Waar waren we ? ah, de Audi versnellingsbakken ....
Na veel, veel spitten, zoeken en rondvragen ontdekt dat het aantal Audi bakken en losse versnellingen giga is, maar geschikte versnellingen voor 'onze' bakken redelijk beperkt. Alleereerst moeten we een 01E bak hebben en geen vroegere 01x of latere 01a. Quattro bakken werken sowieso niet omdat die een holle as hebben waarin de as naar de achterwielaandrijving loopt en die anders van vorm en dikte is en de 3e en 4e versnellingstandwiel vast op die as zitten.
01e benzine bakken waren ook niet je van het omdat die allemaal nog korter gegeard zijn dan de onze. 5 bakken vielen uiteraard ook af en dan blijven alleen de diesel 6 bakken nog maar over. Die hebben echter weer het nadeel dat de eindoverbrenging kort is ( om een beetje van z'n plek te komen met zo'n oliestoker ), met als gevolg dat de 5e en 6e versnelling heel erg lang zijn ( om een beetje topsnelheid te halen ).
Wikkend en wegend besloten om de eindoverbrening, de 1e en de 2e versnelling standaard 968 te houden en 3 t/m 6 aan te passen naar Audi diesel versnellingen. Audi heeft, voorzover ik heb kunnen achterhalen, voor de dieselbakken keuze uit ( maar ) 2 overbrengingen voor de 3e versnelling, 3 voor de 4e, 3 voor de 5e en 3 voor de 6e versnelling. Daar ik ook maar een simpele JBL ben die niet weet wat de ideale overbrengingen zouden moeten zijn houvast gezocht bij een min of meer vergelijkbare auto qua vermogen : de 996 GT 2. Dus versnellingsbakverhoudingen van de GT2 uit - en opgezocht en in een Excel sheetje gepropt :

+

Vervolgens die gehouden tegen de versnellingen die Audi beschikbaar had en uitgekomen op deze versnellingen :

+

Zoals je kan zien zitten 3 en 4 goed in de buurt van de GT2 ; 5 en 6 zijn langer, misschien wel te lang, maar de kortste die te vinden zijn in de Audi schappen. De 3e versnelling komt uit een 2 WD 150 pk Audi A8 diesel, de rest uit een 2 WD 180 pk Audi A8 diesel.

Theoretische

topsnelheid :

360 Km/h

bij 6800 toeren

. Of ie die snelheid daadwerkelijk haalt en / of bij die snelheid het luchtruim kiest
en of ik het lef heb om daar in de buurt te komen is nog ff afwachten

; maar mathematisch zou het moeten kunnen ...
Wordt vervolgd ....
Groet, Frank