Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
24 aug 2014 11:25
Dutchmagic schreef:Porsche forum toch?
geen fietsforum

Topic gemist?
viewtopic.php?f=1&t=42407
26 aug 2014 21:31
als ik zo vrij mag zijn om m'n topic weer over te nemen;
de motor loopt weer. Er zit een nieuwe Bosch brandstofpomp onder. Heb gelijk de brandstofleiding vanaf de tank vernieuwd en een nieuw benzinefilter gemonteerd. In combinatie met wat verse brandstof sloeg hij gelukkig heel vlot aan.
Nu is de volgende stap het nalopen van het koelsysteem, en dan met name de flappen / radiator fans.
Op dit moment slaan beide fans tegelijk aan zodra het contact in wordt geschakeld.
Ik heb het porsche werkplaatshandboek er op nageslagen en alle sensoren die hier mee te maken hebben geven voltages en weerstanden conform fabrieksopgave.
De enige sensor die niet de juiste waarde geeft is de inlaattemperatuur sensor. Die moet kennelijk schakelen tussen 0 Ohm weerstand en oneindige weerstand. De waarde die ik met koude motor meet is 4000 ohm weerstand. Om deze zender te omzeilen heb ik de sensor losgeschakeld, helaas mocht dat niet baten. Volgende stap in mijn onderzoek is het relais. Als er een relais blijft hangen in ingeschakelde positie, kan ik me dergelijke problematiek voorstellen. To be continued...
Een tweede issue wat ik heb is de luchtslang die loopt naar het filtertje midden bovenop de radiatorbehuizing. Als ik het zo zie, is het voor de beluchting in het interieur? Hier loop ik er tegenaan dat de slang niet loopt zoals zou moeten, waardoor hij tegen de koelfan aankomt. Kan iemand een foto delen van hoe deze slang hoort te lopen? Hij zit vooraan in het motorcompartiment en loopt van bovenop/midden van de radiateurbehuizing naar de rechterzijde naast de motor.
27 aug 2014 6:26
Die slang op de Radiateur behuizing. Is voor de lucht pomp (smogpomp) die pompt lucht in de katalysator. Opzich niet nodig en die pomp is meestal stuk. Ik heb die hele pomp verwijderd. Hij zit boven de airco pomp. (Als je voor de motor staat links)
Dat die fan gaat draaien kan ook zijn dat je de AC hebt aanstaan maar dat er geen druk meer in het systeem is. Dan gaat de koelfan ook aan dacht ik. Naast de passagiers stoel zit onder een kapje de control unit (helaas niet een relais) in het werkplaats handboek is een heel hoofdstuk gewijd aan welke inputs die module krijgt en wat hij dan uitstuurt. 1 fan aan of 2, 50% of 100% enzovoorts. Maar dit had je al gevonden volgens mij....
Gr Sander
22 sep 2014 21:27
Van het weekend weer even aan de slag geweest met de auto. Ik heb nogmaals alle sensoren doorgemeten, en ook nog geprobeerd met de koeltemp. sensor los. Helaas mocht het niet baten, de koelfans gaan vol aan zodra ik het contact aan zet. Ik vrees dat het op dat gebied tijd wordt eens een poging te wagen met het uitwisselen van de final stage als ik die ergens kan lenen.
Verder op het gebied van de remmen even bezig geweest. Heb je voorklauwen grondig gereinigd van binnen en buiten en voorzien van nieuwe dichtringen.
Algehele staat van de remmen is uitstekend. Volgende sessie bezig met de achter remklauwen.
Heb voor de remmen ook nieuwe stalen remleidingen en bouten om ze te monteren.
30 okt 2014 10:00
Inmiddels ben ik weer een grote stap verder; het koelsysteem met flaps en fans werkt weer naar behoren. De massa draad aan het massapunt rechtsvoor was los gegaan. Deze draad voorziet in de massa naar de sensor in het koelsysteem.
Omdat deze draad los was, ging het koelsysteem in noodmodus (= maximaal open flaps en fans maximale snelheid).
Na de draad opnieuw gemonteerd te hebben werkt het systeem naar behoren!
