Mannen, dank voor de interesse. Ik heb de auto afgelopen dinsdag weer opgehaald bij MH in Peize.
Zoals gezegd had de distributieketting van de linker bank het begeven. Een gat in het kleppendeksel als zichtbaar gevolg. De motor is door MH tot de krukas uit elkaar gehaald. Tussenas had het begeven, lagers defect van deze as. Zuigers en kleppen hebben elkaar van dichtbij gezien en een aantal kleppen waren krom. Gelukkig geen zuiger- en cylinder schade!
MH vertelde dat de bougies slecht waren. Bij een instabiele tussen as, door kapot lopende tussenas-lagers, kan een misfire door een slechte bougie net de druppel water zijn waarop het lager het begeeft. De tussenas komt los komt te zitten en de ketting kan het dan begeven.. het is maar een theorie.
Alle onderdelen die we inmiddels kennen als zwak in een 996 blok zijn vervangen door hun jongste versie, evenals de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (lagers, kettingspanners, geleiders etc). Een hele waslijst met "goedkope" onderdelen. Pest is alleen, om deze onderdelen te vervangen ben je 70 manuren verder..
Uiteraard zijn tussenas, kettingen, kleppen e.d. vervangen. Het kleppendesksel was lasbaar gelukkig! Perfect gedaan, niets van te zien of merken. Kop en desksel zijn een setje. Dat setje is onbetaalbaar (2100 euro ex btw als ik me niet vergis).
Auto heeft ook gelijk een grote 100K beurt gehad en totale kosten voor revisie en beurt zijn 7.000 euro. Een gat in de portemonnee maar goed.. Ik had ook kunnen kiezen voor een ruilmotor. Ik vond motoren tussen de 4.5K en 6K - zonder inbouw. Uit- en inbouw is ook 1.5K - 2K! Het is dan maar de vraag wat die gelopen hebben. Garantie in alle gevallen tot aan het hek. M.a.w. nog voordat je weer thuis bent, kan het blok het weer begeven. Nee dank u. Nu heb ik een motor met garantie en gebeurt dit iig niet weer (dit ga ik afkloppen!)

MH heeft een mooi artikel geschreven in de "Porsche scene". Op hun site staat het artikel onder kopje "evenementen" en dan naar beneden scrollen naar "In de uitgave Juli 2009 van het blad "Porsche scene live" staat ons verhaal over de watergekoelde motoren (996 / 997 / 986 / 987):".
Hopelijk blijft dit uw mede P-enthusiasten bespaart..
Laatst bijgewerkt door
doubleb op 07 mei 2010 0:25, in totaal 3 keer bewerkt.