Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 dec 2025 12:17

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Forum Upgrade – Stand van Zaken en Vragen aan Jullie 
Auteur Bericht
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Forum Upgrade – Stand van Zaken en Vragen aan Jullie
Beste mensen,

Zoals jullie weten zijn we achter de schermen bezig met de voorbereidingen voor een volledige technische upgrade van het forum. De huidige omgeving draait op sterk verouderde software en dat brengt steeds meer risico’s met zich mee: beveiliging, stabiliteit, compatibiliteit en ondersteuning. We willen het forum toekomstbestendig maken, zonder het vertrouwde karakter en de herkenbare look te verliezen waar zoveel leden waarde aan hechten.

We hebben inmiddels een ruwe stappenplan opgesteld en bekeken wat er technisch nodig is om het forum veilig naar een moderne basis te brengen. De beschikbare middelen, dankzij jullie donaties, zijn al bijna voldoende om deze upgrade zorgvuldig en professioneel uit te voeren.

Omdat dit forum van ons allemaal is, willen we nu een aantal punten met jullie bespreken. Niet om alles open te breken of radicaal te veranderen, maar juist om zeker te weten dat we de onderdelen behouden en verbeteren die jullie dagelijks gebruiken.

Daarom horen we graag jullie input op onderstaande vragen. Het helpt ons om prioriteiten te stellen en zorgt ervoor dat de keuzes die we maken aansluiten bij de wensen van de gemeenschap.

Vragen aan jullie:

1. Welke functies gebruiken jullie het meest en welke mogen absoluut niet verdwijnen?
    Graag met een korte toelichting waarom deze functies voor jullie belangrijk zijn.
  2. Hoe ervaren jullie het plaatsen van berichten, citeren en het toevoegen van foto’s op dit moment?
    Wat werkt goed, wat werkt minder, en waarom? Een korte toelichting helpt ons de juiste verbeteringen te kiezen.
  3. De bedoeling is om de huidige look en feel zo veel mogelijk te behouden. Zijn er onderdelen van de vormgeving die jullie graag exact zo willen houden – of juist willen veranderen?
    Graag met een korte toelichting waarom deze onderdelen voor jullie belangrijk zijn.
  4. Hoe ervaren jullie het forum op mobiel?
    Wat werkt goed en wat werkt minder? Graag met een toelichting zodat we begrijpen welke verbeteringen waardevol zijn.
  5. We behouden alle bestaande afbeeldingslinks, zodat er niets breekt. Het huidige albumsysteem willen we echter laten vervallen.
    Zijn er specifieke albums, projecten of foto-overzichten waarvan jullie vinden dat ze wél behouden moeten blijven? Graag met een toelichting waarom deze belangrijk zijn.
  6. Zijn er wensen of zorgen rondom privacy, inloggen of spam-beveiliging?
    Willen jullie bijvoorbeeld een Captcha of juist Multi-factor authentication? Graag met een korte toelichting waarom jullie hiervoor of hiertegen zijn.
  7. Hoe vaak willen jullie updates over de voortgang van de upgrade ontvangen?
    Bijvoorbeeld alleen bij belangrijke mijlpalen, periodiek, of vaker. Graag met een korte toelichting waarom dit jullie voorkeur heeft.
  8. Zijn er functies of verbeteringen die jullie in de toekomst graag zouden zien?
    Graag met een korte toelichting waarom dit waarde zou toevoegen voor jullie gebruik van het forum.

Alvast dank voor jullie input en betrokkenheid!

Namens het moderatorteam,
Johann

01 dec 2025 11:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Forum Upgrade – Stand van Zaken en Vragen aan de gebruik
  1. Welke functies gebruiken jullie het meest en welke mogen absoluut niet verdwijnen?

Gewoon, Nieuwe Berichten en nu en dan de zoekfunctie

2. Hoe ervaren jullie het plaatsen van berichten, citeren en het toevoegen van foto’s op dit moment?
    Wat werkt goed, wat werkt minder, en waarom?

Berichten en quoten prima, foto's is een gesukkel.

