Vertel hier over jezelf.
09 okt 2025 20:18
Ook maar even voorstellen, da's wel zo beleefd. Ik ben Richard, bouwjaar '88 en al enige tijd in bezit van een 924 met bouwjaar '81 in kleur Mauritiusblau. Ik heb deze tijdens corona gekocht als projectje' en flink wat uren op stukgeslagen; motor gereviseerd, opnieuw gespoten, bekleding vernieuwd, compressor erin etc. etc. etc. (Degenen die op het 924 forum zitten herkennen 'm wel)
Zo was ie toen ik 'm kocht

Inmiddels ben ik gelukkig wel klaar met de grootste werkzaamheden, en zit ik er vaker in, dan dat ik eronder lig, dat bevalt prima.


Aangezien het P eigenaarschap me goed bevalt, en ik de financiële & fysieke ruimte heb voor wat extras, ben ik in de markt voor een een 996 c2 handgeschakeld. Daarbij heb ik wel besloten, dat 1 klusauto genoeg is, dus ik zoek iets wat iets meer 'af' is. Ik heb een mooi model 996.1 gezien en die gaat maandag ter keuring. Als daar niks geks uit komt, rij ik die dan naar huis. Foto's daarvan zullen t.z.t. volgen. Mocht de keuring tegenvallen, dan zullen nadere berichten over mijn zoektocht volgen.
09 okt 2025 21:48
Wat een schitterende 924! Veel plezier met de zoektocht naar een 996.
10 okt 2025 8:12
Welkom Richard!
Respect voor de restauratie van de 924. Ziet er mooi uit. En succes met de 996!
10 okt 2025 9:09
924 rulez

Welkom! Stuur me even een PB met je nummer als je in ons Transaxle-passie WhatsApp-groepje wilt aansluiten.
11 okt 2025 6:43
Welkom ! Prachtige 924 ! Succes met zoeken naar een mooie 996 !
11 okt 2025 23:59
Welkom Richard 924 is mooi geworden!
14 okt 2025 22:00
Het vraagteken bij de 996 mag inmiddels weg, ik ben bezitter van een 996. Erg blij mee.

Nog wel een lijstje met (kleine) punten die uit de aankoopkeuring is gekomen e.d... en ook 1 iets groter dingetje... vanavond toen ik de koelvloeistof nog eens goed bekeek leek er een flinke laag olie op te liggen. Daar baal ik flink van, temeer omdat dit niet uit de AKK is gekomen.
Ben wel benieuwd wat dit kan zijn, lees veel over intermix, maar in de foto's die ik daarvan zie, zit de olie echt door de KVS, hier ligt het erop, maar is het nagenoeg niet vermengd. Het blok is bij de vorige eigenaar ±4kkm geleden in de soep gelopen en gereviseerd door Autoresto, allicht is er daarbij nog wat olie in het KVS systeem gekomen wat niet goed geflusht is?


