Nu weet ik niet of deze rgb-leds net als de Hue ook dimbaar zijn maar sowieso de kwaliteit van het kleurenpalet van de Hue is van een hoger niveau. Maar goed, de prijs is ook veel hoger natuurlijk en je zal te allen tijde dit basispakket moeten aanschaffen omdat de Bridge niet los leverbaar is.
Maar het grote voordeel van de Philips-set is dat het gebruikt maakt van het ZigBee Light-Link systeem. Iedere lamp werkt zo bijvoorbeeld als een soort signaalversterker zodat je makkelijk de boel kunt uitbreiden ipv te lopen klooien met het beperkte infrarood-signaal bij de rgb-leds. (Philips heeft bijvoorbeeld zo ook een API vrijgegeven voor third-party's voor meerdere toepassingen) Iedere lamp is zo apart aanstuurbaar of in groepen. Het aardige is dat je ook de Philips Living Colors (2e generatie) en de gewone goedkopere dimbare LivingWhites kunt aansturen. (Die LivingWhites worden met regelmaat zeer goedkoop aangeboden via sites zoals iBood en zo )
Waar ik het voor wil gaan gebruiken is om mijn gehele huis, tuin en inrit te voorzien van deze leds en sommige groepen, zoals mijn tuinverlichting en inrit, voor te programmeren en de slaapkamer van mijn dochtertje te voorzien van een automatische slaap en eventuele wekfunctie. Maar het allerleukste vind ik de functie om bepaalde kleurensferen te creëren in de huiskamer. Zo heb ik al een kleurensfeer gemaakt voor tijdens het film kijken, er visite is of als ik aan het lezen ben. Eén druk op de knop en de verlichting in onze open keuken dimt of gaat uit en de lampen in de huiskamer bepalen de sfeer. En als ik iets te drinken of een kaasje wil gaan pakken dan schakel ik met één handeling het licht in de keuken aan op gewenste sterkte en een paar lampen in de huiskamer erbij aan. En alles is te bedienen vanaf een iDevice of Android-apparaat. Nu bevind zich dit allemaal nog in een pril stadium maar ik verwacht er binnen nu en twee jaar heel wat van. Zo zijn ze al bezig met een Ambilight functie zodat de lampen in bijv. de huiskamer meekleuren met je tv.
Wat trouwens wel weer een meevaller is is dat ik op zoek ben naar perfecte armaturen voor de Hue. Op de site van Philips staan mooie witte glazen bollen die perfect meekleuren. Na wat op internet te surfen blijkt Philips gewoon bepaalde armaturen van Ikea te gebruiken. € 9,95 per stuk voor een mondgeblazen armatuur is geen geld dus morgenvroeg sta ik bij het filiaal in Eindhoven voor de deur.
Ik zal eens kijken of ik de komende week wat foto's kan maken om deze hier te plaatsen. Kleuren zien er namelijk echt heel goed uit. Ook de lastigere kleuren.