Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 997 motorblok probleem

22 jul 2013 21:28

Wat je misschien ook mee moet nemen is dat de gemiddelde nieuwe Porsche rijder niet van de daken zal schreeuwen dat zijn € 150.000 + auto allerlei problemen heeft.
Ik heb zelf binnen het jaar een nieuwe brandstofpomp gekregen (natuurlijk wel garantie maar toch). Van de 5 personen die ik persoonlijk ken met een 997.2 hebben 3 ook een nieuwe pomp gekregen omdat ie er mee ophield!
Kan me niet voorstellen dat het toevallig alleen in mijn kennissenkring gebeurt. Zal dus wel vaker voorkomen maar ik heb nergens gelezen dat er problemen zijn met de 997.2
Ps. Heb 6 jaar een 350Z gehad, geweldige auto, nooit problemen gehad.

Re: 997 motorblok probleem

22 jul 2013 21:35

De redenen dat ik ben afgehaakt, is ook dat er teveel kwaliteitsproblemen aan mijn 997 4S waren, en de onwil van de dealer voor het inruilen van een Cayenne Turbo van minder dan 2jaar oud.

Bij de GT3RS moest trouwens de dichting tussen de versnellingsbak en de motor ook al vervangen worden bij minder dan 20.000km.

Als je al garantie moet bijkopen om een beetje zekerheid te hebben, zijn we verkeerd bezig.

Re: 997 motorblok probleem

22 jul 2013 21:53

Ik rij nu nog de hiervoor enkele malen genoemde Nissan 350Z, maar ik moet zeggen dat de kennelijke motorische problemen bij Porsche - waarvan ik, voor ik me in het merk en dit forum verdiepte, niets wist - me toch wat doen aarzelen voor de overstap............ Nu gaat het in mijn geval wel om een Boxster of een Cayman, maar ik begrijp dat daar de problemen ook bij kunnen optreden. Is er niet een bouwjaar of een serie aan te geven waarvan zeker is dat ze niet meer gevoelige IMS Lager?

Re: 997 motorblok probleem

22 jul 2013 22:17

Jawel, 964 ;-)

Daarnaast kun je veilig kiezen voor watergekoelde varianten van wat in de basis het 964 luchtgekoelde motorblok is oftewel de 'Mezger motor' , dit blok vind je in de GT3 en turbo varianten van de 996 en 997. Tja, met de basis 996 produceerde Porsche tegen ruim 30% lagere kosten een 911 tegen praktisch dezelfde catalogus prijs als de 993 waarop Porsche eerder bijna failliet was gegaan. Perfect voor de winstgevendheid van de firma, wet van de communicerende vaten hield helaas in dat van het aloude over engineering weinig overbleef....

Re: 997 motorblok probleem

22 jul 2013 22:56

aha. de olieboot. :cheesy:

Re: 997 motorblok probleem

22 jul 2013 22:58

Ze waren zich bewust van de motorproblemen met de 996 en hebben verbeteringen doorgevoerd bij de 997 om deze te voorkomen.
Ze hebben daarna echter weer opnieuw (andere) fouten gemaakt.
Zo had de 996 een koppakking met verschillende diameter koelvloeistofkanalen, om er voor te zorgen dat de heetste cilinders het beste werden gekoeld.
Op de één of andere manier hebben de Porche techies bedacht dat dit niet meer nodig was (waarschijnlijk omdat ze geen warmlopers tegenkwamen) en hebben vervolgens die diameters gelijk gehouden bij de 997.
Buiten dat werden er olievernevelaars gebruikt om de cilinderwanden van olie te voorzien, maar die nevelden maar één kant (de laagste) van de cilinderwand in.
Hierdoor werden de heetste cilinders te heet en de olie te dun (door die hitte) en kon er cilinder scorcing ontstaan.

Het advies van Hartech is wanneer er nog geen problemen zijn, om in ieder geval een andere thermostaat te laten monteren en niet direct gas te geven na het starten.

