Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: trillend stuur

30 apr 2014 14:44

Toch vraag ik me dan af. Als een band niet meer goed te balanceren is dan zou je dit toch op merken bij het balanceren? Daarvoor laat je het geheel toch balanceren in dit geval 4 x ? Een professional zou dan toch tegen je moeten kunnen zeggen dat hij ziet dat er een onbalans zit en dat dit het best is wat hij er van kan maken(of zo) Of kun je een bepaalde snelheid niet (onbalans) met zo'n apparaat niet meten of heeft het te maken met de som der delen?

Re: trillend stuur

30 apr 2014 15:16

Beetje bandenboer weet dat ook wel.
bully schreef:Trillen, en je kan de velgen uitsluiten, dan zijn het wrslk toch de banden.

Re: trillend stuur

30 apr 2014 15:38

Belangrijker nog is dat ik het niet weet want ik ben geen bandenboer. Je denkt dat je steeds met een specialist te maken hebt wat dus niet t geval is. En dat is balen. Maar goed als een Volkswagen dealer ook Conti's plaatst op de achterwielen terwijl er voor Michelins op zitten heeft ie uiteindelijk ook weinig kaas gegeten van banden en van een Porsche. Dat geeft niets maar we hebben zoiets als internet waar je genoeg vanaff kunt halen. Dat is ook wat ik heb gedaan

Re: trillend stuur

30 apr 2014 16:51

dubsport schreef:Toch vraag ik me dan af. Als een band niet meer goed te balanceren is dan zou je dit toch op merken bij het balanceren? Daarvoor laat je het geheel toch balanceren in dit geval 4 x ? Een professional zou dan toch tegen je moeten kunnen zeggen dat hij ziet dat er een onbalans zit en dat dit het best is wat hij er van kan maken(of zo) Of kun je een bepaalde snelheid niet (onbalans) met zo'n apparaat niet meten of heeft het te maken met de som der delen?


een wiel/band kan perfect 100% in balans zijn maar daarom bijv. nog niet 100% rond. één klein plat vlak door een schuiver, noodstop, ... en je kan het wel terug opnieuw uitbalanceren maar nooit meer mooi rond krijgen, tenzij je gaat vulcaniseren maar dat is bij ons verboden voor personenwagens.

terwijl ik dit schrijf moest ik even denken aan dit filmpje van de MB: http://youtu.be/QF7odK55gkI, deze 4 wielen kunnen ook perfect in balans zijn :|

Re: trillend stuur

30 apr 2014 17:10

Wielen zijn recht en rond, banden ook, en gebalanceerd. Dan blijft ophanging en stuurinrichting over. Fusee's, spoorstang kogels, stabi kogels, draagarmrubbers, schokbrekers e.d. controleren op speling.

Re: trillend stuur

04 mei 2014 10:41

Goedemorgen,
Gisteren was t mooi weer en alles was op temperatuur. Even doorgetrokken en helaas de trilling vanaf 160 km/h is er nog steeds.
1 ding weet ik nu zeker. De banden, wielen zijn prima in orde. Ik ga dus verder op zoek zoals gesuggereerd in een bericht hiervoor.
Jammer maar helaas. Maar eerst genieten. Lekker rijden met de kap naar beneden. Heb er zin in!
Gr
Bob

Re: trillend stuur

04 mei 2014 11:57

Kan je er geen 4 andere velgen met banden onderzetten [van de dealer] en nogmaals proberen? Misschien is er een velg licht beschadigd.

Re: trillend stuur

04 mei 2014 12:14

Dat is zeker een optie. Maar voor nu heb ik er even genoeg van en wil ik genieten.
Dan ga ik een keer in overleg met een dealer om dit euvel nader te onderzoeken.
4 andere wielen plaatsten is dus zeker een goed idee. Maar al het overige zoals door roondejong gesuggereerd laat ik dan ook controleren om dingen uit te sluiten

Re: trillend stuur

04 mei 2014 12:23

Bob01 schreef:Maar al het overige zoals door roondejong gesuggereerd laat ik dan ook controleren om dingen uit te sluiten
Dat zou ik ook doen. Maar daarvan gaat ie niet trillen bij 160. Dan heb je er constant last van.

