Auteur |
Bericht |
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Mijn Carrera 3.0 uit 1977 mag ook gewoon op Euro 95, hoeft er niet eens loodvervanger in.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 jan 2007 18:26 |
|
 |
cabrio wim
|
|
04 jan 2007 19:00 |
|
 |
Martin K.
987Twente
|
 Moderne motoren
De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )
Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)
Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...
met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
04 jan 2007 19:06 |
|
 |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Bij de 964 staat er in ieder geval nur bleibfrei 98 in de tankklep.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
04 jan 2007 19:13 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Moderne motoren
 |  |  |  | Martin K. schreef: De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder. Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )
Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)
Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...
met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's |  |  |  |  |
de 964 heeft ook zo'n klop sensor,
wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is.
Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.
Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.
Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.
_________________________________________ remmen is angst
|
04 jan 2007 19:15 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Moderne motoren
 |  |  |  | rob964.c4 schreef:  |  |  |  | Martin K. schreef: De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder. Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )
Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)
Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...
met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's |  |  |  |  |
de 964 heeft ook zo'n klop sensor, wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is. Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding. Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger. Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger. |  |  |  |  |
Nee dus.
_________________________________________ Tjolk.
|
04 jan 2007 19:29 |
|
 |
cabrio wim
|
 Re: Moderne motoren
Is dit in verhouding tot de meerprijs  mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!
|
04 jan 2007 19:33 |
|
 |
Epicurus
992 Turbo S Coupe
|
 Re: Moderne motoren
 |  |  |  | Jort schreef:  |  |  |  | rob964.c4 schreef:  |  |  |  | Martin K. schreef: De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder. Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )
Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)
Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...
met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's |  |  |  |  |
de 964 heeft ook zo'n klop sensor, wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is. Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding. Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger. Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger. |  |  |  |  |
Nee dus. |  |  |  |  |
Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
04 jan 2007 20:09 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Moderne motoren
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2007 21:56 |
|
 |
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
NEE hoor, bij mijn 964 staat keurig op het benzine-klepje; "Eurosuper Bleifrei 95 ROZ/RON"......... 
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
04 jan 2007 22:17 |
|
 |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Hmm, dan herinner ik het me compleet verkeerd. Zal het eens nakijken.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
04 jan 2007 22:24 |
|
 |
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.
Wel begint ie wat te zagen als ie erg warm is.
|
04 jan 2007 22:48 |
|
 |
Epicurus
992 Turbo S Coupe
|
V-power is octaan 97, maar zou je daar nou geen 'gewone' 95 in doen ? Ik wel eens begrepen dat er in de V-power 'dopes' zitten waar oudere motoren niet echt dol op zijn....?
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
04 jan 2007 23:05 |
|
 |
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
Laatst bijgewerkt door André op 04 jan 2007 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 jan 2007 23:08 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Moderne motoren
.....kijk nog eens goed... Als de 964 ook maar een streep sneller was geweest met 98, had er een 4 en niet een 3 achter gestaan en had Porsche destijds in de boekjes en binnenzijde tankdop (of waar dan ook) al aangeraden om Superplus te tanken voor maximale prestaties.
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 04 jan 2007 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 jan 2007 23:12 |
|
 |
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Er is al vaker over geschreven maar nog steeds niet echt overtuigende voors en tegens gehoord.
Wel vaak meningen gebaseerd op gevoel.
Erwin, heb jij hier een op feiten gebaseerd technische antwoord op?
|
04 jan 2007 23:16 |
|
 |
Epicurus
992 Turbo S Coupe
|
 Re: Moderne motoren
Excuses, je hebt gelijk.... Niet goed gekeken.....
Wel jammer dat die 964 en 993 motoren dus NIET slim genoeg zijn voor hogere octaangehaltes......... 
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
04 jan 2007 23:34 |
|
 |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
 Re: Moderne motoren
Sorry, die zuinige rondjes waren mijn schuld. 
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 jan 2007 23:41 |
|
 |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Op de pomp staat bij VPower 95 oktaan. Dus? Ik hou het op BP Optimate (98). Rijdt tot nu toe het beste. Niet meuten over de prijs, staat namelijk in geen verhouding tot bijvoorbeeld onderhoud.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 jan 2007 23:43 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
 Re: Moderne motoren
Met RON 98 moet je het onstekingstijdstip vervroegen wil je er meer vermogen uithalen...
Het kan dan pas effect hebben als je dit in het kenveld van de Motronic laat aanpassen (of RS-chip management) of een nog hogere compressie toepast.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jan 2007 0:24 |
|
 |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Bedoel je niet eerder verlaten. RON 98 tov RON 95 is klopvaster, dus de zuiger kan dichter bij het BDP komen en de ontsteking kan dus later gebeuren.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
05 jan 2007 10:39 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Nee
Ik word steeds beter in discussieren....
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jan 2007 10:45 |
|
 |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Normaal onderbouw je je standpunt in een discussie met argumenten, of ben je dat stadium ondertussen ontgroeid? 
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
05 jan 2007 10:58 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
De zuiger moet al op de weg terug zijn, ander heb je toch een probleem... 
|
05 jan 2007 11:08 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Theoretisch gesteld heb je gelijk. In de "ideale" verbrandingskamer zou je op BDP vonken. Echter alles heeft tijd nodig, bijv. instromen lucht/brandstof mengsel (daarom bestaat er klepoverlap) en voor een vonk die een vlamfront veroorzaakt geldt dat ook. In de 964, 993 zitten ook niet voor niets 2 bougies  verkorting vlamweg.
En vergeet niet de verbrandingssnelheid is constant bij zowel stationair 800rpm als bij 6500 rpm dus je zult echt eerder / vroeger moeten ontsteken.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
05 jan 2007 11:18 |
|
|