Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

22 nov 2013 23:46

roondejong schreef:Ik weet niet hoe handig je bent maar je had alle meetgegevens .... als de bodem niet is opgelopen en de deur gewoon open en dicht kan dan zou ik kijken of ik een gebruikte Dozer/trekbalk kon kopen. Als je klaar bent verkoop je hem gewoon weer.


Zeker een goed idee daar heb ik ook aan zitten denken.
Twee dingen, ik heb de maatvoeringen van een andere richtbank
en de ruimte is te klein om er goed aan te trekken.

Ben nu bezig met mensen te zoeken die hem willen richten en beplaten, waar ik zelf ook nog iets van mag leren. Ik vind het erg leuk om het allemaal te leren hoe het moet.

gr

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

22 nov 2013 23:50

molen934 schreef:Volgens mij is het op "maat zetten" ook niet zo kostbaar :!:
Weet ook niet of een 996 van die dorpels heeft waar de klemmen op passen voor een dozer :?:


Ik denk dat ze er wel zijn. je moet ze alleen wel huren en dat is best prijzig. Sommige schadeherstellers hebben ze gewoon liggen en daar ben ik stiekem een beetje naar op zoek.

Er leuk dat je trouwens zo met me mee denkt :thumleft:

Als hij straks klaar is eens een keer op een meeting afspreken lijkt me wel leuk....?

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

22 nov 2013 23:55

Afbeelding

Me vandaag weer lekker kunnen uitleven :D

Wel zonde van de porsche....., ik mog hem aan bonken slijpen hahaha

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 6:20

Mijn god, gaat dat echt weer goed komen? :shock:

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 7:34

Allemachtig. Waar begin je aan ?

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 9:47

Master Ken schreef:2 opties...
- De auto verkopen in onderdelen of aan een handelaar. En door de zure appel bijten. Een wijze les die helaas geld heeft gekost.


Lijkt mij ook de beste oplossing. Skivakantie overslaan en op zoek gaan naar een ander project. :idea:

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 9:49

Is het al deze moeite en kosten die je aan deze wagen gaat uitvoeren wel waard!!!! aangezien de huidige prijzen van de 996.Ikzelf restaureer old timers,maar zou aan zoiets nooit beginnen daar het een dure zaak zal worden,of je moest het als hoby bezien maar dan is het wel een dure.In ieder geval succes er mee,ik blijf het volgen.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 10:09

Even bij FG Porsche langs geweest?

Want dit is duidelijk een andere 996 dan de jouwe.

Dus even achterkantje van een andere afzagen en daarna plakken op de jouwe. "Cut and shut" of hoe noemen ze zoiets.

Ik zie het spijtig genoeg slecht aflopen :( Wees toch maar verstandig.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 11:07

S2 schreef:Dus even achterkantje van een andere afzagen en daarna plakken op de jouwe. "Cut and shut" of hoe noemen ze zoiets.


Dan zagen ze hem meest onder de zitting door en bij het dak bij de stijlen en als ze dit goed/netjes doen kan je het nauwelijks zien :oops:

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 11:14

robert996 schreef:Afbeelding

Me vandaag weer lekker kunnen uitleven :D

Wel zonde van de porsche....., ik mog hem aan bonken slijpen hahaha


Wordt wel een beetje ongeloofwaardig nu .... dit is een andere auto op een andere plaats ....en als je dat al zo had gedaan dan ben je van mij echt de weg kwijt. De linker achterbalk had in mijn beleving vrij makkelijk gericht kunnen worden. Nu is alle verband uit de auto weggehaald.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 11:17

Volgens mij is dit de donor auto voor het achterdeel

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 11:23

Foto's is zoals ik hierboven al schreef, heel duidelijk genomen bij FG Porsche in Zaffelare (een Porsche recup center). :)

Dus is inderdaad een donor voor het achterste gedeelte. :)

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 11:33

Wat een project zeg.Stoer dat je het aan durft.Zal ongetwijfeld je hobby zijn, want zakelijk gezien loop je er op leeg denk ik.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 14:33

Financieel een zware dobber dus, ik probeer maar het beste er van te maken voor weinig geld.
En hoop wat mensen tegen te komen die tips hebben.
Sta voor alles open, als het maar niet negatief is. Finacieel zit het nu al genoeg tegen.