3. De bedoeling is om de huidige look en feel zo veel mogelijk te behouden. Zijn er onderdelen van de vormgeving die jullie graag exact zo willen houden – of juist willen veranderen?
    Graag met een korte toelichting waarom deze onderdelen voor jullie belangrijk zijn.

-

Wat werkt goed en wat werkt minder?

Als "mobiel" ook een iPad is prima, op mijn iPhone gebruik ik het PF eigenlijk nooit.

5. We behouden alle bestaande afbeeldingslinks, zodat er niets breekt. Het huidige albumsysteem willen we echter laten vervallen.
    Zijn er specifieke albums, projecten of foto-overzichten waarvan jullie vinden dat ze wél behouden moeten blijven? Graag met een toelichting waarom deze belangrijk zijn.

Da's jammer - gebruikersalbums zijn vaak leuk omdat ze langlanglang terug kunnen gaan

Willen jullie bijvoorbeeld een Captcha of juist Multi-factor authentication? Graag met een korte toelichting waarom jullie hiervoor of hiertegen zijn.

Maak het niet te gecompliceerd... persoonlijk haak ik snel af bij Multi Factor Authentification

Bijvoorbeeld alleen bij belangrijke mijlpalen, periodiek, of vaker. Graag met een korte toelichting waarom dit jullie voorkeur heeft.

Milestones volstaat

8. Zijn er functies of verbeteringen die jullie in de toekomst graag zouden zien?

-

Veel succes met de upgrade de komende tijd :thumleft:

01 dec 2025 16:15
Profiel
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Forum Upgrade – Stand van Zaken en Vragen aan Jullie
    Berichten plaatsen, zoekfunctie / berichten lezen, reageren op berichten, afbeeldingen plaatsen
    .
    Plaatsen en citeren werkt prima. Afbeeldingen plaatsen (op een laptop/pc) ook geen probleem, maar ik ben geen graadmeter denk ik. Foto's plaatsen op mobiel schijnt lastig te zijn, maar dat doe ik sowieso nooit. Ik weet niet hoeveel server / opslagruimte er beschikbaar is, maar als je uitlegt dat het plaatsen van foto's in een album (of in de toekomst direct uploaden in een bericht) ten koste gaat van kostbare opslagruimte, is er mogelijk wat meer begrip voor de omslachtigtheid. Tenzij je een plugin gaat gebruiken van een extern medium die "gratis" opslag aanbiedt (maar gratis bestaat niet echt, je betaalt dan meestel met advertenties of met je data).
    .
    Structuur en vindbaarheid zijn voor mij het belangrijkst. Hoe het er uitziet vind ik van ondergeschikt belang. Ik kan persoonlijk goed overweg met bb-codes, maar ook hierin ben ik een slechte graadmeter.
    .
    Ik gebruik het nu maar heel beperkt op mobiel, vooral omdat (volgens mij) niet alle functies beschikbaar zijn of goed verstopt zijn. Een goede responsive website zou voldoende moeten zijn (trap niet in de valkuil van een native app! Dat kost heel veel ontwikkeltijd en onderhoud/beheer, en je bent vaak afhankelijk van externe partijen zoals Google en Apple en/of leveranciers om het in de lucht te houden. Zet in op een goede responsive UI!)
    .
  5. Zijn er specifieke albums, projecten of foto-overzichten waarvan jullie vinden dat ze wél behouden moeten blijven? Graag met een toelichting waarom deze belangrijk zijn..
    Nee, ik heb de meeste van mijn foto's extern gehost. Zolang die hosting online blijft, staan de foto's dat ook.
    .
    Tja, dat weten jullie beter dan wij denk ik: hoeveel persoonsgegevens worden er verwerkt? Als er bijv. persoonsgegevens in berichten of persoonlijke berichten staan, dan wil je die goed afschermen en beveiligen. Mijn voorkeur zou zijn inloggen met MFA (bijv. via een eenmalige code via mail. Dat is niet 100% waterdicht, maar wel veiliger dan geen extra inlogstap). Als je voor reCaptcha gaat, kies dan minimaal V3, want zodra ik stoplichten, motoren en bussen moet gaan aanvinken, haak ik af :mrgreen:
    .
    Zo vaak als zinvol is en dat ligt helemaal aan het tempo denk ik. Het is vooral belangrijk om tijdig te communiceren zodra wij als bezoekers iets (anders) moeten doen, of als er dingen echt gaan veranderen.
    .
    Wat ik soms mis is het kunnen "vastzetten" van gesprekken of individuele berichten zoals een soort favorieten. Nu zoek je je soms een ongeluk naar een oud berich en kun je niet veel meer dan een favoriet aanmaken in je browser.
    Verder kan ik zo snel niks bedenken.

