Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Gesloten onderwerp

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

30 sep 2013 19:06

Cazzo Super Veloce schreef:Mee eens, alleen is de meest rationele keuze niet altijd de beste...

Fiscale voordelen = ratio :wink:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

30 sep 2013 19:38

"Zou, zou, zou"... Als mijn lease budget omhoog ging, en mijn salaris ook, zou ik voor een 4-serie kiezen... Als... Als... Als....

Eindconclusie: milieu is een wassen neus, en blijkbaar geldt "bewijslast" alleen maar voor mensen die sceptisch zijn, en niet voor mensen met een roze (bijtellings-)bril... Waar zijn de cijfers dat het WEL beter is voor het milieu? Dat het NIET meer vervuilend is dan.... Dat het....

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

30 sep 2013 22:39

Zou zou zou ja, want als ondernemer betaal je alle kosten voor je eigen auto en daarbij ook nog bijtelling.
Vandaar mijn interesse in bijtellingsvrij.
Verder beweer ik niets over Tesla's en het milieu, dus valt er ook niets te onderbouwen.
Als dan iemand beweert: "al helemaal niet schoner dan een doorsnee verbrandingsmotor" ben ik benieuwd waar dat vandaan komt.
Voorlopig lijkt het borrelpraat.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 1:10

TNO heeft vorig jaar een onderzoek gepresenteerd over elektrisch rijden in Nederland. Kijk je puur naar wat de gemiddelde uitstoot van de centrales in Nederland is en vergelijk je dat met de uitstoot van een gemiddelde verbrandingsmotor dan is de conclusie van TNO dat een elektrische auto 22% minder schadelijke stoffen uitstoot. Kanttekening van TNO was wel dat weersinvloeden zoals wind, regen, hitte en kou ervoor zorgen dat de actieradius van een elektrische auto tot wel 50% kan afnemen en de indirecte uitstoot van schadelijke stoffen toeneemt in tegenstelling tot een conventionele auto met verbrandingsmotor waar die omstandigheden heel wat minder van invloed zijn. Ook niet meegenomen is dat steeds meer centrales in Nederland dit jaar zijn overgestapt op kolen uit de VS omdat de kolenprijs momenteel enorm laag is. En dat betekent vanzelfsprekend ook meer uitstoot van schadelijke stoffen. Ook zullen er de komende jaren kolencentrales bijgebouwd worden. Een prima onderbouwd verhaal en niet zoals jouw bevinding dat een elektrische auto minder onderhoudskosten met zich mee zal brengen dan een normale auto. Want dat is vooralsnog wel borrelpraat en puur speculatief.
Maar het gaat er mij helemaal niet om welke auto er concreet zuiniger uitkomt, ik vind de financiële vrijstellingen voor dit soort auto's gewoon totaal misplaatst. Zolang er gebruik gemaakt wordt van de weg moet je gewoon netjes je mrb en bijtelling betalen.

Mocht je nog wat tijd hebben? http://phys.org/news/2012-10-green-toxi ... hicle.html :wink:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 2:17

Olaf schreef:
Ewout schreef:Ho ho vriend Cazzo, een échte Jaguar ziet er zo uit:

Ik ben het, net als Subdriver, eens een keertje met je eens :thumleft:

:ba: :thumleft:
Beetje late reactie maar ik was even vissen met mijn zonen in Schotland en had deze post gemist.
Geweldig mooi dat Schotland trouwens.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 9:44

Franz schreef:TNO heeft vorig jaar een onderzoek gepresenteerd over elektrisch rijden in Nederland. Kijk je puur naar wat de gemiddelde uitstoot van de centrales in Nederland is en vergelijk je dat met de uitstoot van een gemiddelde verbrandingsmotor dan is de conclusie van TNO dat een elektrische auto 22% minder schadelijke stoffen uitstoot. Kanttekening van TNO was wel dat weersinvloeden zoals wind, regen, hitte en kou ervoor zorgen dat de actieradius van een elektrische auto tot wel 50% kan afnemen en de indirecte uitstoot van schadelijke stoffen toeneemt in tegenstelling tot een conventionele auto met verbrandingsmotor waar die omstandigheden heel wat minder van invloed zijn. Ook niet meegenomen is dat steeds meer centrales in Nederland dit jaar zijn overgestapt op kolen uit de VS omdat de kolenprijs momenteel enorm laag is. En dat betekent vanzelfsprekend ook meer uitstoot van schadelijke stoffen. Ook zullen er de komende jaren kolencentrales bijgebouwd worden. Een prima onderbouwd verhaal en niet zoals jouw bevinding dat een elektrische auto minder onderhoudskosten met zich mee zal brengen dan een normale auto. Want dat is vooralsnog wel borrelpraat en puur speculatief.
Maar het gaat er mij helemaal niet om welke auto er concreet zuiniger uitkomt, ik vind de financiële vrijstellingen voor dit soort auto's gewoon totaal misplaatst. Zolang er gebruik gemaakt wordt van de weg moet je gewoon netjes je mrb en bijtelling betalen.

