Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
16 nov 2013 23:40
Als de rekening op de mat valt is het waarschijnlijk even slikken,
maar het (onbezorgde) rijplezier dat je er voor terug krijgt maakt
heel veel goed.
Geniet er van !
16 nov 2013 23:42
Lekker Rich kan je eindelijk karren

. Volgende week wordt er sneeuw verwacht
17 nov 2013 1:05
Bedankt jongens!
Haha, van die sneeuw had ik gelezen ja...
Er zijn ook foto's gemaakt van het revisieproces. Als ik die heb, zal ik ze hier plaatsen.
17 nov 2013 11:55
Mooi !!! Ben wel benieuwd naar de zichtbare schade wat het tikken heeft veroorzaakt
Verder lot off fun
17 nov 2013 12:42
Inderdaad weer lekker genieten nu! .........en de kosten proberen te vergeten!
17 nov 2013 23:05
Ik heb wel wat foto's van vóór de revisie.
Motorblok uit de wagen laten zakken. Dan zie je eigenlijk wat een kolos het is, zo tezamen met de versnellingsbak.

Dit is cilinder #6 (cilinder rechtsvoor; meest gevoelige voor dit soort kwalen). Je ziet een relatief kleine slijtage, wat niet direct een echte deuk is in de wand, maar wel met de nagels te voelen is. Op de corresponderende zuiger zit een soortgelijke plek.

Na de 1e poging om het motorblok weer op te bouwen, bleek dat cilinder #5 een te lage compressie had. Wellicht is dit ook vóór de revisie al het geval geweest. Het bleek dat de krukas t.h.v. cilinder #5 een afwijking (verdraaiing) had van een klein aantal graden. Dit zou ook mogelijk kunnen bijdragen aan het tikkende geluid van de motor. Daarom is ook de krukas vervangen, zodat ook dit gedeelte van de motor weer als nieuw is. Rest van het blok is uiteraard nauwkeurig onderzocht en nagemeten, zoals koppen en kleppen.
19 nov 2013 20:04
Ik heb een bijna identiek verhaal. Een 996 uit 2003 en met ca 100 dKm en met dezelfde euvel aan cilinder 6. Ook bij mij is in de zomer van dit jaar uit elkaar en in elkaar gezet (3 maanden). Wat goed is gegaan bij jou (en niet bij mij) is de vervanging van de IMS (als het toch al open ligt). Verder heb ik idd de eerste 1500 km niet boven de 3000 toeren gereden.
Nog meer als voorheen let ik op de temperatuur. Onbegrijpelijk dat er geen olietemperatuurmeter op dit model zit. Mijn audi allroad (met een zware motor) heeft het bijvoorbeeld wel en dan zie je hoe ongelofelijk traag zo'n motor op temperatuur komt. Temeer onbegrijpelijk omdat ik het gevoel heb dat bij 996/997 deze problemen waarschijnlijk vaak te wijten is aan te vroeg zwaar belasten van een motor die nog niet op temperatuur is, in het verleden. Niet iedereen heeft affiniteit met en/of aandacht voor sportmotoren. Bij aanschaf van een 2e handse ken je de geschiedenis domweg niet, dat is de risico die erbij hoort, zeker bij een 996/997. En een aankoopkeuring geeft geen afdoende zekerheid (zelfde ervaring als jij).
Anyway, geniet er maar weer van. Ik zelf ben de 1500 km inmiddels net voorbij en wat een genot geeft die auto iedere keer toch weer! Gevoel van onzekerheid blijft nog wel kleven tot nog toe, ik hoop dit kwijt te raken in de loop der tijd.
19 nov 2013 20:59
Kim Park schreef:Onbegrijpelijk dat er geen olietemperatuurmeter op dit model zit. Mijn audi allroad (met een zware motor) heeft het bijvoorbeeld wel en dan zie je hoe ongelofelijk traag zo'n motor op temperatuur komt.
