Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

01 sep 2010 20:11

je wil niet weten wat ze nieuw origineel bij Porsche kosten 220 euro/stuk incl btw

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

01 sep 2010 21:00

kristof schreef:je wil niet weten wat ze nieuw origineel bij Porsche kosten 220 euro/stuk incl btw


En daarmee is het fundamentele probleem nog steeds niet opgelost (mischien "maar" voor een jaar of 20....). Tweedehand units zijn ook zeer schaars, ook problematisch of worden slechts als onderdeel van een gehele achterklep verkocht.

Maar als je nog een partijtje goede te koop weet John: ik hou me aanbevolen.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

04 sep 2010 21:19

Wat voor jouw Jasper?

http://cgi.ebay.nl/Tankrohr-Tankgeber-P ... 5d2ac75718

We weten nu hoe die gemonteerd moet worden...

Peter

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

05 sep 2010 19:46

Hee dat ziet er bekend uit :). Ik heb er al eentje kunnen bemachtigen bij Patrick, maar evengoed bedankt.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

08 sep 2010 17:21

Vraagje: zou de 968 een 'reserve' lampje moeten hebben? En zo ja, waarom zou het niet werken, als de brandstofniveaumeter (2x woordwaarde) verder wel goed werkt? Lampje zelf, of gaat dit via een aparte sensor?

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

08 sep 2010 19:35

Ja, de 968 heeft een reserve lampje. De lampje word geactiveerd door hetzelfe "sensor" waar die benzine nivaeu vandaan komen. Mijn ervaring is dat de naald een stukje onder de laatste streepje moet zijn alvorens de lampje gaat branden.

Meestal heb ik de lef niet om de auto te rijden tot de lampje branden. :wink:

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

09 sep 2010 0:21

Ik kreeg er laatst 69,5 liter in. Het is een 73 liter tank, toch? Had het lampje dan niet al moeten branden?

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

11 sep 2010 20:09

Ben al een keer boven de 74 geweest........ Precies 76,1 liter Met de jaren zal die tank ook wel uitbuiken zoals menige berijder..... :-)
En het lampje brandde en de meter kwam niet meer uit de hoek.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

12 sep 2010 15:08

mijn knutselproject : replicakuipstoelen maken voor mijn CS (ontbraken toen ik auto kocht), op basis van 1 echte, onlangs gevonden.

Kuipen zijn klaar, hardware gemonteerd, klaar om te laten bekleden.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

12 sep 2010 15:41

Wist dat je hiermee aan de gang ging, maar met wat fotootjes gaat het toch meer leven. Wat gaaf zeg! Zou wel eens proef willen zitten in die kuipjes, namelijk geen idee of dat (naar mijn beleving en voor mijn lichaam) fijn zit. Ik verwacht van wel, maar moet het eerst beleven :)

Overigens gister heater control valve geknald tijdens het rijden op de Veluwezoom. Shit happens, zeker als Porsche plastic gelijmde onderdelen vlak boven het uitlaatspruitstuk gaat monteren :D :(

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

12 sep 2010 17:36

De RS Barn heat shield help om de heater control valvel te berschermen.
Afbeelding

De stoelen ziet er erg goed uit Kristof!

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

12 sep 2010 19:07

Stond al op m'n lijstje voor te overwegen upgrades ja. Voor deze hcv is te laat ;-)

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 13:51

zitten doen ze prima, tenminste de recaro pole positions die ik nu heb toch, en de bekleding in de CS-kuip is merkelijk betere kwali (dikker) dus kan alleen beter worden.

Voor de geïnteresserden : polyester mal is gemaakt, bekledingspatroon ook. Ik kan stoelen (laten) maken à 950 euro/stuk, compleet, in zwarte stof, kuip gelakt in gewenste kleur. Tegen meerkost van 150 euro zijn ook de metalen frames erbij , te bevestigen op de zijkanten van de stoelen (nog geen schuifrails erbij voor montage in de auto).

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 14:57

Is het "knallen" van de heater control valve een veel vookomend verschijnsel ?
En is het plaatsen van een RS Barn heat shield een afdoende remedie?
Komt dit bij alle bouwjaren/ kilometerstanden van de 968 voor ?
Graag jullie reactie TonD , Johannvb of iemand anders.
John P.
p.s. de spontane claxon is voorgoed het zwijgen opgelegd, althans hij gedraagt zich al 400 km rustig en reageert alleen op de drukknopjes.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 15:50

Ja, de knallen van HCV is een algemeen voorkomend probleem. De reden hiervoor is de hoge temperaturen van de uitlaatspruitstuk. De HCV is van plastiek en zit centimeters boven de spuitstuk. Een beetje slechte design van Porsche. Op 968forums.com kom deze probleem vaak voorbij.

Je heb twee oplossingen:
- De RS Barn heat shield monteren
- vervang je HCV met een metaal versie van volkswagen. Ik heb hier geen onderdeelnummer voor. Maar ik heb een metale versie in mijn auto, ik zou kunnen spieken voor een nummer.

De Tiptronic kwam standaard met een heatshield. Ik heb geen idee waarom dit niet op de hand geschakelde autos gelverd werd.