Re: trillend stuur

04 mei 2014 12:30

Oh ok! Nee ik heb er zeker NIET continue last van. Het begint bij 160 inderdaad.
Thanks

Re: trillend stuur

04 mei 2014 12:32

Neem eens een lifter mee. Ben ooit meegelift met een duitse Mercedes Fahrer op de Autobahn. Vertelde me dat ie slechts lifters meenam voor de balans. Kon ie sneller rijden. Werd toch nog een leuk gesprek bijdeweg.

Re: trillend stuur

06 mei 2014 9:58

Zijn de nieuwe banden, gemonteerd op de wielen, "los" van de wagen gebalanceerd ??

Zo ja, dan kun je nog proberen deze "aan de wagen" te balanceren.
Indien er namelijk "iets" aan onbalans in de aandrijfas / schijven / etc. zit, dan is er een kans dat je dit dan wel kunt verhelpen.

Re: trillend stuur

06 mei 2014 15:22

De wielen zijn los van de auto gebalanceerd op een 3D hunter (?) balanceer apparaat. Ik woon in Noord Holland en weet je waar ik ze het best 'aan de auto' kan laten balanceren?
Bedankt

Re: trillend stuur

06 mei 2014 17:17

klikhierop

Re: trillend stuur

06 mei 2014 17:22

Eerlijk gezegd weet ik niet zo vlug een adres in Noord-Holland.

In Zuid-Holland wel, DE autoriteit op banden-, onderstel- en uitlijngebied, Ben Prins (http://www.prins-techniek.nl/) kan jou vast verder helpen.
Zij kunnen in ieder geval "aan de wagen" balanceren en zijn naar mijn bescheiden mening zeker in staat om jouw problem op te lossen.

Re: trillend stuur

06 mei 2014 18:29

dubsport schreef:Toch vraag ik me dan af. Als een band niet meer goed te balanceren is dan zou je dit toch op merken bij het balanceren? Daarvoor laat je het geheel toch balanceren in dit geval 4 x ? Een professional zou dan toch tegen je moeten kunnen zeggen dat hij ziet dat er een onbalans zit en dat dit het best is wat hij er van kan maken(of zo) Of kun je een bepaalde snelheid niet (onbalans) met zo'n apparaat niet meten of heeft het te maken met de som der delen?

Ik had trilling op een geheel nieuwe BMW5. na 200m terug naar de dealer. alle banden eraf en alles bleek goed gebalanceerd op hun apparaat. Ik dacht ook dat daarmee het einde van de discussie in zicht kwam, maar toen zei de chefmonteur dat ze alle banden 90 graden op de velg moesten draaien. Daarna nogmaals gebalanceerd op hun apparaat en gemonteerd op de auto: geen probleem meer.....
Wonderen bestaan nog.

Re: trillend stuur

03 jun 2014 15:34

De banden zijn 'aan de auto gebalanceerd' door Prins Techniek in Noordwijk. Hieruit bleek dat met name de rechter achtervelg niet helemaal recht was. Met lood is dit opgelost en van de winter laat ik de velg rechtmaken. Inmiddels de auto getest (200+) en hij rijdt heerlijk.
Ik ben wel verbaasd dat dit euvel niet eerder is opgevallen door andere bedrijven. Prins Techniek is Top.
Bedankt voor jullie advies want jullie hadden wel gelijk

Re: trillend stuur

16 jun 2014 20:51

Mijn 996 4S trilt ook een beetje aan het stuur, vooral merkbaar bij snelheden boven de 110km/h. Komende week gaan de velgen eraf en worden ze gebalanceerd op nieuwste stukje techniek qua balanceren, banden worden dan ook waar nodig verlegd naar andere plek op de velg. Hopelijk is daarmee het probleem ook opgelost. Ik ben benieuwd !

