Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok

27 jul 2011 12:40

het vehaal van resto geldt dus ook voor de Boxsters?

Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok

27 jul 2011 13:38

Afbeelding
Hier een plaatje van de 3.4 met verstevigde cilinders.

Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok

27 jul 2011 13:44

Afbeelding
Nog een fototje; cilinder 1,2 en 3 met daarop de krukas en ims shaft met nieuwe kettingen etc..

Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok

27 jul 2011 21:28

Bedankt voor de foto's Jurgen. :thumleft: 8)

Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok

28 jul 2011 12:50

resto schreef:Alle problemen die er zijn met de waterkoelers zijn fouten in het ontwerp.
Gelukkig zijn er bedrijven die zich in deze materie hebben verdiept en met duurzame oplossingen zijn gekomen.
De boxter motor is als basis voor de 996 en alle latere watergekoelde boxer motoren gebruikt.
Ze hebben cilinders met een grotere boring gebruikt die simpelweg te dun zijn en dus gaan vervormen, zuigerveren kunnen niet ovaal worden en uitlaatgassen worden dus het blok in geperst, olieverbruik onstaat , olie hecht zich niet maar aan de cilinderwand etc..
Eigenlijk zou iig alle 3.4's verstevigingen moeten krijgen rondom de cilinders om deze problemen tegen te gaan.
De lokasil cilinders kun je dan gewoon laten zitten alsmede de zuigers.
Lokasil is microscopisch poreus en houd goed olie vast, de zuigers zijn ook van goede kwaliteit. Echt heel belangrijk is de conditie van het koelsysteem, vervang de originele thermostaat, koelers schoon houden, waterpomp vervangen voordat deze minder word.Slechts een beetje lucht in het koelsysteem kan al voor grote problemen zorgen. Waar de luchtbel zich tegen cilinderwand of cilinderkop bevind ontstaan erg hoge temperturen.Ook de kwaliteit van de gebruikte koelvloeistof is belangrijk ivm kookpunt en de hoge temperatuur waaraan de cilinders blootstaan. Alle 996jes die ik tot nu toe heb onderhouden/repareren hadden alle vervuilde koelers,verkeerde koelvloeistof en warme thermostaten. Breng je je auto weg voor een servicebeurt vraag dan nadrukkelijk naar onderhoud aan het koelsysteem voordat het misgaat.
ps: ook de cayman en 997 nu ze wat ouder gaan worden.



Begrijp ik goed dat de 997 motoren net zo beroerd ontworpen zijn als de 996 3.4?? Ik ga in de loop van dit jaar op zoek naar een 997, dus zou graag op voorhand weten of dezelfde problemen te verwachten zijn....
En bijv de 2/4S-en, GT3's en turbo's?? Hebben die in de basis andere materialen/ ontwerpen, waardoor die problemen niet voorkomen?? Dan spaar ik namelijk nog ff door voor een leuke GT3 of turbo!

Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok

21 sep 2011 22:02

Zat van de week naar de 996 3,6 van een vriend van mij te kijken en het viel me op dat hij een 3e waterkoeler achter de voorbumper heeft zitten. Dit heeft mijn Boxster niet en volgens mij de de 996 3,4 ook niet. Dit is wel vrij eenvoudig en goedkoop erop te bouwen. Lijkt me wel wel een verbetering van je koelend vermogen
Plaats een reactie