Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 16:12

Las inderdaad in de autoweek dat de kosten van een boxster stuk lager liggen, voor de prijs van een nieuwe focus, porsche rijden :cheers:

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 16:22

Oké ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er maar 5000 km per jaar mee rij maar dan nog vond ik het reuze meevallen. Kosten bestaan alleen maar uit een grote beurt en verder nog helemaal niets gehad :cheers: :cheers:

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 17:20

Wat ik me nu afvraag;
Als ik veel van de reparaties/onderhoudsbeurten bekijk, dan zijn ze niet per definitie alleen weggelegd voor een dealer/Porsche specialist en kunnen ze ook uitgevoerd worden tegen een lager bedrag door een goede normale garage.
Lokt het nu niet vanwege die hoge bedragen eerder, om naar een gewone garage te gaan?

Ik doel dan met name op Porsches die wat ouder zijn en/of een hoge kmstand hebben.
Bij veel merken zie je namelijk op een gegeven moment (bij een bepaalde kmstand of leeftijd van de auto) mensen uit kostenbesparing overstappen van de dealer naar een gewone garage.
Of zijn de dealer/Porsche specialist stempels zo belangrijk in het boekje voor het waardebehoud?

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 17:26

ook die is een keer aan de beurt

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 17:26

Goed punt.

Dit heb ik ook bij mijn BMW gedaan die ik nieuw heb gekocht. En moet concluderen dat de bedragen met 60% of meer zijn afgenomen en het onderhoud ook nog beter werd uitgevoerd .... Zo hebben ze bij BMW een aantal keer geprobeerd iets met mijn automaat te verhelpen. Maar dat bleef terug komen totdat ik hem na 4 jaar naar een witte garage bracht voor een beurtje. Daarna nooit meer last van gehad!? :shock:

Vraag je jezelf toch af wat de kwaliteit is van de merkgarage.

Maar hoor ook dat die stempels zo belangrijk zijn.

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 17:36

Frans D schreef:Wat ik me nu afvraag;
Als ik veel van de reparaties/onderhoudsbeurten bekijk, dan zijn ze niet per definitie alleen weggelegd voor een dealer/Porsche specialist en kunnen ze ook uitgevoerd worden tegen een lager bedrag door een goede normale garage.
Lokt het nu niet vanwege die hoge bedragen eerder, om naar een gewone garage te gaan?

Ik doel dan met name op Porsches die wat ouder zijn en/of een hoge kmstand hebben.
Bij veel merken zie je namelijk op een gegeven moment (bij een bepaalde kmstand of leeftijd van de auto) mensen uit kostenbesparing overstappen van de dealer naar een gewone garage.
Of zijn de dealer/Porsche specialist stempels zo belangrijk in het boekje voor het waardebehoud?



Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je stempels hebt van een PC of een bekende en goede P specialist. Belangrijker is dat het onderhoud regelmatig plaatsvindt. Ik zlf doe de beurten bij de P dealer en kleine zaken/reparaties/montages bij een goed bekend staande P specialist.

Re: Onderhoud vraag 997/991

25 mei 2013 19:24

johan7887 schreef:Goed punt.

Dit heb ik ook bij mijn BMW gedaan die ik nieuw heb gekocht. En moet concluderen dat de bedragen met 60% of meer zijn afgenomen en het onderhoud ook nog beter werd uitgevoerd .... Zo hebben ze bij BMW een aantal keer geprobeerd iets met mijn automaat te verhelpen. Maar dat bleef terug komen totdat ik hem na 4 jaar naar een witte garage bracht voor een beurtje. Daarna nooit meer last van gehad!? :shock:

Vraag je jezelf toch af wat de kwaliteit is van de merkgarage.

Maar hoor ook dat die stempels zo belangrijk zijn.

Twee van de vele ervaringen bij de audi dealer: melding op dashboard dat achteruitlampje het niet deed: met drie man een half uur gekeken. Was de bedrading waar iets mis mee was. Moest ik een afspraak voor maken. Garage om de hoek: beetje contactspray en het lampje deed het weer.
Andere keer: grote beurt. Rij weg: melding op dashboard dat ruitenwisservloeistof op is. Had net 900 euro afgetikt....

Kan zo nog wel even doorgaan.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 8:14

johan7887 schreef:Via een anders post kwam ik bij een auto terecht uit 6-2006 / 70000km en zag ik dit in de advertentie staan

Nou wissel ik mijn auto tot nu toe meestal als die 6 jaar oud is, maar dit doet mij even de wenkbrauwen fronsen ;)
Is dit normaal dergelijk onderhoud bij een 911? Of is dit vrij duur?

