Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

15 dec 2011 23:05

F**k zeg! Dat zijn een hoop paarden! :res:

Maar eh, kan het blok het wel aan? En de versnelllingsbak (aantal Nm)? Ik wil niet azijn zeiken, maar gewoon nieuwsgierig :D

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Paris op 15 dec 2011 23:07, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

15 dec 2011 23:06

Laat het volgende filmpje maar komen :thumleft:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

15 dec 2011 23:19

kristof schreef:ik weet dat je ooit hebt gezegdd dat je een GT-3 RS wou evenaren in vermogen, maar dat je nu de RS 4.0 voorbij gaat met je viercilindertje, had je vermoedelijk zelf ook niet verwacht 8) : ofwel ? :wink:

De Turbo is goed tot ~550 pk dus ik wist / weet wel wat haalbaar is ... en wat haalbaar is wil ik ook op de vermogensuitdraai zien :) ..... maar .....

met de boost-controller zal 'm ik voor de 'dagelijkse' rit op GT3-RS vermogen zetten, maar mocht ik ooit een 4.0 tegen komen of op de Nordschleife ergens achteraan willen gaan ( of was het nou voorbij ? ) dan kan er nog een tandje / gebitje bij :P

That's the plan ...

En het blok kan dat ( theoretisch ) goed aan met al het gesmede spul inside ... of de bak, cardan en sper dat houden, dat zullen we zien ....

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 3:37

Zo dit zijn errug leuke cijfers (zeker straks op 1 bar). :shock: :res: :thumleft:
Zou er zelf niet eens mee durven te rijden op 1 bar. :oops:

Heb je optisch verder ook nog nieuwe wijzigingen doorgevoerd of plannen?

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 9:15

Niet echt, nee ; optisch is ie al zoals ik 'm graag heb .... als het motorische deel gereed is ben ik klaar en tevreden ...

Wat ook nog aardig is om te vermelden is dat de variocam regeling, die op een atmosferishe tot 5400 rpm werkt ( en daarboven alleen maar tegenwerkt als je 'm open laat staan ) op een turbo motor nog ruim 700 rpm meer aantoonbaar verbetering in vermogen en koppel oplevert. Bij het rollen was er in eerste instantie een dip zichtbaar direct na die 5400 rpm. Toen we de variocamregeling wat langer open lieten staan bleek ie tot 6100 rpm een keurige rechte vermogencurve te maken. Boven de 6100 rpm was ie beter af met de variocamregeling uit.
Nou nog even wachten tot het weer wat opknapt om 'm echt uit te proberen :drive:

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 12:21

En het blok kan dat ( theoretisch ) goed aan met al het gesmede spul inside ... of de bak, cardan en sper dat houden, dat zullen we zien ....

Groet, Frank


en hopelijk houen ook de remmen het ....... :shock:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 16:52

Frank, allemaal erg netjes gedaan. Mooie vermogenskurve.

Je hebt het misschien ergens geschreven, maar wat voor een zuigers en compressie verhouding heb je?

Ruim 500 pk zal haalbaar zijn maar ik ben dan wel benieuwd hoe veel de levensduur dan korter wordt. Helaas ben ik niet heel optimistisch daarover als je boven de 400 pk uitkomt. Evenals de levensduur van de 6 bak bij veel koppel.

Maareh, echt een knap stukje werk. :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 18:08

Dhr. Wössner hat die 8,5 : 1 Kolben angefertigt und de gesmeede drijfstangen come from Australia ( omdat Wösnner ze de eerste maanden niet kon leveren )

De bak zou wel eens een probleem kunnen worden ; er komen nu al vreemde geluiden uit ( maar dat was al zo toen we de nieuwe motor voor het eerst startten ... raar maar waar ).

Aankomende week de reserverbak er maar even onder schommelen om zeker te weten dat het de bak is. We hebben, met veel moeite omdat de wastegate in de weg zit, het inspectieluikje van de koppeling er al af gehad maar daar is aan het druklager / drukgroep niets te zien of te horen .... Heb ik dat ...

@ Erwin : weet jij toevallig een sterkere bak voor de 968 ?

Dank !

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 18:26

Frank

Informeer voor je bak evt eens bij Beek Autoracing in Den Haag.
Arjan daar vertelde mij een tijd terug dat zij de bakken voor de 968 soms (laten) ombouwen, maar had eerder met aanpassen van de verhoudingen te maken.
Maar misschien weet hij wel raad.

Kristof

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

16 dec 2011 20:19

Dank voor de tip, Kristof, zal ze maandag een belletje geven !

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

18 dec 2011 1:57

Gaaf man! leuk dat er mooie resultaten zijn!

Succes met de bak, cardanas, etc.
Heb wel eens een cardanas gezien die teveel
vermogen voor zijn specificatie te verduren kreeg.
Net een gesmolten rietje.

Misschien straks voor de circuitdaagjes de
auto zo origineel mogelijk qua uiterlijk maken
(voor zover dit kan),
sticker achterop met daarop groot het aantal
originele pk's (240) met een uitroepteken erachter.