Een uitgebreider verhaal hierover, is alhier te vinden; viewtopic.php?f=3&t=38056&start=25

Re: 997 motorblok probleem

23 jul 2013 10:38

Cornelius schreef:Ik rij nu nog de hiervoor enkele malen genoemde Nissan 350Z, maar ik moet zeggen dat de kennelijke motorische problemen bij Porsche - waarvan ik, voor ik me in het merk en dit forum verdiepte, niets wist - me toch wat doen aarzelen voor de overstap............ Nu gaat het in mijn geval wel om een Boxster of een Cayman, maar ik begrijp dat daar de problemen ook bij kunnen optreden. Is er niet een bouwjaar of een serie aan te geven waarvan zeker is dat ze niet meer gevoelige IMS Lager?

Ik heb zelf paar keer in een 350z gereden, maar niet zelf in bezit gehad: Cayman voelt veel agieler (996 ook) en sneller. Het ietwat overgewicht van 350z voelde je wel. Wel is de het std geluid van een Z mooier, op de Cayman/boxster is voor die sound de sport optie wel nodig.
Boxsters en Caymans hebben er wel duidelijk minder last van dan de 996. Heeft te maken met dikte van de cilinderbussen, die zijn dikker. (Zie ook de link die Frans hierboven post en daar de links naar Hartech) Tevens heeft de Cayman S laagste verhouding pk/l voor een P-blok, dus relatief minder zwaar belast blok. Dat geeft ook wel weer de typissche marketing aan, hij mocht niet te snel zijn. :( . Wel is de Cayman S naar ik vermoed opgeboord tov de non-S.

Model--------Disp.--Power--BHP/Liter--Bore--Stroke
Cayman-------2.7----245-----90.7-----85.5---78
Cayman S-----3.4----295-----86.8-----96-----78
997-----------3.6----325-----90.3-----96----82.8
997 S---------3.8----355-----93.4-----99----82.8
997 S X51-----3.8----381----100.3-----99----82.8
GT3-----------3.6----415----115.3----100----76.4
http://www.planet-9.com/987-cayman-boxs ... rease.html

Overall vind ik de Boxster of Cayman echt toffer dan de Z's. Zeker als je volleder interieur hebt dan is dat zo'n klasse hoger dan de Z's. Wel levert de early Z enorm veel bang for buck en weinig risico op onderhoud of afschrijving.
Laatst bijgewerkt door jeff_911 op 23 jul 2013 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 997 motorblok probleem

23 jul 2013 13:11

uitzondering bevestigt de regel!

...lijkt me goed enige statistiek los te laten alvorens conclusies te trekken over de kwaliteit van motoren.

Re: 997 motorblok probleem

23 jul 2013 14:39

In het blad autoweek kozen ze een paar weken geleden duidelijk voor de 350Z in plaats van een Boxster S. Kwestie van smaak dus allemaal. Overigens stuurt een Z ondanks zijn 1500KG snaarstrak, nog net niet zo mooi als een cayman en Boxster maar wel beter dan een 996 met zijn motor achter de achteras.

Groet Bert

Re: 997 motorblok probleem

18 aug 2013 22:24

Bert928 schreef:In het blad autoweek kozen ze een paar weken geleden duidelijk voor de 350Z in plaats van een Boxster S. Kwestie van smaak dus allemaal. Overigens stuurt een Z ondanks zijn 1500KG snaarstrak, nog net niet zo mooi als een cayman en Boxster maar wel beter dan een 996 met zijn motor achter de achteras.

Groet Bert

Ja het is en blijft natuurlijk een 911, dus het keverconcept! En sommigen kunnen daar wel, anderen absoluut niet mee overweg...

