Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 nov 2025 16:28



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
991.2 PDK vast in 7e versnelling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Hoi,

ik had vandaag iets heel raars. Mijn 991.2 gaf opeens de melding dat de automaat niet meer functioneerde. Ik mocht verder rijden wat ik dan ook deed. Maar hij zat vast in de 7e versnelling wat lang goed ging tot de eerste file. Toen met wat alarmlichten nog net een garage gehaald en daar de assistence gebeld.

Na 10 minuten wachten weer geprobeerd maar alles was hetzelfde. Vooruit rijden ging aangezien de auto genoeg vermogen heeft om in de 7e te vertrekken. Helaas stond ik vooruit in een vak en kon dus niet weg. Achteruit ging niet.

Na nog eens 30 minuten weer geprobeerd en wonderlijk genoeg deed de PDK het weer en kon ik naar huis rijden. Wel is er nu een melding met iets over de motor afstelling en dat de auto naar de garage moet. De vrachtwagen was al geregeld dus die heeft hem bij mij thuis opgehaald en brengt hem morgen naar het Porsche Centrum.

Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn?

Zelf las ik iets over dat een lage accuspanning dit zou kunnen veroorzaken. Maar dat is toch gek als dat opeens na een kwartier rijden ontstaat.

MAG,
Milo


30 okt 2025 22:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Balen!

Te lage accuspanning heb ik ook een keer gehad bij mijn 991.1 4S (die ik sporadisch als hobby auto rij)
Dat uitte zich in allerlei storingen:
* 4 wheel drive mode > 2 wheel drive, “continue carefully”
* PSM uitval
* startstop systeem uitval
* cruisecontrol werkt niet

Ook die storingen traden pas op na een uur rijden :!:

Reed je met aardig wat stroomverbruikers aan op dat moment? (Want dat was bij mij toen het geval.) en kennelijk werd de accu toen niet voldoende bijgeladen tijdens het rijden.

Inmiddels heb ik ook ontdekt dat de 991 verkeerd aan de druppellader was aangesloten (+ op de plus pool aansluiten maar de - dus NIET direct op de min van de accu aansluiten!) waardoor de druppellader niet correct werkte.

Koppel je nog even terug als je meer weet over de storing?
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


30 okt 2025 23:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Ik koppel het zeker terug.

Bij mij ging het mis toen ik de stuurverwarming aan zette. En start-stop doet het bij mij al maanden niet meer. Alleen als ik erg lang gereden heb wil die soms weer aanschieten. Een lage accuspanning lijkt dus inderdaad logisch. Maar dan zou hij daar toch ook over moeten miepen?


30 okt 2025 23:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Een versleten accu kan (net) genoeg volt leveren, maar te weinig ampère (vermogen) hebben om alle stroomverbruikers en sensoren tegelijk te kunnen bedienen. Als je een beetje zoekt op het forum dan kom je erachter dat een versleten accu vaker niet dan wel de oorzaak is van allerlei vage foutmeldingen of klachten. Voor Porsches waar weinig mee gereden wordt en die niet goed aan een fatsoenlijke druppellader hangen, is de kans groot dat de accu de boosdoener is. Een niet werkende stop-start is een goede indicatie van een accu die aan het einde van z'n leven is.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


31 okt 2025 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Mijn Porsche wordt minimaal 2x per week voor woon-werk verkeer gebruikt en daarnaast gewoon als daily driver.


31 okt 2025 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 997 Carrera S cab
Nuland, jonguh!
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Polydeukes schreef:
Als je een beetje zoekt op het forum dan kom je erachter dat een versleten accu vaker niet dan wel de oorzaak is van allerlei vage foutmeldingen of klachten.

Inhoudelijk helemaal eens, maar ter voorkoming van verwarring: je bedoelt "vaker wel dan niet" toch?

Clueless schreef:
Mijn Porsche wordt minimaal 2x per week voor woon-werk verkeer gebruikt en daarnaast gewoon als daily driver.

Maar accu's hebben ook gewoon een beperkte levensduur. Hoe oud is deze accu?


31 okt 2025 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Volgens mij komt deze accu uit 2021


31 okt 2025 12:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Stiruam schreef:
Polydeukes schreef:
Als je een beetje zoekt op het forum dan kom je erachter dat een versleten accu vaker niet dan wel de oorzaak is van allerlei vage foutmeldingen of klachten.

