Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
10 jun 2014 21:27
Michel van Resto kun je nog terugkomen op mijn Boxster 3,2 blok vraag? Zie eerdere post. Waardeer ik en thnx.
10 jun 2014 22:07
Ben geen expert.... maar wel ervaringsdeskundige en in mijn ervaring is de Boxster S al een stuk koeler dan de 996, ook zijn de cilinderwanden dikker. Ik zou het geld in een verbeterd tussensaslager stoppen, o.a. verkrijgbaar bij vdGugten. Dat is ook bij de Boxster nl. de crux.
Gr.!
11 jun 2014 8:54
Thnx KC je bedoelt de RMS keerring vervangen neem ik aan. Dat is al gedaan. En dacht bij die koeling problemen, je weet het nooit.
11 jun 2014 9:09
Ernest 986 schreef:Thnx KC je bedoelt de RMS keerring vervangen neem ik aan. Dat is al gedaan. En dacht bij die koeling problemen, je weet het nooit.
Nee, een keerring is wat anders dan een tussenlager.
13 jun 2014 10:51
Ik monteer binnenkort de "low temperature thermostat" die ik zojuist heb ontvangen van FVD. De standaard thermostaat gaat pas volledig open bij 99 graden, de nieuwe bij 86. Tevens installeer ik de Third radiator kit. Deze zit standaard ook op de 996 C4 en C2 automaat. Onder normale omstandigheden, bij hoge buiten temperaturen en daarbij stevig doorrijden heb ik geen problemen. Bij zeer hoge buiten temperatuur en circuit typische toerentallen wil ik meer koelcapaciteit. Moet wel lukken dacht ik zo. Deze mods worden veel gedaan in de US.
20 jun 2014 10:18
Benieuwd hoe dat gaat met die 3de radiator. Wat ik geleerd heb is dat het probleem met name zit in de flow op het moment, waarbij de 1,2,3 bank eerst gekoeld wordt, daarna gevolgd door 4,5,6 bank waar het dus al ernstig opgewarmd aankomt. De temperatuur op 1,2,3 is veel lager dan de temp in de andere bank. Kortom, de motor is aan de ene kant op normale temp, de andere kant veel te heet. Resto heeft dat aangepast. Beide banken zijn nu exact even warm, en krijgen evenzoveel flow. Zelfs zonder 3de radiator blijft alles keurig binnen de limieten (te zien aan de oliedruk onder andere) Geen symptoomonderdrukking dus, maar het probleem bij de wortel aangepakt. Ze hadden het in Zuffenhausen zelf moeten bedenken, trots als ze zijn op 50 jaar 911
20 jun 2014 14:19
Ik vindt het reuze interessant deze ontwikkeling en probeer ook te begrijpen wat er allemaal verbetert wordt maar als ik het goed begrijp wordt het waterkanaal dat de nu warme cilinderbank moet voeden dus extern omgeleid om opwarming te voorkomen?
20 jun 2014 14:49
Dat maakte ik ook hieruit op......ik voel een projectje "opborrelen".
21 jun 2014 0:17
Diegenen die de modificatie hebben laten doen, tientallen inmiddels, weten hoe het zit, tot op zekere hoogte. Michel Resto heeft eerder op dit forum, dit draadje geloof ik zelfs ergens in het begin, uitgelegd wat zijn bevindingen zijn geweest en hoe hij het heeft aangepakt. Inmiddels hebben velen kunnen constateren dat zijn aanpak juist is.
Hem vragen dus wanneer je de details wilt weten..
30 jun 2014 20:08
Net terug uit Frankrijk, 3800 km gereden, temp meter blijft keurig stabiel, heb ook behoorlijk in de file gestaan, temp blijft keurig net iets over de 80 staan, heb wel vaak de ventilatoren horen draaien.
30 jun 2014 22:00
Ook ik net terug van Frankrijk, "slechts" 2000 km gereden, erg warm en de Porsche deed het prima. Ook hier max 83 graden koelwater. Ook wanneer je even, na ca 150 km in 29 graden gereden te hebben, in de file staat. Uiteraard slaan de ventilatoren aan. De Resto modificatie doet z'n werk. Heerlijke probleemloos rijden dus. Begin september naar Tsjechiƫ, ik zie er nu al naar uit.