01 dec 2025 17:22
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
* Welke functies gebruiken jullie het meest en welke mogen absoluut niet verdwijnen?
Lijst met nieuwste berichten (Toon actieve onderwerpen) is eigenlijk het enige waar ik naar kijk. Zoeken enzo doe ik nooit.
Heel fijn dat ik geen onderwerp hoef te kiezen maar dat alles in een lijst staat.

* Hoe ervaren jullie het plaatsen van berichten, citeren en het toevoegen van foto’s op dit moment?
Het plaatsen van berichten zou ik graag in een WYSIWYG editor doen en niet in kale tekst met stuurcodes. En dan ook meteen foto's kunnen copy-plakken. Dat foto gebeuren is nu echt veel gedoe.
phpbb kan dit prima. Moeten er alleen wat plugings geinstalleerd worden.

* De bedoeling is om de huidige look en feel zo veel mogelijk te behouden. Zijn er onderdelen van de vormgeving die jullie graag exact zo willen houden – of juist willen veranderen?
Porsche logo en donkerblauw met oranje. Dat voelt dan een beetje vertrouwd. Ik ben erg tegen 'modern' ontwerp met heel veel witruimte.

* Hoe ervaren jullie het forum op mobiel?
Nooit gebruikt en geen behoefte aan

* We behouden alle bestaande afbeeldingslinks, zodat er niets breekt. Het huidige albumsysteem willen we echter laten vervallen.
Helemaal prima. Alleen berichten plaatsen met af en toe een foto. Meer hoeft niet.

* Zijn er wensen of zorgen rondom privacy, inloggen of spam-beveiliging?
Privacy is een illusie. Het enige wat jullie hebben is wat basic informatie dus boeit mij niet veel.

* Hoe vaak willen jullie updates over de voortgang van de upgrade ontvangen?
Ik zie het wel zodra het klaar is. Daarnaast vraag ik mij af of jullie het niet te groot maken. Een collega van mij heeft afgelopen weekend een forum geinstalleerd en die is prima. Gewoon een open-source pakket uitkiezen en klaar.

* Zijn er functies of verbeteringen die jullie in de toekomst graag zouden zien?
Het plaatsen van foto's. dat zou ik graag simpeler zien. Maar alle bestaande oplossingen doen dat simpeler dus dat komt wel goed :mrgreen:

01 dec 2025 17:35
Profiel
[*] Welke functies gebruiken jullie het meest en welke mogen absoluut niet verdwijnen?

"Toon nieuwe berichten" is voor mij de belangrijkste.

[*] Hoe ervaren jullie het plaatsen van berichten, citeren en het toevoegen van foto’s op dit moment?

Foto's blijft een oud zeer, doch is niet onoverkomelijk. Berichten plaatsen, quoten, etc: zéér makkelijk.
Misschien eens de nadruk leggen op wat webruimte kost? Want de meesten snappen (denk ik) niet dat software om foto's toe te voegen niet het probleem is en (bij wijze van spreken) op 5 minuten kan toegevoegd worden, maar dat het probleem Henk, of Jaap is die met hun nieuwste iPhone op full resolution tig foto's uploaden, alzo gigabytes en gigabytes aan ruimte opeisend op de server. Ruimte die allemaal moet betaald worden.

[*] De bedoeling is om de huidige look en feel zo veel mogelijk te behouden. Zijn er onderdelen van de vormgeving die jullie graag exact zo willen houden – of juist willen veranderen?

Boomer zijnde: graag zo weinig mogelijk veranderen. Ik ken fora waar er met veel bombarie een nieuwe versie van verscheen en niemand wist nog hoe het werkte.

[*] Hoe ervaren jullie het forum op mobiel?

