Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 11:20

Over schuldvraag en eventueel bijbehorende bekeuring, wie is er fout: bestuurder die hard rijdt of bestuurder die achteropkomend verkeer niet goed inschat op snelheid en gevaarlijk van rijstrook wisselt en daarmee direct veroorzaker van het ongeluk is?



Opgestoken vingertjes hier van mensen 'met ervaring in deze' :roll:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 11:25

Als de achteropkomende bestuurder te hard rijdt is hij de schuldige. Hoewel dergelijke zaken nog wel eens krom kunnen lijken/zijn. Mijn moeder reed ooit in de mist achterop een voorligger van wie de remlichten niet bleken te werken. Hij remde op de A2 E'hoven-Den Bosch, moeders zag te laat dat er geremd werd, remde ook te laat en ramde achterop. Voorganger kreeg 50 gulden boete wegens het feit dat zijn remlichten niet werkten, moeders was de schuldige en haar verzekering moest de schade vergoeden...

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 11:28

Welkom terug man :!:

Beterschap :!: :!: :!:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 11:30

Paul II schreef:Over schuldvraag en eventueel bijbehorende bekeuring, wie is er fout: bestuurder die hard rijdt of bestuurder die achteropkomend verkeer niet goed inschat op snelheid en gevaarlijk van rijstrook wisselt en daarmee direct veroorzaker van het ongeluk is?

Bedoel je dit strikt juridisch of (ook) moreel en in het algemeen of in dit geval in het bijzonder?

Met de absolute snelheid van degene die te hard reed en het snelheidsverschil waar in dit geval blijkbaar sprake van was vraag je jezelf dat toch niet af hoop ik? :roll:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:06

horn schreef:Als de achteropkomende bestuurder te hard rijdt is hij de schuldige.

Heb geleerd - is al ff terug - dat inhalen op de snelweg zo gaat: in de L. spiegel kijken of er achteropkomend verkeer is en zo ja even voor je kijken en na enkele seconden nog eens in de spiegel om de snelheid van het achteropkomende verkeer in te schatten. Als dat allemaal safe is dan pas knipper uit en rustig naar links.
Of een inhaler dan 100 of 200 rijdt maakt voor de veiligheid van deze situatie niets uit.

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:18

je vergeet om over je schouder te kijken als je van rijstrookt wisselt :mrgreen:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:31

horn schreef:Als de achteropkomende bestuurder te hard rijdt is hij de schuldige....

Niet als de ander van baan veranderd :wink:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:34

@Paul: mee eens, zo herinner ik het me ook. Op een moment dat iemand naar links gaat en daarmee achteropkomend verkeer dusdanig hindert, dan ben je daarmee 'schuldig', dus eigenlijk onafhankelijk met welke snelheid werd ingehaald. aan de andere kant, het verhaal van Horn z'n moeder spreekt dit tegen...

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:37

Daar veranderde niemand van baan, dan is achterop komend verkeer altijd fout :wink:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:45

Da's waar....

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:46

Paul II schreef:Heb geleerd - is al ff terug - dat inhalen op de snelweg zo gaat: in de L. spiegel kijken of er achteropkomend verkeer is en zo ja even voor je kijken en na enkele seconden nog eens in de spiegel om de snelheid van het achteropkomende verkeer in te schatten. Als dat allemaal safe is dan pas knipper uit en rustig naar links.

Ik denk dat je gelijk hebt. Zo moet het volgens mij ook. De vraag was echter wie er (juridisch) schuldig is. Ik denk dat als je als achteropkomend verkeer te hard rijdt, degene die van baan verandert (succesvol) zal kunnen aanvoeren dat hij/zij niet verwachtte dat daar een auto met bijv. 150 km/u aan kwam omdat de maximum snelheid 120 km/u was. En hij van mening was nog veilig te kunnen inhalen als die auto inderdaad 120 km/u had gereden. Maar wellicht dat ervaringsdeskundigen en/of advocaten daar meer over kunnen zeggen.

Oja, moeder was de schuldige omdat de politie zei dat je altijd voldoende afstand moest houden om te kunnen reageren op het overige verkeer... :scratch:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 12:57

Paul II schreef:
horn schreef:Als de achteropkomende bestuurder te hard rijdt is hij de schuldige.

Heb geleerd - is al ff terug - dat inhalen op de snelweg zo gaat: in de L. spiegel kijken of er achteropkomend verkeer is en zo ja even voor je kijken en na enkele seconden nog eens in de spiegel om de snelheid van het achteropkomende verkeer in te schatten. Als dat allemaal safe is dan pas knipper uit en rustig naar links.
Of een inhaler dan 100 of 200 rijdt maakt voor de veiligheid van deze situatie niets uit.


Volgens mij zou je hier alleen wat mee kunnen als je de slome inhaler ook daadwerkelijk geraakt had....

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 13:03

Ok, dan gaat het over een eenzijdige situatie en is er dus ook geen sprake van een aanrijding en schuldige.

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 13:06

sandelow schreef:Volgens mij zou je hier alleen wat mee kunnen als je de slome inhaler ook daadwerkelijk geraakt had....

Dat vraag ik me af. Iemand kan ook schuldig zijn aan 'andere weggebruikers in gevaar brengen'. Anders zou je, als je schade krijgt door het ontwijken van bijv een spookrijder, ook je eigen schade moeten betalen. En dat lijkt vreemd.

