Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
26 dec 2011 21:07
thedutchguy schreef:te hoog bla bla gehalte ....dit draadje!

+1..... en het verbaast me niets.
28 dec 2011 13:21
ben benieuwd wat die 993 met 525 pk op top loopt.. deze is af fabriek met 430 pk en heb ik hierop weten te krijgen
28 dec 2011 16:22
Dat is ook hard zat Steef...
28 dec 2011 20:25
Inderdaad ! Is (

gelukkig ook) van het to do lijstje af
29 dec 2011 11:41
$TEEF schreef:ben benieuwd wat die 993 met 525 pk op top loopt.. deze is af fabriek met 430 pk en heb ik hierop weten te krijgen

Ik vind top snelheid niet zo heel erg boeiend, alhoewel hij wel 300 km/u moet halen.
Interessanter vind ik binnen welke tijd die snelheid wordt bereikt.
Weten jullie wat zo'n set grote turbo's kost? Ben je dan klaar of moet er dan nog meer aangepast worden?
29 dec 2011 11:57
De prijzen van die turbo's zijn wel bekend. Maar dan ben je er nog niet.
29 dec 2011 18:54
Inmiddels ben ik zelf wel wat ervaringen rijker op het gebied van 993 turbo tuning. Rijd zelf met aangepaste (grotere turbo's), andere injectoren, 100 cellen kats, aangepast motormanagement (op maat) en additionele oliekoeler. De brandstofpomp is momenteel de beperkende factor en daardoor staat de boel momenteel nog redelijk conservatief afgesteld (om arm lopen op hoge toerentallen te vermijden). Deze aanpassing was goed voor ca. (515pk), daarna is de boel ietwat teruggeschroefd. Men heeft mij nu iig afgeraden om vermogensruns op een testbank te doen, ivm. warmteontwikkeling en beperkte koeling op zijn testbank. Wat ik wel kan zeggen dat het een behoorlijke investering was, maar dat het resultaat adembenemend is.
Let wel, dit gaat niet over het project in dit draadje zelf, maar om een eigen project.
30 dec 2011 23:07
Ik ken de achtergrond van jouw verhaal een beetje en denk niet dat dit traject voor iedereen is weggelegd cq aan te raden is. Uiteindelijk wel een erg mooi resultaat. We gaan zeker in 2012 even "meeten" met onze TTs.
Aangezien dit topic toch niet meer oplevert wat zo veelbelovend begon, misschien dit draadje dan maar kapen voor (andere) 993TT ervaringen met (motor) tuning?
In mijn geval nu nog 0,0 ervaring op dit gebied. Wel erg veel gelezen op de diverse fora (voornamelijk rennlist).
Mijn plan/project voor 2012 is een cargraphic stage 2 motortuning (475PK, 635Nm). Bestaande uit additionele oliekoeler, aangepast motormanagement, aangepaste K16 turo's, 100 cel cats en aangepaste einddempers. Dit is geen maatwerk op de rollenbank maar een "bolt on" kit die door cargraphic specifiek voor de 993 TT is ontwikkeld en getest. Stage 2 valt in principe ook binnen de marges van de standaard setup van oa remmen, koppeling, onderstel, ea. Het voordeel van de stage 2 kit is daarnaast dat deze gebaseerd is op de standaard K16 turbo's, die sneller op gang komen dan de grotere K24s.
Na deze aanpassing zal ook onderstel aan de beurt komen (wss PSS10).
Mijn enige twijfel omtrent de motortuning betreft de negatieve invloed op de verkoopwaarde van de auto na tuning. Origineel zal namelijk nog steeds de voorkeur van de meeste partijen zijn. Aan de andere kant, ik heb hem gekocht om langere tijd te rijden/houden. En tegen de tijd van inruil/verkoop zullen er ook andere factoren zijn die een (grotere) invloed hebben op de waarde.
31 dec 2011 11:31
Goede morgen heren,
Ik heb een tijd niets van me laten horen, waarvoor mijn excusses. Gewoon te druk met de zaak.
Voor wat de 993Turbo betreft krijgt de tuning begin volgend jaar nog een vervolg. Als dat klaar is beloof ik jullie hier een verslag te posten van het hele verhaal, compleet met diverse foto's.
Voor vandaag wens ik jullie derhalve een prettig uiteinde en een goed begin van 2012.
Met vriendelijke groet,
Ronald Paul
PSNH
31 dec 2011 12:08
Je moet geen beloftes maken die je niet waar kunt maken.
31 dec 2011 12:11
Goede voornemens voor 2012.
31 dec 2011 12:49
Zelfde goede voornemen die er eerder ook is geweest?
PSNH, 01-09-10 schreef:Belofte maakt schuld, en derhalve hebben jullie nog recht op een volledige rapportage. Die zal ik komend weekend op het forum zetten.
PSNH, 17-06-09 schreef:Hij is nog niet helemaal af, maar zal binnenkort de foto's die ik al gemaakt heb
op het PF zetten. ( als ik nog weet hoe dat moet, tenminste )
PSNH, 02-05-09 schreef:Foto's en resultaten komen nog..... Als alles klaar is dan komt de reportage.
PSNH, 24-02-09 schreef:Aan het eind van de tuning volgt een volledig verslag.
PSNH, 23-02-09 schreef:Dit weekend is de motor eruit gehaald en heb ik wat foto's genomen.
Ik zal deze plaatsen en jullie van het verdere verloop op de hoogte houden.
31 dec 2011 13:34
Hij weet de spanning er wel in te houden (doet ie het of doet ie het niet)
31 dec 2011 13:51
Hehehehe.
6 en 7 januari is het eerste weekend. Hebben we dan pic's?
31 dec 2011 14:22
Ik ben ook niet echt actief hier. Ook geen tijd en geen interesse om alles te volgen.
Het lijkt het mij wel leuk een draadje te volgen over 993 turbo en 993 turbo tuning. Een meeting lijkt me ook erg interessant. Is dit dan een geschikt draadje?
04 jan 2012 14:02
Topsnelheid maakt niet uit met nieuwe setup, tenzij je de ratio van je laatste versnelling verandert (of wielen met grotere omtrek monteert, maar dan wijkt je snelheidsmeter weer af, en weet niet hoe de 4wd hiermee omgaat).Of haalt de 993 tujbo standaard het rode gebied niet in de laatste versnelling? Je zal er wel veel eerder zijn
(grote turbo opschroeven, altijd mooi met passagiers:turbolag,turbolag,turbolag...warpspeed). Weet trouwens niet of de turbo veel groter is, en wat voor vliegwiel je nu/standaard hebt. Maar kan me voorstellen dat een lichter vliegwiel fijner rijdt bij een grotere turbo die meer toeren nodig heeft om op druk te komen.
04 jan 2012 16:41
De meeste tuning omvat vaak ook ophoging van het max toerental.
Dan loopt hij dus iets harder maar belangrijker hij komt sneller aan z'n top.

