Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 11:36

Waar waren we ? ah, de Audi versnellingsbakken ....

Na veel, veel spitten, zoeken en rondvragen ontdekt dat het aantal Audi bakken en losse versnellingen giga is, maar geschikte versnellingen voor 'onze' bakken redelijk beperkt. Alleereerst moeten we een 01E bak hebben en geen vroegere 01x of latere 01a. Quattro bakken werken sowieso niet omdat die een holle as hebben waarin de as naar de achterwielaandrijving loopt en die anders van vorm en dikte is en de 3e en 4e versnellingstandwiel vast op die as zitten.

01e benzine bakken waren ook niet je van het omdat die allemaal nog korter gegeard zijn dan de onze. 5 bakken vielen uiteraard ook af en dan blijven alleen de diesel 6 bakken nog maar over. Die hebben echter weer het nadeel dat de eindoverbrenging kort is ( om een beetje van z'n plek te komen met zo'n oliestoker ), met als gevolg dat de 5e en 6e versnelling heel erg lang zijn ( om een beetje topsnelheid te halen ).

Wikkend en wegend besloten om de eindoverbrening, de 1e en de 2e versnelling standaard 968 te houden en 3 t/m 6 aan te passen naar Audi diesel versnellingen. Audi heeft, voorzover ik heb kunnen achterhalen, voor de dieselbakken keuze uit ( maar ) 2 overbrengingen voor de 3e versnelling, 3 voor de 4e, 3 voor de 5e en 3 voor de 6e versnelling. Daar ik ook maar een simpele JBL ben die niet weet wat de ideale overbrengingen zouden moeten zijn houvast gezocht bij een min of meer vergelijkbare auto qua vermogen : de 996 GT 2. Dus versnellingsbakverhoudingen van de GT2 uit - en opgezocht en in een Excel sheetje gepropt :

Afbeelding + Afbeelding

Vervolgens die gehouden tegen de versnellingen die Audi beschikbaar had en uitgekomen op deze versnellingen :

Afbeelding + Afbeelding

Zoals je kan zien zitten 3 en 4 goed in de buurt van de GT2 ; 5 en 6 zijn langer, misschien wel te lang, maar de kortste die te vinden zijn in de Audi schappen. De 3e versnelling komt uit een 2 WD 150 pk Audi A8 diesel, de rest uit een 2 WD 180 pk Audi A8 diesel. :shock: Theoretische :shock: topsnelheid : :shock: 360 Km/h :shock: bij 6800 toeren :shock: . Of ie die snelheid daadwerkelijk haalt en / of bij die snelheid het luchtruim kiest en of ik het lef heb om daar in de buurt te komen is nog ff afwachten :mrgreen: ; maar mathematisch zou het moeten kunnen ... :D

Wordt vervolgd ....

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 11:49

:res: ................ 8)

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 13:55

Van theorie naar praktijk was niet zo'n grote stap meer : Kroonwiel en pignon kwamen uit de bak van Patrick ; de prise as met 1e en 2e versnelling uit de ex bak van Kristof ; via Ebay in Dld een 180 pk A8 bak gescoord om 4e t/m 6e versnelling te oogsten en bij Audi een nieuwe 3e versnelling besteld ( die kwam immers uit een ander type bak ) ; alles gedemonteerd, schoon - en netjes gemaakt en weer in elkaar stampen. Eén nieuwe bak uit 4 oude geeft wel een hoop rotzooi :)

Afbeelding + Afbeelding

Het sper uit elkaar om te checken en met nieuwe lagers, keerringen en boutjes en de nog prima synchromesh ringen kon ie weer in elkaar.

Afbeelding + Afbeelding

Afbeelding + Afbeelding

De bak zit inmiddels helemaal in elkaar, klaar voor montage. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden ....

Voor hen die in het financiële plaatje geïntresseerd zijn :

bak van Kristof ( bakhuis, prise as en diff ) € 500
bak van Patrick ( kroonwiel / pignon ) € 500
bak uit Dld ( 4e tm 6e versnelling ) € 750
nieuwe 3e versnelling bij Audi : € 450
Lagers, keerringen en arbeid : € 800

Totaal : € 3000 .... Oeps .... maar dan heb je ook wat ...

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 14:11

Prijs valt me mee (ik was meer kwijt :evil: ).

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 14:28

Ongelofelijk dat e dit allemaal voor elkaar krijgt en dat ht ook allemaal past en hopelijk ook nog werkt.

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 15:38

Respect Frank!
Heb gemerkt hoe jij dingen 'reviseert' :-)
Blokje loopt geweldig in de CS!

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 17:30

dubsport schreef:Ongelofelijk dat e dit allemaal voor elkaar krijgt en dat ht ook allemaal past en hopelijk ook nog werkt.


+1! :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 18:51

:shock:
Nooit geweten dat dat allemaal zo compatible is...
:shock:

Ik krijg zin om een eigen project te starten. Had ik maar net zoveel ruimte als jou!

