05 okt 2010 16:12
05 okt 2010 17:40
05 okt 2010 18:47
Het is normaal dat je per jaar ongeveer 10% van het koelmiddel verliest.
Koelmiddel is ook smeermiddel voor de compressor
maar als het systeem niet genoeg koelt is een rondje AC computer niet verkeerd. Bovendien betaal je alleen maar de toegevoegde koelvloeistof en wordt het systeem ook gesmeerd en op lekkage getest
05 okt 2010 20:07
05 okt 2010 20:11
05 okt 2010 21:05
Verder om geurtjes en vocht te voorkomen zet ik altijd voor het einde van een rit de airco uit en laat hem flink blazen met het raam een stukje open. Je merkt dan bij de volgende rit dat je niet gelijk een klamme walm uit het systeem blaast, waardoor je gelijk weer de airco nodig hebt voor het ontwazemen.
05 okt 2010 22:32
Rodger that! schreef:+2Een droge verdamper zal minder bacteriën kweken
![]()
Rodger that! in april dit jaar schreef:Het eerder uitzetten van je airco in de auto is voornamelijk om te acclimatiseren naar de buiten tempratuur toe, je zal niet de eerste zijn die naast zijn auto gaat liggen... vooral mensen met een hartkwaal.... oppassenDit gaat geen schimmel vorming tegen alhoewel andere geleerden daar anders over denken
![]()
05 okt 2010 22:49
06 okt 2010 9:22
06 okt 2010 10:12
Rodger that! schreef:klopt was verkeerd van me![]()
06 okt 2010 16:40
dynamic schreef:Hier een DIY
http://p-car.com/diy/pollen/pollen.htm
Let op aan de filters zitten nokjes die moet je op de goede plaats positioneren, en voorzichtig met de metalen clipjes en het afdicht rubber in de dekseltjes!
Is erg makkelijk, ca 30 minuten werk.
06 okt 2010 17:12
Dit gaat geen schimmel vorming tegen alhoewel andere geleerden daar anders over denken
Een droge verdamper zal minder bacteriën kweken
06 okt 2010 20:28
06 okt 2010 20:47
06 okt 2010 21:45
06 okt 2010 22:48
06 okt 2010 23:51
Double G schreef: Veel moderne auto's hebben climatcontrol, waardoor electronisch geregeld wordt wanneer de a/c compressor mee draait. Aangezien de auto geen idee heeft wanneer de bestuurder op de plek van bestemming is staat zo'n airco dus aan tot het einde van de rit. Dus in principe worden ze altijd stilgezet met een vochtige verdamper. .
Double G schreef:1. Elk aircosysteem in een auto lekt iets. Er zij gemiddeld wel meer dan 10 losse componenten die aan elkaar verbonden zitten en moeten afdichten door middel van o-ringen en keerringen, waardoor het onmogelijk is om een 100% dicht systeem te hebben. Wil je dit voor elkaar krijgen dan moet je naar een volledig gesloten systeem gaan zoals in een koelkast zit. Een verlies van 10% per jaar wordt als acceptabel beschouwd.
Double G schreef:2. Koelmiddel zit in een waterkoker, koudemiddel in een airco. De benaming freon wordt nog veel gebruikt, maar dit wordt in auto's niet meer toegepast. Tegenwoordig worden ze gevuld met R134a, een enkeling met een speciale vervanger van het oude R12.
07 okt 2010 7:26
dynamic schreef:Double G schreef:Een verlies van 10% per jaar wordt als acceptabel beschouwd.
Vreemd 10% per jaar, 993 al 6 jaar niet gevuld doet het perfect nog! Voorbeelden genoeg (meerendeel van auto's met 100% goede airco) hoeft jarenlang niet gevuld te worden.
07 okt 2010 8:56
dynamic schreef:![]()
Mijn auto heeft wel een idee wanneer de bestemming bereikt is, ze zegt altijd "bestemming bereikt!" Bovendien ook van de auto's die ik heb (en had) met climatronic kun je de airco uit zetten. Noem eens een merk/type waar dat niet kan? Neem ik die niet!
dynamic schreef:Bovendien ieder koelsysteem bestaat uit meerdere componenten, moet je kijken in een grote koelcel tientallen verdampers op een persleiding.
dynamic schreef:Het is hier toch geen wetenschapsforum......
07 okt 2010 9:24
Double G schreef:
1. Elk aircosysteem in een auto lekt iets. Er zij gemiddeld wel meer dan 10 losse componenten die aan elkaar verbonden zitten en moeten afdichten door middel van o-ringen en keerringen, waardoor het onmogelijk is om een 100% dicht systeem te hebben. Wil je dit voor elkaar krijgen dan moet je naar een volledig gesloten systeem gaan zoals in een koelkast zit. Een verlies van 10% per jaar wordt als acceptabel beschouwd.
Stromingsgeluiden in een a/c systeem worden veroorzaakt door een tekort aan koudemiddel. Reden hiervoor kan zijn een onvoldoende gevuld systeem. Ook kan bijvoorbeeld het expansieventiel vast zitten, waardoor dit te weinig door laat terwijl er wel voldoende koudemiddel in het systeem zit.
Deze moeten ook jaarlijks gekeurd en onderhouden worden. Bij auto's rent men meestal achter de feiten aan door pas onderhoud uit te voeren als het niet meer werkt.
Sorry hoor, maar sommige mensen hier stellen vragen in de hoop nog wat te leren over hun auto. Lijkt mij dat juiste benamingen daar toch ook onderdeel van mogen zijn
07 okt 2010 10:17
07 okt 2010 12:47
Rodger that! schreef:Geef dan gelijk ook de goede antwoorden
Steknr : E0970 voor de insiders.
07 okt 2010 15:25
07 okt 2010 17:55
07 okt 2010 18:10
Maar als ik jouw verhaal zo lees werk jij ook aan installatie's van meer dan 3kg (Ik ben alleen bevoegd tot 3kg). Zijn deze installatie's niet veel robuuster uitgevoerd dan die in een auto? Ik neem aan dat daarbij niet gewerkt wordt met quick-lock sluitingen, zoals je bij auto's regelmatig tegenkomt. Autoairco's zullen daarintegen gevoeliger zijn voor lekkage, aangezien je meestal een condensor hebt die op de gevoeligste plek zit voor vuilophoping en steenslag; voor in de auto voor de radiateur. Ook zijn fabrikanten doorgaans nogal spaarzaam met het afvullen van nieuwe auto's, waardoor er vaak het minumum aan koudemiddel in zit om goed te werken. 20g uitsparen per auto levert bij 100.000 auto's voor hun een fikse kostenbesparing op.