|
Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
Leuk om te lezen Nick. Ik moet af en toe wat foto's uit het album verwijderen anders loopt het kennelijk vol. Is wel jammer ja. Ik weet niet hoe ik het anders moet doen. In zo'n traject heb je mooie, hele bijzondere en ook k#t momenten. De grote gemene deler is, dat ik het nog steeds leuk vind om aan de 924 te sleutelen. Dan weer dit, dan weer dat. En de auto wordt daardoor steeds beter. Maar eerlijk gezegd is het rijden met de auto nog steeds net niet helemaal mijn ding. Mogelijk ben ik al teveel verwend geworden door de nieuwerwetse auto's. Maar het blijft een juweeltje!
|
13 aug 2023 11:31 |
|
|
Nick66
|
Re: 924 perfectioneren
Ja, ik ken de ups en downs van zelf sleutelen. Zelf heb ik nog geen Porsche ondanks dat ik hier al een aantal jaren geregistreerd ben dus daar heb ik geen sleutelervaring mee. Heb een aantal New Mini's gehad waar ik ook een en ander aan onderhoud zelf aan deed, oa remschijven, remblokken, waterpomp, thermostaat vervangen maar nog niet die klussen die jij aanpakt. Sinds 2010 heb ik een Honda S2000, won het toen voor mij nipt van een van de eerste Boxsters van 1996 die toen binnen mijn budget viel. De S2000 is zeer betrouwbaar gebleken, naast normaal onderhoud geen gekke dingen. Dit jaar heeft wel de benzinepomp die in de tank zit het bij +/-190000km het begeven en deze heb ik zelf kunnen vervangen. Was voor mij een uitdaging en als die dan lukt dan geeft dat veel voldoening. Een Porsche staat nog steeds op mijn verlanglijstje maar ben nog heel veel gehecht aan mijn S2000, omdat die zo goed is en voor de openbare weg is ie snel zat. Wie weet komt er ooit een Porsche maar nu ik nog min of meer lenig ben, zou een Lotus ook nog een tussenstap kunnen zijn.
|
13 aug 2023 11:59 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
|
28 nov 2023 12:54 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: 924 perfectioneren
Wat ben jij handig Barend
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
28 nov 2023 13:07 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cabUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 924 perfectioneren
Lekker bezig Heb je wellicht een linkje en DIY voor de wissermotor? De mijne doet het redelijk na de revisie, maar een nieuwe motor zou wel heel fijn zijn.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
28 nov 2023 13:42 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
Natuurlijk. De ruitenwissermotor heb ik bij Winparts besteld, onderdeelnummer van Winparts is 0119034. En anders even googelen op het originele onderdeelnummer. Kom je ze vanzelf tegen. Ik heb er €35 voor betaald. Een DIY stuur ik je wel even via de mail. Als andere 924 eigenaren ook willen weten hoe het zit, dan hoor ik dat wel via hier.
|
28 nov 2023 14:00 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: 924 perfectioneren
Zeer leuke update, krijg zo ook zin om te sleutelen Eerst de kerstdrukte op het werk op een goede manier overleven....
|
28 nov 2023 16:36 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
Daar ben ik weer met een update in de vermoedelijk never ending story of mijn 924. Wat hebben we vandaag in de aanbieding? Nou gewoon een hardnekkig kwaaltje, namelijk de axiale speling in het stuur. Met andere woorden, ik kan het stuur van boven naar beneden bewegen. Nog duidelijker als ik aan het stuur trek voel ik dat er ruimte is en als ik het naar beneden druk uiteraard ook. Om van die speling af te komen had ik het complete stuurslot met lager al vervangen. Dat lagertje was gaar. Maar ik nooit aan dat kunststof busje achter het stuurslot gedacht. En daar zou volgens de 924 myhtes een oorzaak kunnen liggen. Dus videootjes loeren, goed opletten wat ze doen en zelf aan de gang. Dus zo'n busje besteld. 