Goed om te lezen dat het in jou geval ook met banden en balanceren opgelost !

Re: trillend stuur

16 jun 2014 21:18

Ik ben zeker geen expert maar wel inmiddels een ervaringsdeskundige. Mijn advies is om ook gelijk de velgen te laten controleren. Want t bleek dat ook mn velgen niet helemaal rond meer waren. Dit kwam naar voren tijdens t balanceren ' aan de auto' . Deze techniek zie je niet meer vaak.
Succes

Re: trillend stuur

16 jun 2014 21:47

Velgen worden ook direct gecontroleerd. Ik hoop er deze week aan toe te komen de velgen en banden te brengen, zo niet wordt het volgende week. Ter info zal ik het resultaat in deze topic achterlaten zodra het is opgelost.

Re: trillend stuur

17 jun 2014 7:22

Succes en ben benieuwd!

Re: trillend stuur

23 jun 2014 13:59

Zojuist terug van de banden specialist :

Alle 4 de banden/velgen heb ik laten balanceren op een apparaat die ook het hoogte verschil in de banden meet en aangeeft of de band op een andere plek op de velg moet voor het meest optimale resultaat. Bij 3 van de 4 banden was een dermate hoogteverschil dat ze verlegt moesten worden. Helaas na het verleggen kregen ze het niet optimaal (met de gebruikte banden die erop liggen) maar ze zijn nu zo goed mogelijk geplaatst. Voor de rest zijn de velgen/banden uiteraard rondom gebalanceerd. Het resultaat is positief, geen trillingen meer in het stuur, door het harde onderstel, en de lage band voel je op een mooie vlakke weg nog wel een beetje het hoogteverschil, maar het is nauwelijks merkbaar. Een niet perfectionistische autoliefhebber zal het niet merken :D

Er zit nu nog rondom 4 a 5 mm profiel op dus vind het zonde om ze nu al te vervangen, dat komt volgend jaar. De prijs viel me enigszins mee voor 4 nieuwe banden in 225 voor en 295 achter maat 18 inch Pirelli P-Zero N4 zou de prijs incl. balanceren etc. uitkomen op 820,-.

Ik rij nu in ieder geval weer met een veilig gevoel rond zonder trillend stuur !

Re: trillend stuur

27 jun 2014 0:17

Goed bericht. Veel rijplezier.

Re: trillend stuur

28 jun 2014 0:10

Leuk al die Hunter machines... Nu nog weten hoe te bedienen :roll:

Re: trillend stuur

25 okt 2014 11:01

Dit verhaal krijgt toch weer een vervolg.
De wielen waren aan de auto bij Prins techniek gebalanceerd. Ik heb erbij gestaan en je zag het wiel als het ware slingeren. Hoewel een en ander weg-gebalanceerd zat dit me toch niet helemaal lekker en we besloten om de wielen in de winter als ik minder rij, te laten richten.
Opeens schoot het me te binnen dat er 20 mm spacers waren gemonteerd op de achterwielen. Dus voordat ik de wielen zou laten richten eerst maar besloten de spacers te verwijderen. Ook op dit forum heb ik berichten gelezen dat spacers ook een trilling kunnen veroorzaken. Gisteren zijn ze dus verwijderd en inderdaad de trilling is vrijwel verdwenen. Maar ja die spacers stonden wel mooi en hoe vaak rij je nu > 150 km/h?
Dus heb nu maar 5 mm () spacers bij Porsche besteld. Deze zijn approved by Porsche en hopelijk veroorzaken deze geen trillingen. Het zal er mss niet zo gaaf uitzien als die vorige maar goed hopelijk is het wel iets mooier.

By the way; ik heb dus een set spacers (Boxster S, 987) over incl bouten. Wellicht werkt t onder een andere P wel of is er iemand die minder grotere zeikerd is dan ik die ik er een plezier mee kan doen. Wie wil ze hebben voor een paar flessen goeie wijn?

Bob
Plaats een reactie