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 13:10

Paul II schreef:Over schuldvraag en eventueel bijbehorende bekeuring, wie is er fout: bestuurder die hard rijdt of bestuurder die achteropkomend verkeer niet goed inschat op snelheid en gevaarlijk van rijstrook wisselt en daarmee direct veroorzaker van het ongeluk is?

De schuld ligt bij degene die van baan veranderde, maar die is doorgereden dus daar zijn geen gegevens van enz, einde verhaal.

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 13:13

Eens, maar probeer het maar te onderbouwn naar je verzekeraar toe. Daarnaast, met de sporen die het ongeval heeft achtergelaten, lijkt me lastig...

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 13:20

Verzekeringstechnisch is mudje de klos :mrgreen: als ie de ander idd geraakt had was het idd een ander verhaal.....ach zoveel schadevrije jaren zal mudje toch niet hebben gehad :mrgreen:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 13:48

bully schreef:Verzekeringstechnisch is mudje de klos :mrgreen: als ie de ander idd geraakt had was het idd een ander verhaal.....

Dat laatste lijkt me een (zeer) voorbarige conclusie.

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 14:25

Nee, dan was het sowieso een ander verhaal, omdat je dan ook nog mogelijk persoonlijk letsel van die ander had gehad, en dan wordt het inderdaad een heel ander verhaal ;) (zoals je weet Eric ;) )...
(denk overigens inderdaad niet dat dat bedoeld werd hoor!)

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 14:42

EriC4C schreef:
bully schreef:Verzekeringstechnisch is mudje de klos :mrgreen: als ie de ander idd geraakt had was het idd een ander verhaal.....

Dat laatste lijkt me een (zeer) voorbarige conclusie.

Dan waren ze gaan uitzoeken wie schuldig is aan wat, nu niet :wink:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 16:26

I.c.m. jouw eerdere opmerking
bully schreef:De schuld ligt bij degene die van baan veranderde, maar die is doorgereden dus daar zijn geen gegevens van enz, einde verhaal.

vind ik jouw conclusie (nog steeds) voorbarig. ;)


Pascal, je hebt helemaal gelijk :thumleft: , maar dat was ook niet wat ik bedoelde. :wink:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 17:35

Ik denk niet dat een bestuurder kwalijk kan worden genomen dat hij naar links gaat indien er een auto aan komt met 2x de max snelheid i.p.v. de max snelheid(let wel pure veronderstelling). Hij kijkt in zijn spiegel en ziet de auto op ruime afstand en gaat naar links. Dat die auto 2x zo snel gaat als normaal ziet deze persoon niet. (Zo'n 968 heeft geen xenon toch? Scheelt ook soms.) Maar al met al is The Mud sowieso de klos. Hij in de kreukels en zijn mooie 968. Lijkt mij de rest iets minder belangrijk.

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 18:57

Je hebt niet hetzelfde goede rijonderricht gehad als ik of zijn de regels veranderd :?:

Hoop niet dat ik jou nog eens wil gaan inhalen :!:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 19:24

De nuancering dat het in dit geval om een groot snelheidsverschil gaat, waarbij niet de ene veel langzamer heeft gereden dan toegestaan , maar de andere wel véél sneller dan toegestaan ontgaat je blijkbaar?

Er is hier niemand die beweert dat de verkeersregel anders zou zijn of dat je niet goed zou moeten kijken voordat je in gaat halen. Er is hier echter geen sprake van slechts een overtreding van die verkeersregel en de vermeende overtreding van deze verkeersregel als de (hoofd)oorzaak van deze crash beschouwen en niet een andere overtreding, de veel te hoge snelheid. :shock:

Re: Porsche crash bij Wehl, Achterhoek

08 okt 2010 19:52

gast schreef:
ppp 356 schreef:Ik daarentegen vind dat er al meer dan genoeg geregeld word door onze overheid ......werken aan de verantwoordeliijkheids zin en het egoïsme van de maatschappij in plaats van alles te beknotten met regeltjes en wetten. Heb mijn eerste 911 gekocht toen ik 23 was en heb deze wagen altijd met verstand gereden, ik had daar geen regeltjes voor nodig.


Spijker deels op zn kop.
De kennelijke noodzaak aan regeltjes illustreert de algemene hufterigheid van de gemiddelde Hollander.
Op diverse plaatsen in de USA, maar ook bv in Duitsland valt op dat je in woonwijken geen paaltjes op de stoepranden en verkeersdrempels hebt. Dat hoeft ook niet omdat een grote meerderheid het oprecht asociaal vindt voor de omgeving om te hard door een woonwijk te rijden of om je auto op een stoep te pleuren. Als je daar 1 bord neerzet dat er een school in de buurt is, dan rijdt iedereen gewoon beschaafd, omdat je dat gewoon niet anders doet. Op parkeerplaatsen van winkelcentra idem.

Een doorsnee Hollander vind dat allemaal maar gehannes, vindt vaak vooral dat anderen van alles moeten maar zijzelf natuurlijk niet. Te hard rijden door een woonwijk is immers geen gevaar als die domme kindjes nou maar eens goed zouden leren uitkijken. Iedere ochtend zie ik ook ouders als leipos door de buurt van hun school rijden, autos op stoepen en zebra's parkeren ("ik ben zo weer weg"). Wat mij betreft kun je daar niet genoeg gele bonnen voor uitschrijven.

Met zo'n instelling van Schijt aan je Omgeving krijg je wat je zelf creeert: noodzaak tot paaltjes, veldwachters met lasergunnetjes, verkeersdrempels, oerwouden van borden enz enz .....
Plaats een reactie