1? Neehee gelijk 2. Ik weet precies hoe dat gaat. Ik had al gezien dat het lastig zou zijn om die bus te monteren en dan gaat het bij mij natuurlijk geheid fout. Wat een gehannes. Je krijgt het busje wel in het koperen stuurslotlager maar dan krijg je hem niet over de stuuras. Omgekeerd krijg je de bus wel alleen op de stuuras, maar dan krijg je het stuurslot er niet op. En dan zit je even in gedachten verzonken achter het stuur wat er niet is hoe je dit gaat oplossen. Inmiddels heb ik er al wel een oplossing voor. En toen kreeg ik het gevoel, dat dat nieuwe busje de speling never nooit zou gaan opheffen. De oude bus was namelijk kwa maatvoering en soepelheid vrijwel gelijksoortig. Gaandeweg kreeg ik het donkerbruine vermoeden dat iets anders de oorzaak van de speling zou moeten zijn. Als je alleen bent kun je niet én aan de stuurstang trekken én in de motorruimte kijken wat daar gebeurt met de stuurstang. Dus heb ik de smartphone strategisch in de motorruimte neergelegd gefilmd wat er gebeurde als ik binnen aan de stuurstang trok. Nou op het filmpje kwam het bekende aapje uit het mouwtje. Van de bovenste kruiskoppeling van de stuuras die net onder de rembekrachtiger zit is één pootje volkomen gaar. Ik kan helaas niet het filmpje hier plaatsen. In het begin van mijn geknutsel aan de auto had ik al een gebruikte stuuras op de kop getikt omdat er in de originele behoorlijk speling zat. De stang die ik toen gekocht heb, was gevoelsmatig zonder speling. En was er wel speling geweest dan had ik hem uiteraard niet gemonteerd. Maar dat is dus een soort kat in de zak geweest. Ik vermoed dat er zoveel oud (hard) vet en vuil in heeft gezeten, dat dit nu in het gebruik los is gekomen en de speling zich nu openbaart. Al met al kan ik nu dus op zoek naar een goeie zonder speling. Iemand van hier nog zo'n ding liggen?? Of weet iemand hoe die kruiskoppelingen zijn te reviseren. Daar zal een oplossing voor zijn want bijvoorbeeld bij Partworks in Duitsland bieden ze voor onbenullig veel geld "nieuwe" exemplaren aan tegen inlevering van de oude. Nou dan weet ik het wel. Die oude worden natuurlijk gereviseerd. Een kruiskoppeling kost ongeveer €10! Probleem is echter dat die koppelingen "geklonken" zijn in de behuizing. Stuurslot met lager Kunststof bus achter contactslot Stuuras met aan beide zijde een kruiskoppeling Zo zit de kruiskoppeling "geklonken"
|
09 dec 2023 12:30 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cabUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 924 perfectioneren
Leuk project weer Grappig genoeg is bij mij ook twee weken geleden dat busje ook op de deurmat gevallen. Bij mijn turbo zit er sinds kort ook een beetje speling, niet dat ik het voelt, maar als ik over slecht wegdek rijden kan het stuur soms rammelen. Bij mij is is de stuurstang en stuurhuis reeds gereviseerd dus dit busje is het enige gedeelte van mijn stuurinrichting die mogelijk versleten kunnen zijn. Ik heb zelf gekozen om een gereviseerde stuurstang te kopen bij Partworks. Ja het is duur, maar dan is het ook opgelost
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
09 dec 2023 13:20 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
Hieronder een fotootje dat ik van een forumlid van www.Transaxlegarage.de heb gepikt. Ik zou ervoor kiezen om niet tegen het lager te drukken, maar tegen het huis eromheen. Dat lagertje is nogal teer. Wijze raad: hoe dan ook eerst de kunststof bus in het stuurslotlager aanbrengen en dan het geheel over de ingevette stuuras schuiven. Dat vind je ook in deze link: https://www.youtube.com/watch?v=zzySp63ooYY&t=818s
|
09 dec 2023 13:57 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
De kruiskoppelingen heb ik uit de stuuras verwijderd. In eerste instantie met een stukje massief rond 40mm en een hamer. Mwah, ging wel, maar al dat geweld op de vork waar de pootjes van de kruiskoppeling zitten is natuurlijk niet het allerbeste, maar ik kon zo wel de maat van de kruiskoppeling opmeten. Maar ja, je wilt toch door en ze moeten eruit, dus overgegaan op wat "minder" geweld en de slijpschijf gepakt. Ging supersnel. De maat van de kruiskoppeling is 40 x 15. Op internet gezocht en uiteindelijk een paar bedrijven benaderd voor wat prijzen en mogelijkheden. De prijzen variëren van €13 p/st bij Autodoc voor een kruiskoppeling die ook in Mercedes en BMW en Nissan wordt toegepast tot €90 p/st bij een transmissie revisiebedrijf. Dan is de keus gauw gemaakt, temeer, daar ik al had uitgevonden, dat het verschil in stuuras tussen een 924 zonder servo en eentje met alleen het verschil in lengte is en niet een verschil in kruiskoppeling heeft. Afgaande op het feit, dat, zo weet ik inmiddels, een stuuras na inlevering van je oude as c.a. €100 kost, ga ik er maar vanuit dat ook bij de revisie de goedkopere kruiskoppeling wordt gemonteerd. Ik gok het erop en heb de goedkopere variant