Mocht je nog wat tijd hebben? http://phys.org/news/2012-10-green-toxi ... hicle.html :wink:


Dus conclusie: schoner, alleen de mate waarin is afhankelijk van de omstandigheden.
Wat betreft de onderhoudskosten; waaruit bestaan die bij een Tesla uit volgens jou?
In ieder geval geen olie/distributieriemen/filters/bougies/koppelingsplaten/koelvloeistof etc, dus dat scheelt al een slok op een borrel.
Banden daarentegen, die zul je regelmatig moeten vervangen, afhankelijk van het gebruik.
En ten leste; ik ben het helemaal eens met je opmerking over MRB en bijtelling.
Maar zolang het voordeel er is zou ik zeggen; profiteer ervan.
Bedoel; er zijn wel meer onterechte vrijstellingen van MRB, zoals die voor "oldtimers" :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 10:53

Nee, je leest wederom alleen datgene wat jij wil lezen. De uitkomst is dat een elektrische auto per definitie niet altijd schoner hoeft te zijn dan een conventionele auto. Een elektrische auto in China is bijvoorbeeld veel schadelijker dan een verbrandingsmotor. En ook hier in Nederland, als allerlei factoren zoals de weersinvloeden niet gunstig zijn, hoeft een elektrische auto per definitie niet schoner te zijn.
En wat die onderhoudskosten betreft, ik zou niet weten want daarvoor is het nog veel te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen. Die dingen zijn pas net op de markt.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 12:12

Kan, maar daarmee is : "al helemaal niet schoner dan een doorsnee verbrandingsmotor" nog steeds borrelpraat want veel te algemeen gesteld.

Wat de onderhoudskosten betreft, mij werd door een Tesla-medewerker verzekerd dat de enige posten banden en ruitenwissers zijn( :shock: ), kom daar maar eens om met je Seat.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 13:27

Cazzo Super Veloce schreef:Kan, maar daarmee is : "al helemaal niet schoner dan een doorsnee verbrandingsmotor" nog steeds borrelpraat want veel te algemeen gesteld.

Niet per definitie en concreet genomen al helemaal niet in China. Maar we zullen afwachten wat de toekomst ons zal brengen en hoe groen onze energie dan zal zijn. Tot die tijd hoef ik me niet te verontschuldigen in mijn Seatje met dpf-filter.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 13:48

Tuurlijk niet, doe ik ook niet in mijn T5 met DPF :thumleft:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 okt 2013 22:48

Cazzo Super Veloce schreef:Wat de onderhoudskosten betreft, mij werd door een Tesla-medewerker verzekerd dat de enige posten banden en ruitenwissers zijn( :shock: ), kom daar maar eens om met je Seat.
Goh, de BMW-medewerker die ik sprak verzekerde mij ook dat er nooit problemen waren met hun auto's. :bang:
No offense, maar dit is natuurlijk echt kul. Ja, er zullen geen onderhoudskosten zijn die een normale verbrandingsmotor heeft. Maar er zijn er ongetwijfeld meer dan alleen ruitenwissers en banden. Een ditje, een datje, verzin het maar. Hoe lang leeft een elektro motor? Wat zit er eigenlijk voor motor in zo'n ding? Wat is daar voor onderhoud? Om het nog maar niet te hebben over remblokjes, die VEEL harder moeten remmen dan bij een normale auto, of gaat dat ook allemaal op de elektromotor? En wat doet dat dan weer met de levensduur van die motor.
Zoals Franz al zegt, er is nog geen ervaring met die dingen, dus ook niet met het onderhoud! Maar goed, we dwalen af... Wat zijn de echte ervaringen? Buiten het "hij trekt zo snel op" ;)... Paulus?

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 2:01

Mijn exemplaar moet nog geleverd worden, Pascal.

Buiten alle energie- en milieudiscussie is Tesla gewoon een beursgenoteerd bedrijf dat 25% marge per auto wil maken. Door het elimineren van het dealerkanaal (vergelijk met direct sellers in verzekeringen) lukt dat makkelijker, want de klant heeft geen enkele inbreng, buiten het omkeren van de portemonnee.

Zo wordt een onderhoudsprogramma aangeboden voor vier jaar of 80.000 km, wat het eerste komt. Dat zijn dan vier beurten op je oprijlaan voor € 2.8000 incl. BTW. Dit was natuurlijk een lachertje, zodat het nu mondeling toegezegd wordt altijd voor vier jaar te zijn, ongeacht kilometers. Maar als je ziet wat er in die beurten gebeurt is het inderdaad visuele inspectie en wat vloeistofjes checken en een interieurfilter vervangen. Tegen het uurtarief van een medisch specialist dan blijkbaar.

