Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
01 sep 2011 21:01
Bilsteins zijn op zich geen slechte keuze, maar...
Gele koni's = verstelbaar, dus stug of comfi wanneer jij het wilt, bovendien kan je de mate van over/onderstuur er nog enigzins mee beinvloeden
Check eerst even wat voor veerpoten je hebt
02 sep 2011 9:23
Lijkt mij niet dat je de Koni Sport op echt comfi kunt zetten, zijn immers toch voor sportief gebruik. Ik denk ook dat voor het 'gewone' weggebruik de vele instel mogelijkheden een beeje over done zijn. De RS uit 73 had bielstein groen (ook wel bilstein turbo genoemd) en een iets dikkere torsie achter, dat zou voor de meeste oude 911'jes goed genoeg moeten zijn voor sportief weggedrag zonder extreem comfort verlies. In de eerdere jaren was het Koni (rood) onderstel een optie als sportonderstel. (zoals bij mijn S op de lijst staat)
Op de Koni's rood staat ook 'adjustable', dat werkt door helemaal in te drukken en een kwart slag te verdraaien, waardoor de denpings karakterestiek veranderd. (Dit is echter beperkt in te stellen)
Het comfort van de auto wordt ook bepaald door de stoelen en banden die je gebruikt en heeft ook heel erg met persoonlijke voorkeur te maken. Als je de kans krijgt, rij dan eens mee in wat andere 911'jes zodat je wat meer gevoel krijgt bij wat voor soort weggedrag je zoekt. Toen wij de Coupe kochten reed hij echt als een gebakkie. Had grotendeels met de banden en ophangrubbers te maken.
Met mijn vorige 911, een targa, was het een wereld van verschil nadat ikmover gegaan was van moderne Michelin energy saver, naar Vredestein classic in delefde maat, in negatieve zin bedoel ik dan. De michelinen waren echt geen sportieve banden, maar ik kon de rotondes daar toch aanmerkelijk harder mee insteken en uitrijden. Daarnaast vond ik de auto ook gewoon minder lekker rijden met de vredestein classics. (meer herrie, slapper gedempt e.d.) Ook de hoogte waarop de auto is gesteld, kan van invloed zijn op het rijgedrag.
Een paar dingen moet je even in de gaten houden:
- Vanaf modeljaar 72 is de achterophanging aangepast, waardoor de schokbrekers een groter oog en dus dikkere bout voor de montage aan de onderkant kregen, dus zorg dat je het juiste jaar besteld als je het zelf gaat doen. (achter kan dat wel)
- De voorkant vervangen, zou ik niet zo znel zelf doen wat de hele poot moet er onder vandaan en dat betekend dus uitlijnen an montage. Ook is het soms lastig om de moer uit de onderste poot te krijgen en bij sommige merken is daar speciaal gereedschap voor nodig. Als je voor al groene bilstein buiten poten hebt, ga dan niet aan de bovenste ring draaien, dat is namelijk geen ring maar een stofkap en die gaat snel stuk en is niet los te koop. (Dus laten doen bij de specialist)
- ALs je boge voorpten hebt, kun je daar Koni (rood/geel), Bilstein (groen/geel) of boge (zwart) in terug plaatsen. Heb je Koni poten, dan kun je alleen Koni (rood) er in terug plaatsen, heb je Bilstein poten, kan er alleen Bilstein (groen/geel) in terug. (Dat is het geen er momenteel te leveren is.)
- Mocht je meteen ook betere voorremmen willen, ga dan voor latere poten van een SC/3.2, die hebben oortjes die wijder uit elkaar staan, waardoor er ook aluminium S remklauwen op kunnen (period correct) of de latere grotere stalen (dus ook zwaarder) SC/3.2 klauwen. Met de latere Boge poten heb je dus meteen ook de meeste keuze van schokbreker inserts en deze zijn ook vaak goedkoper als Bilstein/Koni.
Zelf zou ik altijd rondom in 1x vervangen met hetzelfde merk om er zeker van te zijn dat het in 1x goed gaat, maar dat is een persoonlijke afwijking denk ik. Als je weet wat je moet voelen om te testen of de schokbrekers nog goed zijn, kun je het ook alleen voor of alleen achter doen.
Maar nogmaals, het rijgedrag wordt door veel meer zaken beinvloed als alleen de schokbrekers.
OK, nu zijn we wel echt off topic!
02 sep 2011 10:37
Heb EXW groene Bilsteins onder mijn carrera 3.0. Dit in combi met turbo stuurstangen, standaard 20/18 stabis (zelfde als 930 1977) en 16" 205-225.
Moet zeggen dat het lekker stug rijdt, veert en stuurt, maar zeker niet spijkerhard/oncomfortabel. Kan er zonder problemen lange ritten mee maken.
02 sep 2011 12:30
Ben je even op vakantie geweest, kom je dit prachtige leesvoer tegen!
02 sep 2011 14:23
+ 1 911 2.2.T ik heb vrij stevige bilstein rs type rondom en dit is echt altijd goed, op circuit en onverhard. Goede stoelen zijn zeker zo belangrijk. Grtz
02 sep 2011 15:43
't is maar net hoe je het bekijkt... wat de meesten hier "stug" of "prima" vinden, vind ik dweilen
02 sep 2011 15:57
Moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel vergelijkingsmateriaal heb. Heb alleen de turbo stuurstangen laten monteren, de rest zat er allemaal al op toen ik hem kocht.
03 sep 2011 9:33

mooi wark
28 sep 2011 12:40
Helaas gaat het allemaal wat minder snel dan gehoopt, door einde-seizoens drukte bij de specialist.
De motor zit erin, maar er moet nog veel aangesloten worden.
Heb wel de filters binnen en de schermpjes af:

