Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

15 okt 2014 16:08

@Frankv:

Zit in ieder geval verschil in de B12 tov de B16PSS10 dat de B12 alleen in hoogte verstelbaar is. Bij de B16 ook de demping.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet veel vergelijkingsmateriaal heb. Mijn 996 stuurde haarscherp mede door een sportonderstel (geen idee wat voor type). De 964 danste lekker in de bochten, hier zat dan ook nog de originele set onder. Nu (25km mee gereden dus nog niet een heel goed oordeel) vind ik de auto veel beter sturen. Hij voelt ook een stuk stugger.
Ik heb een B12 set met H & R veren en betaalde duidelijk meer dan bij je BMW. Geen idee of er nog verschil in merk auto zit verder.
Voorlopig zeer tevreden, moet de eerste echte testrit nog maken (de 25 km was naar huis met mijn vrouw achter me in de DD :mrgreen: )

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

15 okt 2014 16:19

Voor zover mij bekend is een B12 set niet in hoogte verstelbaar. Je hebt de B6 en B8 dempers voor niet / wel verlaagde veren. De combinatie van een set Eibach veren met een set B8 dempers heet een B12 set. Pas vanaf de B14 is de hoogte verstelbaar. B16 heeft verstelbare hoogte en verstelbare demping.

In de online Bilstein catalogus staat geen B12 set voor de 964. Je kunt zo te zien alleen losse B6 dempers, of een B16PSS10 set voor de 964 kopen. Maar iemand kan best een "B12" set hebben samengesteld uit B6 dempers met H&R veren. De B6 dempers voor een 964 zijn idd wel bijna 2x zo duur als die voor mijn compact. Zoals mijn monteur al zei: "Soms is het ook gewoon duurder omdat het voor een Porsche is, net als voor een BMW M". :-)

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

15 okt 2014 20:35

Hmm. Ik ben benieuwd wat ik heb dan. Het is een bilstein met H&R en is in hoogte verstelbaar dmv een "moer" die over schroefdraad draait aan de buitenzijde vd demper. Zal het nog eens navragen.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

15 okt 2014 21:20

Als ik google op "porsche 964 bilstein b6", dan krijg ik inderdaad in hoogte verstelbare dempers te zien. Ze lijken meer op wat bilstein op haar eigen site als B14 aanprijst. Standaard 964 dempers waren ook hoogte verstelbaar, dus dat zal dan voor de Bilsteins ook wel standaard zo zijn. Vandaar dat B6 voor een 964 tweemaal zo duur is als B6 voor een 323ti compact.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

29 okt 2014 22:59

steef schreef:Ik had de PSS10 onder de 964......daar krijg je pas een goed rijdende auto mee! Ik zeg: doen!


Ik rij nu in deze auto (oude van Stefan), en ben het helemaal eens met hem!

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

29 okt 2014 23:09

Ik heb hem gisteren toch weer op 3/6 gezet, 4/7 was iets te hard voor de straat met drempels etc.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

04 nov 2014 22:35

Afgelopen zaterdag nieuwe 18" velgen + Conti Sportcontact 2 banden gemonteerd en gelijk voor de PSS10 setting van 5 naar 4 gezet. Ik sta nu dus ook op 4/7. De auto gaat nu veel soepeler door de bocht maar omdat ik 3 dingen gewijzigd heb weet ik niet precies waar het aan ligt. De demper instelling, nieuwe bredere banden of andere velgen. De verbetering is echter heel groot. Voorheen moest ik altijd een beetje werken om snel door de bocht te komen en nu lijkt dat vanzelf te gaan. :cheers: :cheers: Een goede investering dus zo'n PSS10 set want je kan de instelling na verloop van tijd aanpassen als je iets anders wijzigt aan je setup.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

06 nov 2014 23:52

Ik ga waarschijnlijk ook om voor de PSS10 set. Vond de P vaag met insturen op snelheid (140/150) en ben gisteren langs Rennsport geweest voor een eerste inventarisatie + apk. Daar heel de auto langsgelopen zodat ik een planning kan maken wat aangepast moet worden / aandacht verdiend. Hierbij kwamen ook de veren aan bod (originele zijn een versleten set) inclusief nieuwe draagarmrubbers.