Waar moet je ongeveer qua kosten rekening mee houden met een 997/991 tot periode van 2 tot 8 jaar oud is bij normaal gebruik?
Ik weet dat er altijd excessen zijn, maar met mijn BMW of VW heb ik tot 6,5jaar oud en 140-200k eigenlijk geen duur onderhoud gehad.

Bvd
Johan



Met de 996 in 2jr en 20k km:
Nieuwe banden bij aankoop: 825,- (heb er daarna zoals gezegd ongeveer 20k km op gereden en waren zeker nog niet op
Kleine beurt inclusief einde garantie check bij PC Rotterdam 600,-
Wisserbladen, 50,-
Radiateuren schoonmaken bij PC Florence, 425,- :mrgreen:

Dus in 2jr als je begint met een goede auto en zoals je aangeeft niet al teveel rijdt kom je uit met 1k per jaar.

Nu na ruim een jaar met de 997s, garantieverlenging, nieuwe wisserbladen en 111 puntencheck nodig voor garantieverlening 1.600,- Oh ja, en een poetsbeurt bijj Bart voor een paar honderd euro :lol:

MAAAARRRRRRRRRRRRRR, ik heb de auto met garantie gekocht en bij de aflevering worden dan alle/ bepaalde slijtagedelen vervangen die minder dan 50% van origineel zijn. In mijn geval is de auto dus afgeleverd met nieuwe remmen rondom (schijven en blokken) en nieuwe banden rondom. Die heb ik dus (logischerwijs na 10k km) nog niet gehad nu.

Zonder je topic te willen vervuilen, auto is wel al twee keer terug geweest waarbij er onder garantie aan gewerkt is (bak uitgebouwd en ingebouwd omdat ie zweette en nog wat ander werk. Als je dit zelf moet betalen had de balans er dus heel anders uit gezien. Ik zou ook zeggen als je met een goede basis begint kom je met 2500e per jaar een heel einde, maar ook ik heb een potje achter de hand mocht er eens wat gebeuren

grt. Pieter

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 8:18

Johan2 schreef:
johan7887 schreef:Goed punt.

Dit heb ik ook bij mijn BMW gedaan die ik nieuw heb gekocht. En moet concluderen dat de bedragen met 60% of meer zijn afgenomen en het onderhoud ook nog beter werd uitgevoerd .... Zo hebben ze bij BMW een aantal keer geprobeerd iets met mijn automaat te verhelpen. Maar dat bleef terug komen totdat ik hem na 4 jaar naar een witte garage bracht voor een beurtje. Daarna nooit meer last van gehad!? :shock:

Twee van de vele ervaringen bij de audi dealer: melding op dashboard dat achteruitlampje het niet deed: met drie man een half uur gekeken. Was de bedrading waar iets mis mee was. Moest ik een afspraak voor maken. Garage om de hoek: beetje contactspray en het lampje deed het weer.
Andere keer: grote beurt. Rij weg: melding op dashboard dat ruitenwisservloeistof op is. Had net 900 euro afgetikt....

Kan zo nog wel even doorgaan.


Auto naar de BMW dealer gebracht voor APK en omdat de brandstof tank lekte. Auto savonds opgehaald, apk gekeurd en steekproef gehad (dus monteur en 2 keurmeesters naar gekeken). We hebben geen brandstoflek gevonden. ik loop naar buiten, kijk bij het rechteracterwiel diesel op het asfalt, haal de goede man erbij (de servicemanager of zo), tank lekt niet zegt u?

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 8:56

Johan2 schreef:
johan7887 schreef:Goed punt.

Dit heb ik ook bij mijn BMW gedaan die ik nieuw heb gekocht. En moet concluderen dat de bedragen met 60% of meer zijn afgenomen en het onderhoud ook nog beter werd uitgevoerd .... Zo hebben ze bij BMW een aantal keer geprobeerd iets met mijn automaat te verhelpen. Maar dat bleef terug komen totdat ik hem na 4 jaar naar een witte garage bracht voor een beurtje. Daarna nooit meer last van gehad!? :shock:

Vraag je jezelf toch af wat de kwaliteit is van de merkgarage.

Maar hoor ook dat die stempels zo belangrijk zijn.