Heb inmiddels achter nieuwe flexibele stalen remleidingen gemonteerd. Volgende op mijn lijstje is de remslangen voor vervangen.
03 dec 2014 18:01
Pas op met FRAWI. Geen BOVAG-bedrijf, ik heb er bijzonder slechte ervaringen mee.
04 dec 2014 0:19
Beste Lemans,
Bedankt voor je waarschuwing. Kun je toelichting wat jouw ervaring is waarop het advies is gebaseerd?
Ben je ook in het bezit van een Porsche?
Mvg,
Cas
05 dec 2014 23:15
Inmiddels contact gehad met Lemans. Moet eerlijk zeggen dat ik van enkele andere forumleden ook al kritische kanttekeningen kreeg, maar goed.
In de tussentijd ben ik nog steeds bezig met mijn S4. Het project dat nu hoogste prio heeft is het loshalen van de beschermplaatjes uit de remklauwen, zodat ze naar de remmenspecialist kunnen voor een opknapbeurtje.
06 dec 2014 14:54
Nog een tip: trek de stekker van die radiatorflappen (de luxaflex...) los op het moment dat deze volledig open staan.
Leuk verzonnen van Porsche maar je wint er nauwelijks iets mee.
Motor is ook zonder gesloten lammellen snel warm, en je wil niet meemaken dat ze door een storing gesloten blijven want dan zit je met een kokende motor.
Op de latere S4's en GTS-sen is het systeem ook niet meer gemonteerd en dat heeft een reden.
28 apr 2015 23:06
Nou bij deze weer een kleine update.
Onder het motto "first time right" heb ik besloten de remmen te reviseren.
De klauwen zijn nieuw gelakt, zuigers en rubbers nieuw besteld, nieuwe gasveren motorkap en kofferbak.
Was een flinke aderlating trouwens, nieuwe brembo zuigers en rubbers.
Het goede nieuws is dat ik ze deze week binnen verwacht te krijgen.
29 apr 2015 7:06
Laat gaan!
En plaats dan ook eens enkele foto's svp...
Wanneer denk je hem rijdend te hebben?, er is elke weekend wel iets te doen dat je nu mist.
29 apr 2015 8:40
Het is niet zo dat ik er echt haast mee heb. Voordat ik er mee ga rijden wil ik eerst eens een andere S4 horen, zodat ik kan vergelijken hoe die loopt ten opzichte van de mijne.
In ieder geval moet ik nog nieuwe banden hebben en een circlip die de hevel van de koplampen borgt.
Vervolgens zal moeten blijken of er nog APK punten zijn.
Motorisch is ie eigenlijk in orde, het enige dat ik nog zeker wil weten is of de brandstofdrukregulator en de injectoren goed zijn.
Tot slot natuurlijk nog verzekering en wegenbelasting.
Ik ben er nog niet uit of ik dit jaar of volgend jaar ermee ga rijden.
Eigenlijk wil ik de auto op zijn minst in een garage kunnen zetten dan, en niet op straat.
Hier op de parkeerplaats heb ik al eerder kleine deur-opengooi-deukjes ontvangen, en zelfs een klein ventje die een actiefilm had gezien en besloot de motorkap van mijn BMW M535i als springplank te nemen….
Die laatste gebruik ik nu trouwens om evenementen af te gaan.
Wat gebeurt er trouwens als ik de stekker van de lammellen machine afhaal? Komt het systeem dan niet weer in de noodmodus, waarbij de fan altijd op 100% aan gaat staan zodra het contact aan is?
Wat is het volgende Porsche evenement waar gegarandeerd 928's zijn?
29 apr 2015 9:40
Casss schreef:Wat is het volgende Porsche evenement waar gegarandeerd 928's zijn?
Overal waar Jean-Pierre en Djurre naar toe gaan
29 apr 2015 16:03
Niks noodmodus, lamellen blijven dan gewoon altijd open staan voor maximale koeling.
Dinslaken nu vrijdag 1 mei gegarandeerd 20st 928, de transaxle-club komt ook namelijk.
En staat ook nog naast het PF!
29 apr 2015 16:45
Jammer dat Porscheforum Belgie en Porscheforum Nederland zo'n eind uit elkaar staan ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.