Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 12:33

Ja, achterlijk he, een serieus topic... :mrgreen:

Ik vind het oprecht een interessant fenomeen dat naarmate de auto's nieuwer worden, awd minder imagogevoelig lijkt te zijn. Ikzelf heb ook veel van die autos met borsthaar gehad. Helemaal tot aan de navel :lol: Maar de realiteit is natuurlijk dat vrijwel iedereen hier niet genoeg Walter R dna heeft om sneller te zijn met een C2. Wel heb ik met zowel een 964 c2 als c4 gereden en dat gaf toch wel een ander gevoel. In de C4 was het eerst droog en uit de Cobra komende wist ik zeker dat de C4 niet voor mij was. En toen ging het regenen... :wink:

Ik kan mij wel vinden in het feit dat hoe nieuwer de auto, des te minder de invloed op het 'gevoel'. En ook dat je er in de praktijk zeer weinig van merkt. Zeker bij de nieuwere autos. Ik heb nu een C2 omdat die er nu eenmaall zo stond, maar als het een C4 was, had die nu voor mijn deur gestaan. :idea:

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 13:39

Ik vond groen leder veel belangrijker dan C2 of C4.

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 16:16

MickRS schreef:Ja, achterlijk he, een serieus topic... :mrgreen:

Nee, echter een greep uit eerdere voorstellingen in dit theater:
...een 996 carrera 2 of carrera 4....
993 carrera 4 of carrera 2?
997 / 997s of 997-4
993 2S vs. 4S
Het verschil tussen 'n 996 Carrera 4 en 'n 996 4S
voorkeur 996 carrera 4 of 2...
996 carrera of 996 carrera 4?
Wat zijn de voor en nadelen van een Carrera 4 (993)

Begrijp je nu mijn verbazing dat iemand die al zo lang hier aanwezig is deze vraag stelt? :wink:

MickRS schreef:Maar de realiteit is natuurlijk dat vrijwel iedereen hier niet genoeg Walter R dna heeft om sneller te zijn met een C2.

Autovisie 14-2005 schreef:"Eerste rij-indruk Porsche Carrera 4"

.....Sedertdien hebben Porsche-puristen altijd een beetje moeite gehad met een Carrera 4.
Het zou een te lieve, te makkelijk rijdbare auto zijn. Een opvatting die Walter Röhrl-nadere introductie overbodig, dunkt me- doet lachen.

Röhrl zegt:

"Diegene die dat zeggen, doen het in hun broek als ze geheel per ongeluk een beetje overstuurd de hoek om gaan. Ze weten niet waarover ze praten. Met een vierwielaangedreven auto ben je in alle omstandigheden simpelweg sneller dan met een achterwielaandrijver. Vierwielaandrijving is dus gewoon beter. En vierwielaandrijvers zijn helemaal niet makkelijker, maar juist veel moeillijker te rijden. Als jer tenminste echt op de limiet zit. Ga je over de limiet, dan heb je een veel groter probleem dan wanneer datzelfde met een achterwielaandrijver gebeurt."

Afbeelding

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 16:24

Volgens mij rij jij net zo vaak op de limiet als ik :wink:

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 16:38

EriC4C schreef:
MickRS schreef:Ja, achterlijk he, een serieus topic... :mrgreen:

Nee, echter een greep uit eerdere voorstellingen in dit theater:
...een 996 carrera 2 of carrera 4....
993 carrera 4 of carrera 2?
997 / 997s of 997-4
993 2S vs. 4S
Het verschil tussen 'n 996 Carrera 4 en 'n 996 4S
voorkeur 996 carrera 4 of 2...
996 carrera of 996 carrera 4?
Wat zijn de voor en nadelen van een Carrera 4 (993)

Begrijp je nu mijn verbazing dat iemand die al zo lang hier aanwezig is deze vraag stelt? :wink:


Sorry, ben ff aan het stoeien geweest met een wilde Engelse...

MickRS schreef:Maar de realiteit is natuurlijk dat vrijwel iedereen hier niet genoeg Walter R dna heeft om sneller te zijn met een C2.

Autovisie 14-2005 schreef:"Eerste rij-indruk Porsche Carrera 4"

.....Sedertdien hebben Porsche-puristen altijd een beetje moeite gehad met een Carrera 4.
Het zou een te lieve, te makkelijk rijdbare auto zijn. Een opvatting die Walter Röhrl-nadere introductie overbodig, dunkt me- doet lachen.

Röhrl zegt:

"Diegene die dat zeggen, doen het in hun broek als ze geheel per ongeluk een beetje overstuurd de hoek om gaan. Ze weten niet waarover ze praten. Met een vierwielaangedreven auto ben je in alle omstandigheden simpelweg sneller dan met een achterwielaandrijver. Vierwielaandrijving is dus gewoon beter. En vierwielaandrijvers zijn helemaal niet makkelijker, maar juist veel moeillijker te rijden. Als jer tenminste echt op de limiet zit. Ga je over de limiet, dan heb je een veel groter probleem dan wanneer datzelfde met een achterwielaandrijver gebeurt."