Twee van de vele ervaringen bij de audi dealer: melding op dashboard dat achteruitlampje het niet deed: met drie man een half uur gekeken. Was de bedrading waar iets mis mee was. Moest ik een afspraak voor maken. Garage om de hoek: beetje contactspray en het lampje deed het weer.
Andere keer: grote beurt. Rij weg: melding op dashboard dat ruitenwisservloeistof op is. Had net 900 euro afgetikt....

Kan zo nog wel even doorgaan.


Drie weken geleden 2500 euro afgetikt bij de Audi dealer voor grote beurt, multiriem (incl. alle poelies en waterpomp) en dual-mass vliegwiel (maar 400 euro coulance van de 1400 euro).
Vrijdagavond opgehaald en zondagmorgen met het gezin op stap en na 10 km lampje koelvloeistof aan. Helemaal leeg. ANWB constateerde aftapplug van het koelwater had defecte rubber, was eraf geweest ivm vervangen waterpomp en koelvloeistof :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Volgende beurt gaat niet meer door VW/Audi dealer uitgevoerd worden.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 10:12

die dealers drijven op leasecontracten waarbij nobody gives a verrek en wordt toch wel betaald.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 10:20

Daar ben ik dan als niet leaserijder de Sjaak van :ass:

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 11:00

en ik als leaserijder blijf hoge kwaliteit eisen voor die forse prijzen die ze er voor vragen. Neem ook altijd de rekening mee als ik service heb laten uitvoeren aan de leasert, zodat je ze een beetje scherp kunt houden

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 11:30

2 vrienden van me namen hun lease-audi mee toen ze weggingen bij een bedrijf, tamelijke ellende bleek later.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 12:45

Ga er maar rustig vanuit dat zeker in het laatste jaar van het leasecontract alleen de allerhoogst noodzakelijke reparaties worden uitgevoerd.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 13:34

Ik vraag me af of de TS na al deze verhalen echt gerustgesteld is :)
Belangrijk is, dat je een buffer hebt om onverwachte tegenslagen op te kunnen vangen. Als je de auto voorts als tweede auto gebruikt, dan zullen de kosten navenant kleiner zijn. Als je belang hecht aan waardebehoud van de auto, dan is het aan te raden de beurten bij een dealer of bij een specialist (goedkoper) te laten uitvoeren. Twee rechter handen (ik heb die helaas niet :( ) helpt ook wat.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 18:57

Met dit in je achterhoofd. Wat zou dan een goede Porsche onderhouds strategie zijn?

Stempels halen voor de beurten en het overige werk laten uitvoeren door een Porsche Specialist?
Gaat dat veel geld en misschien ook wel ergenis schelen?

Ik zeg ik nu iets heel doms :)

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 19:08

als je niet met garantie werkt zou ik altijd een goeie spezi nemen.

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 19:13

+2............. :wink:

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 23:13

Wat is een goede specialist in de regio Helmond?

Re: Onderhoud vraag 997/991

27 mei 2013 23:31

Boxster is ook veeeel goedkoper. Zeker als je 80% van het onderhoud zelf uitvoert. Ik bedoel, nieuwe remmen rondom kun je makkelijk zelf :D :D

Re: Onderhoud vraag 997/991

28 mei 2013 8:23

Bas Rutten schreef:Wat is een goede specialist in de regio Helmond?


Paul Geeris in Heeze?

Re: Onderhoud vraag 997/991

28 mei 2013 22:00

inderdaad Paul Geeris. Ook voor de nieuwe(re) modellen overigens.

De "beste" strategie, of in ieder geval mijn strategie tot nu toe is: koop zo nieuw mogelijk (zeg, 2-2,5 jaar oud, een km of 10.000-20.000) bij de porsche dealer in duitsland + garantie voor 'n jaar. dan kan je niks/niet veel gebeuren. Daarna is het feitelijk jou auto geworden aangezien je er binnen het jaar al minstens zoveel kilometer op zet. Dan is het dus zoals jij er mee om gaat wat uitmaakt hoe de rest van het onderhoud en levensduur zal zijn van de meeste onderdelen.

Nadeel: is vrij duur in afschrijving. Nu was ik zo naïef om te denken dat de Cayman de enige porsche zou zijn maar inmiddels ben ik al druk naar 2 potentiële vervangers aan het kijken.... :wink:

Re: Onderhoud vraag 997/991

30 mei 2013 23:01

Ik hem hem net een maand of 3, mijn 996mkII Carrera4. Nog geen beurt nodig, maar wat is wijsheid rond RTD? Er is natuurlijk P-centrum maar is hier een goede specialist in de buurt?
Plaats een reactie