Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 8:42

Het is geen Diesel Appie…. :mrgreen:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 8:48

Als raceauto's warmgedraaid worden, houden ze echt geen rekening met die 3000rpm. Worden gewoon daarboven gebracht, echter niet abrupt, en in vrijloop, en zeker niet naar het rode. Sommige motoren draaien al 3000rpm als ze gestart worden. Het is niet zo dat alle smering tussen de zuigers en lagers weg is...

De Koos-spee-methode veroorzaakt alleen maar veel aanslag op kleppen en zuigers. Dat huidige softe rijden is verre van goed voor motoren. Het is best eens goed om 10 minuten vol vermogen te rijden.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 8:52

...250 km/u in versnelling 6 is beter..:-)

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 8:59

Ja of gewoon 80 in zijn één :? :?

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 10:12

Gents,
Voor de goede orde: de 997 heb ik inderdaad een paar weken gelden bij Witmer Odijk gekocht. Plaatje is te mooi om niet te gebruiken.
:lol:

Ik ben niet aan het dissen/trollen, maar weldegelijk serieus in mijn vraag.
Ik heb vele automaten gereden en die schakelen zonder uitzondering snel op.
Met de handbak schakel je meer op gevoel en ben je geneigd wat hoger de toren in te gaan (“loopt ie wat lekkerder”).
Persoonlijk vind ik dat het draaimoment van de 3.8 (waterkoker) zo groot is t.o.v. het gewicht van de auto dat het belasten van de onderdelen wel mee lijkt te vallen.


En O ja, fietsen is voor mensen met sandalen. Wij hebben NL op het kenteken: Niet Lopen. En dus ook niet fietsen….. :drive:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 10:15

O Ja,

en mijn dagelijkse auto is een MB C350 cdi.
Die loopt al 135 bij 2000rpm.

Dus totaal niet te vergelijken.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 10:17

steef schreef:Als raceauto's warmgedraaid worden, houden ze echt geen rekening met die 3000rpm. Worden gewoon daarboven gebracht, echter niet abrupt, en in vrijloop, en zeker niet naar het rode. Sommige motoren draaien al 3000rpm als ze gestart worden. Het is niet zo dat alle smering tussen de zuigers en lagers weg is...

De Koos-spee-methode veroorzaakt alleen maar veel aanslag op kleppen en zuigers. Dat huidige softe rijden is verre van goed voor motoren. Het is best eens goed om 10 minuten vol vermogen te rijden.


Tja, raceauto's... Die worden niet ontworpen op duurzaamheid, en moeten elke 1.000 km worden gereviseerd...

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 10:32

Overdrijven is een vak, Erwin.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 10:54

Voordat Appie hier wordt weggezet als trollende, a-technische noob: hij stelt een gewone vraag, die ik -als autoliefhebber- niet zo gek vind.
Dat hij een foto van witmer gebruikt als avatar zegt niets - blijkbaar is niemand opgevallen dat ik al 4 jaar een foto van Hans Bos gebruik :!:
Niet iedereen hier sleutelt zelf aan z'n auto, weet precies hoeveel cc, pk en Nm hij heeft, of wat een ISV is.
Geef nieuwe forummers een beetje krediet!

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 11:12

fins schreef:Als je een beetje voeling hebt met de techniek (en dat is niet hetzelfde als technisch zijn) merk je toch dat de motor het tussen de 2000 en de 3000 rpm prettiger werken vindt dan ver daar onder?

:scratch:

+1 maar dan zonder :scratch:

:wink:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 12:38

Haha,

Appie, no issue. Ik heb ook geen probleem met een plaatje van Witmer, dat was slechts een constatering

Mijn :shock: was meer verbazing over hoe een topic kan ontsporen. Gefeliciteerd met je auto.


@steef: Techisch is een raceauto echt niet vergelijkbaar met een straatauto. De duurzaamheid van een Porsche race motor is in het algemeen erg goed, maar dan nog onvergelijkbaar. Er zijn motoren waar warme olie in moet en blokken die voorverwarmd moeten worden etc. Hoog compressie alfa's die alleen boven de 3k blijven lopen door de zeer scherpe nokken. etc etc.

Allemaal geil, maar daar hadden we het niet over :mrgreen: . Edoch onbelast c.q. laag belast zijn vrij hoge toeren mogelijk zolang er oliefilm is. Als je zwaar belast met koud (zowel hoog als laag toeren vol trappen tijdens rijden) krijg je lokaal hoge temperatuursverschillen. Dat is eigenlijk zo'n beetje de issue. Die olie flowt wel, shit gaat mis als je materiaalproblemen krijgt door temperatuursverschillen en -wissels. Vandaar ook warmrijden en niet warmdraaien.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 12:55

Hoi,

maak je om mij geen zorgen, ik kan het hebben.
We genieten met zijn allen erg van de Porsche, dat is de basis van alles :D

Omdat het ons aan de keukentafel bezighield, dacht ik: ik ga de kenners raadplegen.

