Vrijdag trackday beleefd op Spa Francorchamps:
WOW
Was om meerdere redenen een geweldige dag.
Het circuit ligt in een prachtige omgeving in het Oosten van België, de golvende beboste Ardennen omgeving, een prachtig en snel circuit ook in een fantastische setting.
Een Vlaming noemde Spa het mooiste circuit van de wereld. Nu heb ik nog lang niet alle bezocht, maar dit scoort inderdaad vast heel hoog op een mondiale ranglijst
Door de hoogte was het wat fris, do. in de loop van de avond net onder nul, maar vr. in de P. op het circuit dik boven nul en tijdens het rijden nooit koud
Aanwezig waren div. P's maar ook andere track speeltjes: div. Lambo's, idem Ferrari's, een Morgan Aeromax, een AM DB7 (mooi gelijnd, maar geen circuit auto).
Na het verkennen van het circuit achter de pacecar - oh ja, vergat die en een andere Nissan GTR

- eerst zelf en toen met Annelies achter het stuur, zelf het circuit nader ontdekt.
Heftig bij Eau Rouge/Radillon - een flauwe linker in een dip direct gevolgd door een rechter sterk omhoog die nog onzichtbaar overgaat in een linker - als het tempo langs de pitmuur wat omhoog gaat.
De bochtencombi van Eau R. onderaan de helling:

(Matige kwaliteit foto helaas)
Moeilijk is een lange, dubbele rechter bij Bruxelles waar de baan sterk daalt in de 2e bocht en als je dan geen gas kan/durft te geven, breekt de achterkant natuurlijk uit: 1e en enige spin van Annelies.
Dan eerst mee gereden met een witte Galliardo: fantastisch geluid, snel maar eigenlijk heel onopvallend accelererend, hard schakelend in de Corsa stand van de bak, minder flitsend in de bocht: combinatie 4W aandrijving en minder goede chauffeur.
Vervolgens mijn liftduim opgestoken bij een zwarte Ferrari 430 Scuderia

met bestuurder in 'vol' rood ornaat: show of serieuze chauffeur
Wel het laatste, heel dik onderstreept
Geweldige supercar: prachtige brul, bloedsnel, heftig in de bochten waarbij het gas er 'pulserend' op ging, technisch echt de top, inclusief het bloedsnelle maar onopvallend met 60 ms schakelen.
SUPER ERVARINGOh ja, een GTR gaf nog even zeer behoorlijk tegenstand maar werd vervolgens in een flits gepasseerd.
Mijn maffe mening -

- over achterwielaandrijving is ...
geen moment aan het twijfelen gebracht.
Volgend jaar waarschijnlijk weer, zwaar aanbevolen voor alle liefhebbers