Even zonder dollen, knap staaltje werk! :thumleft:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

18 dec 2011 9:01

Veel PK's is altijd lachen :ba:
Hopelijk blijkt jouw P bedrijfszekerder dan die oude biturbo Boxster S van mij (417 PK, maar van de 12 maanden bezit zeker 8 maanden in de garage).
Bij mij was het hoofdzakelijk electronica die storingen veroorzaakte; pas na een kwartier lang voluit (bijna 300 km/u) bleek dat de cylinder dat scheuren ook wel aardig vond en begon spontaan mee te doen ... :pale:
Mijn tip zou zijn, wel even laten zien dat je iedereen de baas bent, maar niet te lang achter elkaar blijven doorjakkeren... :drive: :drive:
Maar diepe buiging voor de machine :cheers:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

18 dec 2011 10:41

Voor mij is het bouwen van een nieuw, snel Porsche blok ook helemaal nieuw dus we zullen het zien. Ik weet dat we 'm, binnen mijn mogelijkheden en kennis, goed ( doordacht ) gebouwd hebben en qua electronica heb ik beregoede support van de VEMS mannen in Nijmegen ( indien nodig ) maar ik weet ook dat dat geen garantie is ....

Ach, hij heeft er in ieder geval keurig bijgestaan en beestachtig gereden ... en het bouwen is minimaal net zo leuk als het rijden ...

Afbeelding + Afbeelding

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

18 dec 2011 13:17

Super gave auto!
Heb even je hele topic doorgelezen maar respect voor je project!
Bij DP weten ze ook zeker wat ze doen!
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Johan

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

19 dec 2011 13:59

Schitterend :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

22 dec 2011 22:46

Zo, we benne ruim een week en 500 km verder en de motor loopt als een gazelle ( niet de fiets, ook niet de electrische :P ) Het mooie is dat het lijkt alsof het nooit anders geweest is .... maar niet alles is koek en kerstkrans ...

De rare resonantie die we hoorden vanaf de eerste keer starten blijkt niet in de uitlaat en ook niet in de bak te zitten. Afgelopen week bak gewisseld maar het geluid bleef hetzelfde. Het komt duidelijk niet uit de motor, noch qua locatie, noch omdat als ik de koppeling intrap het geluid er niet is. Dus zou je zeggen : ergens tussen het vliegwiel en de primaire as van de versnellingsbak ( immers, de secundaire as draait niet mee als ie in z'n vrij staat ). ( On ) aardige bijkomstigheid is ook nog dat ie het onbelast rond de 2600 Rpm doet en belast rond de 2800 én, als extraatje, ook nog een keer rond de 2200 Rpm. Zwaar irri ! :bang:

Het rare is echter dat het geluid er niet is als de motor en cardanas zonder bak draait ( dit zonder de koppeling in te trappen ; de cardanas draait dus mee ) ....

Omdat de SPEC koppeling en alu vliegwiel ook nog eens een keer normaal wegrijden niet mogelijk maken zijn we vandaag maar begonnen om het originele dual-mass vliegwiel terug te bouwen en dan te kijken of normaal wegrijden wel mogelijk wordt én of het geluid weg is ....

Duimen dus maar ; morgen weet ik waarschijnlijk meer ...

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

23 dec 2011 11:18

Hoi Frank,

Volgens mij heb ik al heel vaak gelezen (oa 968forums) dat als je de DMF door een SMF vervangt je resonatie/rammel krijgt uit de bak rond 2200 toeren.

Jaap

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

23 dec 2011 13:35

Je lijkt gelijk te hebben, Jaap, want nu, met het Dual Mass vliegwiel er terug op is van z'n plek komen weer (zo goed als ) normaal ( ik voel nog wel dat ik met een agressieve koppelingsplaat rondrijd ) en de trilling is ook weg. Nog even wat meer km maken om het zeker te weten maar .... Joepie ! :ba: hij is goed. :thumleft:

Prettige dagen U allen !

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

24 dec 2011 8:45

Nu een keertje vol uitproberen, bv op Zandvoort 2e Kerstdag... :drive:
Veel plezier met dit 'monster' :drive: :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

22 jan 2012 12:16

We zijn nu een aantal weken verder, wat zijn nu je ervaringen met de auto? Is alles nog heel, en heb je hem al op de 500+ pk?

Ik ben wel benieuwd...

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

24 jan 2012 18:23

ohhhhhhh :res:

wat een lekker blok heb jij erin hangen.

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

26 feb 2012 22:57

Inderdaad wat PA zegt.. Wat een lekker blok heb jij er in hangen!

En als je nog op zoek bent naar een andere (sterkere) bak. Pak die van een audi A6. Als je meer info wilt hebben over welke enzo moet je maar even een PB sturen!

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

27 feb 2012 0:19

Wow. Wat een fantastisch resultaat!! Van harte en be proud at yourself!!

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

07 sep 2012 12:34

Het bekende stofblazen ....

Het motortje loopt goed ; errug goed zelfs. 2e Pinksterdag een dagje vrij rijden gedaan op Zandvoort en zonder drama ( behalve een kapotte accu aan het eind van de dag ) m'n en z'n rondjes gedraaid. Goed snel ! geen koelingproblemen maar de bak wil op het circuit, bij hard aanremmen voor een bocht, lastig terug naar 3. Hij begint dan ook te dribbelen bij het op laten komen van de koppeling.