15 okt 2025 12:19
Dat zijn toch wel een van de eerste dingen die je controleerde bij een aankoop keuring
15 okt 2025 19:19
Dit vind ik wel heel apart, zou zeker naar voren moeten komen bij een AKK. Heb je hen hierop aangesproken?
15 okt 2025 19:41
Ja vind het ook heel apart. Via mail om opheldering gevraagd;
Keurmeester geeft aan het bekeken te hebben en niet zo gezien te hebben, mogelijk omdat de auto al gedraaid had. Advies was om het af te zuigen en kijken wat er gebeurt / met de koper te checken en mogelijk de koop terug te draaien.
Sinds de keuring is er slechts 150km mee gereden. Dit lijkt me erg veel olie voor zo'n afstand.
Moet zelf nog even bedenken wat ik doe. Auto is heel mooi en zeker de moeite waard om te repareren. Tegelijkertijd is dit gewoon een reparatie van duizenden euro's, die zeker niet in de aankoopprijs verrekend zat.
15 okt 2025 20:58
Anders ff Michel v Auto Resto bellen
15 okt 2025 22:02
Ja, de tip om resto te bellen kreeg ik ook al van een kennis, staat op m'n optielijstje.
Nu is het blok 3,5dkm geleden ook gereviseerd, wat voor mij deels reden was voor de aanschaf. Een scenario waar ik rekening mee houd, is dat bij het stuk gaan van de motor, olie in de KVS is gekomen. En dat de olie die ik nu vind daar een overblijfsel van is. Ben er niet heel ervaren in, maar wat ik online zie, is dat de olie en KVS in het geval van problemen echt gemengd zijn, dat is in mijn geval niet zo. Er drijft een dun laagje olie op, maar het is niet vermengd.
Koelen gaat ook goed.
Vanavond heb ik daarom een stuk van de olie/kvs afgezogen en heb ik het systeem op druk gezet. De druk blijft goed behouden, ergens denk/hoop ik dat het meevalt en simpelweg nog een nawee van de vorige motorschade. Dan is het een kwestie van het residu nog een paar keer afzuigen, KVS nog een keer blushen, en dan lol maken, ik hoop erop.
15 okt 2025 22:15
Hopelijk is het een storm in een glas koelwater…
15 okt 2025 23:31
Goed bezig . Ik zou toch nog eens goed navragen bij de laatste eigenaar zoiets ontstaat niet ineens toevallig nu en toch ff Michel bellen. Sterkte ermee
16 okt 2025 9:27
De vorige eigenaar heb ik gesproken, die heeft het onderhoud/de techniek altijd uitbesteed bij een gerenommeerde specialist (en daar niet op bezuinigd) en gaf aan er ook niet van geweten te hebben. Blijft een kwestie van vertrouwen, maar ik geloof hem.
Zoals ik al aangaf, het blok is bij hem 3.5dkm geleden in de soep gelopen, daarna is het gedemonteerd en gereviseerd. Dat is allemaal keurig gedocumenteerd. Daarna nog een paar keer voor onderhoud geweest. In de facturen kan ik na die revisie ook geen KVS wissel terugvinden, dus als er olie in de KVS heeft gezeten voorafgaand/tijdens het in de soep lopen, dan is de kans groot dat dat er nu aan het uitkomen is.
Autoresto bellen zie ik op dit moment het nut niet van in; ik weet niet wat ik zou moeten bespreken. Doel is eerst een goede diagnose. Er zijn 3 scenario's;
1. De olie is een restant wat nog in het systeem zat
2. De oliekoeler is lek
3. De kop is stuk
2 en 3 zouden zich moeten uitten in drukverlies. Daar lijkt vooralsnog geen sprake van, dus is de meest voor de hand liggende oorzaak 1. Die is vast te stellen door de olie uit de KVS te zuigen en te kijken of deze (niet meer) terugkomt bij gebruik. Dat is wat ik nu ga doen en heeft tijd nodig.
Blijft het nu terugkomen dan kan ik nog eens met warme motor een test uitvoeren en/of 1 van de klipdeksels eraf halen om te kijken of er toch geen scheurtje zichtbaar is, maar nu zie ik daar nog geen aanleiding toe.
16 okt 2025 10:35
Olie in het kvs systeem is wel een risico voor je slangen kvs slangen worden week van de olie in de kvs. Op termijn maakt het de kvs slangen zwakker wat an sich weer een risico is. Als het echt olie is van voor de motor revisie, goed flushen en eventueel de kvs slangen preventief wisselen. Maar misschien ben ik daarin te voorzichtig na praktijk ervaring...
16 okt 2025 19:58
Vandaag weer gereden en ook een druktest gedaan met warme motor. Die was minder rooskleurig, drukverlies. Toch een reden om met autoresto te bellen

