10 jun 2010 15:46
ralf996 schreef:
Vergelijken met de VS is sowieso kansloos. 2 miljoen voor doostraf t.o.v 1 miljoen voor 50 jaar celgeloof je t zelf
als iemand veroordeeld is, en heeft bekend of het is overduidelijk had die persoon de dader is, dan gewoon dikke spuit zetten. Kost je misschien paar k, maar daar moet het mee gedaan zijn.
10 jun 2010 15:48
ralf996 schreef:Vergelijken met de VS is sowieso kansloos. 2 miljoen voor doostraf t.o.v 1 miljoen voor 50 jaar celgeloof je t zelf
als iemand veroordeeld is, en heeft bekend of het is overduidelijk had die persoon de dader is, dan gewoon dikke spuit zetten. Kost je misschien paar k, maar daar moet het mee gedaan zijn.
10 jun 2010 15:49
Ruudje schreef:
Misschien omdat een heel groot deel van de moorden etc. in een opwelling (vlaag van woede c.q. verstandsverbijsering) gebeurd? Daardoor staat iemand niet stil bij de gevolgen?
Overigens gaat dat natuurlijk niet op voor het zetten van kraken etc.
10 jun 2010 15:51
Devils son schreef:...... een goed idee om zeg 1 onschuldige per 10 jaar door de staat om het leven te laten brengen, zodat je 200 mio kan verdienen.
Ik vind dat doodeng eerlijk gezegd.
10 jun 2010 15:54
Richard schreef:amerika : fraude http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6905128/__Vijftig_jaar_cel_voor_advocaat-oplichter__.html?p=29,1
nederland 56 kinderen misbruikt eis 10 jaar
10 jun 2010 15:57
Maarten schreef:Mooi voorbeeld is Maddoff. Die zou in NL een paar jaar max krijgen. En dat financieel uitkleden gebeurde dan ook iets minder voortvarend. Ik geloof er in ieder geval niet in dat mevrouw M tot bijstandsniveau zou worden uitgekleed wat wat ze in de US wel doen. De redenatie hier is dan dat ze al zielig genoeg is ofzo.
10 jun 2010 16:09
Devils son schreef:Ruudje schreef:
Misschien omdat een heel groot deel van de moorden etc. in een opwelling (vlaag van woede c.q. verstandsverbijsering) gebeurd? Daardoor staat iemand niet stil bij de gevolgen?
Dat is dan toch in lijn met hetgeen ik stel?Overigens gaat dat natuurlijk niet op voor het zetten van kraken etc.
Die criminaliteit is in de VS ook niet lager. Integendeel!
10 jun 2010 16:15
10 jun 2010 16:17
Devils son schreef:Richard schreef:amerika : fraude http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6905128/__Vijftig_jaar_cel_voor_advocaat-oplichter__.html?p=29,1
nederland 56 kinderen misbruikt eis 10 jaar
Twee voorbeelden zijn niet sterk.
Daar komt bij dat het misbruik in die 56 gevallen voor zover ik heb gelezen (grote slag om de arm dus) bestond uit het foto's maken (maar inmiddels was er ook sexueel binnendringen in enkele gevallen bij, dus wat mij betreft hoeft deze man geen tweede kans... het aantal suggereert wel iets zwaarders dan kennelijk heeft plaatsgevonden).
En er komt nog TBS bij (in de eis zat dat er iig bij, beetje jammer dat dat wordt "vergeten"), waardoor dit gewoon levenslang kan worden (acht het in dit geval bepaald niet onmogelijk).
En dan zit NL juist hoger dan de VS.
Overigens: NL straft hoger dan de VS, maar m.i. is de VS gewoon doorgeslagen met straffen.
En nog een terzijde: de rechter kan nog steeds gewoon de maximumstraf opleggen.
10 jun 2010 16:22
Richard schreef:ik garandeer je nu al ,het gaat misschien wel levenslang worden maar de man komt wel degelijk ooit (waarschijnlijk sneller dan we willen) de straat weer op.![]()
(in mijn ogen onmogelijk als je levenslang hebt gekregen )
10 jun 2010 16:25
10 jun 2010 16:31
Richard schreef:en toch krijg ik gelijk, de man komt gewoon na een aantal jaar de straat weer op
10 jun 2010 16:32
Devils son schreef:ralf996 schreef:Vergelijken met de VS is sowieso kansloos. 2 miljoen voor doostraf t.o.v 1 miljoen voor 50 jaar celgeloof je t zelf
Ja. Waarom zou het in NL zoveel anders zijn?als iemand veroordeeld is, en heeft bekend of het is overduidelijk had die persoon de dader is, dan gewoon dikke spuit zetten. Kost je misschien paar k, maar daar moet het mee gedaan zijn.
