Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

04 jan 2007 18:26

Mijn Carrera 3.0 uit 1977 mag ook gewoon op Euro 95, hoeft er niet eens loodvervanger in.

04 jan 2007 19:00

Marco schreef:
cabrio wim schreef:Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan. :?
En uhhh, het is geen Amerikaan.

maar wel eentje met katalysator soms?

Nee.

Moderne motoren

04 jan 2007 19:06

De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )

Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)

Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...

met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's

04 jan 2007 19:13

Bij de 964 staat er in ieder geval nur bleibfrei 98 in de tankklep.

Re: Moderne motoren

04 jan 2007 19:15

Martin K. schreef:De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.
Zover ik geinformeerd ben, betekend dit een beveiliging op een detonatie ookwel te vroege spontane ontbranding van de benzine. Dit was vroeger een risico, als je voorgeschreven 98 octaan moest tanken, en je gooide er 95 octaan in. Let wel, dit treed alleen op onder extreme belasting van de motor( extreem hoge toeren )

Met zo'n klopsensor kan je gewoon octaan 95 tanken, de motor- electronica corrigeerd automatisch. Je merkt het niet in de prestatie's mogelijk inderdaad wel ietsie in het verbruik( in ongunstige zin)

Ik kan me voorstellen, dat de electronica uit bescherming van de motor ook eerder "afknijpt" m.a.w. het maximum toerental een fractie verlaagd, dit alles om motorschade te voorkomen. 964 en 993 weet ik niet hoe dat daar precies zit...

met mijn SC altijd 95 octaan getankt, geen problemen mee gehad. En met 98 of zelfs de Duitse Pura 100 octaan geen enkel verschil gemerkt in de prestatie's

de 964 heeft ook zo'n klop sensor,

wat betreft het "afknijpen" bij een 964 ik denk dat het zo is.

Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.

Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.

Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.

04 jan 2007 19:29

rob964.c4 schreef:
Martin K. schreef:De moderne Porsche's w.o. de Boxter, de 996 en latere versie's hebben allemaal een zgn klopsensor, ook wel pingelsensor genoemd, en dat zelfs per cilinder.

Oct 95 deze ontbrandt eerder dus word het onstekingstijd stip veranderd anders is er geen goede verbranding.

Oct 98 kan later ontbranden dus als de zuiger op het hoogste punt is dus later onstekings tijd stip en efficientere verbranding, iets meer vermogen en eventueel zuiniger.

Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.

Nee dus.

04 jan 2007 19:33

rob964.c4 schreef:Zelf tank ik oct 98 in de 964 en in duitsland 100, dan rijdt mijn auto iets zuiniger.

Is dit in verhouding tot de meerprijs :roll: mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!

04 jan 2007 20:09

Jort schreef:
rob964.c4 schreef:

Nee dus.

Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....

04 jan 2007 21:56

cabrio wim schreef:Is dit in verhouding tot de meerprijs :roll: mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!

Dat is zeker bij cabrio-cruise-van-de-lekkere-zon-geniet tempo :?: :D

Bij mij is en was het echt iets in de orde van 1 op 8 :idea:
Behalve laatst op 2e Kerstdag :? :P

04 jan 2007 22:17

desmett schreef:Bij de 964 staat er in ieder geval nur bleibfrei 98 in de tankklep.

NEE hoor, bij mijn 964 staat keurig op het benzine-klepje; "Eurosuper Bleifrei 95 ROZ/RON"......... :shock: :shock: :shock:

04 jan 2007 22:24

Hmm, dan herinner ik het me compleet verkeerd. Zal het eens nakijken.

04 jan 2007 22:48

De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.
Wel begint ie wat te zagen als ie erg warm is.

04 jan 2007 23:05

Rene914 schreef:De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.

V-power is octaan 97, maar zou je daar nou geen 'gewone' 95 in doen ? Ik wel eens begrepen dat er in de V-power 'dopes' zitten waar oudere motoren niet echt dol op zijn....?

04 jan 2007 23:08

Deze vraag duikt wel vaker op............... :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Kan net als JeroenC3.0 lekker 95 blijven tanken :lol: :wink: wel jammer datie maar tot 1985 aangeeft.
Laatst bijgewerkt door André op 04 jan 2007 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.

04 jan 2007 23:12

Epicurus schreef: Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....

.....kijk nog eens goed... Als de 964 ook maar een streep sneller was geweest met 98, had er een 4 en niet een 3 achter gestaan en had Porsche destijds in de boekjes en binnenzijde tankdop (of waar dan ook) al aangeraden om Superplus te tanken voor maximale prestaties.
Laatst bijgewerkt door Jort op 04 jan 2007 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.