morgen maar even doen... En dan binnenkort waarschijnlijk een project topic openen
16 okt 2025 20:20
Op zo’n revisie zit toch gewoon garantie mag ik aannemen?
17 okt 2025 7:49
Dus daarom contacten met diegene die de revisie heeft verzorgd . Hoe lang en hoeveel km was het geleden ?
17 okt 2025 8:11
De revisie is weer door een andere partij uitgevoerd, dan de partij die de installatie heeft gedaan, dit was in opdracht van de vorige eigenaar en ca. 5j geleden, wel weinig gereden sindsdien. Garantie is 2j/onbepekrt aantal KM. Dus strikt genomen is er geen sprake van garantie. Deze koppen staan er ook gewoon om bekend zomaar te kunnen scheuren. Bovendien; als de revisie is uitgevoerd door een ander bedrijf dan het bedrijf wat de installatie (en nazorg!) doet, wordt het ook alweer complexer wie waarvoor verantwoordelijk zou moeten zijn. En waarschijnlijk vergeet ik dan nog wat nuances/aspecten van het verhaal.
Om deze redenen wil ik wegblijven bij 'verwachtingen' en de juridische aspecten van het verhaal. Je riskeert al snel een eenzijdig verhaal, wat of niet klopt, of verkeerd overkomt. Je kunt immers niet de nuances en het hele verhaal goed overbrengen op zo'n forum, maar het staat dan wel voor altijd geschreven, kan verkeerd geïnterpreteerd worden en zo onbedoeld iemands naam beschadigen. Mijn indruk is gewoon dat de revisie kundig is uitgevoerd door een kundig bedrijf, en ik heb geen reden daaraan te twijfelen.
Als er al ergens iemand blaam treft, dan zou dat de aankoopkeurder zijn, maar zelfs daarvan kan ik niet met 100% zeker zeggen of de intermix wel/niet aanwezig was. Het kan ook gewoon echt onderweg naar huis gebeurd zijn. En dat maakt dit soort dingen lastig, en ook dat ik het erbij laat.
Zou me dus willen richten op mijn eigenaarschap en het oplossen van eventuele problemen. Hoe de kosten worden verdeeld en wie waarvoor verantwoordelijk is, mag hierbuiten blijven. Als je een 996 koopt, moet je sowieso ergens rekening houden met extra kosten. Dat die meteen komen en mogelijk significant zijn, is jammer, maar zo is het soms.
17 okt 2025 9:09
En over de oplossing heb ik telefonisch advies ingewonnen. De verwachting is een gescheurde cilinderkop, dat kan zomaar gebeuren, en gebeurt ook met regelmaat in dit modeljaar.
Het goede nieuws is dat dit (met wat gefriemel) in situ te checken is, en zelfs als de kop ter reparatie moet, kan dit met het blok in de auto. Dat wist ik niet en scheelt weer wat werk. Ik heb hierover een aantal tips gehad, en ga die dit weekend in de praktijk brengen.
17 okt 2025 9:09
Hallo Richard,
Mooi om te lezen dat je er zo in staat! Veel plezier met jouw nieuwe aanwinst en hopelijk snel zorgeloos genieten:)
17 okt 2025 10:07
Bravo voor de positieve en opbouwende insteek. Succes met de reparatie.
17 okt 2025 10:32
Het staat buiten kijf dat het een mooie 996 is, wat een vervelend begin van het eigenaarschap! Afgelopen zomer heb ik me ook een zwarte 996.1 gekocht (particulier) en na 4 km stond ik al met een enorme rookwolk achter de auto stil op de vluchtstrook wachtend op de ANWB. In mijn geval was het een afgebroken dynamosteun die tevens dienst doet als afdekplaat van het koelsysteem, de reparatie en bijbehorende factuur werd keurig door de vorige eigenaar overgenomen maar ik ken het gevoel van uitgestelde vreugde na aankoop van een 911.
Veel succes!
Gr.
Hans
18 okt 2025 9:27
Geweldig positieve insteek Richard. Vooral ook naar de vorige eigenaar en het revisiebedrijf. Ik hoop voor je, dat je het snel gefixt hebt. Maar jou kennende heb ik daar alle vertrouwen in.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.