Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 mei 2025 12:18



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
brandstof 95 of 98 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Mijn Carrera 3.0 uit 1977 mag ook gewoon op Euro 95, hoeft er niet eens loodvervanger in.
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


04 jan 2007 18:26
Profiel
Bericht 
Marco schreef:
cabrio wim schreef:
Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan. :?
En uhhh, het is geen Amerikaan.

maar wel eentje met katalysator soms?


Nee.


04 jan 2007 19:00
PorscheForum Rakker
987
Twente
Bericht Moderne motoren
De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )

Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)

Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...

met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's
_________________________________________
Groeten uit Twente


04 jan 2007 19:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Bij de 964 staat er in ieder geval nur bleibfrei 98 in de tankklep.
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


04 jan 2007 19:13
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Moderne motoren
Martin K. schreef:
De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )

Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)

Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...

met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's



de 964 heeft ook zo'n klop sensor,

wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is.

Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.

Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.

Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.
_________________________________________
remmen is angst


04 jan 2007 19:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Moderne motoren
rob964.c4 schreef:
Martin K. schreef:
De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )

Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)

Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...

met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's



de 964 heeft ook zo'n klop sensor,

wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is.

Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.

Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.

Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.


Nee dus.
_________________________________________
Tjolk.


04 jan 2007 19:29
Profiel
Bericht Re: Moderne motoren
rob964.c4 schreef:
Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.


Is dit in verhouding tot de meerprijs :roll: mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!


04 jan 2007 19:33
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 Turbo S Coupe
Bericht Re: Moderne motoren
Jort schreef:
rob964.c4 schreef:
Martin K. schreef:
De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )

Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)

Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...

met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's



de 964 heeft ook zo'n klop sensor,

wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is.

Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.

Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.

Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.


Nee dus.


Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


04 jan 2007 20:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Moderne motoren
cabrio wim schreef:
Is dit in verhouding tot de meerprijs :roll: mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!

Dat is zeker bij cabrio-cruise-van-de-lekkere-zon-geniet tempo :?: :D

Bij mij is en was het echt iets in de orde van 1 op 8 :idea:
Behalve laatst op 2e Kerstdag :? :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jan 2007 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht 
desmett schreef:
Bij de 964 staat er in ieder geval nur bleibfrei 98 in de tankklep.


NEE hoor, bij mijn 964 staat keurig op het benzine-klepje; "Eurosuper Bleifrei 95 ROZ/RON"......... :shock: :shock: :shock:
_________________________________________
Porsche's zijn om op te vreten....


04 jan 2007 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Hmm, dan herinner ik het me compleet verkeerd. Zal het eens nakijken.
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


04 jan 2007 22:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.
Wel begint ie wat te zagen als ie erg warm is.


04 jan 2007 22:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 Turbo S Coupe
Bericht 
Rene914 schreef:
De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.
Wel begint ie wat te zagen als ie erg warm is.


V-power is octaan 97, maar zou je daar nou geen 'gewone' 95 in doen ? Ik wel eens begrepen dat er in de V-power 'dopes' zitten waar oudere motoren niet echt dol op zijn....?
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


04 jan 2007 23:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Deze vraag duikt wel vaker op............... :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

Kan net als JeroenC3.0 lekker 95 blijven tanken :lol: :wink: wel jammer datie maar tot 1985 aangeeft.
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


Laatst bijgewerkt door André op 04 jan 2007 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.



04 jan 2007 23:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Moderne motoren
Epicurus schreef:
Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....


.....kijk nog eens goed... Als de 964 ook maar een streep sneller was geweest met 98, had er een 4 en niet een 3 achter gestaan en had Porsche destijds in de boekjes en binnenzijde tankdop (of waar dan ook) al aangeraden om Superplus te tanken voor maximale prestaties.
_________________________________________
Tjolk.


Laatst bijgewerkt door Jort op 04 jan 2007 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.



