Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

11 okt 2014 21:44

Binko schreef: Ik had er wel iets van verwacht omdat het tegenovergestelde zeker waar is: na een tankbeurtje met Euro 95, merkte ik duidelijk dat mijn Boxster daar echt merkbaar rauwer op loopt (dat kun je zelfs horen).


Jouw Boxster heeft een compressieverhouding van 11:1, die loopt vanaf (ongeveer) RON96 lekker, zonder te pingelen.

Dus da's logisch dat hij op 95 niet zo lekker loopt als op 98 :salut:

En ook logisch dat hij op 102 echt niet beter loopt (als je de logica begrijpt) :wink:


lagunamak schreef: ik ken geen porsche die 98+ benzine nodig heeft.


Carrera GT?? (Compressieverhouding 12:1 en dus minimaal Ron 100 nodig om ervoor te zorgen dat de pingelsensor niet ingrijpt)

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

22 okt 2014 10:52

Of je het verschil merkt hangt ook erg van de auto af. Ik moet zeggen dat ik het met de Turbo S goed merk. Zowel in prestaties als verbruik.
Er gaat bij mij altijd 98 in maar sinds 102 bij mij om de hoek verkrijgbaar is gaat dat er in.
Meest opmerkelijke was toen we in mei richting Italie reden. Lange stukken over rustige Autobahn zo'n 180 op de cruisecontrol gereden. Na het tanken van 102 ging het verbruik naar beneden met zo'n 10%.
En dat verschil in verbruik merk ik nog steeds op de langere stukken als ik nu ergens 98 moet tanken. Met veel optrekken en afremmen vervliegt de benzine sowieso dus daar kan ik het niet aan afmeten. :wink:
Overigens merk ik met name in de hogere toerentallen als ook de turbos bijkomen dat de motor zich toch lekkerder voelt.
Bij mijn vorige 911 (996 Carrera 4) merkte ik ook wel wat verschil maar lang niet zo groot als nu.
En voor het geld hoef je het niet te laten. De 102 kost net zoveel als 98 hier om de hoek.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

22 okt 2014 11:41

Het efficiƫnter, dus zuiniger, lopen van een motor - ontworpen voor optimaal 98 bijv. - die 98+ oktaan krijgt ipv 95 had ik niet gedacht, maar lijkt me wel te kloppen.
Hoeveel zuiniger?? Zal het weer eens meten. Lang geleden, met de 3.2 , noteerde ik dat regelmatig 8)

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

09 nov 2014 13:33

maurice schreef:Of je het verschil merkt hangt ook erg van de auto af. Ik moet zeggen dat ik het met de Turbo S goed merk.


Een Turbo S heeft normaal gesproken een compressie verhouding van 9.4:1

Omdat jij 100PK meer hebt zou het kunnen dat hij iets meer compressie heeft meegekregen, maar lijkt me niet logisch. (wegens turbo)

Dan ben ik wel eens benieuwd waarom hij beter loopt op een brandstof die niet optimaal is voor deze motor :scratch:

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

09 nov 2014 19:03

Misschien omdat er in die andere benzine meer rotzooi wordt gemengd? ('Puin'-percentage noemen ze dat in de industrie)

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

10 nov 2014 22:28

Piet Kraan over dit onderwerp:
http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/6574B9A47E11B5AAC12576F80034F505

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

12 nov 2014 10:07

Ik denk dat steef het dichtst in de buurt zit waarom de motor op de ene benzine beter loopt dan op de andere. Als het aleen om het octaangetal ging was de discussie simpel, de motor loopt het best op het octaangetal waar de motor voor ontwikkeld is.
Alleen de benzines van tegenwoordig worden zoveel additieven aan toegevoegd die allemaal het karakter beinvloeden.
Ik houd gewoon vast aan de benzines waar de motor het lekkerst op loopt. :wink:

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

12 nov 2014 10:35

Dan moet er wel heel veel rotzooi in de andere benzine zitten wil je het verlies welke 102 geeft (als je motor op 95 hoort te lopen) compenseren :wink:

Waarom zouden ze in Ron 95 en 98 trouwens rotzooi mengen en in 102 niet? :scratch:
Plaats een reactie