Positief: daar werkt de "toon nieuwe berichten" NOG beter want als je daar op klikt kom je direct op de laatst toegevoegde berichten terecht, itt de browserversie waar je "maar" op de laatste pagina bovenaan terechtkomt en dus zelf moet scrollen en zoeken naar de laatst toegevoegde replies.
Negatief: het (voor zover ik weet) totaal ontbreken van emoticons. Het gebruik ervan daar wordt op neer gekeken door de doorsnee 17-jarige puber maar zelf boomer zijnde en niet vies van een snedige reply kan een juist geplaatste emoticon het verschil maken tussen een grappige post of het forum dat half afgefakkeld wordt omdat er een Karen in haar h*l gebeten is (< voorbeeld van zo'n eerder genoemde snedige reply) :mrgreen:

01 dec 2025 18:24
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Hoi Johann, dank voor alle moeite die je doet :!:

Het meeste is hierboven al gezegd, voor mij persoonlijk hoeft er niets anders, ik ben zeer tevreden met het forum zoals ik het nu gebruik op mijn laptop of tablet, op mobiel lees ik het zelden.

Enige (smachtende) wens is dat de forum stijl : "subice" behouden blijft, ik weet dat ik tot de 0,1% (?) van de gebruikers behoor die die weergave gebruiken, maar ik houd niet van donkerblauw met oranje letters. Ik wil graag een "rustige" paginaweergave. Subice of een andere "rustige" paginaweergave zou zeer gewenst zijn.

Afbeelding
Subice rules :thumleft:

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

01 dec 2025 19:17
Profiel
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Welke functies gebruiken jullie het meest en welke mogen absoluut niet verdwijnen?
- Nieuwe berichten bekijken
- Zoeken in berichten van specifieke gebruiker
- Foto album van forum

Hoe ervaren jullie het plaatsen van berichten, citeren en het toevoegen van foto’s op dit moment?
- eitje. Gaat prima en geen enkel probleem met plaatsen, citeren en foto’s plaatsen. Ik snap de problematiek van foto’s plaatsen dan in zijn geheel niet

De bedoeling is om de huidige look en feel zo veel mogelijk te behouden. Zijn er onderdelen van de vormgeving die jullie graag exact zo willen houden – of juist willen veranderen?
- zelf gebruik ik donkerblauwe stijl niet. Vind ik er erg windows 3.1 uitzien
- structuur van forum is prima. Hoewel ik mij hoofdzakelijk concentreer op nieuwe berichten

Hoe ervaren jullie het forum op mobiel?
- ik gebruik forum enkel op iPad en iPhone. Met lichtblauwe stijl. Geen opmerkingen

- aantal foto’s in persoonlijk fotoalbum is beperkt. Merk dat ik afbeeldingen nu vaker in algemeen album zet
- snelheid van forum ervaar ik geen problemen mee

We behouden alle bestaande afbeeldingslinks, zodat er niets breekt. Het huidige albumsysteem willen we echter laten vervallen.

- techniek zou behouden mogen blijven. Wellicht dat van onzin afbeeldingen een tumbnail beschikbaar kan blijven?

Zijn er wensen of zorgen rondom privacy, inloggen of spam-beveiliging?
- ik zou niet weten wat er rondom privacy veranderd moet worden. Sta standaard ingelogd. Heb goede spamfilter dus weet niet goed wat dat is

Willen jullie bijvoorbeeld een Captcha of juist Multi-factor authentication?
- wanneer dit helpt om aantal robots te verminderen dan vind ik prima om keer extra in te loggen

Hoe vaak willen jullie updates over de voortgang van de upgrade ontvangen?
Geen behoefte. Maar wellicht kan dit in een forum groepje zodat dit terug te lezen is?

Zijn er functies of verbeteringen die jullie in de toekomst graag zouden zien?
Bericht met een ster marken zodat je overzicht hebt van favoriete berichten

Citaat:
Enige (smachtende) wens is dat de forum stijl : "subice" behouden blijft, ik weet dat ik tot de 0,1% (?) van de gebruikers behoor die die weergave gebruiken, maar ik houd niet van donkerblauw met oranje letters. Ik wil graag een "rustige" paginaweergave. Subice of een andere "rustige" paginaweergave zou zeer gewenst zijn.
Subice rules :thumleft:

+100 :mrgreen:

01 dec 2025 23:05
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Forum Upgrade – Stand van Zaken en Vragen aan de gebruik
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

2.2VTEC schreef:

Gewoon, Nieuwe Berichten en nu en dan de zoekfunctie

Wat werkt goed, wat werkt minder, en waarom?

