Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
28 maart 2014 21:02
Koud of warm is van invloed en staat de P horizontaal. Dit is van invloed bij dry sump smering. Zie onderstaand
Dry-sumpsysteem
Kenmerkend voor een dry-sumpsysteem: de ronde onderkant van het motorblok, waar een oliepan ontbreekt. Nog net zichtbaar (links) is de aparte olietank
Een dry-sumpsysteem (letterlijk: droog cartersysteem) is een smeersysteem voor viertaktmotoren waarbij de smeerolie in plaats van in het carter in een aparte tank of in de framebuizen wordt meegevoerd.
Dit heeft als voordeel: geen (kwetsbare) carterpan onder het blok en een grotere bodemvrijheid. Daarom wordt een dry-sumpsmeersysteem vaak bij motorfietsen toegepast. Ook bij raceauto's wordt bij voorkeur een dry-sumpsysteem gebruikt, om twee redenen:
de motor kan door het ontbreken van de oliepan lager in het chassis gehangen worden, hetgeen aerodynamische voordelen heeft,
geen probleem met "klotsende" olie in de carterpan. Door de optredende g-krachten wordt de olie tegen de wanden van de carterpan gedrukt en komt de aanzuigmond van de oliepomp droog te staan.
Er zijn echter ook nadelen: er zijn in het algemeen twee oliepompen nodig: een in de olietank en een onder in het motorblok. Bovendien is het peilen van de olie niet altijd eenvoudig, vooral als het motorfietsframe als olie-opslag dient.
28 maart 2014 21:07
Driver4S schreef:Een 964 heeft geloof ik 20 liter olie
Die van mij wel,
nadat ik hem aan die Duitser had verkocht...
28 maart 2014 21:23
rob964.c4 schreef:dat is het niet,
de olie thermostaat is nog niet open en die olie draait nog niet mee,
het tankje kan dus nooit op level komen zou dat wel zijn bij koude motor zit deze te vol
Wat is het niet?
28 maart 2014 21:39
Heeft niet te maken met dry sump
Maar met de thermostaat nog niet geopend is
De retour pomp is juist sneller dan de hogedruk pomp
28 maart 2014 21:44
Denk jij dat je geen peil kan krijgen met een gesloten thermostaat?
28 maart 2014 22:26
Klopt, thermostaat moet open zijn geweest.
Simpel te checken door scherm rechtsvoor te voelen, moet warm zijn.
28 maart 2014 22:33
@cloaca
Dat zeg ik toch niet?
Je kan wel peilen alleen niet het juiste peil
Zo niet tot max doen met koude moter
Ik weet ook uit ervaring dat als je bij warme moter het max olie bijvult je met een koude motor ook al beweging kan zien in het niveau
Nog een zij sprong
In de wintermaanden rij ik met ongeveer een liter minder dan in de zomer
Winter sneller op temp was deze winter niet nodig
En zomers meer olie een lagere temp in file enz
28 maart 2014 22:49
rob964.c4 schreef:@cloaca
Dat zeg ik toch niet?
Je kan wel peilen alleen niet het juiste peil
Zo niet tot max doen met koude moter
Maar jij denkt dat een koude motor een andere hoeveelheid olie in het oliekoeler circuit heeft als een warme motor?
Los van het uitzetten van de olie....
28 maart 2014 22:55
Olie volume afhankelijk van temperatuur....

