Na de drama met de zelf sluitende deur van de 924 is onze relatie iets minder...de vertrouwen is weg. Ze reed nog heel lekker maar ik wist niet wanner ze me weer buiten zou sluiten. Ik ging daarom sinds die noodlottige nacht altijd met een extra sleutel op zak op pad met de 924. Ik wist echter dat het zo niet verder kom, het was dus tijd voor een interventie.
Ik heb de afgelopen weken wat onderdelen verzameld:
- een nieuwe raamsnor en clips

- Gebruikte slotmechanisme in goede staat

- Nieuwe deurklink sierstrip. Niet de juiste type maar de enige wat ik de afgelopen zes maanden hebben kunnen vinden.

Gisteravond dus met volle moed de linkerdeur gedemonteerd.

De raamsnor was best versleten, dus als eerste taak heb ik deze vervangen.
Voor (zie de flinke hap uit de rubber):

Na:

De volgende klus was het demonteren van de slotmechanisme. Helaas zag ik na demontage dat de gebruikte slotmechanisme voor de rechterportie was
Ik had nog zin om te sleutelen dus besloot ik de versleten sierstripjes van de deurklinken te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Helaas viel het hier ook tegen...ze passen niet. De advies op de interwebs is om ze te lijmen maar dat wil ik liefs niet doen. Daarna ben ik maar gestopt, want verder sleutelen had weinig zin.
Vanmorgen met Alpo gebeld en ze had een nieuwe slotmechanisme liggen, dus heb ik besloten toch maar voor een nieuwe te gaan. Op de ingeving van het moment nam ik ook de kapotte sierstip mee, ik dacht misschien als ze een voorbeeld zien kunnen ze in de schappen gaan zoeken voor oude voorraad. Dus ik in de auto richting Haarlem

Eenmaal aangekomen lag de slotmechanisme voor me klaar.
Alpo had geen sierstripjes, dus besloot ik om dan maar een set nieuwe deurgrepen voor een 944 te kopen. De 944 deurgrepen heeft geen sierstripjes en is van massief aluminium maar past prima op een 924. Niet ideaal maar ik kan niet meer tegen de lelijke deurgrepen van mijn 924. Geen twee minuten later kwam de baliemedewerker met spiksplinternieuwe 924 deurgrepen aangelopen. Dus ze hadden geen sierstipjes meer maar complete unit had ze gewoon op voorraad!

Goedkoop waren ze niet, maar ik moest ze hebben.
Eenmaal thuis ben ik weer de garage ingedoken. Ik heb de slotmechanisme ingebouwd en daarna aan de slag gegaan met het overzetten van de deurgrepen en slotcylnders. De deur gaan nu weer goed open en dicht zonder in slot te vallen en de deurgrepen is een plaatje geworden.
Voor:

Na:

Vanaf 1 januari gaan de 924 de overgangsregeling in en zal ik tot 1 maart niet meer de weg op mogen, maar als ik 1 maart de weg op gaan zal het zijn op een nieuwe onderstel
De setje Bilstein B6'en is inmiddels ook onderweg

Tot zover mijn update, over enkele weken meer.