Berichten en quoten prima, foto's is een gesukkel.

-

Als "mobiel" ook een iPad is prima, op mijn iPhone gebruik ik het PF eigenlijk nooit.

Da's jammer - gebruikersalbums zijn vaak leuk omdat ze langlanglang terug kunnen gaan

Maak het niet te gecompliceerd... persoonlijk haak ik snel af bij Multi Factor Authentification

Milestones volstaat

-

Veel succes met de upgrade de komende tijd :thumleft:

02 dec 2025 7:09
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Welke functies gebruiken jullie het meest en welke mogen absoluut niet verdwijnen?
Berichten plaatsen, zoeken. Ook polls zijn wel leuk! Eigen foto album graag behouden, zodat mensen daar ook in kunnen kijken.
Ik gebruik altijd het overzicht 'Toon nieuwe berichten' zodat ik meteen kan zien wat er is toegevoegd sinds laatste bezoek.
De forum-structuur aub ongewijzigd laten.

Hoe ervaren jullie het plaatsen van berichten, citeren en het toevoegen van foto’s op dit moment?
Werkt heel handig allemaal, maar foto's plaatsen vind ik bewerkelijk.

Wat werkt goed, wat werkt minder, en waarom? Een korte toelichting helpt ons de juiste verbeteringen te kiezen.
Zoeken mag wat intuïtiever en foto's plaatsen moet handiger.

We behouden alle bestaande afbeeldingslinks, zodat er niets breekt. Het huidige albumsysteem willen we echter laten vervallen.
Waarom moet het albumsysteem vervallen? Het is juist leuk als je elkaars foto's kunt bekijken.

Geen zorgen, maar aub upgraden naar stand-techniek!

Enkel milestones, niet te vaak aub.

Krachtige en slimme (AI powered?) zoek-functie !!

02 dec 2025 18:45
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Vragen aan jullie:

Nieuwe berichten en actieve onderwerpen. Maar dat lijkt me logisch.

Plaatsen berichten kan in mijn ogen op mobiel makkelijker. Ook nu op de iPad is het ok, maar af en toe wat onoverzichtelijk. Dit doet bijvoorbeeld pelican parts echt beter. Ontbreken native smiley support irritant. Foto’s toevoegen zelfs weblinks kan ook in een upload box. Dat je of de link plakt, of de foto upload. Je kan foto’s ook automatisch downsizen lijkt me om ruimte te besparen.

De bedoeling is om de huidige look en feel zo veel mogelijk te behouden. Zijn er onderdelen van de vormgeving die jullie graag exact zo willen houden – of juist willen veranderen?
Ik gebruik alleen de lichte desktopversie omdat ik die het best leesbaar vind. Als het maar duidelijk is dat het een porsche forum is vind ik het prima :mrgreen:

Hoe ervaren jullie het forum op mobiel?
Hoop gepriegel. Dit kan beter. Zie pelican parts bijvoorbeeld

Wat werkt goed en wat werkt minder? Graag met een toelichting zodat we begrijpen welke verbeteringen waardevol zijn.
Het feit dat er geen reclame is werkt heeeeeeel goed! Te koop topic met verplichte vraagprijs werkt ook heel goed, krijg je in mijn ogen eerlijke handel van. Moderators werken ook goed :salut: . Overall mis ik niet echt functies behalve een knip/plak foto systeem of simpele weblinks toevoegen mogelijkheid.

Nee, zolang de foto’s in de fora maar werken

Ik wordt nu nog wel geregeld uitgelogd, wat me an sich niet nodig lijkt een simpele captcha kan misschien wel werken om verkeer te verminderen en kan daarom interessant zijn. Net als het tegenhouden van AI crawlers :wink: .

Periodiek. Dus elke maand/2 maanden.

Agenda systeem voor koffiemeetings!

02 dec 2025 20:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]