Zijn er nog meer adressen bekend in bij voorkeur de regio Breda? Danwel heeft iemand ervaringen met aanpassingen in het onderstel welke zijn uitgevoerd door Rennsport?

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

07 nov 2014 23:53

Nieuwe dempers schelen veel. Maar vergeet de uitlijning ook niet. Ik heb al een revisie stuurhuis en diverse koppelingen gehad, maar pas na een echte uitgebreide uitlijning na de montage van de pss10 set rijdt hij als een trein. Daar waren geen nieuwe rubbers of onderstel voor nodig, alleen 5 uur uitlijnen...

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

08 nov 2014 0:36

Ik heb de rubbers en veren gezien, en vindt het niet verantwoord daar hard mee te rijden. De auto spoort nog prima dus daar zit het hem niet in, echter geeft de auto op snelheid 0 feedback over wat er zich afspeelt als je een bocht maakt.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

08 nov 2014 9:07

Gewoon H&R veren van -40 mm en B6. Is meer dan uitstekend zolang je gewoon lekker sportief op de weg rijdt en niet het circuit op gaat. PSS10 voor de openbare weg is overdreven want daar haal je het maximale nooit uit en je houdt flink wat centjes over.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

08 nov 2014 11:46

@giulia: Ik ben het niet met je eens. Ik heb dus laatst mijn straat setup gewijzigd en ook de instellingen van de PSS10 gewijzigd en dat had goed resultaat. Had ik alleen maar de B6 gehad ik dus niets kunnen wijzigen of iets anders moeten aanpassen of helemaal niet geweten dat de setup toch nog beter kon. De PSS10 is ook niet primair exclusief voor circuit-werk gemaakt daar zijn weer veel duurdere en andere producten voor. Toen ik voor de keuze stond, vond ik de meerprijs van de PSS10 tov B6 niet zo'n probleem maar zoals je weet met Porsche hobbies creëer je altijd je eigen gelijk waarom je inderdaad toch weer dat extra geld gaat uitgeven.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

10 nov 2014 0:07

Driver4S schreef:@giulia: Ik ben het niet met je eens. Ik heb dus laatst mijn straat setup gewijzigd en ook de instellingen van de PSS10 gewijzigd en dat had goed resultaat. Had ik alleen maar de B6 gehad ik dus niets kunnen wijzigen of iets anders moeten aanpassen of helemaal niet geweten dat de setup toch nog beter kon. De PSS10 is ook niet primair exclusief voor circuit-werk gemaakt daar zijn weer veel duurdere en andere producten voor. Toen ik voor de keuze stond, vond ik de meerprijs van de PSS10 tov B6 niet zo'n probleem maar zoals je weet met Porsche hobbies creëer je altijd je eigen gelijk waarom je inderdaad toch weer dat extra geld gaat uitgeven.


+1, het montagewerk is hetzelfde, en de PSS10 set geeft je meer mogelijkheden. Ik heb op twee andere auto's Bilstein sets waarvan de demping niet instelbaar is, en alhoewel de demping goed is, zou ik de ene wel iets zachter willen en de andere iets harder. Met PSS10 kan dat. Met B6 niet.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

10 nov 2014 10:13

Zet een willekeurige 964 rijder zonder enige voorkennis in een 964 (bijvoorbeeld) met B6 en hij zal zeer tevreden zijn over de prestaties en de mogelijkheden om hard te kunnen rijden met zo'n set. Omdat je een pss10 hebt ga je die mogelijkheden ook gebruiken terwijl je met een B6 set ook al een meer dan goede set hebt die de grenzen makkelijk aan kan.

Ik heb veel B6 sets gehad onder mijn Alfa's en dat was echt meer dan prima. Maar uiteraard ieder zijn ding.

Re: Welke bilstein set voor 964 C2. B6 of B16/PSS10?

11 nov 2014 0:03

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat er op zich geen verschil in de kwaliteit van de demping zit tussen een B6 en een PSS10. Dus als de fabrieksinstelling van de B6 en de veerhoogte je bevalt, dan ben je net zo goed af, voor minder geld. Maar ja, ik houd van prutsen en optimaliseren, dus voor mij was de keuze voor de PSS10 duidelijk.
Plaats een reactie