29 apr 2013 14:12
29 apr 2013 14:14
29 apr 2013 14:26
29 apr 2013 14:31
) De wagen goed afspuiten (eventueel in een wasbox) om zoveel mogelijk het groffe vuil te verwijderen, vergeet daarbij de wielkasten niet.
2) De velgen eerst met met behulp van een extra washmitt en een velgenborstel reinigen volgens de twee emmer methode (zie punt 3), vervolgens (indien nodig) met een goede velgenreiniger en een metaaldeeltjes verwijderaar (zoals IronX). Indien je achteraf de banden in een dresssing gaat zetten, dan dien je deze vooraf goed te reinigen met een borstel en APC (all purpose cleaner). In deze stap kan je desgewenst ook gelijk de wielkasten meenemen, hiervoor zijn speciale borstels verkrijbaar.
Spoel hierna de velgen, banden en wielkasten goed af.
3) De auto wassen met twee emmers met gridguard, een kwalitatief goede wax veilige shampoo en een speciaal hiervoor bedoelde washmitt.
De bedoeling is dan om één emmer te voorzien van een shampoo mengsel en de andere van schoon water.
Begin bij het dak, was in rechte banen en spoel hierna de washmitt goed uit in de schoon water emmer, voordat je het volgende deel gaat schoonmaken.
De juiste shampoo zorgt er tevens voor dat de washmitt goed over de lak kan glijden, de vezels van de washmitt zelf zullen de vuildelen opnemen.
Gebruik je een simpele spons, dan zullen de vuildeeltjes zich aan de buitenzijde van de spons bevinden en zullen deze er alleen maar voor zorgen dat je met die vuildeeltjes (waaronder fijn zand) extra swirls/kleine krasjes veroorzaakt.
In veel plaatsen zal het leidingwater veel kalk bevatten, het beste is dan ook om gedurende het wasproces ervoor te zorgen dat plaatdelen geen tijd krijgen om op te drogen (i.v.m. kalkvlekken).
Zelf spoel ik bijvoorbeeld nadat ik het dak, de motorkap en de achterklep heb gewassen, de wagen weer helemaal af en zorg dat hij in zijn geheel nat blijft.
Heb je last van teervlekken e.d. dan zijn hiervoor in de handel speciale teerverwijderaars verkrijgbaar.
Spoel nadat je helemaal klaar bent met een open slang (dus zonder pistool) de wagen af, dit zal er voor zorgen dat er zo min mogelijk water achterblijft voordat je de wagen afdroogt.
4) Droog de wagen vervolgens met een speciaal hiervoor bedoelde droogdoek af.
Indien je een gevoelige (snel krassende) lak hebt, dep deze dan.
5) Kleien: Indien je na het kleien niet gaat polijsten, kies dan zo'n mild mogelijk klei uit.
Een wat agressievere klei, kan marring veroorzaken en om dit te verwijderen is een polijstsessie nodig.
Gebruik tijdens het kleien een zgn lubricator (glijmiddel) en gebruik deze in overvloed om de kans op marring zoveel mogelijk te minimaliseren.
Zelf droog ik de wagen niet af voor het kleien, of ik droog slechts de delen af waarvan ik vooraf weet dat ze al droog zijn voordat ik er met kleien ben beland.
In de beginfase, zou ik zelf echter eerst gewoon heel de auto afdrogen.
6) In veel gevallen zal na deze stap de wagen nogmaals gewassen moeten worden.
7) Prewaxcleaner; dit is een middel met zowel een chemische cleaner, als polijstkorrels, als lakvoedende bestanddelen.
Je kunt hiermee veelal hele fijne krasjes verwijderen en het belangrijkste is dat het zorgt voor een goede ondergrond voor de wax.
8 ) Het heeft even geduurd, maar we zijn bij het aanbrengen van de wax aangekomen.
Het belangrijkste is altijd eerst te lezen wat de fabrikant aanbeveelt.
Gebruik om de wax op te brengen een speciaal hiervoor bedoelde handpad en om de wax uit te buffen een goede kwaliteit microvezel/micro fiber doek.
Breng de wax (uit de zon) zo dun mogelijk paneel voor paneel aan (dus niet ineens de hele wagen), teveel wax zal ervoor zorgen dat je deze slecht kan uitbuffen.
