Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 14:36

twt schreef:HELP

wat nu ?
Resto bellen.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 14:38

Alfred schreef:
aprijk schreef:
ps schreef:vorige week naar de garage? Heeft t daar niets mee te maken dan?


Dat was ook mijn eerste reactie, maar niet terecht natuurlijk. Hij is bij een van de beste 996 specialisten van Nederland in onderhoud.


Persoonlijk vind ik dit een hele naïeve opmerking. (Ik heb mijn 964 bij een "officieel" Porsche Centrum in onderhoud gehad. Je wilt niet weten wat een puinhoop ze er van hebben gemaakt. :bang: )
964hans schreef:Aantal weken geleden "Zusatzwasserpumpe" vervangen in 997 Turbo.
Het vullen van het koelsysteem gebeurt door eerst het lege systeem op onderdruk te brengen, enige tijd op onderdruk laten staan (lekdichtheidstest) en dan middels de opgebouwde onderdruk de koelvloeistof naar binnen te zuigen.
Denk dat daar een hoop fout gaat, met dat vacuum.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 14:54

bully schreef:
twt schreef:HELP

wat nu ?
Resto bellen.


Nieuw topic starten....

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 16:43

inderdaad. en niet hetzelfde verhaal, hoe vervelend ook, in ieder 996 motor topic plaatsen. :salut:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 18:30

Master Ken schreef:
renetrzes schreef:Ik heb geen idee wat je ervoor betaald hebt maar ik zie bedrag van 25 k na revisie . Nou dat lijkt me toch niet te veel geld voor een gereviseerde mooie porsche of niet soms :roll:


Dat denk ik niet vanwege het vele aanbod van het 996 model.


Ja maar die hebben niet een gereviseerde motor ...

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 19:23

horn schreef:inderdaad. en niet hetzelfde verhaal, hoe vervelend ook, in ieder 996 motor topic plaatsen. :salut:


Maar wat moet je als elke keer het verhaal hetzelfde is, maar je wilt toch even je frustratie van je af schrijven. Dan toch maar weer een nieuw topic met weer die ellende. Ik heb wel te doen hoor met die 996-eigenaren. Ik zou behoorlijk de kriebels krijgen als ik er eentje had. Wanneer ben ik aan de beurt???? :scratch: :bang:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 19:48

Maak je niet druk man, je hebt n luftie.... :mrgreen:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 21:27

lindemans schreef:
Master Ken schreef:
renetrzes schreef:Ik heb geen idee wat je ervoor betaald hebt maar ik zie bedrag van 25 k na revisie . Nou dat lijkt me toch niet te veel geld voor een gereviseerde mooie porsche of niet soms :roll:


Dat denk ik niet vanwege het vele aanbod van het 996 model.


Ja maar die hebben niet een gereviseerde motor ...


Dat ben ik wel met je eens, maar gezien de km stand en het vele aanbod gaat dat niet lukken. Ondanks dat je kunt roepen dat je net een revisie hebt gedaan. Op dit moment is er een gigantisch aanbod van het 996 model.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 22:20

alvin01 schreef:Maak je niet druk man, je hebt n luftie.... :mrgreen:


De enige druk die ik heb is luchtdruk......... :)

Re: En toen... toen deed 'ie plof

07 dec 2013 23:25

aprijk op 4 dec schreef:Morgen hoor ik vermoedelijk wat de P nog waard is

Weet je al wat er aan de hand is met de motor?

Re: En toen... toen deed 'ie plof

08 dec 2013 11:34

bjft schreef:
alvin01 schreef:Maak je niet druk man, je hebt n luftie.... :mrgreen:


De enige druk die ik heb is luchtdruk......... :)


technisch gesproken niet
als je geen turbo hebt tenminste :lol:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

15 dec 2013 18:41

Vervelend natuurlijk. Maar als je een Porsche koopt van 15 jaar oud met tweehonderdveertigduizend kilometer dan neem ik aan dat je toch budgeteerd bij aankoop voor een motorrevisie?

Groeten,

Boxi

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 15:25

Sterkte man.. vind de overstap naar een 997 (die ik nog enigzins overweeg) een stuk gevaarlijker nu met dit soort berichten dan lekker blijven doorkarren met mijn olieboot :roll: (geloof niet zo in dat `1 procentverhaal...)