Dan was Lucia inmiddels dood geweest. Toch vervelend...
Maar erger: jij pleit er dus voor om zorgvuldigheid de deur uit te mikken om geld te besparen.
Anders gezegd: jij vindt het een goed idee om zeg 1 onschuldige per 10 jaar door de staat om het leven te laten brengen, zodat je 200 mio kan verdienen.
Ik vind dat doodeng eerlijk gezegd.
10 jun 2010 16:32
10 jun 2010 16:50
Jort schreef:ralf996 schreef:
Vergelijken met de VS is sowieso kansloos. 2 miljoen voor doostraf t.o.v 1 miljoen voor 50 jaar celgeloof je t zelf
Als vergelijken met de VS kansloos is, vraag ik me af waar jij je wel op baseert als je stelt dat de doodstraf veel goedkoper is en Fingerspitzengefühl wuif ik alvast weg. Dat je de aangehaalde bronnen niet hebt gelezen is overigens wel duidelijk.
10 jun 2010 16:56
ralf996 schreef:[
In zaak lucia de B is geen bekentenis afgelegd,
en stond het niet duidelijk vast dat ze schuldig was. Werd aangenomen o.g.v kansberekening.
Leg mij dan eens uit waarim doodstraf zo duur is, want die paar miljoen geloof ik no way
10 jun 2010 17:00
Richard schreef:durf jij je porsche erop te zetten ? ik wel . interesting?
jammer is alleen dat de man al wat op leeftijd is ,maar als hij de 80 zou halen heeft hij al op straat gelopen
10 jun 2010 17:03
10 jun 2010 17:03
ralf996 schreef:Als je iemand voor de rest van zijn leven achter tralies zet kan je met minder waarborgen af dan wanneer je iemand ter dood veroordeeld?
10 jun 2010 17:08
ralf996 schreef:Werd vastgesteld o.g.v kansberekeningen, en het feit dat er zoveel over te doen was zegt genoeg.
Wat betreft je laatste opmerking verwijs ik je naar mijn bovenstaande post. levenslang is ook een soort "doodstraf". Wat jullie dus eigenlijk zeggen is: we geven geen doodstraf, maar stoppen jullie wel levenslang weg, maar als blijkt dat we een fout hebben gemaakt mag je weer vrij komen? vind ik een rare gedachtegang, want je mag er niet van uitgaan dat je een fout gemaakt hebt, of dat je die gemaakt zou kunnen hebben.
10 jun 2010 17:15
10 jun 2010 17:23
ralf996 schreef: Buiten het feit dat het mij enkel om de executie gaat,
Als je iemand voor de rest van zijn leven achter tralies zet kan je met minder waarborgen af dan wanneer je iemand ter dood veroordeeld? Ik ben van mening dat je iemand alleen weg moet stoppen als je 100% zeker bent van je zaak. In die situaties kan je dan ook met gemak iemand ter dood veroordelen , want 100% is 100%. En voor de mensen die gaan roepen dat 100% niet bestaat zeg ik het volgende. 100% waterdichtheid bestaat niet nee, maar in nederland moet de rechter uit de in de wet genoemde bewijsmiddelen een strafbaar feit wettig en overtuigend bewezen achten. Een rechter is voldoende opgeleid om die afweging te maken, en bij de kleinste twijfel mag er niet veroordeeld worden. Feit dat de wet de bewijsmiddelen noemt zegt al voldoende, je kan dus niet afgaan op je "onderbuikgevoel". Als dan blijkt dat iemand ten onrechte is veroordeeld ligt dat niet aan het de manier waarop wij in Nederland ons rechtssysteem inrichten, maar dan ligt het aan de rechter.
en helaas is het inderdaad zo dat een mensenleven berekend wordt in geld, dat doet men echter alleen vooraf, en niet achteraf.
10 jun 2010 17:31
10 jun 2010 17:37
Devils son schreef:Strafrecht, of Hellrides?
10 jun 2010 17:40