Om te zien of de wax klaar is met curen, kan je er met een schone vinger over heen gaan (de zgn swipetest).
Indien de wax nog wat vettig aanvoelt, dan is hij nog niet zover.
Het juiste moment is; wanneer je na de swipetest makkelijk het residue weghaalt en er een schone ondergrond achterblijft.
Gaat dit moeilijk dan ben je of te laat met uitbuffen, of je hebt de wax te dik opgebracht.
Het mooiste is om nog een tweede laag aan te brengen om verzekerd te zijn van een goede dekking, hou wel voor de zekerheid een marge van +/- 4 uur aan voordat je de volgende laag aanbrengt (vaak kan het al eerder). Zorg wel ervoor dat er in die tijd geen vuil op de wagen kan waaien, anders maak je krassen bij het aanbrengen van die volgende laag.
Let wel; er zijn uitzonderingen m.b.t. het curen zoals bijvoorbeeld Swissvax en PCW, vandaar mijn opmerking over lees wat de fabrikant aanbeveelt.
29 apr 2013 14:32
29 apr 2013 14:44
29 apr 2013 14:53
29 apr 2013 15:33
29 apr 2013 17:09
Sanderk schreef:ik zou de auto niet af kleien als je niet gaat polijsten, klei geeft nl krassen!
29 apr 2013 18:41
Sanderk schreef:ik zou de auto niet af kleien als je niet gaat polijsten, klei geeft nl krassen!
Sanderk schreef:je kan je auto in de wax zetten maar zonder polijsten zal dit toch minder lang blijven zitten!
29 apr 2013 18:55
29 apr 2013 19:01
erwin996 schreef:Sanderk schreef:ik zou de auto niet af kleien als je niet gaat polijsten, klei geeft nl krassen!
Oneens. Ik krijg nooit krassen bij het kleien.
29 apr 2013 19:04
29 apr 2013 19:07
Franz schreef:erwin996 schreef:Sanderk schreef:ik zou de auto niet af kleien als je niet gaat polijsten, klei geeft nl krassen!
Oneens. Ik krijg nooit krassen bij het kleien.
Ook consumentenklei geeft hele fijne krasjes (marring) die overigens eenvoudig weg te poetsen zijn.
29 apr 2013 19:08
bully schreef:Welles nietus. He een poetsdraadje. Heb je nou je zin Johan
29 apr 2013 19:13
Sanderk schreef:komt waarschijnlijk omdat jullie consumenten clay gebruiken, wij gebruiken professionele clay en hier komen toch ech wel lichte krasjes van,
maja maakt ook niet uit mensen blijft lekker hobbyen
Sanderk schreef:klopt! alleen me wax tril je ze in, en maskeer je de boel
29 apr 2013 19:25
bully schreef:Welles nietus. He een poetsdraadje. Heb je nou je zin Johan
29 apr 2013 19:33
Frans D schreef:Sanderk schreef:komt waarschijnlijk omdat jullie consumenten clay gebruiken, wij gebruiken professionele clay en hier komen toch ech wel lichte krasjes van,
maja maakt ook niet uit mensen blijft lekker hobbyen
Welke klei gebruik je dan?
Ik heb met zowel de Megs als Dodojuice klei nog nooit last van marring gehad.
En zoals Erwin al zegt; zal een was geen kortere standtijd hebben als je niet hebt gepolijst.
Een was zal alleen een kortere standtijd hebben, als je de lak vooraf niet goed gereinigd hebt.Sanderk schreef:klopt! alleen me wax tril je ze in, en maskeer je de boel
Sorry, die snap ik even niet.
29 apr 2013 19:35
29 apr 2013 19:57
29 apr 2013 20:09
29 apr 2013 21:36
29 apr 2013 21:47
30 apr 2013 8:45
DennisvdB schreef:De Meg's NXT wax ben ik niet te spreken over, vooral niet over de standtijd.
30 apr 2013 13:11
sebastian schreef:Ben juist zeer tevreden over de Meg's NXT tech wax 2.0 (nu 25 euro voor een halve liter)....maar ik kom van Valma, dus weinig referentie.