Is die Allroad een diesel? Mij valt het juist altijd weer op hoe snél de olie op temperatuur is, het duurt weliswaar ongeveer 2x zo lang als dat de koelvloeistof op temperatuur is maar dan nog vind ik het snel gaan. Bij een 997 met een olietemperatuurmeter die ik reed was de olie na 8 km al 90 graden (koelvloeistof was na 4 km al 90 graden)... Dezelfde ervaring heb ik nu met mijn Volkswagen met 4.2 V8, ook binnen ongeveer 8 km op temperatuur (olie).
20 nov 2013 0:22
Nee, een benzine. Woon-werk is ca 6-7 km en dan is bij mij de olietemperatuurmeter (vooral nu in de winter) nauwelijks van zijn plaats gekomen! Misschien is de afstand net te klein voor een zware motor maar een lichtere gemotoriseerde (heb ook een kleine VW, zonder olietemperatuurmeter overigens) lijkt me sneller op temperatuur dan een grote V6. Gevoelsmatig allemaal, dat wel.
20 nov 2013 0:34
Overigens had ik tot een jaar geleden een diesel naast de audi, beide auto's waren qua gewicht en motor zeer vergelijkbaar en ik had inderdaad ervaring dat de diesel veel sneller op temperatuur was als de benzine. Nam voor een ritje naar de stad altijd de diesel.
20 nov 2013 9:52
erwin996 schreef:Kim Park schreef:Onbegrijpelijk dat er geen olietemperatuurmeter op dit model zit. Mijn audi allroad (met een zware motor) heeft het bijvoorbeeld wel en dan zie je hoe ongelofelijk traag zo'n motor op temperatuur komt.
Is die Allroad een diesel? Mij valt het juist altijd weer op hoe snél de olie op temperatuur is, het duurt weliswaar ongeveer 2x zo lang als dat de koelvloeistof op temperatuur is maar dan nog vind ik het snel gaan. Bij een 997 met een olietemperatuurmeter die ik reed was de olie na 8 km al 90 graden (koelvloeistof was na 4 km al 90 graden)... Dezelfde ervaring heb ik nu met mijn Volkswagen met 4.2 V8, ook binnen ongeveer 8 km op temperatuur (olie).
Net een nieuwe 530xd thuis en na 5min is die helemaal warm. Echt verbazingwekkend hoe snel het gaat. Maar blijkbaar is er ook heel groot verschil tussen aantal liter olie tov een Porsche. Dus bij de P duurt het ook een pak langer.
20 nov 2013 11:38
je olie is warm. je blok niet.
20 nov 2013 16:12
dobbelsteen schreef:erwin996 schreef:Net een nieuwe 530xd thuis en na 5min is die helemaal warm. Echt verbazingwekkend hoe snel het gaat. Maar blijkbaar is er ook heel groot verschil tussen aantal liter olie tov een Porsche. Dus bij de P duurt het ook een pak langer.
Je olie van 530xd "helemaal warm" na 5 minuten? Dacht het niet. Heb je wel een olietemperatuurmeter op zo'n 530xd zitten? Je koelwater kan, je olie is pas na 10-15km "helemaal warm". En ik heb eens iemand gesproken die zei dat een 911 pas na een uur rijden wat hem betreft volledig warm was, al lijkt mij dat wel rijkelijk lang, mar 10-15km moet zeker bij een 911.
20 nov 2013 21:24
wolf schreef:je olie is warm. je blok niet.
Olie wordt nauwelijks direct verwarmd maar neemt de temperatuur aan van het blok.
20 nov 2013 21:56
Ook mijn 996 motor bleek wat inloopsporen te vertonen in cilinder 6. Omdat de motor toch al uit elkaar moest ivm een defect IMS lager heb ik er gelijk nieuwe cilinderbussen in laten zetten. Ik heb hem ook pas een weekje terug
Overigens heeft mijn 320d een kilometertje of 20-25 op de snelweg nodig voor de olietemp rond de 100 graden staat.
20 nov 2013 22:31
Bekend verhaal inderdaad. Maar zijn alleen de cilinders vervangen (naast de IMS lager)? Waren de zuigers ook niet ingesleten?
20 nov 2013 22:38
RichardP schreef:Bekend verhaal inderdaad. Maar zijn alleen de cilinders vervangen (naast de IMS lager)? Waren de zuigers ook niet ingesleten?