Re: 997 motorblok probleem

19 aug 2013 22:57

Cornelius schreef:Ik rij nu nog de hiervoor enkele malen genoemde Nissan 350Z, maar ik moet zeggen dat de kennelijke motorische problemen bij Porsche - waarvan ik, voor ik me in het merk en dit forum verdiepte, niets wist - me toch wat doen aarzelen voor de overstap............ Nu gaat het in mijn geval wel om een Boxster of een Cayman, maar ik begrijp dat daar de problemen ook bij kunnen optreden. Is er niet een bouwjaar of een serie aan te geven waarvan zeker is dat ze niet meer gevoelige IMS Lager?


Ik heb 7,5 jaar een 350Z gehad (destijds nieuw gekocht). Met de 350Z heb ik, buiten de onderhoudsbeurten, banden, uitlaat en accu, nooit extra kosten gehad. Een geweldige auto, maar sinds februari heb ik een nieuwe Boxster S 981 met een aantal leuke opties (o.a. sport plus, volleder, sportuitlaat) en in een woord "geweldig". Wat een geweldige wegligging, het remt goed en bovenal een beestachtig mooi geluid. Kortom: de 350Z was goed, de Boxster is geweldig. Ga een keer proefrijden en ontdek het zelf het verschil.

Succes met je zoektocht.

Re: 997 motorblok probleem

20 aug 2013 1:21

Ja het is en blijft natuurlijk een 911, dus het keverconcept! En sommigen kunnen daar wel, anderen absoluut niet mee overweg...



Klopt :popcorn:

Re: 997 motorblok probleem

20 aug 2013 8:16

Hoe zo problemen met de motor achterin?

Kijk eens wat deze ouwe rot (Vic Elford) er over zegt :cheers: http://youtu.be/eb416XlcojU

Re: 997 motorblok probleem

10 okt 2013 21:43

Tja maar voorlopig staat mijn Porsche al sinds 6 augustus bij Auto Resto...complete revisie, taxateur wist nog te melden bij aankoop dat hij zelden zo'n mooie 997 tegengekomen was..

Re: 997 motorblok probleem

10 okt 2013 21:58

Mooi wil niet zeggen goed....

Maar pech heb je er wel mee. Als je hem weer terug hebt dan hoef jij je ook niet meer ongerust te maken en dat is dan wel weer wat waard. Hoop dat je hem snel weer terug hebt overigens.

Re: 997 motorblok probleem

13 okt 2013 15:04

Bert928 schreef: .....De prijzen van de 996 zijn niet voor niets relatief laag, tel daar eens 10K bij op voor onvoorzien dan is het nog te doen allemaal.


Het verschil is dat als je 10k achter de hand hebt voor een 3.2 -993 en je hebt die 10k een keer nodig, dan weet je dat je er voorlopig weer tegen kunt. Bij een 996 moet je meteen weer 10k achter de hand gaan verzamelen.

Kwa lijn begin ik de 996 wel weer steeds meer te waarderen moet ik bekennen.

Re: 997 motorblok probleem

13 okt 2013 16:15

kijk de bril begint al roze te kleuren :mrgreen:

Re: 997 motorblok probleem

10 nov 2013 19:12

lindemans schreef:Bij een 996 moet je meteen weer 10k achter de hand gaan verzamelen.

Hoezo? Eenmaal goed aangepakt, moet het probleem toch aardig opgelost zijn... :idea:

Kwa lijn begin ik de 996 wel weer steeds meer te waarderen moet ik bekennen.

Daar ben je zeker niet de enige in... 8) :thumleft:

Re: 997 motorblok probleem

15 feb 2014 22:36

Ach, ik heb hem weer terug van Auto Resto, hij is weer top in orde en …zoveel als ik er van baalde, zoveel lol heb ik weer nu.
Vrijdag even loslaten in Duitsland :D

Re: 997 motorblok probleem

15 feb 2014 22:41

Heeft michel bij jou dan ook de koeling mod doorgevoerd?

Re: 997 motorblok probleem

15 feb 2014 22:47

Hi Mick,

Volgens mij niet, maar ik moet vrijdag nog even terug voor andere olie en vraag het even na.
Groet,
Ben
Plaats een reactie