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 17:26

Het aanbod is enorm groot en ze hebben echt niet allemaal een nieuw blok erin. Dus geld het niet voor elk exemplaar. 10 jaar geleden hoorde je ook dit soort geluiden over de 964. Je kon veel beter een 3.2 kopen dan zo'n probleemblok uit de 964. Daar hoor je nu niets meer over. Gewoon rustig zoeken en laten keuren door een specialist. En daarna genieten maar.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 17:31

Je hebt gelijk dat er veel 996'en rondrijden met (waarschijnlijk) het eerste motorblok. Daarnaast rijden er ook zat 996'en rond die momenteel geen klachten hebben die duiden op mogelijke motorschade of slijtage. Maar dat biedt ook weer geen garantie dat je nooit problemen zult ervaren (zie ook het verhaal van de TS) of dat het motorblok misschien toch wel in slechtere staat is dan je denkt.
Wijnand 2.7 schreef:en laten keuren door een specialist

Hier zit nu een beetje de bottleneck van het probleem en dan wel die van de diagnostiek van mogelijke problemen met het motorblok.
Laatst bijgewerkt door RichardP op 16 dec 2013 17:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 17:37

Volgens mij is er niet te keuren op gebreken die er nog niet zijn maar die zich wel op ieder moment kunnen openbaren. En als ze zich openbaren ben je meteen 10 K in de achteruit.
En hoe ouder de 996-jes worden hoe meer er te koop staan zonder motor of met kapotte motoren, gewoon om dat het economisch niet verantwoord is om ze te repareren.
Toevallig las ik op een ander forum dat er een Amerikaans bedrijf al pasplaten maakt om een Chevrolet of Subaru motor te kunnen monteren....

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 17:43

roondejong schreef:Toevallig las ik op een ander forum dat er een Amerikaans bedrijf al pasplaten maakt om een Chevrolet of Subaru motor te kunnen monteren....


Ja.. dat zal de 996 `redden` :scratch:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 17:48

bjft schreef:Ik zou behoorlijk de kriebels krijgen als ik er eentje had. Wanneer ben ik aan de beurt???? :scratch: :bang:


Zo ga ik niet leven, want er kan altijd iets gebeuren op motoren gebied. En wat dat betreft heeft Porsche eigenlijk een slechte naam, op een enkele motor na. Maar om nu een Chevi- of Subarublok in een Porsche te hangen, dat is toch ook wel te zot voor woorden.

Het zou toch fraai zijn, indien Porsche zelf een aantrekkelijke oplossing zou kunnen bezorgen! Recent zijn de werkplaatstarieven voor de 996 al wat gedaald. Misschien dat ze voor specifieke motorzwakte-klussen een speciaal tarief kunnen aanhouden. Dus bijvoorbeeld tegen kostprijs i.p.v. tegen een hele hoge winst. Het gaat tenslotte ook om het vertrouwen in het merk naar de toekomst toe.

Maar goed, dat zal ijdele hoop zijn. Mijn laatste servicebeurt van de 996 was in ieder geval hoger dan al het onderhoud bij elkaar van mijn vorige Audi A4 1.9 TDI (305.000 km) en mijn huidige Audi A4 2.0 TDIe ( ondertussen 170.000 km) bij elkaar. Excl. banden overigens.

En toch zou ik mijn 996 Coupé 3.6 nooit wegdoen. Elke keer is het weer een feest om in te rijden!

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 17:58

En wat Brian951 ook al terecht aanhaalt, is dat we ons met deze problemen niet alleen moeten focussen op de 996. De 997 kent even kwalijke problemen met de motorblokken. De 3.6, maar zeker ook de 3.8 liter (S) varianten. Volgens 'statistieken' ligt de incidentie bij de 997 momenteel lager, maar goed, de 997's komen nu ook wat meer op leeftijd en de kilometrages stijgen. Veelal worden/werden de 997's onder garantie voor vrij aanzienlijke bedragen verkocht, waardoor de motorblokken wellicht nog onder garantie worden vervangen. Ik ben er zelf van overtuigd dat dit soort 'motorblokwisselingen' , uitgevoerd door Porsche dealers zeker niet aan de grote klok worden gehangen. Daar komt nog wel verandering in als de 997's wat meer het handelaarscircuit ingaan.