Succes! Ik kijk uit naar de volgende update!

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 20:00

Lijkt wel LEGO :mrgreen:
:res: voor dit project :!:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

09 sep 2012 20:42

in één woord: :res:

had je auto (en vooral de motor erin ) al eens mogen bewonderen tijdens een rit naar het meilenwerk. Echt heel erg mooi.

Keep up the posts....erg leuk om te lezen!

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

10 sep 2012 8:30

Proficiat Frank, je blijft me verbazen :thumleft:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

10 sep 2012 10:04

goed verhaal man. leuk uitgedokterd, fantastisch uitgevoerd en top om te mogen volgen! :thumleft:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

10 sep 2012 13:28

Super verhaal zeg! :res:

Ben benieuwd hoe dat straks zal rijden. met een 968 dik 300? :lol: 8)

..en dan maar wachten tot je een keer in BRD op de Autobahn een Duitser met een splinternieuwe dikke 911 tegenkomt... 8)

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

11 sep 2012 22:45

gaaf project! Je laat er geen gras over groeien. heb je al wat hulpmiddelen voor extra downforce voor en achter overwogen ivm snelheid die je straks met gemak rijdt? Zelfde geldt voor de remmen. Of had je hier al aanpassingen voor gedaan. Of gaat het je meer om het feit dat je straks bij 200 km/h nog met een niet heel hoog toerental rijdt?

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

12 sep 2012 8:17

Dank heren voor Uw gewaardeerde medeleven.

Op pagina 3 van dit draadje heb ik de windsplitter geïntroduceerd. Van Aerodynamica heb ik niet veel kaas gegeten dus behalve dat heb ik geen idee wat ik zou kunnen overwegen om die neus aan de grond te houden, maar ik houd me aanbevolen voor tips.

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

12 sep 2012 8:30

dit wordt dan het volgende project vermoed ik : meer gewicht op de achterwielen Afbeelding

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

12 sep 2012 14:01

Nope, a: ik vind 'm niet mooi en b : ben op zoek naar iets om de neus op de grond te houden en dit doet dat nou juist niet ; maaaaaaar ..... goeie poging !

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

12 sep 2012 14:41

Porsche heeft ooit iets gehad met loden gewichten in de voorbumper om de neus van de 911 op de grond te houden....... :wink:
Tis maar een idee :mrgreen:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

12 sep 2012 14:57

Ik denk dat je aan de voorkant minimaal zoiets als dit nodig zult hebben;

http://www.deutschnine.com/mm5/merchant ... o-dynamics

Bedenk wel dat wanneer je alleen de voorkant aanpast de balans uit de auto gaat. De achterkant van de auto zal bij hoge snelheid en zonder vleugel "lichter" worden terwijl je de voorkant van de auto op de weg drukt. Bij rechtuitrijden geeft dat een veilig gevoel in je stuur maar bij de eerste de beste bocht breekt je achterkant uit!
Misschien weet je nog van de eerste serie Audi TT's die bij hoge snelheid uit de bocht vlogen? Heeft Audi later een spoilertje achterop moeten zetten.
Als je niets aan de achterkant wil doen zou ik ook niets aan de voorkant doen.
Verder een geweldige auto! :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

25 sep 2012 8:28

Dank voor de tips en het meedenken, heren !

De bak zit er inmiddels onder ; was inderdaad een makkie. Het wachten is op de nieuwe schakelbusjes en - stangetje en dan maar eens een ( rustig ) proefritje.

Afbeelding + Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd ...

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

25 sep 2012 17:41

Die 968 kon wel mijn kleine broertje zijn!

Afbeelding Afbeelding

Het is in ieder geval duidelijk familie...

Jean-Pierre

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

25 sep 2012 23:23

tsjongejongejonge Frank wat een prachtig werk! :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

27 sep 2012 17:39

Vandaag het nieuwe schakelstangetjes met rubbertjes en aanverwante artikelen binnen gekregen, gemonteerd en de eerste Km met de nieuwe bak gereden. Wat een genoegen ; als het bekende warme mes door het bekende vlootje....

120 in 6 is inderdaad iets rond de 2300 Rpm. Toch lijkt er niets veranderd, je blijft als vanouds op het gehoor schakelen. Alleen die snelheidsmeter klopt niet meer :)

Zondag de Pelzer toerrit vanuit Landgraaf en Dld in ; eens kijken of ik de moed kan opbrengen om mijn eerste encounter met de 300 Km/h in de 968 te beleven ..... ben benieuwd of er überhaupt al eens een 968 deze spychodinges grens geslecht heeft ...

Wordt vervolgd ....

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

27 sep 2012 18:09

Dimma schreef: 300 Km/h in de 968



:shock: ... daar zal menigeen van staan te kijken :wink:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar

27 sep 2012 18:43

kun je hem tenminste de teller uitrijden. Die gaat tenslotte tot 300 km/h beetje afwijking erbij maar toch. wel vet..........
Plaats een reactie