Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: ontsteking sc 82

19 jun 2013 8:16

richard911sc schreef:en deze wist me te vertellen dat ik een "blaffende"motor heb?! :bang: :bang:gr richard


Is dat niet als de koppen wat lekken :?:
Dan hoor je hem blaffen, kwam vroeger wat meer voor en ze bleven er vaak nog mee doorrijden :oops:
Ook de VW "klipper" bussen hadden daar wel eens last van, vaak de tapeinden die het af lieten weten :idea:
Niebest, suc6 :scratch:

Re: ontsteking sc 82

19 jun 2013 10:47

richard911sc schreef:Peter dank voor reactie.
Prutswerk ben ik niet helemaal mee eens,


Zei ook een beetje prutswerk. :wink:

Re: ontsteking sc 82

19 jun 2013 20:39

achteraf, klopt dit peter.
molen 934, er lekt een klein beetje olie bij de eerste en derde cylinder aan de linker kant.
en dan daar waar de extra lucht werd ingeblazen(zitten nu speciale dopjes in), en daar lekt ie net boven, onderzijde cylinder dus.
misschien toch maar sec opinion uit voeren.. :scratch:
gr richard

Re: ontsteking sc 82

20 jun 2013 22:43

heb een vermoeden: nieuwe tapeinden/kopbouten zijn niet ver genoeg in het blok gedraaid, waardoor de kop net niet strak genoeg aangedraaid kan worden (sleutel ging slippen).

mot er sowieso weer uit, helaas.

goede nieuws is: alles is nu gangbaar...

Re: ontsteking sc 82

21 jun 2013 11:44

Of je schroefdraad ligt uit je blok....

Re: ontsteking sc 82

21 jun 2013 17:13

Heren dank, hoop dat t zo simpel is, een kwestie van allemaal nalopen en aandraaien.
ik zal t laten weten als t blok eruit is.
gr Richard

Re: ontsteking sc 82

24 aug 2013 20:49

eindelijk tijd en durf gevonden om de motor te laten nakijken.
afgelopen donderdag bij een ouwe rot in het vak geweest(Erwin dus, Rebel engineering), motor eruit gehaald en gedemonteerd.
wat opviel was dat de bouten en moeren van de cylinderkoppen niet bijster strak waren aangedraaid, :bang: eea niet volgens de leermeester zo in elkaar gezet had moeten worden(wel goed genoeg om normaal te werken)

vrijdag de koppen van de nokkenassen gehaald, cylinders gedemonteerd en blijkt
dat alle koppakkingen volledig waren weggevaagd(veer materiaal was verpulverd/gebroken en ingebrand op een cylinder en kop; die die het meest lekte) :bang: :bang: :bang: :bang: kortom alle koppen en cylinders vlakken en de hele bende nalopen en maar weer opnieuw in elkaar zetten.
ontzettend balen dat alles weer los moet en het weer een aantal knaken gaat kosten, echter achteraf wel erg blij dat het na 600 km is gebeurd (had niet willen weten wat voor schade het had kunnen worden)en ik nu veel werk zelf mag doen(onder toezicht :mrgreen:
leer er zo ontzettend veel van, hoe alles werkt, technisch in elkaar zit, waarom dit wel en dat niet kan enz; wat dat aangaat, echt een aanrader.
heb misschien wel het geluk dat ik mee mag helpen, zelf eea mag doen en dat bij iemand die veel ervaring heeft in de luchtgekoelde porsche motoren :res: (thanks Erwin, correct me if i am wrong)
kan niet wachten tot ik weer zonder zorgen kan genieten van het geluid en het rijden, maar eerst nog een aantal uren flink sleutelen met de leermeester. :thumleft:
iedereen bedankt voor de adviezen en input :thumleft:

gr richard :cheers:
Laatst bijgewerkt door richard911sc op 24 aug 2013 21:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: ontsteking sc 82

24 aug 2013 21:39

Weet je iig dat het goed komt :thumleft: Wie had dat blok gereviseerd?

Re: ontsteking sc 82

24 aug 2013 21:59

beun de kennis, iemand met redelijk verstand van, alles volgens wayne dempsey aangehaald en uitgevoerd(had kennis van zijn eigen 2ltr(in een krat gekocht en volledig in elkaar gezet)) maar blijken toch redelijke verschillen te zijn.(met de sc)
aanhaalmomenten volgens dat boek dus( how to rebuild...)en misschien dat daar iets niet goed in staat of gewoon niet goed gedaan :bang:
moet ook eerlijk zeggen dat dat me niets gekost heeft, erwin er werk door heeft :mrgreen: en ik (achteraf) veel heb geleerd, zowel positief als negatief...
gr richard

Re: ontsteking sc 82

25 sep 2013 13:33

Beetje late reactie, maar ja..... 'K ben een beetje druk...
Het kan heel goed dat de juiste aanhaalmomenten gebruikt en ook ingesteld zijn, maar dat de momentsleutel (ratel) niet meer correct is.
Heb ik zelf ook een keer gehad met wielbouten..... :oops: Netjes op "moment" gezet, maar na een korte rit toch drie losse wielen.
Zo'n momentsleutel moet eigenlijk periodiek geijkt worden.

Het voordeel van het nadeel is wel dat je je motor nu echt kent... :wink:

Re: ontsteking sc 82

25 sep 2013 13:53

Als je je nokken-as huizen hebt gemonteerd is het verstandig om de nokken-as er in te steken en te controleren of deze vrij kan bewegen. Als er een speling is groot genoeg voor een olie lekkage, dan moet het nokkeashuis daar onder spanning staan en zou de nokkenas niet vrij ronddraaien. Een lekkage kan natuurlijk ook onstaan doordat er geen goede afdichting is tussen het nokken-as huis en de koppen. Misschien niet goed schoongeweest of niet genoeg 754 er tussen.
Plaats een reactie