Basis is en blijft: bij een koude motor, niet te zwaar belasten en goed opwarmen voordat het gas er op gaat.

En dat hebben we al gedaan: met als resultaat een glimlach die niet meer van het gezicht af gaat :lol:
En dat is waar Porsche rijden voor bedoelt is. Toch ?? :drive: :ba:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 13:15

Mijn pdk bak schakelt in standje automatisch bij koude motor ook zeer snel op, gewoon 1400 rpm bij 70 km/h. Ik vind dat toch niet zo lekker en grijp, als de motor koud is, handmatig in en houd de toeren tussen de 2000 en 3500.

En fietsen, ja doe ik ook, elke dag 23 km heen en 23 km terug. Ook heel leuk. :cheers:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 13:18

Targa Floriaan schreef:Voordat Appie hier wordt weggezet als trollende, a-technische noob: hij stelt een gewone vraag, die ik -als autoliefhebber- niet zo gek vind.
Dat hij een foto van witmer gebruikt als avatar zegt niets - blijkbaar is niemand opgevallen dat ik al 4 jaar een foto van Hans Bos gebruik :!:
Niet iedereen hier sleutelt zelf aan z'n auto, weet precies hoeveel cc, pk en Nm hij heeft, of wat een ISV is.
Geef nieuwe forummers een beetje krediet!

Wat is een ISV?

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 13:36

:lol: :lol: :lol:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 13:49

Ik weet het ook niet :oops:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 13:56

Dat weet ik dan weer wel:

The ISV was added to stabilize the idle to a specific RPM when various devices turned on and off that would affect the idle.

Met andere woorden: de ISV laat de motor ongeveer hetzelfde stationaire toerental draaien, ongeacht de vermogensvraag van de verschillende onderdelen (ventilatie, verlichting, verwarming, etc). :salut:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 13:58

Aaahh...

Dat heeft een Lufti vast niet :thumleft:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:00

PFF gelukkig niet, net als die IMS :mrgreen:

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:01

50 in de 6 en dan na 20 min de olie al warm......

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:06

Peter schreef:Mijn pdk bak schakelt in standje automatisch bij koude motor ook zeer snel op, gewoon 1400 rpm bij 70 km/h. Ik vind dat toch niet zo lekker en grijp, als de motor koud is, handmatig in en houd de toeren tussen de 2000 en 3500.


Deed ik ook altijd met mijn 996, altijd handmatig schakelen als de motor koud was, en de toeren tussen 2000 en 3000 houden.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:22

Ik weet dat het met de oude gebakkies nodig is om ze 15 minuten warm te rijden omdat die 15 liter olie een tijd nodig heeft om warm te worden. Vanaf de 996 is dat toch anders? Ik ging er eigenlijk altijd een beetje van uit dat mbt warmrijden etc de waterkoelers gewoon hetzelfde reageerden als mijn watergekoelde leasers. Dus niet te gek doen in het begin en na een minuut of 5 is hij wel warm.

Moet je een 997 idd 20 ( :shock: ) minuten warmrijden?

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:29

Mijn 981 heeft 10 - 15 km nodig om de olie op bedrijfstemperzuur te krijgen. Het water is al naar 3- 4 km op temperatuur, wat zeg ik, na uit de garage rijden en de deur weer dicht doen staat de temperatuur al op 50 graden.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:30

Voor zover ik het begrepen heb is er een groot verschil tussen olietemp en watertemp.

Ik hou rekening met de olie temp en dat duurt bij mij toch wel 15 a 20 minuten voor die op de 90gr zit.

Overigens is in mijn MB 350 (3.0 V6 met een litertje of 8 olie) hetzelfde aan de hand. Ook daar is de motor pas na 15 minuten lekker op temperatuur.

Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?

01 sep 2014 14:34

Mijn 997S heeft toch echt een Kilometer of 10 nodig voor de olietemperatuurmeter 90 graden aangeeft. Ik weet t, dan is alleen de olie en misschien t blok nog niet loeiwarm Maar vanaf dat Moment gaat bij mij het gas erop. Tot die tijd draai ik niet Meer dan 3000rpm (wat in 6 zo rond de 135kmh is bij de 997S).

Ik had voorheen een 520d en die had een olietemperatuurmeter ipv watertemperatuur (betere keuze van BMW wat mij betreft) en ook die had echt wel 10km nodig voor de boel warm was.
Plaats een reactie