Ophouden met zelf te lassen en te slijpen aan het ding. Auto professioneel terug laten richten, lassen en spuiten. Daarna kan je zelf de boel terug monteren en opbouwen.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 14:50

Kunnen de mensen die negatief reageren ook meteen bij vermelden of ze notaris of schadehersteller zijn? :popcorn:

Geeft wat meer duiding aan topic. :mrgreen:

Robbert, je gaat in ieder geval voortvarend te werk voor een 'leek'. Voor een niet professionele job ben ik toch wel onder de indruk. :thumleft:

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 15:25

Mijn "indruk" is vooral dat hij niet weet waaraan hij is begonnen. Of je daar dan van onder de indruk moet zijn :mrgreen:
De reacties van de professionals hier waren toch al duidelijk.....

Ik wilde eerst nog posten dat hij best een complete donor-auto zou zoeken (met motorschade, voorschade of dergelijke), gebruiken wat hij nodig heeft voor zijn auto en die donor dan verder verkopen in onderdelen, wat kan betekenen dat je er goedkoop uit komt door de winst op de onderdelenverkoop van de donor. Ik spreek maar uit eigen ervaring. Maar daar lijkt het nu te laat voor.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 16:00

De pro's waren juist constructief met hun adviezen, imho.

Ik denk dat het ook TS's zijn idee is om er aan te beginnen zonder ervaring; het gaat niet altijd om het reisdoel, maar soms ook om de reis. TS wil het ook graag leren en proberen, voor zover ik het lees.

En donor had wel aantrekkelijk kunnen zijn...

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 17:23

robert996 schreef:Ik moet hem helaas toch op de richtbank laten zetten.
Vandaag wilde ik een chassis balk terug lassen, maar de site section wilde niet meer op zijn plaats. Toen zag ik dat de ophanging van de site section vergaan is. Dit is nergens aan te zien, geen scheuren in de kitnaden enzo.
Echt balen. Gaat me geld kosten ik hoop dat het meevalt heb er niet dat geld voor.


@Robert, ge ziet dat ik er nie veel naast zat met de raad die ik je gaf.

Succes met de reparatie, en hoop dat het haalbaar is.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 17:34

roondejong schreef:Ik weet niet hoe handig je bent maar je had alle meetgegevens .... als de bodem niet is opgelopen en de deur gewoon open en dicht kan dan zou ik kijken of ik een gebruikte Dozer/trekbalk kon kopen. Als je klaar bent verkoop je hem gewoon weer.


Hoe repareer je een auto anno jaren 2000, met gereedschap uit de jaren 60 . dat ging in die jaren nog goed maar een Alfa Romeo uit die tijd trok je er al niet mee recht. En een P tegenwoordige tijd zeker niet.

Ps. je kan nog een vakman zijn, maar zonder goed gereedschap wordt het toch moeilijk om stukje vakwerk te leveren.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 18:23

De pro's waren juist constructief met hun adviezen, imho.


ik ook vind ik.
klopt wel van dat reisdoel en die reis :thumleft:

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 18:39

Dus dat jaren 60 gereedschap maar in de container flikkeren? Quess what: 30 jaar geleden stond er in iedere respectabele plaatwerkerij zo'n degelijk gietijzeren Engels wiel ..... en nu niet meer. Waarom? Omdat die broekjes van tegenwoordig niet meer weten hoe ze er mee moeten werken. En nu? we mochten willen dat al die gietijzeren Engelse wielen er nog waren ...
Geldt ook voor een Dozer, als je niet weet wat je doet, en wat staal doet, dan kan je er niet mee werken. Dan ben je puur opgeleid als "vervanger". Heeft niets met vakmanschap te maken in mijn beleving.
Deze jongen wil betaalbaar Porsche rijden en koopt dus een schade auto die heel een keer 15 K waard is en we gaan hem adviseren om op digitale richtbanken deze, op zich niet spannende, schade te laten repareren?
sorry hoor!

