27 jul 2011 12:40
27 jul 2011 13:38
27 jul 2011 13:44
27 jul 2011 21:28
28 jul 2011 12:50
resto schreef:Alle problemen die er zijn met de waterkoelers zijn fouten in het ontwerp.
Gelukkig zijn er bedrijven die zich in deze materie hebben verdiept en met duurzame oplossingen zijn gekomen.
De boxter motor is als basis voor de 996 en alle latere watergekoelde boxer motoren gebruikt.
Ze hebben cilinders met een grotere boring gebruikt die simpelweg te dun zijn en dus gaan vervormen, zuigerveren kunnen niet ovaal worden en uitlaatgassen worden dus het blok in geperst, olieverbruik onstaat , olie hecht zich niet maar aan de cilinderwand etc..
Eigenlijk zou iig alle 3.4's verstevigingen moeten krijgen rondom de cilinders om deze problemen tegen te gaan.
De lokasil cilinders kun je dan gewoon laten zitten alsmede de zuigers.
Lokasil is microscopisch poreus en houd goed olie vast, de zuigers zijn ook van goede kwaliteit. Echt heel belangrijk is de conditie van het koelsysteem, vervang de originele thermostaat, koelers schoon houden, waterpomp vervangen voordat deze minder word.Slechts een beetje lucht in het koelsysteem kan al voor grote problemen zorgen. Waar de luchtbel zich tegen cilinderwand of cilinderkop bevind ontstaan erg hoge temperturen.Ook de kwaliteit van de gebruikte koelvloeistof is belangrijk ivm kookpunt en de hoge temperatuur waaraan de cilinders blootstaan. Alle 996jes die ik tot nu toe heb onderhouden/repareren hadden alle vervuilde koelers,verkeerde koelvloeistof en warme thermostaten. Breng je je auto weg voor een servicebeurt vraag dan nadrukkelijk naar onderhoud aan het koelsysteem voordat het misgaat.
ps: ook de cayman en 997 nu ze wat ouder gaan worden.
21 sep 2011 22:02