Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 368 pk en 440 Nm @ 0,4 bar
07 okt 2012 16:50
Nope, nog niet ; de stukjes autobahn waren te kort en het was er te druk. Niet boven de, ik meen, 230 geweest. Maar wel met een Gallardo erachteraan de berg op gerost !
Wat ook goed beviel is dat ie nu, met de nieuwe bak, op de snelweg bij 150 in 6 net geen 3000 Rpm draait ; super relaxed !
23 Oktober staat ie op de vermogensbank om op high boost af te stellen. Ik ben benieuwd .....
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar
02 nov 2012 10:30
Gisteren de 968 op de vermogensbank afgesteld naar 1 bar. De waardes zijn prima en de motor doet het probleemloos. Koeling en olie houden het bij de korte meetruns prima ; de wat langere runs moeten we nog testen. Rond de 500 pk komt de benzinepomp aan het einde van z'n kunnen dus die hebben we vervangen door een high flow pomp. We hebben al even boven de 700 Nm gezeten maar in dat gebied wordt de veer van de wastgate te slap waardoor die begint te 'fladderen' en een stabiele vermogensmeting niet lekker gaat.
Omdat het al laat was besloten de wastegateveer één dezer dagen te vervangen door een zwaardere en nog een keer de bank op te gaan. Op naar de 600 pk !
Ik moet de vermogensuitdraaien nog even scannen en dan hier plaatsen maar de ( voorlopige ) uitslag is 518 pk en 670 Nm ( aan de krukas ). Niet slecht voor een 20 jaar oude transaxle
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar
02 nov 2012 21:46
de Fiscalist schreef:Vraagje: is dat nog een beetje rijdbaar met zo'n steil oplopende koppelkromme???
Een Panamera maakt 550 Nm bij 1750 Rpm en die heb ik dáár nog niet vaak over horen klagen ; een Kjn 850 Nm bij 2000 Rpm .... die moet dan wel dik 2 ton verplaatsen, maar die koppelcurves zijn dus nog aanmerkelijk steiler dan de mijne ...
Buitendien is dit wat ie kan als je vol gas gaat. Je rechtervoet bepaalt hoeveel je ervan wenst te gebruiken ; én de boost is zowel in hoeveelheid als de felheid waarme ie inkomt traploos af te regelen via de boost-controller.
De 'driveability' is voor mij juist altijd top-priority geweest en gebleven en daar mankeert echt helemaal niets aan.
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar
16 nov 2012 12:44
Leuk project om te lezen, en gave motor, wat een vermogen. Ik zou je toch niets vermoedend op een lege snelweg tegenkomen en proberen voor te blijven met slechts 320 pk
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar
20 nov 2012 23:13
Hé Frank,
tijdje achter je gereden bij de mini-meet naar het Louwman museum. Heb ook een 968 (en best tevreden over de trekkracht) maar het verschil in acceleratie was echt waanzinnig. Mooiste vond mijn zoon nog het fluiten van de turbo. Zodra het stoplicht op groen sprong stond z'n raampje al open...
Zag laatst een stukje op Discovery over dragsters. Daar halen ze uit een V8 met 9 liter inhoud 8.000 pk. Motor gaat ook maar 1 run mee (seconde of 5)....
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar
20 nov 2012 23:39
Ha Tom ;
Ja ik heb je bij de kof en in m'n achteruitkijkspiegel gezien. Volgens mij heeft de kleine man een hele leuke middag gehad. Deze grote overigens ook ...
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar
22 nov 2012 20:36
Vandaag een setje GT3 wielen opgehaald in midden Dld. Niet helemaal een top ritje want op de heenweg, net in Dld ging er iets mis met de uitlaat ( hij lekt en 'blaast', moet nog gaan kijken wat het is ) en enige Km later een steentje op de voorruit die prompt scheurde ....
Maar daar gaat het ff niet om ....
Met en vanwege de lekke uitlaat niet veel harder dan 160 op de teller gedaan maar wel constant die snelheid aangehouden. Na 472 Km getankt en toen kon er 53 liter bij. Dat betekent 1 op 9 bij 160 km per uur op de teller. Ik vind dat een dikke meevaller, wat scoren jullie ?
Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 544 pk en 740 Nm @ 1,2 bar
22 feb 2013 22:31
Mijne Heren,
Vandaag de finale afstelling gedaan met een iets strakkere ( 0,6 bar ) wastegateveer en iets meer turbodruk. 26 pk en 70 Nm extra was de oogst, wat niet bijster veel is maar ik ben meer dan tevreden met bijna 550 pk en ruim 740 Nm. Ik weet het, het is behelpen, maar ik doe het ermee ...
Een paar dingen die opvielen vandaag : - de turbo die ik gekozen heb is duidelijk te klein ; meer druk maakt immers nauwelijks méér vermogen ; echter een grotere plaatsen vergt meer aanpassingen dan alleen dát en daar ga ik, gezien de huidige cijfers, niet meer voor. - de chargecooler, gemaakt voor 450 pk, is daadwerkelijk gemaakt tót 450 pk want hierboven loopt de inlaatluchttemperatuur snel op, tot wel 40 graden boven de buitentemperatuur ; niet schokkend, alles blijft werken, maar 't is niet iets wat je wil ... ook nog even opmerken dat de frisse luchttoevoer op een bank natuurlijk beperkt is ; mogelijk dat ie 'in het wild' meer koeling krijgt bij die snelheden en dus beter binnen de perken blijft. Moeknogprobere ... - Ondanks mijn bedenkingen in die richting voldoet de ( standaard ) koelcapaciteit van een 968 prima bij zoveel vermogen ; Koelvloeistoftemperatuur is niet boven de 90 graden geweest. - het motortje loopt als een zonnetje en zoveel vermogen lijkt 'm niet te deren.
- Mijn filmcrew heeft het vandaag akelig koud gehad en heeft bewonderenswaardig geduld. Dank je, Danny !
Als ik 'm een keer goed uitgelaten heb zal ik hier nog een review posten maar voor nu is het project, wat mij betreft, tot volle tevredenheid tot een happy end gekomen.