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 18:48

Oppasen wa ge over jonkies schrijft hè. :P :wink:

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 19:57

@ Roondejong: Jij schrijft dat dit een simpel te herstellen schade is, zo kijk ik er als ik de foto's zie ook tegenaan. Toch schrijft topistarter dat hij echt wel krom is.

Auto's van nu zijn niet meer met die van vroeger te vergelijken voor wat betreft de carrosserie (de rest ook niet)
Een dozer is inderdaad leuk voor een auto uit "vroeger" jaren, maar sinds de opkomst van HSS staalsoorten in combinatie met de lijmtechnieken en dergelijke kun je met een simpele dozer vaak eenvoudig weg niet meer uit de voeten.

Voor wat betreft het richten, hebben we het niet over alleen maar het rechttrekken, maar de auto moet ook met een mallenbank of lasermeetsysteem gemeten worden om zowel de lengte, breedte en hoogtematen op te meten.

Ook met een simpele lasapparaat kun je zo'n auto niet altijd meer volgens fabrieksnormen herstellen, er moet soms zelfs een speciaal puntlasapparaat gebruikt worden.
Tegenwoordig werkt men zelfs met las en hardsoldeerapperatuur waar een geheugenkaart met gegevens van de autofabrikant in gestoken kan worden. Moet je alles volgens fabrieksvoorschift lassen....

Schuimvullingen en dergelijke moeten weer tussen de plaatwerkdelen aangebracht worden.
Ook lijmverbindingen moeten worden aangebracht waar het hoort.


Vanuit de fabriek worden er voorschriften gegeven waar je bijvoorbeeld wel of juist geen snijlijnen mag aanbrengen, iets waar topicstarter in het geheel geen rekening mee houd :? (zo te zien op de foto's)

Op zich heel leuk dat men dit probeert, maar wat als er straks een aanrijding voordoet waarbij er iemand achterin klapt en de auto kreukelt op een verkeerde plek in elkaar in plaats van dat de kreukelzone zijn werk doet (want in dat gebied is topicstarter straks aan het lassen) en het kinderzitje komt straks klem te zitten tussen rugleuning en linkervoorstoel. (ook omdat er misschien al een voorgevormd klein vouwtje onder die stoel zit die nu over het hoofd wordt gezien)
Of iemand loopt rugletsel op omdat de kreukelzone niet meer "kreukt"

Ach inderdaad, het is maar een auto van 15K, maar die moet toch ook gewoon veilig hersteld worden?

Je hebt meerdere soorten bedrijven, bedrijven zoals dat van Timo restaureert oude auto's en daar gebruiken ze vast nog een Engels wiel.
Bedrijven waar men louter moderne auto's hersteld, heeft men simpelweg niks aan een engels wiel.

Tijden veranderen en de broekie´s in de moderne schadeherstel kunnen niet meer met een engels wiel werken, maar iemand die de laatste 10-15 jaar niet in de moderne autoschade actief is geweest kan geen schade meer herstellen (met richtwerk en vervangen van plaatwerk) aan een moderne auto. Daar is er simpelweg teveel voor veranderd...

Staalsoorten van "vroeger" kom je nog amper tegen in de moderne carrosserie.

Vaak genoeg meegemaakt dat de stukken staal me om de oren vlogen met het richten, HSS vervormd bij een aanrijding vaak, maar als je het rechttrekt begint het te scheuren. Warm stoken mag tot een bepaalde temperatuur, doe je dat niet is de sterkte eruit.

Sommige delen zijn tegenwoordig niet meer veilig te herstellen.





Ik heb zelf diverse carrosseriecursussen van VW Audi en Porsche gevolgd, heb 12,5 jaar bij de dealer gewerkt als schadehersteller (plaatwerker) en daarvoor bij een universeel bedrijf dus weet er wel een klein beetje van.