Na enig onderzoek bleek de bak wel heel erg te schommelen in z'n ophangrubber. Paul Geeris laat daarvoor een vol Alu steun maken dus die gekocht en gemonteerd. Schommelen was inderdaad stukken beter en het dribbelen terug naar 3 was ook over. Alleen kreeg ik er wel een lelijke gier uit de bak voor terug die me ernstig irriteerde. Dus bij Porsche een nieuwe rubber besteld en die gemonteerd. Nu was het gieren weer weg, maar het schommelen en dribbelen naar 3 weer terug ..... heb ik dat .... :shock:

Dus lag de oplossing daar ergens tussenin. Ik heb het nieuwe rubber in het center volgekit met Polymax wat na uitharding en montage al enige verbetering gaf. Maar nog niet goed genoeg. Dus heb ik 2 Alu driehoekjes laten frezen en in het frame van het rubber gemonteerd die ervoor zorgen dat het hele oppervlak van het rubber direct begint te dragen in plaats van alleen de buitenste lippen. Nu is het helemaal goed ; geen herrie, geen geschommel en probleemloos terug naar 3. Wel een vraagteken waarom een nieuw rubber van Porsche zo slap is dat ie mijn situatie niet adequaat oplost .....

Omdat mijn bak ook al 155 Kkm oud is en binnenkort 500 Pk+ te verduren zal krijgen leek het mij ook niet onverstandig om die eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Van Kristof had ik een bak overgenomen die zich prima leende om open te schroeven, opnieuw op te bouwen en uit te wisselen met mijn originele bak.

Echter, toen we die bak openschroefden bleek er een stuk uit het pignon gebroken te zijn, wat dit setje onbruikbaar maakte ....

Cliffhanger :lol: .... wordt vervolgd ....

Afbeelding + Afbeelding

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

07 sep 2012 14:01

Goede raad was duur, maar de oplossing viel wel mee :D. Patrick van hier was zo vriendelijke mij zijn 'afgebroken bakhuis bak' mee te geven om kroonwiel en pignon te demonteren voor gebruik in mijn eigen bak. Die bleken nog in keurige staat ondanks de klapper die de auto en de bak meegemaakt hadden. Dus dankbaar ingepikt ! :roll:

Nu ik toch met overbrengingen bezig was de gelegenheid te baat genomen om eens te filosoferen ( in m'n uppie hoor, dus het viel wel mee :) ) wat een auto met voldoende vermogen als topsnelheid zou moeten hebben / krijgen. Aangezien een GT3 4.0 310 moet kunnen lopen en een GT2 330 leek het mij wel leuk als een 968 ( vooralsnog theoretisch ) 333 zou kunnen lopen. Een alleraardigst uitgangspunt, toch ?

Zoals een 968 liefhebber weet zijn er pakweg een stuk of 20 968 Turbo's gebouwd met een andere eindoverbrenging ( 31:9 i.p.v. 34:9 ). Met die eindoverbrenging zou ie net boven de 300 moeten kunnen lopen dus dat was een aardige 1e stap. Maar .... waar te koop ? ? ?

Tot mijn grote verbazing geeft PET ( het onderdelenprogramma van die Ferdinand ) bij een 968 van 1992 en 1993 een eindoverbrenging van 31:9 aan terwijl er heel zeker en vast een 34:9 in zit. Maar ja, als het in PET staat, moet het ook te bestellen zijn, nietwaar ? Dus Porsche Centrum Eindhoven gebeld en beleefd gevraagd of ze wel zeker waren dat hier een 31:9 geleverd zou gaan worden ( a raison van bijna 3000 Euro ! ). Voor alle zekerheid een mailtje ter bevestiging er achteraan gestuurd en enige dagen later volgde het antwoord dat Pon bevestigd had dat het inderdaad een 31:9 zou worden.

Dus het tandwielset besteld onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat ik het alleen zou afnemen als daadwerkelijk een 31:9 zou worden geleverd en niet een 34:9. Twee dagen later een belletje dat het binnen was. Op de vraag of ze de tandjes van het kroonwiel geteld hadden volgde het teleurstellende antwoord : ja, 34 ... Scheissse ... Ik bij de mannen langs gegaan en inderdaad, 34 tandjes. De magazijnheren waren uitermate behulpzaam ; één van hen heeft gelijk Porsche Motorsport gebeld met de vraag hoe en wat, maar ook die konden geen 31:9 leveren of wisten er geen te liggen. Via Pon en de fabriek is er ook nog uitvoerig geïnformeerd maar zonder resultaat .... Dat was dus duidelijk een no go :cry:

Uitgehuild pakte ik de draad weer op in de wetenschap dat onze versnellingsbakken van Getrag afkomstig zijn en Audi deze bakken ook gebruikt.
Dus maar eens online gaan zoeken in de Audi documentatie en voldoende mogelijkheden gevonden .....

Hé, weer een Cliffhanger :?

Wordt vervolgd ....

Groet, Frank
Plaats een reactie