Hahaha... Hoe waar is dit!

Ging mij ook vooral om het imago aspect. Bij een 964 moet je een C2 hebben, en heb je een 996 dan is de C4 inene wel cool, dat is eigenlijk best vreemd... We zijn net mensen :wink:

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 18:52

Standaard afstelling is onderstuur.C4 is nog meer onderstuur (met name bij de lufties).Bij de 997 al veel minder maar als je gaat pushen je het wel weer voelt.
Maar geen reden geweest om de 4S te laten staan.Want hoe vaak is het nou echt hinderlijk?Allemaal snel zat :drive:

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 19:54

Ewout schreef:Ik heb C2-c4 helemaal niet mee laten wegen bij de beslissing tot aankoop. Gewoon een exemplaar gezocht in de door mij gewenste kleurstelling en met een goede AKK.

Toen ik me op dit forum had aangemeld bleek ik toevallig de versie voor echte kerels te hebben aangeschaft, iets wat mijn ego natuurlijk een enorme boost heeft gegeven :wink:


Een cabrio voor echte kerels? :?:
Herenkappers?

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 20:28

Uitbreiding op topic:

Airco vs geen airco :salut:

Re: C2 of C4?

18 okt 2013 20:33

Röhrl zegt:

"Diegene die dat zeggen, doen het in hun broek als ze geheel per ongeluk een beetje overstuurd de hoek om gaan. Ze weten niet waarover ze praten. Met een vierwielaangedreven auto ben je in alle omstandigheden simpelweg sneller dan met een achterwielaandrijver. Vierwielaandrijving is dus gewoon beter. En vierwielaandrijvers zijn helemaal niet makkelijker, maar juist veel moeillijker te rijden. Als jer tenminste echt op de limiet zit. Ga je over de limiet, dan heb je een veel groter probleem dan wanneer datzelfde met een achterwielaandrijver gebeurt."


Walter heeft natuurlijk gelijk. Maar Walter is een racer, en kijkt heel anders naar auto's dan wij liefhebbers. Voor hem geldt sneller=beter. Maar voor mij geldt beleving=beter. En je wilt op de openbare weg helemaal niet op de limiet zitten, dat is veel te gevaarlijk voor de gemiddelde Porsche rijder, zoals Walter al aangeeft zal die het in zijn broek doen als hij eens uitbreekt. Maar op 8/10e rijdend, rijdt een C2 denk ik gemiddeld met iets meer beleving dan een C4, en is daarmee leuker voor de liefhebber.

Ik zat vanavond wat video's van Walter op Youtube te kijken en in eentje vertelt hij wat voor auto's hij heeft:
- een 996/7 turbo als daily driver omdat het een alleskunner is, ook voor als er bij hem sneeuw ligt
- een 996/7 gt3 als demonstratieauto op cursussen en voor circuitrijden vanwege het ontbreken van turbo lag
- een carrera gt voor zeer speciale gelegenheden
- en een 964 RS

De eerste twee zijn natuurlijk zijn company cars van dat moment, die krijgt hij voor zijn werk. Maar de derde en de vierde, dat zijn de auto's die hij kiest om te houden, om te rijden als hij het voor zijn plezier doet.

Maar het gaat mij om de beleving, als die met een C4 beter zou zijn, dan is er niets tegen een C4.

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 9:12

Als je veel en lange stukken achteruit rijdt, zou ik een C4 nemen. Anders heb je nl steeds een soort voorwielaandrijving en dat is pas echt voor wijven. :mrgreen:

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 9:42

Dat is het met een C4. Hij gaat later, maar als hij gaat hou je hem niet. Maar mijn tegenwerping voor 80-90% van de mensen die hier vraagt "C2 of C4?" is: Hoe vaak ga jij met je nieuwe Porsche op de limiet (van de auto, niet van jezelf!) terechtkomen? Ik durf te zeggen bij normaal weggebruik: (bijna) nooit.

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 10:01

...en het gas erop houden in een bocht, anders heb je er nog niets aan...in tegenstelling tot als je bijv. vaart moet minderen, toch?

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 10:28

horn schreef:Dat is het met een C4. Hij gaat later, maar als hij gaat hou je hem niet. Maar mijn tegenwerping voor 80-90% van de mensen die hier vraagt "C2 of C4?" is: Hoe vaak ga jij met je nieuwe Porsche op de limiet (van de auto, niet van jezelf!) terechtkomen? Ik durf te zeggen bij normaal weggebruik: (bijna) nooit.

Nu maar even serieus dan: waarom houd je hem dan niet? Voordeel van 4wd in overstuur situaties is toch juist dat je hem er dan op het gas "uit kan trekken".

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 11:06

De grens ligt bij een C4 erg ver weg, maar is dan ook erg scherp. Als je die opzoekt dan blijft deze lang weg en verrast je vervolgens, waardoor het je dan vrijwel nooit lukt om het verlies van grip op te vangen. Zelfs Remmo Niezen was zeer verbaasd over de grip van een C4, wat er voor nodig is om die te verliezen en lukte het niet om de 911 op te vangen :idea: (als je niet weet wie dat is google daar dan maar eens op :wink: )

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 11:12

Ach, wat weet die er nou van :lol:

Ok, duidelijk. Zal het zelfs eens willen proberen....