besteld bij Autodoc. Hieronder een linkje voor de liefhebbers: https://www.autodoc.nl/spidan/122416...BoCY9sQAvD_BwEVanmiddag met een maatje de kruiskoppelingen weer gemonteerd. Ik had de vorken schoongemaakt, de bramen van de oude borgingen weg gevijld en de binnenzijde met fijn schuurpapier gezuiverd. "Helaas" is mijn maatje een Pietje errug precies met micrometer, vergrootglas, draaibank, freesmachine en dat soort. Verder is hij behept met een niet aflatende drang naar nauwkeurigheid, dus alles wat ik had gedaan was niet goed of onvolledig . Hij had gelijk, maar ik had niet meer mogelijkheden om de gaten in de vorken verder op te meten, dus wist ik ook niet of hetgeen ik had gedaan voldoende was. Kortom alles samen (echt waar) weer in elkaar gezet. Bij het borgen op de manier zoals het zat, dus door het tikken met een centerpons kwamen de lagerbusjes bij elke tik weer iets of wat los, waardoor er weer speling ontstond. Dus uiteindelijk toch alle kruisjes een klein laspropje gegeven. Het hoeft normaal gesproken nooit meer los. Over de montage van de stuuras en die kunststof huls bij het contactslot zal ik later weer vertellen. Voor dat laatste heb ik denk ik een oplossing gevonden. Ik laat uiteraard weten of dat gelukt is.
|
16 dec 2023 22:23 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
In het kader van "aan alles komt een eind" bij deze een laatste update met betrekking tot mijn belevenissen met de 924. Het is gelukkig niet helemaal een slippery slope project geworden zoals Cazzo heel in het begin een keer opmerkte. Maar ik heb wel zo'n beetje alles vervangen en vernieuwd wat ik bij aankoop op een lijstje had gezet. En veul meer. Maar goed. Na alle aanpassingen en reparaties aan de 924 van de afgelopen maanden kon ik vanaf 1 maart eindelijk een wat langere proefrit maken. Dat gedoe met die winterstop is nu ook verleden tijd, want ze wordt dit jaar 40 en dus tax-free!! En ik kan mezelf een schouderklopje geven. Alles lijkt gelukt. Geen speling meer in het stuur, geen gekloenk meer in de stuurkolom, de keerringen bij de asuitgangen van de versnellingsbak blijven netjes droog. De motor loopt als een zonnetje, het schakelen gaat als boter en belangrijk ook, nu via mooie korte schakelwegen. Alleen die rot uitlaat gooit nog steeds roet, of beter gezegd veel resonantie in het eten. Er ontstaat een soort rauwheid in de auto. Dat doet afbreuk aan het comfort. Mogelijk en hopelijk heb ik daar binnenkort een oplossing voor in de vorm van een andere uitlaat. Kortom, er blijft eigenlijk niets anders over dan rijden met dat ding. Maar ja er staat ook nog een 997 en die rijdt zo eindeloos veel fijner. Ik weet het. Je kunt en mag ze absoluut niet met elkaar vergelijken. Gaat de 924 weg? Mwah, weet ik nog niet, maar een goed bod zou me misschien over de streep kunnen trekken. Ik heb het er al vaker over gehad. De reden dat de 924 niet weg zou gaan is alleen maar omdat ze zo walgelijk mooi is. Tja.
|
08 maart 2024 15:01 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: 924 perfectioneren
Is een snoepje!
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
08 maart 2024 15:38 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cabUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 924 perfectioneren
Ik zal vast ergens iets niet lekker hebben, maar ik betrap mezelf er regelmatig op dat de grijns bij het rijden van mijn 924's altijd het grootst is. Ja, het andere spul rijdt erg goed en is bruut, maar de 924's geven mij de meeste lol. Heb je trouwens al Bilstein B6'en er onder?
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
08 maart 2024 17:38 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 924 perfectioneren
Er is niets geks met jou hoor Johann wat betreft de 924 . Natuurlijk betrap ik me er zelf ook wel op dat ik telkens denk van jeetje wat een leuk karretje. Als autoliefhebber zou het ook gek zijn als dat niet zo was. En het vermogen interesseert me geen dr#l. De wegligging vind ik zo prima voor de manier waarop ik met de auto rijd. Voor heb ik gloednieuwe originele rode koni's en achter zitten er doodnormale dempers onder van het merk "Gas-a-just", whatever that may be . Die zijn nog maar net 20000 km oud. Dus nee geen Bilstein en was ik ook niet van plan.
|
08 maart 2024 18:31 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|