29 apr 2014 22:09
PaulusdB schreef:Ach, als de non-targets (hier?) er al zo van balen, hoe moet de werkelijke doelgroep zich dan wel niet voelen?
Wellicht heb ik een opportunistisch standpunt, ja.
Maar collateral damage heb je altijd.
29 apr 2014 22:37
29 apr 2014 22:55
29 apr 2014 23:00
29 apr 2014 23:12
Cazzo Super Veloce schreef:Maarten schreef:Lees en huiver.
nee, lezen is niet mijn fort.
30 apr 2014 7:47
PaulusdB schreef:Lees eerst even mijn bijdrage over profiling, Jeroen.
Het zijn geen 100% controles en wij brave burgermannetjes worden niet eens staande gehouden of mogen na kenteken en id-controle meteen doorrijden. Dat minimaliseert collateral damage, maar natuurlijk nooit tot nul.
Je onderschat het effect van de patsercontroles op de doelgroep. Het gaat niet om het daadwerkelijk afpakken, maar het is meer een indringendere manier van 'hinderlijk volgen' wat al lang gebeurt.
Het 'niets te verbergen' schijnargument komt uit de discussie over gegevensbeveiliging en privacy. Lijkt me hier niet van toepassing en zal ik ook nooit hanteren.
30 apr 2014 7:52
djin schreef:Zo ben ik vorig jaar tegengehouden bij de Duitse grens (kwam uit Zwitserland). Hele auto overhoop, heb vrij meegewerkt omdat ik meende niets verborgen te hebben. Ze haalden zelfs de voering van de kofferbak los, kennelijk op zoek naar zwart geld. Konden mijn reactie dat ik ook geen 10k op de bank heb staan niet waarderen. Ze hebben we 10 keer gevraagd of ik echt niets bij me had wat ik aan moest geven. Gefrustreerd dat hij niets concreets kon vinden, ben ik uiteindelijk aangeslagen voor een iPhone die op naam van mijn echtgenote in Zwitserland staat en ik als Nederlandse inwoner niet bij me mag hebben zonder invoer te betalen. Deze lag gewoon naast me op de stoel, dus ik probeerde deze duidelijk niet te verbergen. Dit is dan (BTW + invoer)x2 omdat ik het niet aangegeven heb. Ik mocht 'blij" zijn dat het daarbij bleef omdat ik ook 6 flessen wijn bij me had (0.5Ltr boven maximum). Bij een volgende keer krijgen ze in ieder geval geen medewerking meer en spreek ik ineens geen Duits.
Zo, dat wilde ik even kwijt
djin schreef:was ik ook 'slachtoffer' van profiling.
Ik rij in mijn eentje in een Porsche vanuit Zwitserland, dus ik zal wel zwart geld opgehaald hebben
30 apr 2014 8:53
thedutchguy schreef:Bazooka is wel een beetje ouderwets hoor!
tegenwoordig gebruiken we een law.
30 apr 2014 9:42
Elferhenkie2 schreef:djin schreef:was ik ook 'slachtoffer' van profiling.
Ik rij in mijn eentje in een Porsche vanuit Zwitserland, dus ik zal wel zwart geld opgehaald hebben
Waarom zouden ze jou niet controleren en een ander wel. Jij denkt echt dat je puur bent aangehouden omdat je alleen in je Porsche zat?![]()
30 apr 2014 11:04
30 apr 2014 12:52
Master Ken schreef:mbembe schreef:straks gaan ze ook nog Porsche Caymans stil zetten, moet niet gekker worden
Hoezo, ook gekocht met vreemd geld?
30 apr 2014 12:57
30 apr 2014 13:02
Jeroen914 schreef:What's next?
Willekeurig winkelend publiek aanhouden, afvoeren en binnestebuiten keren om te kijken of ze niet misschien toevallig iets hebben gestolen bij een van de omliggende winkels?
Op een gemiddelde zaterdagmiddag kan je dan het volgende resultaat boeken:
- 100 personen ter controle aangehouden.
- 40 personen hadden geen bonnetje meer. Na uitgebreid verhoor op het bureau zijn ze alsnog vrij gelaten, maar zijn op een lijst met verdachten geplaatst en zullen in de toekomst nauwlettend in de gaten worden gehouden.
- 2 personen probeerden weg te rennen. 1 van hen kon alsnog worden aangehouden. Het bleek een winkelier te zijn die achter een winkeldief aan zat. De dief wist hierdoor helaas met de buit te ontkomen.
- 1 persoon was in het bezit van een spijkerbroek waar nog een beveiligingslabel aan zat. Omdat de overige labels al wel verwijderd waren was niet meer te achterhalen uit welke winkel de broek was gestolen. De broek is in beslag genomen, maar omdat niet bekend was uit welke winkel de broek afkomstig was en er ook geen aangifte was gedaan van diefstal van een dergelijke broek is de verdachte vrij gelaten.
- 65 personen zijn bekeurd omdat zij geen geldige legitimatie konden tonen.
Per saldo dus 65 bekeuringen uitgeschreven. Operatie een succes!
Vind je vast ook goed, want jij steelt tenslotte nooit iets...
30 apr 2014 13:16
30 apr 2014 14:33
porsje911 schreef:De Politie mag iemand controleren op basis van haar controlebevoegdheden. Dat zou dan wel "at random of steekproefsgewijs" moeten gaan. Burgers dienen mee te werken aan een controle.
De Agent in het filmpje lijkt juist de figuren aan te houden die hij kent en hij verdacht vindt. Daar zijn de controlebevoegdheden echter niet voor bedoelt. Daar heb je de opsporingsbevoegdheden voor.
30 apr 2014 14:59
30 apr 2014 17:54
Elferhenkie2 schreef:Jeroen914: Bepaalde figuren pak jij er zelf toch ook wel tussenuit?
En als je bij verkoopsite van domeinen kijkt zie je dat er genoeg dure spullen worden geveild, dus dat er redelijk wat auto's definitief in beslag genomen worden lijkt me wel duidelijk.
We hebben eigenlijk altijd wel wat te zeuren, iedereen roept dat ze boeven moet en gaan vangen, doen ze dat een keer, komt er weer kritiek op de manier waarop ze dat doen.
30 apr 2014 18:42
30 apr 2014 18:45
Elferhenkie2 schreef:@Jeroen, Als je niks te verbergen hebt...
30 apr 2014 18:58
30 apr 2014 19:13
30 apr 2014 19:23
30 apr 2014 20:37
DennisvdB schreef:Iedereen heeft iets te verbergen. Of staat je pincode ook op het internet? Of de gordijnen 's avonds wagenwijd open?