Inhoudelijk helemaal eens, maar ter voorkoming van verwarring: je bedoelt "vaker wel dan niet" toch?

Clueless schreef:
Mijn Porsche wordt minimaal 2x per week voor woon-werk verkeer gebruikt en daarnaast gewoon als daily driver.

Maar accu's hebben ook gewoon een beperkte levensduur. Hoe oud is deze accu?

Ja, ik bedoel inderdaad "vaker wel dan niet..." :mrgreen:
En inderdaad, accu's gaan stuk.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


31 okt 2025 15:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Polydeukes schreef:
volt leveren, ampère (vermogen) hebben

Spanning hebben en stroom leveren zou ik zeggen :wink: Vermogen is het product van die twee.
De maximale stroom is evenredig aan de plaatoppervlakte dus een accu met gare platen kan minder stroom leveren.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


31 okt 2025 20:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Dankjewel Sheldon :wink: (maar je hebt gelijk)
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


31 okt 2025 22:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Auto is afgevoerd naar de garage en daar waren alle foutmeldingen weer weg. Lekker wel :bang:
Ik denk dat ik de accu hoe dan ook laat vervangen.


01 nov 2025 8:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Tip voor hopelijk niet een volgende keer maak ff een fotootje met je mobiel van de storing


01 nov 2025 10:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Clueless schreef:
Auto is afgevoerd naar de garage en daar waren alle foutmeldingen weer weg. Lekker wel :bang:
Ik denk dat ik de accu hoe dan ook laat vervangen.


Ook al een keer aan de hand gehad, binnen rijden bij de dealer en dan hoor je dood leuk " de storing is nu niet weer aanwezig". kennelijk wist het systeem in de auto de fouten als ze een X aantal keren niet meer zijn voorgekomen.

Bekend is dat de moderne P's stroom slurpen als ze stilstaan. Druppellader is dus wel een MUST.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


01 nov 2025 13:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
991.1 gts
tholen
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
Nou lijkt mij een sterk verhaal. De obd slaat de codes gewoon op en komen bij uitlezen naar voor.
Heb nog nooit gehoort dat die vanzelf verdwijnen.


01 nov 2025 13:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
anton964 schreef:
Heb nog nooit gehoort dat die vanzelf verdwijnen.

Dat is wat de monteur bij de dealer mij vertelde, als de codes een x aantal maal (bij starten) niet meer actief zijn.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


01 nov 2025 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
dat een accu gekke dingen kan veroorzaken ja..mAar in deze casus vindt ik het zeer onwaarschijnlijk.

diagnose stellen op cluster meldingen is alleen ter indicatie...
uitlezen en vandaar uit verder kijken.

transmissie diagnose en gerichte reparatie is best moeilijk. Bekijk even obv argumenten wat ze gaan doen. Mijn inziens vervangen ze heel snel een gehele transmissie terwijl een revisie optioneel is (maar niet bij dealers)

offtopic
(wel vervelend, laatst ook mijn dct van kia zelf gerepareerd/geruild. dealer vroeg 5500 ex btw en manuren voor nieuwe)


01 nov 2025 14:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 991.2 PDK vast in 7e versnelling
had laatst al een rennlist link gedeeld met pdk info. FF zoeken denk ik. en onderaan nog maar eens

Ik zou ook eerder denken aan een solenoid/valve body die opspeelt.

Citaat:
Valve Body, the most likely suspect

The hydraulic section includes electro-magnetic actuators (solenoids) that regulate the flow of hydraulic fluid to control clutch and gear engagement when commanded by the transmission control unit. This seems to be the most prevalent failure location, but fortunately they are easily accessible and replaceable by switching out the valve body itself. (Porsche calls this an “electrohydraulic control unit” but anyone who’s ever worked on a transmission will know it as a valve body.) The valve body can be replaced by dropping the PDK oil pan and does not require transmission removal. It can clearly be seen in this photo below, the solenoids are the colored cylinders on the left side of the picture.


A PDK control unit fault code relating to accessing a specific gear (or inability to shift to a specific gear) is very likely a valve body solenoid issue. In addition, there are also electrical sensors within the transmission that monitor responses to solenoid action and report status to the transmission control unit. Sensor failures can also cause faults and are discussed later in this post.


https://rennlist.com/forums/987-forum/1172846-pdk-repair-summary.html


01 nov 2025 16:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vlaanderen


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.