04 jan 2007 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Epicurus schreef:

V-power is octaan 97, maar zou je daar nou geen 'gewone' 95 in doen ? Ik wel eens begrepen dat er in de V-power 'dopes' zitten waar oudere motoren niet echt dol op zijn....?


Er is al vaker over geschreven maar nog steeds niet echt overtuigende voors en tegens gehoord.
Wel vaak meningen gebaseerd op gevoel.

Erwin, heb jij hier een op feiten gebaseerd technische antwoord op?


04 jan 2007 23:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 Turbo S Coupe
Bericht Re: Moderne motoren
Jort schreef:
Epicurus schreef:
Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....


.....kijk nog eens goed... Als de 964 ook maar een streep sneller was geweest met 98, had er een 4 en niet een 3 achter gestaan en had Porsche destijds in de boekjes en binnenzijde tankdop (of waar dan ook) al aangeraden om Superplus te tanken voor maximale prestaties.


Excuses, je hebt gelijk.... Niet goed gekeken.....
Wel jammer dat die 964 en 993 motoren dus NIET slim genoeg zijn voor hogere octaangehaltes......... :cry:
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


04 jan 2007 23:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Moderne motoren
Paul van Engelen schreef:
cabrio wim schreef:
Is dit in verhouding tot de meerprijs :roll: mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!

Dat is zeker bij cabrio-cruise-van-de-lekkere-zon-geniet tempo :?: :D

Bij mij is en was het echt iets in de orde van 1 op 8 :idea:
Behalve laatst op 2e Kerstdag :? :P

Sorry, die zuinige rondjes waren mijn schuld. :lol:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


04 jan 2007 23:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Rene914 schreef:
De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.
Wel begint ie wat te zagen als ie erg warm is.

Op de pomp staat bij VPower 95 oktaan. Dus? Ik hou het op BP Optimate (98). Rijdt tot nu toe het beste. Niet meuten over de prijs, staat namelijk in geen verhouding tot bijvoorbeeld onderhoud.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


04 jan 2007 23:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht Re: Moderne motoren
rob964.c4 schreef:
de 964 heeft ook zo'n klop sensor,

wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is.

Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.

Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.

Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.


Met RON 98 moet je het onstekingstijdstip vervroegen wil je er meer vermogen uithalen...

Het kan dan pas effect hebben als je dit in het kenveld van de Motronic laat aanpassen (of RS-chip management) of een nog hogere compressie toepast.

Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


05 jan 2007 0:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Bedoel je niet eerder verlaten. RON 98 tov RON 95 is klopvaster, dus de zuiger kan dichter bij het BDP komen en de ontsteking kan dus later gebeuren.
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


05 jan 2007 10:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Nee :wink:

Ik word steeds beter in discussieren.... :lol:

Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


05 jan 2007 10:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Normaal onderbouw je je standpunt in een discussie met argumenten, of ben je dat stadium ondertussen ontgroeid? :lol:
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


05 jan 2007 10:58
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
desmett schreef:
Bedoel je niet eerder verlaten. RON 98 tov RON 95 is klopvaster, dus de zuiger kan dichter bij het BDP komen en de ontsteking kan dus later gebeuren.


De zuiger moet al op de weg terug zijn, ander heb je toch een probleem... :wink:


05 jan 2007 11:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
desmett schreef:
Normaal onderbouw je je standpunt in een discussie met argumenten, of ben je dat stadium ondertussen ontgroeid? :lol:


Theoretisch gesteld heb je gelijk. In de "ideale" verbrandingskamer zou je op BDP vonken. Echter alles heeft tijd nodig, bijv. instromen lucht/brandstof mengsel (daarom bestaat er klepoverlap) en voor een vonk die een vlamfront veroorzaakt geldt dat ook. In de 964, 993 zitten ook niet voor niets 2 bougies :arrow: verkorting vlamweg.

En vergeet niet de verbrandingssnelheid is constant bij zowel stationair 800rpm als bij 6500 rpm dus je zult echt eerder / vroeger moeten ontsteken.

Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


05 jan 2007 11:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.