2 moorden pleegt en daarnaast zich als een grote l*l gedraagd mag niet teveel op geschoten worden..
09 jun 2010 0:13
erwin996 schreef:Maar bij Joran, die we (ook zonder veroordeling) inmiddels kennen als een gewetenloze, opportunistische psychopaat
laat 'm maar levenslang in een Peruaanse gevangenis zittenMisschien dat alleen dán het idee "heb ik deze situatie misschien aan mij zelf te danken?" bij hem opkomt. Mijn idee dat hij daar in de Peruaanse gevangenis mag blijven, wordt wellicht ook gevoed door mijn idee dat de straffen in Nederland voor dergelijke gewetenloze misdadigers veel te soft zijn.
09 jun 2010 0:16
gast schreef:De wijze hoe gewetensloos hij te werk is gegaan na Holloway.. Hoe hij het politieapparaat en de nabestaande heeft "lopen pesten" en nu DIT weer ontneemt denk ik menig één zijn symphatie richting Joran om zijn zogenaamde mensenrechten te erkennen..
Ik lees hier reacties van mensen in topics met verhalen dat als iemand klaagt over parkeerboetes moet ie niet klagen en zich maar aan de regels houden.. Maar iemand die mogelijk 2 moorden pleegt en daarnaast zich als een grote l*l gedraagd mag niet teveel op geschoten worden.. Klein beetje scheef mijns inziens...
09 jun 2010 0:24
Devils son schreef:laat 'm maar levenslang in een Peruaanse gevangenis zittenMisschien dat alleen dán het idee "heb ik deze situatie misschien aan mij zelf te danken?" bij hem opkomt. Mijn idee dat hij daar in de Peruaanse gevangenis mag blijven, wordt wellicht ook gevoed door mijn idee dat de straffen in Nederland voor dergelijke gewetenloze misdadigers veel te soft zijn.
Het idee dat NL soft straft is dus echt onjuist, maar dat terzijde
Devils son schreef:In Peru treft Joran kennelijk een gevangenisregime waar je slecht eten krijgt, ratten en kakkerlakken normaal zijn. Verkrachtingen aan de orde van de dag. Medegevangenen rondlopen met messen en die ook gebruiken.
Als hij schuldig is dan verdient hij een lange gevangenisstraf, maar geen verkrachting en al helemaal niet een mes tussen zijn ribben.
De omstandigheden zijn aldaar barbaars en ik snap werkelijk niet waarom zovelen staan te juichen bij het idee dat Joran daar aan zal worden onderworpen (of welke andere persoon ook in gevangenissen wereldwijd waar dit soort zaken spelen).
09 jun 2010 0:47
erwin996 schreef:
Volgens mij kun je over een gevoel dat straffen te laag zijn, niet zeggen dat dit onjuist is.
Als ik zie dat Ferdi E. weer op vrije voeten is, en als ik zie wat voor leven Koos H. in een TBS inrichting heeft, dan straft NL veel te softMoordenaars van deze categorie verdienen levenslange gevangenisstraf.
Ja, dat is vervelend voor hem. Maar een fact of life als je besluit in Peru iemand te vermoorden. Hij verdient zo'n barbaarse behandeling inderdaad niet. Maar een leven in een rustige Nederlandse gevangenis verdient Joran nog minder.
09 jun 2010 7:44
Devils son schreef:Het idee dat NL soft straft is dus echt onjuist, maar dat terzijde.
09 jun 2010 7:56
Wat verdient hij dan precies wel volgens jou?
09 jun 2010 9:16
gast schreef:Voor mij en genoeg Nederlanders is het WEL duidelijk.. Onberecht medeplichtig dan wel moordenaar is ie bij Holloway en daaromheen draaien is leuk om hier tegen meningen aan te trappen maar het is voor MIJ een FEIT dat dat zo is..
09 jun 2010 9:34
Traveller69 schreef:Maar dat idee leeft wel bij een groot aantal mensen, in ieder geval bij mij. Misschien moet er wat meer openheid komen misdaden en de opgelegde straffen. Nu halen alleen bepaalde zaken het nieuws.
Ik herinner me nog een ontvoeringsgevalletje waarbij een 7-jarig meisje uit ik meen Kollum een weekend is vastgehouden en daarna weer vrijgelaten. Het meisje was verder gelukkig niets aangedaan. Dader dacht dat pa en ma rijk waren en probeerde losgeld te krijgen. Kreeg vervolgens 7 jaar gevangenisstraf opgelegd.
Dezelfde week kregen 2 loverboys die meerdere meisjes de prostitutie in hadden gekregen ook een straf opgelegd. 2 jaar. Hoe erg ik die ontvoering ook vind, de andere zaak vond ik zelf veel erger, met grotere gevolgen voor de slachtoffers. Ik vraag me dan serieus af of deze rechters wel gezond verstand hebben.
09 jun 2010 9:37
gast schreef:
Voor mij gaat het meer hierom Herald..
Verder, zolang niet berecht lekker blijven volhouden dat hij niet aan de schandpaal mag.. 28 verschillende verklaringen slikken, een bekentenis onder invloed van een jointje etc. etc. Voor mij en genoeg Nederlanders is het WEL duidelijk.. Onberecht medeplichtig dan wel moordenaar is ie bij Holloway en daaromheen draaien is leuk om hier tegen meningen aan te trappen maar het is voor MIJ een FEIT dat dat zo is..