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 11:48

Om maar antwoord te geven op de eerste vraag van de ts.....ga je voor een lufti, pak een C2. Deze zijn over het algemeen wat gewilder, iets goedkoper in onderhoud, minder vermogensverlies en lichter dan een C4. Of je de limieten van zo'n auto gaat opzoeken is helemaal niet van belang want het gaat bij potentiële kopers van dit soort auto's om de emotie van het merk.
En wat de uitspraak van Walter Röhrl betreft, die man heeft absoluut gelijk alleen komt het in deze context wat vreemd over. Nu wordt er gesuggereerd dat in deze discussie een AWD altijd beter is dan een RWD en dat klopt niet. Voorbeeld, tijdens de 24h van de Nurburgring reden er twee Audi TT's mee. Een Quattro en een voorwielaangedreven TT (FWD). De FWD reed steeds de snellere rondetijd vanwege het gewicht en het verlies in vermogen vanwege het verschil in aandrijflijn. Een ander feit is dat Porsche een goede reden zal hebben dat de GT3RS en GT2's nog steeds RWD uitgevoerd worden. Het is dus compleet afhankelijk met welke ingrediënten we te maken hebben. Circuit, weersomstandigheid, ligging van het blok en de kundigheid van de coureur.

Persoonlijk heb ik mijn keuze bewust laten vallen op een C2. Een AWD komt er ooit ook nog wel maar dan in de vorm van bv een RS4 of RS6. Gewoon omdat Audi wat dat betreft mij meer vertrouwen geeft als het gaat om AWD/Quattro.

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 12:15

Is die goede reden niet dat een GT3(RS) een homologatie model is voor het FIA GT3 klassement, waarin je max. twee aan gedreven wielen mag hebben? Meestal zijn dingen uitgesloten in racerij als ze voordeel bieden....

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 17:24

Franz schreef:Persoonlijk heb ik mijn keuze bewust laten vallen op een C2.

Persoonlijk heb ik mijn keuze bewust laten vallen op een C4, omdat ik de 911 niet alleen als "mooi weer" auto wil hebben en er iedere dag het hele jaar door mee wil kunnen rijden :wink:

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 19:04

Enguess schreef:
horn schreef:Dat is het met een C4. Hij gaat later, maar als hij gaat hou je hem niet. Maar mijn tegenwerping voor 80-90% van de mensen die hier vraagt "C2 of C4?" is: Hoe vaak ga jij met je nieuwe Porsche op de limiet (van de auto, niet van jezelf!) terechtkomen? Ik durf te zeggen bij normaal weggebruik: (bijna) nooit.

Nu maar even serieus dan: waarom houd je hem dan niet? Voordeel van 4wd in overstuur situaties is toch juist dat je hem er dan op het gas "uit kan trekken".

Heb Malle Pietje ooit zijn C4 zien verliezen op Zolder. Hoewel hij aardig kan sturen had hij geen kans. Dat bevestigde voor mij het verhaal dat ik al meerdere malen van 'kenners' had vernomen. C2 over de limiet schijnt een stuk voorspelbaarder te zijn.

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 19:24

EriC4C schreef:... omdat ik de 911 niet alleen als "mooi weer" auto wil hebben en er iedere dag het hele jaar door mee wil kunnen rijden :wink:


Ja, en dat kan niet met een 2-wiel aangedreven auto :roll: :D

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 19:28

Niet? F*ck, ga ik in de winter een probleem krijgen met de mini. Moet toch ruim 15000 km rijden komende winter... :mrgreen:

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 19:36

Erwin schreef:
Ja, en dat kan niet met een 2-wiel aangedreven auto :roll: :D

Nee,echt niet :mrgreen: :wink:

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 19:39

Jaap, gewoon even die aandrijfas aan elkaar lassen, dan kun jij ook komende winter rijden. :drive:

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 19:52

jeff_911 schreef:Is die goede reden niet dat een GT3(RS) een homologatie model is voor het FIA GT3 klassement, waarin je max. twee aan gedreven wielen mag hebben? Meestal zijn dingen uitgesloten in racerij als ze voordeel bieden....

Nee want de Gallardo gt3 heeft namelijk AWD.

@EriC4C: Dat is een keuze inderdaad.

Re: C2 of C4?

20 okt 2013 20:40

Dat was voor mij inderdaad een bewuste keuze nu ik die had.

Erwin schreef:
EriC4C schreef:... omdat ik de 911 niet alleen als "mooi weer" auto wil hebben en er iedere dag het hele jaar door mee wil kunnen rijden :wink:

Ja, en dat kan niet met een 2-wiel aangedreven auto :roll: :D

Niet iedereen met een 911 in ieder geval blijkbaar .....

10134 10136

:^:
Plaats een reactie