Kappi, hier ook afhankelijk van temperatuur, maar in het instructieboekje staat dat je moet peilen voor de juiste hoeveelheid. Meter op het dashbord blijft maar wapperen hier, toerental/temp.
Laatst bijgewerkt door
Dial_888 op 28 maart 2014 23:01, in totaal 1 keer bewerkt.
28 maart 2014 22:57
Ja wNt er zit ongebruikte olie in de leidingen en koeler
Als warm is draait alles mee en kan die retour pomp die sneller pompt dan de afvoer uit het tankje het juiste niveau aangeven
28 maart 2014 23:04
Maar goed, hoeveel liter zit er in het koeler circuit?
Zal marginaal zijn t.o.v. de rest van het oliecircuit....
28 maart 2014 23:14
Stel iets minder dan twee liter
Het verschil met peilen van min tot max is een liter?
Totaal is het net iets minder dan 13 liter maar zeg voor het gemak 13 liter
Maar begrijp eigenlijk je vraag niet meer.
Draait volgens jou altijd alle olie mee, en is het verschil de volume toename van hogere temparatuur?
Als de olie warm word zullen de deetjes vrijer bewegen en een volume toename zijn.
Neg als frituur vet in vaste vorm een kilo vast geeft ook iets meer dan een liter verwarmt maar zo heel veel verschil is er niet.
Maar leg gerust jou visie uit, ik leer graag bij
28 maart 2014 23:39
Cloaca schreef:Maar goed, hoeveel liter zit er in het koeler circuit?
Iets van 3 (van de 13) liter, bij een 964 en 993
29 maart 2014 10:03
Ik denk dat we langs elkaar heen jippie...
13 sep 2014 13:43
Ik wil hier maar even verder op gaan voor wat betreft olie en de 964.
Ik merk sinds kort dat de olie temperatuur hoger staat dan normaal, nu iets boven het midden.
Dit trok mijn aandacht en ben het in de gaten gaan houden.
Bij een koude start ging vroeger de meter naar iets onder het middel en zag dan dat de thermostaat schakelde en hij terug zakten naar iets onder het eerste streepje om vervolgens uit te komen op weer iets onder het midden (afhankelijke van buiten temp. en rij omstandigheden).
Als ik nu wat gereden heb en de auto stil zet merk ik dat het rechter voorscherm koud aan voelt, die was voorheen warm, uiteraard omdat daar wat leidingen lopen en de radiateur is gesitueerd.
Dus iets werkt er niet, maar de temperatuur loop ook niet extreem op tot het maximum, ook niet naar een lange rit.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? thermostaat defect, een verstopping, is er een aparte olie pomp die de olie richting radiateur stuurt?
Het oliepeil lijkt in orde te zijn.
Heeeeeeeellppp!!!!!
13 sep 2014 14:04
Zou bijna zeggen dat toch de thermostaat niet opengaat waardoor de olie niet naar de voorste koeler loopt..... Laat hem als hij warm is eens een tijdje stationair draaien, dan zou de ventilator van de oliekoeler bij het rechter voorwiel aan moeten springen.... of springt die aan na een signaal van de temp meter te hebben gekregen, dus ook met een gesloten thermostaat......
Hmm, toch maar een specialist naar laten kijken...
13 sep 2014 19:03
Lijkt mij een defecte thermostaat, als ik je relaas zo lees.
14 dec 2014 21:10
Ik ben een eindje verder met het probleem.
Het is volgens mij idd. De oliethermostaat.
De leidingen die achter de sideskirt zitten blijven helemaal koud.
Nu wil ik de oliethermostaat een revisie beurt geven en heb vernomen dat hier een setje voor is.
Weet iemand hier een bestel nummer van? Of weet waar ik deze kan kopen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
14 dec 2014 21:44
Ik heb deze zelf vervangen en besteld bij renntech
Kan je overal bestellen
Is goed zelf te doen
14 dec 2014 22:53
fritske schreef:Ik ben een eindje verder met het probleem.
Het is volgens mij idd. De oliethermostaat.
De leidingen die achter de sideskirt zitten blijven helemaal koud.
Nu wil ik de oliethermostaat een revisie beurt geven en heb vernomen dat hier een setje voor is.
Weet iemand hier een bestel nummer van? Of weet waar ik deze kan kopen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Daar heb je best lang over gedaan...

3 maanden...
15 dec 2014 21:41
Kun je nagaan hoeveel ik de afgelopen 3 maanden gereden heb
Maar ja, het voorjaar komt er weer aan

, dus het begint weer te kriebelen
16 dec 2014 17:58
Maar wat voor olie moet er nu eigenlijk in?
17 dec 2014 19:37
Ook effe een vraagje, bij mijn pas aangekochte 964 meet ik na enkele weken stilstaan op de peilstok GEEN olie.
Bij het aanzetten van het contact gaat de oliepeilmeter enkele millimeter omhoog, tot ongeveer half het rode vlak.
Ik weet dat bij de aankoopkeuring is vermeld dat het olieniveau aan de lage kant was, tijdens de aankoopkeuring gaf de oliepeilmeter ( bij warme motor) hetzelfde peil als ik nu zie bij koude motor op deze meter.
Is dit verder normaal?
17 dec 2014 19:42
Hoe peil jij je olie? De motor moet op bedrijfstemperatuur zijn en dan met draaiende motor peilen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.