Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
26 okt 2014 16:57
Tsja ik ben het ook niet helemaal eens met de woorden van Ferry; wel van toepassing op veel van het modernere spul maar hoe ouder je gaat hoe lastiger dit verhaal wordt (logisch ook wanneer je naar de waardeontwikkelingen kijkt in dit topic). Ik was ook altijd gewend dat de taxatiewaarde hoger was dan de marktwaarde, dit was bij mijn 993 namelijk nog wel het geval. Echter, mijn 69er was lager getaxeerd dan de verkoopwaarde en mijn 964 is door Wolter getaxeerd naar vervangingswaarde en die ligt hoog aangezien een zwart/zwart 964 coupe met handbak en een kilometerstand van onder de ton lastig te vinden is. Ik vermoed toch dat de markt het er ook voor zou betalen of in elk geval niet veel minder. Dus ja inderdaad de taxatiewaarde is geen verkoopwaarde maar als ik naar mijn eigen verleden kijk, lijkt het wel alsof de taxatiewaarde steeds vaker ingehaald wordt door de markt.
26 okt 2014 17:30
Op verzoek van sommige forumleden heb ik ook eens gekeken naar de waardeontwikkeling van de 911 3.0 SC en de 911 3.2
Basis daarvoor "Gaspedaal."
En, zoals eerder al vermeld, met de nodige slagen om de arm.
Ik heb zelf deze types niet zo gevolgd de afgelopen jaren, maar voor hen, die dit wel gedaan hebben kunnen de uitkomsten interessant zijn en wellicht weer een aardig uitgangspunt vormen voor een volgende check (over een jaar bijv.).
Porsche 911 3.0 SC:
Peildatum 26 oktober 2014, 33 voertuigen, geen extreme waardes aangetroffen.
Gemiddelde waarde: €30273
Porsche 911 3.2:
Peildatum 26 oktober 2014, 28 voertuigen, tot €70.000
Gemiddelde waarde: €36710
26 okt 2014 19:22
Jan, allereerst bedankt dat je dit voor ons uitgewerkt hebt
Ik denk ook dat veel verkopers een zeer optimistische prijs neerzetten en ik verwacht ook niet dat de meeste Porsches daadwerkelijk voor de vraagprijzen verkocht zullen worden. Voor de prijs van 30.000,- euro of meer voor een 3.0 SC verwacht ik een wagen in concoursstaat en met een redelijk lage kilometerstand (onder de 200k km aangetoond) en dat is zeker bij de meeste 3.0 SC's op gaspedaal niet het geval... En kijk maar eens goed naar de foto's, meestal is de roestontwikkeling al vanaf de foto's al te zien. Ik verwacht dat de verkoopprijzen van de gemiddelde SC meer richting de 20.000,- tot 23.000,- liggen, waarna er nog heel wat TLC nodig is. Ik ben benieuwd of jullie het hier mee eens zijn.
Extraatje: Leuk om de prijsontwikkeling in 7 jaar te zien:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=15932 (zie opmerking van Double G halverwege de pagina), in 2007 werd 17.000,- een goede prijs geacht voor een in perfecte staat verkerende SC.
Maar het lijstje is een goede indicatie om in de gaten te houden.
Laatst bijgewerkt door
Lionhunter op 27 okt 2014 18:01, in totaal 1 keer bewerkt.
26 okt 2014 20:22
Ik deel Ferry zijn mening ook niet. Mijn 3.2 in mei getaxeerd op 32k door gratema, die meestal niet heel zuinig taxeert. In augustus was ie binnen een week verkocht voor 36,5, vraagprijs was 37,5.
Voordat we vraagprijs op 37,5 haden gezet wel ff goed gekeken, veel 3.2 die boven de 40 staan geprijst, staan lang, onder de 40, gaan ze redelijk vlot.
26 okt 2014 22:40
In dit kader ben ik erg benieuwd hoe de oudere Ferrari's (F355 en 348)zich gaan ontwikkelen....liften die mee op het Porsche-succes, of zakken die verder weg in waarde? De 308/328 lijken wel mee te liften met de waardestijging van oudere Porsches.