Zuigers heb ik laten beoordelen door hartech, die ook de nieuwe bussen geplaatst hebben, oordeel was gewoon hergebruiken. Dat was de enige meevaller van hetgeen een duur grapje geworden is.
20 nov 2013 22:39
Als je bussen plaatst in je cilinders, dan passen de zuigers qua diameter toch niet meer? Of wordt er eerst materiaal weggefreest voordat de bussen worden geplaatst?
20 nov 2013 23:04
De cilinder wordt eerst verwijderd en dan worden de bussen geplaatst. Anders zou je ook de cilinderinhoud van 1 of meerdere cilinders wijzigen. Bij bepaalde bedrijven kun je er ook voor kiezen om de cilinderinhoud te laten vergroten, bijv. naar 3.8 liter. Maar dan zul je uiteraard meer moeten vervangen dan enkele cilinders en zuigers...
20 nov 2013 23:15
Richard,
Fijn dat je je auto weer terug hebt. Als ik het goed begrijp is de motor goed aangepakt dus ik hoef je geen succes te wensen. Dat moet goed komen. geniet van je "nieuwe" auto!
21 nov 2013 0:40
@peterfrans
Hoe gaat zoiets in zijn werk, heb je de motor eruit gehaald of laten halen en naar de UK geshipt of de hele auto daarheen gebracht?
Dat moet nog een behoorlijk bedrag extra zijn "on top of" de Hartech prijzen..
Als je dit laat doen, alle 6 cylinders plus het IMS lager dan zou het blok absoluut bullet proof moeten zijn?
Zoiets preventief laten doen of afwachten tot je ertoe gedwongen wordt, het eerste is een gecontroleerd proces het tweede chaos met gevolg.
Benieuwd naar het overall prijskaartje.....
21 nov 2013 11:32
Wing schreef:Richard,
Fijn dat je je auto weer terug hebt. Als ik het goed begrijp is de motor goed aangepakt dus ik hoef je geen succes te wensen. Dat moet goed komen. geniet van je "nieuwe" auto!
Hey Wing,
Goed om weer van je te horen!
Dank je wel, ik denk ook dat de motor weer in goede staat is. Nu lekker rijden!
21 nov 2013 12:46
Porschenovice schreef:@peterfrans
Hoe gaat zoiets in zijn werk, heb je de motor eruit gehaald of laten halen en naar de UK geshipt of de hele auto daarheen gebracht?
Dat moet nog een behoorlijk bedrag extra zijn "on top of" de Hartech prijzen..
Als je dit laat doen, alle 6 cylinders plus het IMS lager dan zou het blok absoluut bullet proof moeten zijn?
Zoiets preventief laten doen of afwachten tot je ertoe gedwongen wordt, het eerste is een gecontroleerd proces het tweede chaos met gevolg.
Benieuwd naar het overall prijskaartje.....
Bij mij ontstond de vraag nadat mijn IMS kapot ging en ik geconfronteerd werd met een auto met een grote plas olie eronder. Vanwege het IMS defect moest de motor volledig uit elkaar en nadat ik dat gedaan had bleken er lichte aanloopsporen in de rechter cilinderbank te bestaan. Omdat de motor toch al uit elkaar lag en ik bij porsche haaglanden diverse motoren met schade aan cilinderbussen zag staan heb ik heb ik alleen het kale blok + zuigers naar Hartech verzonden. Dat kost een paar honderd euro enkele reis. Hopen op een bullet proof motor dus maar.
De kosten voor de hartech aanpassing kan je op die site vinden. Daarnaast een aantal dikke rekeningen (ongeveer 3000-3500) van Alpo voor lagers, kettingen, geleiders, oliepompen en bergen klein materiaal. 1000 euro voor diverse (speciale) gereedschappen, 750 euro bij diverse andere leveranciers en een nog te ontvangen factuur van uitbouw en inbouw van de motor bij Haaglanden. Demontage en opbouw van de motor in eigen beheer dus daarvoor geen kosten.
21 nov 2013 12:52
Als ik alles van jou zo bij elkaar optel, had je m mss beter naar resto gebracht... Volgens mij krijgt hij kwantum korting bij hartech... had je zelf niet hoeven klussen en was je goedkoper klaar geweest. ..
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.