04 okt 2014 13:40
Mijn 3.6 is 25k km terug helemaal gereviseerd. Dus ook sterkere cilinderwanden/bussen.
Ik heb vanmorgen eens goed naar het opwarmen van mijn koelwater gekeken.
Na 4 km rijden staat hij al netjes op 80 graden, dus vlot warm en dat is goed.
Met stevig doorrijden blijft de temp meter tussen de 80 en 85 graden staan. en goed constant.
Olie druk met warme motor zit zo tegen de 2 bar!
Kan ik na alle info hier te hebben gelezen er nu uit opmaken dat mijn blok wel voldoende gekoeld word?
Of valt hier niet uit op te maken dat bank 4,5 en 6 en de olie toch te warm worden??
Ber
04 okt 2014 19:15
geen ene 996 0f 997 wordt goed gekoeld....ze hebben allemaal een ontwerpfoutje...het is heel makkelijk aan te passen.. gewoon Resto ff bellen, dan weet je daarna zeker dat ie ook de rechtse bank goed koelt.
04 okt 2014 23:53
Ber,
Leefs je de temperatuur uit via de temp meter op het dashboard of via uitlezen met een OBD2?
De meter op het dashboard geeft het niet nauwkeurig tussen de 80-100 aan, vraag maar aan Resto.
Jos
22 okt 2014 20:26
Mag er nog een 996 en 997 probleem aan de lijst toegevoegd worden of moet ik zwijgen als het graf?
22 okt 2014 20:29
resto schreef:Mag er nog een 996 en 997 probleem aan de lijst toegevoegd worden?
Uiteraard, daar is het een forum voor.
22 okt 2014 20:36
Wat nu weer? ??
22 okt 2014 20:44
Ik kan me namelijk best voorstellen dat er bezwaren zijn.
Deze zomer weer een flink aantal motoren aangepakt en er zaten er 4 tussen waarvan de oorzaak lag aan de klepzittingen.
Deze hebben de neiging eruit te vallen. Wat de gevolgen zijn? Van totale verwoesting tot nog op te lossen.
De motoren waarbij ik het heb gezien betreft het cilinder 4,5 of 6.
De laatste auto werd gebracht met de mededeling dat er iets in de motor gevallen zou zijn, na wat zoeken bleek de helft van de klepzitting er nog te zitten en de andere helft dus vermalen.
23 okt 2014 0:47
nee hier zie allerlei ellende maar geen klepzetel probleem.
23 okt 2014 8:06
Je noemt cilinders 4,5 en 6
Heeft dat direct of indirect te maken met het koelprobleem van die cilinders?
23 okt 2014 11:24
Problemen met de klepzittingen bij 996 en 997 heb ik eerder iemand over gehoord. Is daar een theorie over Michel? Ligt dat aan de gebruikte materialen, corrosie, ongelijke warmte coefficient of toch nog wat anders?
Meest logische verklaring lijkt me de laatste overigens.
Overigens heb ik zo'n probleem met een VW ook een keer gehad. Spontaan een klepzitting losgebroken. Niet echt onderzocht wat dat toen veroorzaakt heeft.
29 okt 2014 21:17
maurice schreef:Problemen met de klepzittingen bij 996 en 997 heb ik eerder iemand over gehoord. Is daar een theorie over Michel? Ligt dat aan de gebruikte materialen, corrosie, ongelijke warmte coefficient of toch nog wat anders?
Meest logische verklaring lijkt me de laatste overigens.
Overigens heb ik zo'n probleem met een VW ook een keer gehad. Spontaan een klepzitting losgebroken. Niet echt onderzocht wat dat toen veroorzaakt heeft.
Omdat het weer aan de rechter bank fout gaat vermoed ik dat het aan de temperatuur van de cilinderkop ligt.
Ik blijf het herhalen mischien maar de standaard koeling deugt niet.
29 okt 2014 21:21
Wellicht is het een idee om een middag te organiseren zodat ik kan laten zien wat we aanpassen/veranderen en waarom.
Ik krijg zoveel vragen over wat we doen etc. dat het mischien een leuk idee is?
29 okt 2014 22:14
jazeker, ik ben erbij met mijn 996
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.