Algemeen genomen, stijgen alle bijzondere auto's behoorlijk in waarde, dus of dit met het succes van de oudere Porsches heeft te maken.....?
27 okt 2014 17:03
Ik geloof niet dat Ferrari of welk merk dan ook meelift op het succes van Porsche klassiekers. Je ziet bij alle merken een tendens waar bijzondere modellen rap in prijs omhoog gaan. Dat heeft niks met Porsche te maken maar alles met het feit dat er een enorme verzamelwoede op de markt is.
Het afmeten van de vraagprijs voor de waardeontwikkeling geeft wel een aardig beeld maar zeker geen reëel beeld. Helaas is het alleen lastig om de verkoopprijzen van de autos in kaart te brengen want dan krijg je een heel ander plaatje. Zoals Ferry al schrijft denken velen dat hun auto de hoofdprijs waard is maar willen ze het er zelf nooit voor betalen en zijn de werkelijke verkoopprijzen vaak fors lager. (ik denk dat we boter op ons hoofd hebben als we zeggen dat we de Porsche die we te koop hebben aangeboden voor de vraagprijs of net daaronder hebben verkocht, een schaarse uitzondering daargelaten

)
Grappig is wel dat er op geen enkel ander automerk forum zo veel over de waarde van het betreffende merk en type wordt gediscusseerd als hier op het Porscheforum.
27 okt 2014 19:12
O jawel, op het Maseratiforum.
27 okt 2014 19:41
Daar hebben ze het toch alleen over hoeveel ze afschrijven??????
27 okt 2014 22:09
Op een gegeven moment kun je niet veel verder afschrijven.
HIER HET BEWIJS
28 okt 2014 8:31
Zijn dan ook maar twee topics, koopjes en storingen
28 okt 2014 9:43
Wat zou de waardevastheid en of ontwikkeling zijn van een backdate 964?
Wie heeft daar ideeën over?
28 okt 2014 10:41
Backdate? Als je zo de ontwikkeling van de 964 ziet, heeft het weer zin om oudere elfjes de 964 look te geven...
28 okt 2014 14:27
Als TS nog een keer terug.....
De prijsontwikkeling van onze Porsches in de afgelopen twee jaar zou een aardig onderwerp kunnen zijn voor een bachelor scriptie sociologie (of IVA). Bij de 964 moet ik in dat verband aan twee sprookjes denken: "het lelijke jonge eendje" en "Assepoester." Kan leuk verwerkt worden in de titel van die scriptie
28 okt 2014 15:08
Ik heb zowel afgelopen voorjaar als 3 jaar geleden echt moeten praten om een meer realistische waarde op het rapport te laten vermelden. In beide gevallen was de taxatiewaarde alsnog te hoog naar mijn mening, maar lager wilde de taxateur niet gaan
Mijn 964 heb ik vrij snel na de laatste taxatie verkocht voor een realistische waarde en die was dan ook significant lager dan de taxatiewaarde.
Uitzonderingen met aantoonbaar extreem lage kilometerstanden en/of goede conditie daar gelaten zijn de
vraagprijzen die ik in dit topic zie staan echt belachelijk hoog
28 okt 2014 15:25
"Taxatie" zou een apart topic kunnen zijn (met vele interessante aspecten). Eerder merkte ik zelf al op, dat de taxatiewaarde wel een richting aangeeft (tendens stijgend, dalend of gelijk).
Maar laten we gewoon bij de basis blijven. Ik heb gemiddelde vraagprijzen weergegeven op basis van zomoto en gaspedaal en daarop gebaseerd enkele algemene conclusies getrokken.
28 okt 2014 15:36
Toch denk ik dat de onderhandelruimte nu een stuk lager is bij 964tjes dan 1-2 jaar geleden.
De witte C2 bij OPC is in ieder geval vlot verkocht, vraagprijs 47K...