Meteen ook even een foto buiten zodat je de kleur wat beter kunt zien:
(ja,ja, ik weet het, de 7J hoort achter en de 6J voor.....

We hebben ook een Fuchs 'Thuiskomer' in de maak, die slechts 105/70X14 groot is voor op de grote tank.
28 sep 2011 13:27
je bent er bijna
28 sep 2011 14:29
Geweldig
28 sep 2011 23:18
Top project! Helemaal geweldig ook die thuiskomer. Maar waar zitten die 14 inch fukkers dan eigenlijk standaard op?
Ik wil ook met spoed een AC/DC tig apparaat in "the Barn".
28 sep 2011 23:54
tig lassen staat nog op m'n bucket-list... voorlopig ben ik al blij als m'n mig lasjes een beetje fatsoenlijk uitpakken
29 sep 2011 10:59
Jeroen914 schreef:tig lassen staat nog op m'n bucket-list... voorlopig ben ik al blij als m'n mig lasjes een beetje fatsoenlijk uitpakken

Ik heb een boekje waarin ik de typen van lassen, materiaal, dikte en de bijbehorende standen van het lasapparaat standen opschrijf ..... en dat werkt erg goed. Goed slijp en schuurmateriaal doet de rest.
Het grote voordeel van Tig is dat er weinig tot niet geslepen hoeft te worden. Grote nadeel dat je twee handen voor het lassen nodig hebt en dat het een stuk arbeidsintensiever is als Mig echter de tijd wordt weer gecompenseerd doordat je minder nabewerkingstijd hebt.
29 sep 2011 11:22
roondejong schreef:Top project! Helemaal geweldig ook die thuiskomer. Maar waar zitten die 14 inch fukkers dan eigenlijk standaard op?
Ik wil ook met spoed een AC/DC tig apparaat in "the Barn".
Onder andere op de 911E met hydro Pneumatische Boge poten.
(Meer confort door de hogere band was het verkoop argument
Normaal zijn ze dan 5.5J, deze zijn nog maar 4J
29 sep 2011 13:12
De 911 T stond standaard op 14" stalen velgen Fuchs 14" was een optie. Bij mijn auto in combinatie met een "comfort" pakket wat neerkomt op de uiterlijkheden van een S, lederen stuur, en gouden letters op de motorklep.
02 nov 2011 15:10
Heinz schreef:De 911 T stond standaard op 14" stalen velgen Fuchs 14" was een optie. Bij mijn auto in combinatie met een "comfort" pakket wat neerkomt op de uiterlijkheden van een S, lederen stuur, en gouden letters op de motorklep.
Volgens mij standaard op 15 inch staal.
Kijk ook maar even op de clubwebsite waar van de verschillende modeljaren zo'n beetje alle folders te vinden zijn. (De meeste door mij aangeleverd)
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... odel70.pdf
01 dec 2011 20:38
erg mooi!

we komen mekaar wel weer eens tegen!
02 dec 2011 15:13
911_2.2T schreef: vonden we toch fijner als de 'vaste' britax gordels.
Heb je deze Britax ook/nog ?
911_2.2T schreef: Zodat er straks stroom op kan om alles verder af te werken........ en dan starten
Mss een onnodige tip, ik heb een kleine (gezekerde) acculader gebruikt, alvorens een accu aan te sluiten, om te controleren of alles werkt, c.q. goed aangesloten is .. zonder het risico te lopen dat er iets door- of af- brandt
22 dec 2011 17:33
Eindelijk is dan alles aangepast en aangesloten en heeft de 3L motor vandaag voor het eerst van zich laten horen
Morgen vroeg weer even naar het zuiden afzakken om nog wat onderdelen langs te brengen, zodat de rest van de afbouw door kan.
Een Jwest Rennshifter met reverse lock en Stomski precision coupler:


Plexi driehoeksraampjes met bubble vents:

en ook onderweg...... een setje NOS blank geanodiseerde aluminium Hella Talbot spiegels. (de 'normale' talbot is messing verchroomd)
Dus de Turbo RSR spiegels gaan er definitief af.

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=KnrsJP2fW1w&context=C38081e9ADOEgsToPDskKl1AlfFQPLAZpOI8AH4lvs
02 maart 2012 15:32
Gristus wat een AFFENGEIL ding.
02 maart 2012 15:38
prachtig!!grote klasse!
02 maart 2012 15:42
AMEN! Wat een vet ding zeg....
Komen er nog naafkapseltjes op trouwens?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.