In mijn directe omgeving ken ik ook 997 eigenaren met scheuren in de cilinderwand en 'tikkende' blokhelften. Van de 3.8 variant staan er momenteel meerdere (ik geloof een drietal) bij Michel van Resto voor revisie veroorzaakt door ernstige cilinderslijtage. En dan nog wel ernstiger dan in mijn 996 blok is aangetroffen destijds...
Laatst bijgewerkt door RichardP op 16 dec 2013 18:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

16 dec 2013 18:01

brian951 schreef:
roondejong schreef:Toevallig las ik op een ander forum dat er een Amerikaans bedrijf al pasplaten maakt om een Chevrolet of Subaru motor te kunnen monteren....


Ja.. dat zal de 996 `redden` :scratch:


Dan blijven ze in ieder geval wel rijden ....

Er staan 996 jes voor rond de 14 K te koop, als je om de hoek de motor op een hoop rijdt dan ga je die toch zeker niet vernieuwen lijkt me?

We kunnen er lang over doen maar er is wel degelijk een behoorlijk financieel risico als je zo'n auto koopt. Is niet zo'n probleem in een fase dat zo'n auto steeds meer waard wordt. Maar ook daar is geen sprake van.

Eerste wat ik deed als ik een rijdende 996 kocht: gehele koelsysteem spoelen, checken en waar nodig vervangen.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

17 dec 2013 13:13

Deze discussie is en blijft interessant, maar wat ik mij afvraag is of er nu nergens een jurist onder ons is die Porsche een keer hierop echt aanpakt. Ze bakken bij vrijwel alle modellen een zootje voor heel veel geld, ze slaan de testperiode voor veel dingen over. Natuurlijk komen ze hun garantieverplichtingen wel na, maar het Nederlandse consumentenrecht gaat verder. Ook na de garantieperiode is een leverancier verplicht onvolkomenheden te herstellen, voor zover een goed of zaak niet voldoet aan de eisen die er redelijkerwijs aan gesteld mogen worden. Het is heel redelijk om te verwachten dat een modern motorblok 200K meegaat, daar liggen wel al uitspraken van. Als dit eens een keer bij Tros Radar aangekaart zou worden op dezelfde wijze als met de distributiekettingen van bijv. het VW concern is gebeurd dan zullen ze bij Porsche wat moeten. VW krijgt bij de Nederlandse consumentenbond op grond van de belabberde kwaliteit al niet meer het predicaat aanbevolen koop en dat vind ik oprecht jammer.

Groet Bert (helaas ex Porsche rijder en nu 3 goede jappen)

Re: En toen... toen deed 'ie plof

17 dec 2013 13:30

Inmiddels is er duidelijkheid, zoals wel een beetje te verwachten was, is het een scheur in de cilinderwand... :(
Vanavond even met mijn betere helft overleggen, een 'nieuwe' 996, Boxster S of gewoon laten reviseren in het kader van, dan weet je in ieder geval wat je hebt.

Re: En toen... toen deed 'ie plof

17 dec 2013 13:37

Beste Bert928,

Volgens mij heeft Rob Herfst al jaren terug aardige stappen ondernomen richting Stuttgart.
Ook hij kreeg het plof probleem maar voor zover ik weet kwam hij niet veel verder :evil:
Had zelf ook al gedacht dat er een consumenten programma daar in zou stappen, maar toch niet :oops:
Weet nog dat ik 9 jaar terug bezig was met een 996 bij Pon in Leusden en nog even langs ging bij Alpo in Haarlem.
Hans nam mij mee naar zijn magazijn en daar stonden een fiks aantal nieuwe watergekoelde motoren voor toen nog gereduceerde tarieven :roll:
Neem nog maar een late luchtkoeler gaf hij aan en kocht de dikke S :cheers:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

17 dec 2013 15:33

roondejong schreef:
Toevallig las ik op een ander forum dat er een Amerikaans bedrijf al pasplaten maakt om een Chevrolet of Subaru motor te kunnen monteren....
vroem vroem............. :mrgreen:

Re: En toen... toen deed 'ie plof

17 dec 2013 16:55

Een praktijkvoorbeeld:

Subaru - Boxster conversie (met foto's):
http://www.precisionchassisworks.com/boxstersubaru-engine-conversion.html

Lijkt mij (uiteraard) wel wat werk te zijn, zo'n motorruil... :roll:

Afbeelding Afbeelding
Plaats een reactie