04 jan 2007 23:16

Epicurus schreef:
V-power is octaan 97, maar zou je daar nou geen 'gewone' 95 in doen ? Ik wel eens begrepen dat er in de V-power 'dopes' zitten waar oudere motoren niet echt dol op zijn....?

Er is al vaker over geschreven maar nog steeds niet echt overtuigende voors en tegens gehoord.
Wel vaak meningen gebaseerd op gevoel.

Erwin, heb jij hier een op feiten gebaseerd technische antwoord op?

04 jan 2007 23:34

Jort schreef:
Epicurus schreef: Jort, volgens mij staat de 964 niet in dit staatje...... En als ik het goed begrijp heeft de 964 dus 1 of meer pingelsensoren en intelligente DME > dan is 98 of zelfs nog hoger dus wel degelijk interessant.....

.....kijk nog eens goed... Als de 964 ook maar een streep sneller was geweest met 98, had er een 4 en niet een 3 achter gestaan en had Porsche destijds in de boekjes en binnenzijde tankdop (of waar dan ook) al aangeraden om Superplus te tanken voor maximale prestaties.

Excuses, je hebt gelijk.... Niet goed gekeken.....
Wel jammer dat die 964 en 993 motoren dus NIET slim genoeg zijn voor hogere octaangehaltes......... :cry:

04 jan 2007 23:41

Paul van Engelen schreef:
cabrio wim schreef:Is dit in verhouding tot de meerprijs :roll: mijn P verbruikt ong. 1/10 en om nu 1 op 10.2 uit te komen met 98!!!!!!!!!!!!!!

Dat is zeker bij cabrio-cruise-van-de-lekkere-zon-geniet tempo :?: :D

Bij mij is en was het echt iets in de orde van 1 op 8 :idea:
Behalve laatst op 2e Kerstdag :? :P

Sorry, die zuinige rondjes waren mijn schuld. :lol:

04 jan 2007 23:43

Rene914 schreef:De 3.2 krijgt tegenwoordig SHELL V-power geen idee of het beter is, maar die paar km die ik er mee rijd dan kost het toch de kop niet. Maar dat is wel 95 RON geloof ik. Nog nooit een pingeltje gehoord.

Op de pomp staat bij VPower 95 oktaan. Dus? Ik hou het op BP Optimate (98). Rijdt tot nu toe het beste. Niet meuten over de prijs, staat namelijk in geen verhouding tot bijvoorbeeld onderhoud.

05 jan 2007 0:24

rob964.c4 schreef: de 964 heeft ook zo'n klop sensor,

Met RON 98 moet je het onstekingstijdstip vervroegen wil je er meer vermogen uithalen...

Het kan dan pas effect hebben als je dit in het kenveld van de Motronic laat aanpassen (of RS-chip management) of een nog hogere compressie toepast.

Roi

05 jan 2007 10:39

Bedoel je niet eerder verlaten. RON 98 tov RON 95 is klopvaster, dus de zuiger kan dichter bij het BDP komen en de ontsteking kan dus later gebeuren.

05 jan 2007 10:45

Nee :wink:

Ik word steeds beter in discussieren.... :lol:

Roi

05 jan 2007 10:58

Normaal onderbouw je je standpunt in een discussie met argumenten, of ben je dat stadium ondertussen ontgroeid? :lol:

05 jan 2007 11:08

desmett schreef:Bedoel je niet eerder verlaten. RON 98 tov RON 95 is klopvaster, dus de zuiger kan dichter bij het BDP komen en de ontsteking kan dus later gebeuren.

De zuiger moet al op de weg terug zijn, ander heb je toch een probleem... :wink:

05 jan 2007 11:18

desmett schreef:Normaal onderbouw je je standpunt in een discussie met argumenten, of ben je dat stadium ondertussen ontgroeid? :lol:

Theoretisch gesteld heb je gelijk. In de "ideale" verbrandingskamer zou je op BDP vonken. Echter alles heeft tijd nodig, bijv. instromen lucht/brandstof mengsel (daarom bestaat er klepoverlap) en voor een vonk die een vlamfront veroorzaakt geldt dat ook. In de 964, 993 zitten ook niet voor niets 2 bougies :arrow: verkorting vlamweg.

En vergeet niet de verbrandingssnelheid is constant bij zowel stationair 800rpm als bij 6500 rpm dus je zult echt eerder / vroeger moeten ontsteken.

Roi
Plaats een reactie