Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
10 jan 2011 22:15
Yep, gaan we doen, zodra de endoscoop binnen is
18 jan 2011 16:45
Nu 2x een litertje bij gedaan in de +/- 6000 KM die ik 'm heb. En als de motor warm is, moet ie toeren maken... Met m'n 944 (die tegen de 2 ton liep) haalde ik het verbruik uit het boekje wel, maar die gaf ook een pluimpje bij het overschakelen net voor de begrenzer. Gebruik een vrij dikke olie, omdat me dit was aangeraden door iemand die ik hoger heb zitten dan m'n eigen inzicht in olie
P.s. 140k op de klok....
18 jan 2011 18:00
Heb nu zo'n 1000 km gereden met de 968 en eigenlijk weinig verbruik kunnen waarnemen, zeker < 100ml verbruik. (ondanks idd wel het gebruiken van het hele toerenbereik) Beestje heeft inmiddel 187600 km op de teller staan. Ga dus uit van max. 1 liter per 5000 km wat mij ruim binnen de marges lijkt.........
18 jan 2011 20:20
ik heb hem ook nog maar net
elke keer als ik ga rijden peil ik even
hij zat aan het bovenste streep en daar zit hij nu nog ( nu ong 1000 km gereden )
enne die van mij zit op 320.000 km
Laatst bijgewerkt door
fredsan op 19 jan 2011 17:01, in totaal 1 keer bewerkt.
18 jan 2011 22:24
Ik geloof dat ik in de drie jaar dat ik 'm heb 1x een half litertje heb bijgevuld. Verder buiten de beurten om niet nodig geweest.
18 jan 2011 23:44
Zegt niet zo heel veel he heren, zonder te vermelden hoeveel je rijdt tussen de beurten door. Als ik niet rijd tussen 2 beurten door verbruikt ie zeker niets
18 jan 2011 23:57
Als ik alleen maar kleine stukjes rij tussen twee beurten door dan komt er zoveel condenswater in de motorolie dat het ook lijkt of 'tie niks verbruikt.
19 jan 2011 15:12
verbruik van 1 op 1000 is nog okee. (ikzelf zat maximaal aan 1liter op 1750km en gemiddeld 1l/2500 944S2)
lijkt veel (vond ik ook) maar heb het aan een expert in 'oudere' porsches voorgelegd en die antwoorde dat het tot 1/750 nog okee is voor die blokken.
ik heb geen blauwe rook, geen geur (tenzij van rubber

)
ter info ik heb 180000 kms op teller en reviesue op 175000 laten doen.
en ik zeg maximaal omdat dat echt wel gassen is. iedere keer max acceleratie en over lange afstanden +240 (op teller) rijden.
Maar advies blijft voor iedere (langere) rit peil even. Of toch zeker bij tankbeurt.
En ook mij hebben ze aangeraden niet te dunne olie bij 'oudere' blokken, daardoor gaan ze meer olie verbruiken.
20 jan 2011 18:17
Vanmorgen hebben we Jaap z'n prachtige ! ! 968 gediagnostiseerd : de compressietest en de lektest wezen uit dat ie ietwat te incontinent over z'n zuigerveren is en één klepje van de 3e cylinder ( die had uiteraard ook de minste compressie ) spuugt ook veel te veel, waarschijnlijk als gevolg van afzetting op de klep door het olieverbruik. Met de endoscoop op de zuigers glurend zijn die ook erg donker van de olie dus dat wordt nieuwe zuigerveren en gelijk z'n koppie opfrissen ...
Maar wat een pracht 968 ! ik heb 'm nog lang nagekeken ....
Groet, Frank
20 jan 2011 19:03
Dimma schreef:Maar wat een pracht 968 ! ik heb 'm nog lang nagekeken ....
Reed 'tie zo langzaam of was de rookwolk zo groot?
21 jan 2011 19:43
hahahaha, ja dat laatste
21 jan 2011 20:43
Als het een rookwolk geweest was zou ik de auto niet lang hebben kunnen nakijken ... en wat mij betreft had ie nog wel wat langzamer gemogen ; kan ik langer genieten ... maar : mogelijk binnenkort een reprise / logeerpartijtje in dit theater ...
Groet, Frank
12 feb 2011 21:48
Na enig onderzoek door Frank (Dimma) en Patrick, toch besloten een motorrevisie te laten doen. Na openen van de motor bleek dit ook erg nodig.... Veel delen met stevige vorm van slijtage en olieaanslag; zuigerveren, zuigers, cilinderwand, enz.
Grote vraag nog steeds, hoe is dit mogelijk bij een (NAP) km stand van 158.000
Laatst bijgewerkt door
Jaap911 op 13 feb 2011 10:44, in totaal 1 keer bewerkt.
12 feb 2011 21:55
Jaap911 schreef:Grote vraag nog steeds, hoe is dit mogelijk bij een (NAP) km stand van 158.000

Waarschijnlijk flink mee gescheurd. Zoals je met een Porsche ook moet doen.
12 feb 2011 22:02
Tja, dat zijn dan mijn voorgangers geweest helaas. Maar dan op de verkeerde manier gebruikt volgens mij, want anders moet dat niet nodig zijn na zo'n km stand lijkt mij?
12 feb 2011 22:36
Risico van een gebruikte Porsche. Je weet nooit of de vorige eigenaar 'm heeft misbruikt óf nooit boven de 3500tpm kwam
12 feb 2011 22:40
Jaap, straks heb je weer een nieuwe, das ook wat waard
13 feb 2011 10:39
Goede beslissing om het blok helemaal uit elkaar te halen.
Andere reparaties waren enkel lapmiddelen geweest.
Veel plezier met de revisie
15 feb 2011 15:52
( achteraf ) goede timing om het nu te laten doen ; de koppakking bleek ook op z'n laatste velletje te lopen en had al iets koelvloeistof doorgelekt ; niet zoveel dat er sporen in de Kvs zaten maar dat had niet lang meer geduurd ...
En de 4 versleten ( en dus vervangen ) inlaatkleppen en geleiders hebben 'm ook geen goed gedaan ... kop is 0,08 gevlakt.
Op de foto zie je de 'nieuwe' gebruikte zuigers die we in jouw motor gaan monteren ; deze zijn 0,02 groter dan jouw 'oude' zodat we op een zuigerspeling van 0,039 to 0,045 komen ; niet nieuw maar zeker niet slecht.
Goeie timing Jaap !
Overigens kan ik de insert van de carterpan niet gebruikt krijgen dus die heb ik zojuist, voor 50 Euro ex nieuw bij de dealer besteld ; is vrijdag ( beloofd ) binnen.
Groet, Frank
15 feb 2011 17:07
Zo dat is best wel schrikbarend na 158.000 KM. Als iemand die -niet altijd maar wel snel- beren op de weg ziet, zal ik mijn olieverbruik nog nauwkeuriger in de gaten gaan houden. Vooralsnog geen reden tot zorg bij mij, maar mocht het zo ver zijn wil ik er graag (ook) op tijd bij zijn
Ziet er alweer een heel stuk frisser uit Frank, top!
15 feb 2011 17:16
Niet alleen olieverbruik is een aanwijzing ; compressietest en lektest geven een redelijk betrouwbaar beeld van de innerlijke staat van de motor ...
Groet, Frank
15 feb 2011 17:30
Dank je, vandaar ook dat ik zei momenteel geen zorgen

Maar om nou elke maand een lektest te doen...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.