Goede raad was duur, maar de oplossing viel wel mee

. Patrick van hier was zo vriendelijke mij zijn 'afgebroken bakhuis bak' mee te geven om kroonwiel en pignon te demonteren voor gebruik in mijn eigen bak. Die bleken nog in keurige staat ondanks de klapper die de auto en de bak meegemaakt hadden. Dus dankbaar ingepikt !
Nu ik toch met overbrengingen bezig was de gelegenheid te baat genomen om eens te filosoferen ( in m'n uppie hoor, dus het viel wel mee

) wat een auto met voldoende vermogen als topsnelheid zou moeten hebben / krijgen. Aangezien een GT3 4.0 310 moet kunnen lopen en een GT2 330 leek het mij wel leuk als een 968 ( vooralsnog theoretisch ) 333 zou kunnen lopen. Een alleraardigst uitgangspunt, toch ?
Zoals een 968 liefhebber weet zijn er pakweg een stuk of 20 968 Turbo's gebouwd met een andere eindoverbrenging ( 31:9 i.p.v. 34:9 ). Met die eindoverbrenging zou ie net boven de 300 moeten kunnen lopen dus dat was een aardige 1e stap. Maar .... waar te koop ? ? ?
Tot mijn grote verbazing geeft PET ( het onderdelenprogramma van die Ferdinand ) bij een 968 van 1992 en 1993 een eindoverbrenging van 31:9 aan terwijl er heel zeker en vast een 34:9 in zit. Maar ja, als het in PET staat, moet het ook te bestellen zijn, nietwaar ? Dus Porsche Centrum Eindhoven gebeld en beleefd gevraagd of ze wel zeker waren dat hier een 31:9 geleverd zou gaan worden ( a raison van bijna 3000 Euro ! ). Voor alle zekerheid een mailtje ter bevestiging er achteraan gestuurd en enige dagen later volgde het antwoord dat Pon bevestigd had dat het inderdaad een 31:9 zou worden.
Dus het tandwielset besteld onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat ik het alleen zou afnemen als daadwerkelijk een 31:9 zou worden geleverd en niet een 34:9. Twee dagen later een belletje dat het binnen was. Op de vraag of ze de tandjes van het kroonwiel geteld hadden volgde het teleurstellende antwoord : ja, 34 ... Scheissse ... Ik bij de mannen langs gegaan en inderdaad, 34 tandjes. De magazijnheren waren uitermate behulpzaam ; één van hen heeft gelijk Porsche Motorsport gebeld met de vraag hoe en wat, maar ook die konden geen 31:9 leveren of wisten er geen te liggen. Via Pon en de fabriek is er ook nog uitvoerig geïnformeerd maar zonder resultaat .... Dat was dus duidelijk een no go
Uitgehuild pakte ik de draad weer op in de wetenschap dat onze versnellingsbakken van Getrag afkomstig zijn en Audi deze bakken ook gebruikt.
Dus maar eens online gaan zoeken in de Audi documentatie en voldoende mogelijkheden gevonden .....
Hé, weer een Cliffhanger
Wordt vervolgd ....
Groet, Frank