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 21:06

Ik ben er op tijd uitgestapt, het echte mooie werk wordt niet meer gedaan, en kwaliteit is bij veel toko's niet meer van belang, als er maar zoveel mogelijk in de week doorheen gaan..

Bovenstaand verhaal is een goede samenvatting van hoe het verlopen is met de schadebranche..

Voor onze dapper starter van dit topic, dat je zonder enige kennis hier aan begint.... :roll:
Enkel het vernieuwen van een achterscherm kan zonder ervaring op een ramp uitlopen...

Re: Opknappen van een Carrera 911 (996)

23 nov 2013 21:27

Ik kan Elferhenkie2 post onderschrijven.

Ik ben dan wel geen schadehersteller maar adviseer en verkoop equipment gespecialiseerd voor de schadeherstelbedrijven.

Vanaf medio jaren 90 is men verschillende staalsoorten gaan gebruiken om de impact van een ongeluk beter te laten absorberen door de carrosserie. Veel mensen denken dat Volvo met deze veiligheidfeature voor op liep maar Porsche gebruikte in de 964 al verschillende staalsoorten waaronder HSS. Daarna is er nog UHSS gekomen en Boron.

Ik heb laatst een lezing van de R&D van de Hoogovens (Tata steel) gevolgd en daar vertelde men dat men al staalsoorten aan het ontwikkelen en testen zijn die een nog veel groter absorptie vermogen hebben maar nog wel te verwerken zijn door de fabrikanten. Volvo is hier mee aan het experimenteren voor de veiligheidskooi van de modellen voor de toekomst. Op mijn vraag hoe een schadehersteller dit moest gaan herstellen na een aanrijding werd doodleuk geantwoord: "deze staalsoort is niet te herstellen, alleen te vervangen door de fabriek" Ik denk niet dat verzekeringsmaatschappijen dit leuk gaan vinden :roll: .

De nieuwere staalsoorten zijn een zegen voor de inzittenden bij een ongeluk, maar een drama voor de schadehersteller om te repareren. Inderdaad is het jaren 60 gereedschap grotendeels allemaal in de container verdwenen en fors geïnvesteerd door de schadeherstelbranche in Hardsoldeer apparatuur om de HSS soorten te kunnen lassen en puntlasapparatuur met steeds hogere vermogens (tot 14.500 Ampere) en 550 Dkn aandrukkracht aan toe.

Ook weer doordat auto's lichter moesten worden worden nu weer hybride verbindingen toegepast. Een hybride verbinding is een verbinding tussen staal, aluminium en kunststof of een combinatie hiervan. Omdat deze materialen niet aan elkaar te lassen zijn gebruikt men carrosserielijm icm pons en popnagels. Ik heb afgelopen donderdag nog een demonstratie hiervan gegeven samen met een plaatwerker een complete voorkant van een 997 er opnieuw aan te lijmen en te nagelen. Er komt geen lasapparaat meer bij te pas :!:

Verder is men (o.a. BMW) druk bezig met secties te maken voor de dragende delen die geheel van Carbon zijn. Ook hier is niks aan te repareren bij schade, men kan alleen hele secties vervangen.

Ik ben het eens met Roondejong dat hierdoor de schadehersteller van "ambachtsman" naar "vervanger" verandert door de stand van de techniek. Het is heel jammer maar het is helaas niet anders.

Even weer on topic: Het advies is al gegeven maar nogmaals, zoek een schadehersteller in je omgeving op met een Celette bank (Porsche heeft dit merk niks voor niks gehomologeerd :wink: ) huur de juiste mallen bij Hamer (Celette importeur) vraag een bodemplan op met alle maten en laat een plaatwerker met (nog) verstand van zaken de boel op maat zetten.

Succes, en o ja ik werk dus NIET bij Celette of Hamer :D

@Fabian, gelukkig kom ik nog bij veel klanten waar het "mooie werk" nog wel wordt gedaan, maar ik geef toe dat dit niet meer bij de "gemiddelde" schadehersteller gedaan wordt.
Plaats een reactie