29 okt 2014 9:03
Ik heb zowel afgelopen voorjaar als 3 jaar geleden echt moeten praten om een meer realistische waarde op het rapport te laten vermelden. In beide gevallen was de taxatiewaarde alsnog te hoog naar mijn mening, maar lager wilde de taxateur niet gaan
Zelfde taxateur ws. Moest ook l.ullen als brugman.
29 okt 2014 10:16
Misschien was ie dronken.
30 okt 2014 19:40
WillemB schreef:Dinsdag as. wordt de 964 weer getaxeerd, zal je de % stijging wel laten weten

Taxatiewaarde +19% , Ga maar eens naar een 944 voor de slalom en trackdays kijken

.Maar de 964 gaat echt niet weg
Wel leuk de opmerking, hé hé eindelijk een 964 waar mee gereden wordt
30 okt 2014 22:59
@Willem:
We kunnen elkaar een hand geven. Sinds mei zo'n 7000 km. gereden, daar is'tie tenslotte
voor gemaakt. Ik heb hem/haar niet aangeschaft als beleggings-object of om alleen naar te
kijken. Kan ik ook naar de auto van een ander kijken of naar een mooie poster aan de muur.
Overigens wel prettig dat je er niet op afschrijft, zo blijft het voor de gewone sterveling
een betaalbare hobby.
Als het om de waarde van de gemiddelde 964 gaat, ben ik overigens wel benieuwd waar dit
heengaat. Ook ik zit wel eens rond te neuzen op de sites van de bekende adressen in
Nederland, 3 jaar geleden kon je nog kiezen welke je wilde hebben, nu is er bijna geen
aanbod meer. En vraag & aanbod bepalen samen de prijs.
Ik wacht af en rij lekker door !
04 nov 2014 20:45
Als de oude 911-jes stijgen in prijs, volgt de rest, lijkt me logisch : 10 jaar terug kocht/verkocht ik pre-74 ers voor +/- 20.000 €. Een realistisch budget voor veel liefhebbers.
Wie dat budget "maar" heeft moet nu iets anders zoeken, dus vraag stijgt voor 2.7, SC, 3.2, 964......etc etc (zelfs 944 en 924).
Zelf vind ik de 964 de fijnste 911 die ik ooit heb gehad (ook de meest recente). Hij kan nog net niet tippen aan de looks van een klassieke 911, maar ik vrees dat als ik nu terug in een oudje zou stappen, dat dat toch zou tegenvallen qua rijbeleving. Ik zie mezelf geen week op vakantie trekken naar Zuid Frankrijk met een 2.4T, met de 964 was dat super ! Idem voor dagelijks gebruik.
Stilaan worden ze ook oldtimer (25 jaar in Belgie), de vraag gaat dus alleen maar stijgen.....
04 nov 2014 21:11
kristof schreef:Ik zie mezelf geen week op vakantie trekken naar Zuid Frankrijk met een 2.4T
Niks mooiers dan met een longhood op een roadtrip.
Een lekker hotel voor de nacht verzacht de 'pijn'...
04 nov 2014 21:16
na een nacht in de tent, was de 964 pure wellness
04 nov 2014 22:18
Gisteren even met mijn gappie naar 2 adressen geweest om wat Porsches te bekijken. 1 in in Rijssen en 1 in Deventer. Het eerste adres, Astara zit vol passie, mooie 911-jes en nam lekker de tijd om het hele bedrijf te laten zien. Het 2e adres, Ferdinand vond ik wel een redelijke afknapper. Overduidelijk meegesprongen op de stijgende prijzen van de Porschetrein. Hobbybedrijfje van een grotere zakelijke onderneming. Alleen op afspraak, minus 1 of 2 exemplaren allemaal (waarvan volgens mij bijna alles uit de US, wat geen diskwalificatie hoeft te zijn) niet echt jofele exemplaren.
Buiten dit alles om is het wel redelijk ontmoedigend om te zien dat wanneer je bijvoorbeeld 80 mille hebt ( wat toch best geld is) het eigenlijk redelijk beperkt is wat je kan kopen in longhoods.
Verder wel een aantal gave 911-jes gezien.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.