Er rijden nu een paar honderd models S'en rond in Belgie en NL. De geïnteresserden kunnen meelezen op http://www.teslamotorsclub.com/forumdis ... etherlands.

Er zijn wat kinderziektes, soms zelfs heel vervelende, maar er wordt ook genoeg gejubeld en gejuicht. Ondanks de cognitieve dissonantie lijken de eerste eigenaren er echt gelukkig mee.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 8:06

PaulusdB schreef:Zo wordt een onderhoudsprogramma aangeboden voor vier jaar of 80.000 km, wat het eerste komt. Dat zijn dan vier beurten op je oprijlaan voor € 2.8000 incl. BTW. .


28000 voor vier beurtjes... Dan doe mij maar het onderhoud aan een Porsche Turbo of RS6... ;)

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 11:14

Het is natuurlijk € 2.800,00 DJ.

Het is dan wel bij de berijder op locatie, maar op het Tesla forum noemde ik het al een mooi uurtarief voor een advocaat, hier wilde ik jou niet schofferen. :wink:

Benieuwd of er garagisten in dit gat in de markt springen. Ik ga het zeker aan mijn Bosch specialist vragen. Kan hij naast zijn Mercedes- en BMW-klandizie ook wat Tesla adepten bedienen.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 11:34

PaulusdB schreef:Het is natuurlijk € 2.800,00 DJ.


Dat snap ik, maar ik wilde even gevat uit de hoek komen. Sorry...

:wink:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:07

Pascal schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Wat de onderhoudskosten betreft, mij werd door een Tesla-medewerker verzekerd dat de enige posten banden en ruitenwissers zijn( :shock: ), kom daar maar eens om met je Seat.
Goh, de BMW-medewerker die ik sprak verzekerde mij ook dat er nooit problemen waren met hun auto's. :bang:
No offense, maar dit is natuurlijk echt kul. Ja, er zullen geen onderhoudskosten zijn die een normale verbrandingsmotor heeft. Maar er zijn er ongetwijfeld meer dan alleen ruitenwissers en banden. Een ditje, een datje, verzin het maar. Hoe lang leeft een elektro motor? Wat zit er eigenlijk voor motor in zo'n ding? Wat is daar voor onderhoud? Om het nog maar niet te hebben over remblokjes, die VEEL harder moeten remmen dan bij een normale auto, of gaat dat ook allemaal op de elektromotor? En wat doet dat dan weer met de levensduur van die motor.
Zoals Franz al zegt, er is nog geen ervaring met die dingen, dus ook niet met het onderhoud! Maar goed, we dwalen af... Wat zijn de echte ervaringen? Buiten het "hij trekt zo snel op" ;)... Paulus?


Vandaar ook de :shock: want natuurlijk is dat verkopers-kul.

Wat de remmen betreft; die gebruik je nauwelijks in een Tesla. Regeneratie levert in bijna alle gevallen voldoende remkracht (is trouwens instelbaar als je liever met de remmen remt).
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 03 okt 2013 12:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:08

PaulusdB schreef:Het is natuurlijk € 2.800,00 DJ.

Het is dan wel bij de berijder op locatie, maar op het Tesla forum noemde ik het al een mooi uurtarief voor een advocaat, hier wilde ik jou niet schofferen. :wink:

Benieuwd of er garagisten in dit gat in de markt springen. Ik ga het zeker aan mijn Bosch specialist vragen. Kan hij naast zijn Mercedes- en BMW-klandizie ook wat Tesla adepten bedienen.


Dan gaat wel je garantie vervallen en dat lijkt me niet handig bij een Tesla...

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:13

Ik heb ooit ergens gelezen dat de stekkers en oplaadkabels nog wel eens vervangen moesten worden bij elektrische auto's. Veelal onder garantie maar toch behoorlijk aan de prijs als je het uit eigen portemonnee moet betalen. Ook plaatwerk bij eventuele schade van een Tesla schijnt niet goedkoop te zijn.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:13

Overigens wil ik nog even melden dat ik met mijn DD precies het door de fabriek opgegeven brandstofverbruik haal, iets wat bij de gemiddelde batterijauto nog wel eens problematisch is... :^:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:17

Dat geldt ook voor al die eco-apparaten en niet specifiek de elektrische auto.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:24

Het gemiddeld verbruik is natuurlijk wel 1 op 6,3 maar daar zijn ze tenminste eerlijk over :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:44

Maar goed, nu is het brandstofgebruik bij een Jag niet de grootste kostenpost natuurlijk. :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 12:53

Je hoeft geen 458 of R8 te kopen voor een goeie fik :?
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 14:45

Cazzo Super Veloce schreef:
Dan gaat wel je garantie vervallen


Het zal discussies opleveren, maar verder: nee.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

03 okt 2013 14:47

Blaserlou schreef:Je hoeft geen 458 of R8 te kopen voor een goeie fik :?
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html


Gelukkig... eindelijk een Model S met verbrandingsmotor!
Gesloten onderwerp