Je Hall sensor (cam position sensor) heeft oof last van de uitlaatspruitstuk hitte, en als deze kapot gaan heb je geen variocam functie meer. Dus minder koppel.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 16:56

Johann was me voor, maar als je niet op een onhandig moment (en dat is eigenlijk elk moment, toch?) je auto zo afgevoerd wil zien worden:

Afbeelding

Zou ik 'm zeker vervangen! Onderdeel kost ook niet veel volgens mij. Enne, of het heatshield werkt of juist averechts werkt (voor de HCV), daar is men het niet helemaal over eens. Ik twijfel nog.

@Johann, waar zit de Hall sensor precies? Ik begin nl. ineens te twijfelen of mijn VarioCam nog wel werkt: ik voel veel minder duidelijk (of zelfs niet?) meer het extra koppel wat ik vrij duidelijk voelde bij 4200 toeren. Is wel gekomen sinds het installeren van K&N filter dus zocht de oorzaak eerst in die hoek...

Edit: zo ziet ie er uit als ie stuk gaat:

Afbeelding

De rechter is het alternatieve onderdeel (Audi 80/100 volgens mij), maar schijnt niet meer gemaakt te worden in full metal uitvoering. Tevens is de aansluiting voor het vacuum slangetje iets anders, en past dus niet zondermeer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TonD op 13 sep 2010 19:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 19:05

zit dit ding ook op een 968 zonder airco (zoals de CS) ?

die hall sensor begon k me ook al af te vragen.......Frank, hebben jullie die bij mij uitgemeten destijds of zo ? Tis maar dat ik je al gezegd had dat ik op circuit zoveel te kort kwam op't rechte stuk tov de 964RS-en die met mij reden.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 19:21

Ik vermoed van wel, of heb je ook geen verwarming ;) Frank of Patrick zullen het zeker weten denk ik ;)

Als je het zelf wil checken, de HCV zit ongeveer onder het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir vlak voor (vanaf de neus van de auto geredeneerd) het stuk metalen pijp.

Afbeelding

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 19:38

Volgens mij heeft jouw auto ook zo'n ding Kristof. Deze valve heeft te maken met je kachel en niet je airco.

De hall sender zit achter je verdelerkap. je kan deze sensor alleen bereiken door de kleppendeksel te verwijderen.

Als de Hall sender kapot is krijg de DME geen signaal door een weet dus niet hoeveel toeren de motor maakt. vanaf 1500 tot ±4000 rpm moet de uitlaat nokas iets vertraagd wordt en zodoende extra koppel genereren. Dus zonder de signaal van de Hall sender, heb je geen vertraging en geen extra koppel.

De duw in je rug bij 4200 rpm heeft niets met de variocam of hall sender te maken. Dat komt door de inlaat spruitstuk wat boost creeer.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 19:45

jaja, jullie zijn me voor, ik was al net gaan zoeken en het zit er idd :-).

Zou handig zijn als iemand het onderdeelnummer van de metalen versie weet, dan kunnen we bij moederhuis VW informeren of die nog verkrijgbaar zijn.

Ik zie me daar al staan volgende week richting Abbeville met zo'n kapot ding.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 20:42

Johannvb schreef:De duw in je rug bij 4200 rpm heeft niets met de variocam of hall sender te maken. Dat komt door de inlaat spruitstuk wat boost creeer.


Dan moet ik maar weer een papieren filtertje plaatsen? Vreemd :roll:

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 20:59

Dat komt vast niet door de K&N. Uit ervaring weet ik dat hoe beter de motor loopt hoe minder voel je de duw in je rug.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

13 sep 2010 21:15

Johannvb schreef:Dat komt vast niet door de K&N. Uit ervaring weet ik dat hoe beter de motor loopt hoe minder voel je de duw in je rug.


Dat gevoel had ik ook inderdaad... Lastig is dat je dit soort dingen een beetje met de butt-o-meter moet 'aanvoelen'. Voorlopig hield ik het op de theorie dat ie nu gewoon onder de 4200 toeren beter loopt dan voorheen, en dat dus het verschil minder voelbaar is geworden.

Andere theorie is dat ik het olien van het filter heb vern**kt. ;)

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

14 sep 2010 10:16

De HCV gevonden , maar er zit bij mij tussen de HCV en het uitlaatspruitstuk nog een klein hitteschild. Ik heb overigens geen airco ( doe het targadak wel open of haal het eruit). Ik zal eens bij mijn schoonzoon informeren ( al jaren (VW) AUDI monteur, net geslaagd voor zijn master) naar de metalen versie van de HCV, is die overigens wel eenvoudig passend te maken ?
n.b. K&N filter bevalt mij al jaren goed.
John P.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

14 sep 2010 10:39

Ik moet me nog beter inlezen, dacht dat AC standaard was op 968 (de niet CS versies dan).

Anyway, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik gelezen heb is alleen het aansluitpunt voor het vacuumslangetje wat anders. Is volgens mij wat dunner, zodat het slangetje er weer makkelijk af gaat zonder extra maatregelen.
Plaats een reactie