Overigens biedt o.a. Ruf ook de mogelijkheid tot het monteren van een aangepaste (langere) eindoverbrenging. Lijkt me vooral zinvol bij vermogens boven de 500-550PK.
04 jan 2012 19:11
Wat een kanon
Maar of ik hem nu erg fraai vind als cabriolet ...
04 jan 2012 19:31
Ben niet zo'n cabrio fan....... Wel een power zeg!
04 jan 2012 21:49
Wel spectakel hoor lijkt me, heb in Vegas een keer een open VIper met 600 pk gehuurd....met de kap eraf toch wel een extra dimensie
04 jan 2012 23:04
@MarkS: tuning bij 993 turbo bedoel je? Bij de 3.6 uit de 964 en ik denk meerdere atmosferische Porsche motors met standaard kleppentrein, is dat niet zo verstandig. Geen idee of dat voor de 993 tujbo ook opgaat. Porsche heeft dat rode gebied daar fabriek af niet zomaar op de toerenteller gezet. Of is het aantal toeren bij een 993 tujbo beperkt omdat hij door de vermogenskromme boven bepaald toerental geen aantrekkelijke curve meer heeft (maar de kleppentrein het tot een hoger toerental kan volhouden, bijvoorbeeld voor bij een grotere turbo die later opspoelt)?
04 jan 2012 23:12
Is toch gewoon een goedkoop Middeltje om meer pk te krijgen door de max toeren met 200 te verhogen?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.